Kisalföld logö

2016. 09. 28. szerda - Vencel 10°C | 22°C

Por, puszta, Piquet: Forma-1-es retro 1986-ból - fotók

Negyedszázada érkezik hazánkba a száguldó cirkusz - felelevenítjük a Hungaroring történetének első Magyar Nagydíját és a kulisszák mögé tekintünk.
Az elmúlt huszonöt évben hozzászoktunk, hogy a világ leggyorsabb autóversenyzői Magyarországon is észveszejtő sebességgel száguldanak és versenyeznek egymással.

Nem volt azonban mindig így: 1986-ban igazi kuriózumnak és szenzációnak számított, hogy a száguldó cirkusz a szocialista táborban látogatott. Ennek előzményeit és az első Magyar Nagydíj történetét és emlékezetes pillanatait poroltuk le archívumunkban.


A nyolcvanas évek legjobbjai egymás mellett a magyar pályán: Senna, Prost, Mansell, Piquet


Moszkvának nem kellettek az imperialista aszfaltbetyárok, de Kádárok kinyitották a (kis)kaput

Bernie Ecclestone nagyot gondolt 1983-ban. Márpedig ha ő a fejébe vesz valamit, akkor azt tűzön-vízen keresztül viszi, viszont a vasfüggönybe kis híján neki is beletörött a bicskája.

Ecclestone a nyolcvanas évek elején rukkolt elő tán legmerészebb tervével: a szocialista "béketábor" fővárosában, Moszkvában kellene Forma-1-es futamot rendezni.

Ennek megfelelően '83 őszén Ecclestone a Vörös tér irányába repítette magángépét, s személyesen az SZKP első emberének, Jurij Andropovnak dobta fel korszakos ötletét.

Az agg kommunistavezér azonban hezitálás nélkül adott kosarat Ecclestone-nak, mondván ameddig ő él, a kapitalista aszfaltbetyárok be nem tehetik a lábukat a Szovjetunióba!

Mivel Ecclestone-t nem olyan fából faragták, aki könnyen feladja, megszállottan kereste tovább a szocialista (kis)kaput.

Óriási szerencsénkre a brit milliárdos hamarosan megismerkedett  egy Brazíliában élő magyar üzletemberrel, Rohonyi Tamással, aki jó időben, jó helyen súgott: hazánk adjon otthont a szocialista tábor első versenyének.

Ecclestone kapva kapott a lehetőségen, s megbízta Rohonyit, hogy vegye fel a kapcsolatot a hazai illetékesekkel.

Így született a Hungaroring: Ecclestone egy repülőtéri papírszalvétára vázolta fel kanyarokkal teletűzdelt elképzeléseit

Két és fél évig tartottak a tárgyalások - jóformán a mai napig alig tudunk konkrétumokat a megbeszélésekről -, mire 1985. szeptember 10-én, Londonban Balogh Tibor, a Magyar Autóklub akkori főtitkára aláírta az első öt évre szóló szerződést Bernie Ecclestone-nal.

(A legenda szerint Kádárnak első blikkre elnyerte a tetszését a formálódó Magyar Nagydíj, s az utolsó szó is az övé volt ez ügyben.)

Akárhogyan is történt, innentől kezdve viharos sebességgel felpörögtek az események.

Eleinte ugyan Ecclestone Monte-Carlóhoz hasonló városi pályát akart Magyarországon, a Népliget mint lehetséges helyszín felvetődött, a Hungaroring egyik kanyara nem véletlenül őrzi nevében ezt az ötletet, rövidesen mégis késztényként közölték: Mogyoród határában épül fel a vadonatúj pálya.

Korabeli pletykák szerint Ecclestone egy repülőtéri papírszalvétára vázolta fel kanyarokkal teletűzdelt elképzeléseit, s ez a tervrajz szolgált alapul a Hungaroring vonalvezetéséhez.

