Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Szalay Balázs új autóval a Dakar-rallyn

A szerdai bemutatón a Dakart többször is megjárt magyar terepralis elmondta: a bízik az Opel Fronterában, amellyel afrikai tesztelésen készülnek a jövő évi Dakarra.
A szerdai bemutatón a Dakart többször is megjárt magyar terepralis elmondta: a bízik az Opel Fronterában, amellyel afrikai tesztelésen készülnek a jövő évi Dakarra. Wolf Károly, a General Motors Hungary igazgatója kinyilvánította: meggyőző volt számukra az a profizmus, ahogy Szalay Balázs a csapatot menedzseli, ezért álltak a Szalay Dakar Team mögé. A cégvezető szerint mindkét fél számára előnyös megállapodást kötöttek.

A 2004-es Dakar

A viadal hagyományosan Franciaországból rajtol január 1-jén, a Grande Halle d'Auvergne-ből (Clermond-Ferrand). Ezután a mezőny Franciaországon át Spanyolországba, és onnan Marokkóba megy. A három napos marokkói tartózkodás a profik és amatőrök számára egyaránt fontos lesz: a profi versenyzők lemérhetik, hogy jól sikerült-e a felkészülésük, a Dakaron először indulók pedig megismerkedhetnek az afrikai talajjal és annak kihívásaival. A rendkívül nehéz szakaszok Mauritániában várnak a mezőnyre, ott nagyon hosszú és kiszámíthatatlan szakaszok szerepelnek a programban.

A perzselő Sahel sivatagban rendkívül nehéz megtalálni a helyes utat,
ráadásul a forróság és a por is nehezíti a tájékozódást. Itt kiderül, kinek
mekkora az ingerküszöbe. Azoknak, akik sikeresen túljutottak az akadályokon, ezek után már csak a pihenőnapi állomás elérése a cél. A szenvedések után egy olyan kis oázis nyújt menedéket a versenyzőknek, amellyel bőkezűen bánt a természet: Bobodioulasso, Burkina-Faso gyöngyszeme. A verseny vége felé a már megszokott útvonal következik: még néhány etap a Sahel sivatagban és a szenegáli sivatagban, mielőtt a mezőny elérné a Rózsaszín-tavat.
2003-hoz hasonlóan a Telefonica-Dakar egyre hosszabb szakaszokkal és egyre nehezebb navigációs feladatokkal várja a vállalkozó kedvű pilótákat.

Természetesen újdonságok is vannak. A legtöbb versenyzőnek már eddig is volt szatelit telefonja, most viszont kötelező mindenki számára a
használata. Ezzel a könnyebb az egymás közti kommunikációt és nagyobb biztonsági felügyeletet szeretnének elérni. Ahogyan tavaly, az idén is két maratoni szakasz vár a versenyzőkre, amelyeken nem lehet segítő járműveket használni. Sőt, ezek az autók egy zárt parkolóban lesznek a szakaszok alatt, hogy semmilyen segítséget se lehessen igénybe venni.

A Dakar programja:
2003. december 30-31.: adminisztratív és technikai bejelentkezés az
auvergne-i Grande Halle-ban
2004. január 1.: indulás, prológ, első szakasz Franciaországban
2004. január 2.: gyorsasági szakasz, cél Spanyolország
2004. január 3.: második gyorsasági szakasz Spanyolországból Marokkóba
2004. január 4-18.: szakaszok Marokkón, Mauritánián, Malin, Burkina Fason
és Szenegálon keresztül
2004. január 12.: pihenőnap Bobodioulasso-ban
2004. január 18.: cél Dakarban, díjkiosztó ünnepség

Az autó

Opel Frontera

Motorparaméterek
Hengerűrtartalom: 5600 cm3, V8, LS6 alumínium
Teljesítmény: 430 lóerő (szűkítő nélkül)
Nyomaték: 540 Nm
Vezérlés: Motec M800
Befecskendezők: Bosch
Speciális szűkítő: 37.2 mm

Az autó mérete
Súlya: 2150 kg (tartalék alkatrésszel és kerekekkel)
Szélessége: 1995 mm
Magassága: 1895 mm
Hosszúsága: 4720 mm

Futómű: elöl független felfüggesztés, hátul merevhidas, kerekenként 2 Bilstein
lengéscsillapító, Hypercoil spirálrugók
Rugóút: elöl 250 mm, hátul 300 mm
Váltó: X-track szekvenciális hatsebességes (speciálisan az Opel
Fronterába gyártva), digitális kijelzővel
Kuplung: Tilton 3 tárcsás, 7 1/4 inch átmérőjű
Osztómű: X-track egybeépítve a sebességváltóval
Benzintank: 450 literes, gumi (2 literes napi tankkal)
Differenciál elől-hátul: 3/4 tonnás GNC Truck
Gumi: BF Goodrich G1, átmérő: 800 mm
Felni: Speedline 16 collos alumínium magnézium ötvözet

A kamion

Típusa: MAN 18285
Teljesítmény: 450 Le
Forgatónyomaték: 650 Nm
Futómű: elől-hátul merevhíd, kerekenként 2 örlins lengéscsillapítóval
Benzintank: 2 db, összesen 1000 liter
Végsebesség: 170 km/h
Gyorsulás: 13,8 mp. (0-100)
Súly: üresen 8 tonna,
alkatrészekkel, tele tankkal 10 tonna
Váltó: ZF 16 sebességes felezős
Differenciálmű: elől 13 tonnás, merevhidas, elektronikusan zárható
hátul 9 tonnás, merevhidas, elektronikusan zárható
Automata kerékfújó rendszer: Syegon típusú
Gumik: Michelin XZL 20 inch

A csapattagok

Szalay Balázs 38 éves mérnök, aki szereti a kihívásokat, a sivatag és a Dakar-rally szerelmese. Ha ma Magyarországon valaki a Dakar-rallyról beszél, akkor az ő neve biztosan szóba kerül. A magyar versenyző az évek folyamán rengeteg tapasztalatot szerzett, és ezzel hatalmas előnyhöz jutott. 1995-ben elvégezte a Road Atlanta Formula versenyzőiskolát, majd az olaszországi Imolában egy BMW-versenyzőiskolát. 1996-ban állt rajthoz először a Dakaron,
és most már a hatodik sivatagi show-jára készül. 

Ő volt az első magyar pilóta, akinek Jakab Tamás navigálásával sikerült teljesítenie a Dakar-rally távját. A 2002-es Dakar után saját versenyműhelyt alakított, jelenleg is itt készül a versenyautó, amellyel még ugyanebben az évben sikerült megnyernie a Fáraó-rallyt. 2003-ban teljesítette a Tunisz-Rally világkupa futamát, ahol 120 induló közül ötödik lett a hatodik szakaszon. A 2003-as magyar tereprally bajnokságon jól szerepel, és megnyert két bajnoki futamot. A 2003-as Orient Rally (Törökország) világkupa futamon az abszolút tizedik helyezést érte el.

Darazsi Zsolt 1969-ben született, karosszérialakatosnak tanult. Tíz évet
dolgozott iparos mellett és mestervizsgát tett. Tíz év elteltével átigazolt
az Autó Eldorádóhoz egy évre. Itt Gál "Baba" István keze alatt
megismerkedett a versenyautókkal. 2000-ben itt ismerkedett meg Szalay
Balázzsal és az autójával, azóta folyamatosan együtt dolgoznak a
versenyautón. Darazsi Zsolt 2002-ben és 2003-ban részt vett Szalay Balázzsal a Dakar-rallyn vezető szerelőként. Azóta a versenyautón mint főállású szerelő dolgozik, időt nem kímélve készíti fel az autót a 2004-es Dakarra. A 2003-as Párizs-Dakar viadalon a versenykamion legénységének tagja volt vezető szerelőként. 2004-ben a csapat MAN 18280 típusú versenykamionját ő fogja vezetni. A csapat egyik meghatározó egyénisége. Fáradhatatlansága és munkabírása miatt a csapat fontos tagja.

Hajnal Károly 1976-ban született. 2002-ben került be a csapatba. 1993-ban autószerelőként végzett, azóta több műhelyben különböző autókon szerzett tapasztalatokat. A 2003-as Dakaron a Toyota Landcruiser típusú assistance carral vett részt. A Szalay Dakar Teambe mára teljesen kitanulta a terepjáró építésének fortélyait. A 2004-es Dakaron ő indul Darazsi Zsolttal, mint navigátor a versenykamionnal. A csapatban ő az elektronikáért felelős szerelő. Időt és hétvégét nem kímélve mindig a csapat rendelkezésére áll. Hobbija a versenyautó.

Szalai Csaba 1956-ban született, 1974-ben gépszerelőként és géplakatosként végzett, majd utána autószerelőnek szakosodott. 1985-ben a Rally Bajnokság 3. osztályában versenyzett. 1986-1990 között már az 1. osztályban szerepelt Bensei István navigátoraként, akivel 12 magyar bajnoki címet szereztek meg a budapesti Volán SC csapatával. 1990-1993 között sofőrként állt rajthoz a Magyar Bajnokságban.
1985-től autószerelőként dolgozott és főként a versenyautókkal foglalkozott. A rally versenyautókat az utóbbi időben teljesen kiismerte, folyamatosan építette és szervizelte azokat. 1994-től saját szervizt működtetett, ahol főként Subaru autókat és versenyautókat szervizelt. 2003 májusától a Szalay Dakar Team tagja, szerelője és a szerelők vezetője.

2004-ben a MAN 27464DFAC típusú, 6x6 összmeghajtású versenykamiont fogja vezetni a Párizs-Dakar rallyn. Ez az autó mint a csapat szervizkamionja kíséri Szalay Balázst és navigátorát a rallyn.
Tudása és tapasztalata nélkülözhetetlen a csapat számára.


Bajkai Zsolt 1976. Január 9-én született Cegléden. Karosszérialakatosnak tanult, majd láng- és ívhegesztői képesítést is szerzett. 1994-1997 között az Autó Eldorádó Kft.-nél dolgozott Gál István autóversenyző mellett, majd egy év kihagyással 1998-2002-ig ismét Gál István autóversenyző csapatában dolgozott. Innen igazolt a Szalay Dakar Teamhez 2002-ben, és már a 2003-as Dakar előkészítésénél nagy segítséget nyújtott az autó ill. a kamion felkészítésében. Az ő keze munkája a versenyautón és a kamionon minden hegesztés, és precízsége miatt az autó szerkezeti építésében övé a főszerep. 2003-ban több nemzetközi futamra elkísérte a csapatot. 2004-ben Szalai Csaba navigátoraként részt vesz a Párizs-Dakar Rallyn.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lemondott a Magyar Labdarúgó Liga elnöke

Lemondott posztjáról Demján Sándor, a Magyar Labdarúgó Liga elnöke. Demján Sándor posztját… Tovább olvasom