Az első kapavágást 1985. október 15-én ejtették meg, hogy aztán rohamtempóban, nem egészen kilenc hónap után készen várja a világ leggyorsabb pilótáit a magyar pálya. Érdekesség, hogy ennél rövidebb idő alatt csak a monzai betonteknőt építették meg 1923-ban.

A Forma-1 történetének első Magyar Nagydíját 1986 augusztusának első hétvégéjén rendezték meg.


Ilyen volt a szocialista marketing

"A vártnál kevesebben érkeznek a tőkés országokból"

A Kisalföld újságja akkor Pethő Sándort, a Forma-1 GT ügyvezető igazgatóját, a Magyar Autóklub főtitkár-helyettesét kérdezte a jegyek eladásáról.

Az interjú apropóját az szolgáltatta, hogy a hírek szerint a várakozásokkal ellentétben nem fogytak a kívánt mértékben a jegyek, s viszonylag kevés külföldi is látogatott el a szocialista tömb első Forma-1-es futamára.

"Péntekre 70 ezer jegy kelt el, de kedvezménnyel egy felnőtt kíséretében egy 10 éven aluli gyermek ingyen nézheti meg a nem mindennapi sporteseményt.

Ez szombatra is érvényes, ekkor 130 ezer érdeklődővel számolunk, míg vasárnap telt házat várunk, azaz 160 ezer nézőt.


Piquet 1986 legjobb autójával, a Williams-Hondával

Tízezren érkeznek tőkés-, 30 ezren szocialista országokból, míg a fennmaradó 120 ezer belépőt a hazai szurkolók vásárolhatták meg.

Egyébként a vártnál kevesebben érkeznek a tőkés országokból, de őszintén szólva erre nem tudom a magyarázatot" - nyilatkozta Pethő Sándor.

Az első Magyar Nagydíjra a belépő 1500 forintba került, ami abban az időben egyhavi átlagkereset harmadát tette ki.

A korabeli becslések szerint a televíziós-közvetítés révén egymilliárdan látták az első mogyoródi futamot világszerte, amihez hasonló országimázst korábban sohasem kapott hazánk.

"Egymás után haladták át tegnap Győrött a Forma-1-es versenyautókat szállító kamionok"

Szintén érdekesség, hogy a Hungaroringen munkát vállaló rendezői és szerelői stáb egységes, speciálisan kifejlesztett védőruhát kapott. A Munkaruházati Kereskedelmi Vállalat kutató csoportja speciális pamut alapanyagból, különleges overallt fejlesztett ki. Az antisztatikus, lángálló öltözék több változatban, különböző feliratokkal és számozással készült el.

A több száz overáll mellett 1200 ujjatlan mellényt, 1500 ellenzős sapkát készítettek az Ergotex Gazdasági Társaság gyárában igen rövid határidő alatt.

"Egymás után haladták át tegnap Győrött a Forma-1-es versenyautókat szállító kamionok, képünkön a versenysorozat egyik újoncának számító istállója, a West kamionja" - adott hírt a Kisalföld 1986. augusztus 6-án a száguldó cirkusz hazánkba látogatásáról.

Lázár és Czinege elvtárs még a pilótákkal is beszélt

"Pénteken a Hungaroringen magasra szökött a Forma-1 láz. Olyan volt a hangulat, mintha ez lenne a versenynap. Kora reggel megkezdődött ezrek és ezrek vándorlása Mogyoród felé.

Délelőtt a központi épületben óriás volt a sürgés-forgás. A csaknem ezer akkreditált tudósító legtöbbje megérkezett. Niki Lauda, a volt osztrák világbajnok szombaton érkezik, s tv-kommentátorként tudósít" - számolt be az előkészületekről 1986. augusztus 9-én a Kisalföld.

Bár az első magyar futamra Kádár személyesen nem látogatott ki, az akkori állampárt vezetéséből több "erős ember" kiment megnézni az imperialista világ száguldó cirkuszát.

A kormány elnöke, Lázár György például egy versenyautó kormánykerekét megformázó ajándékot kapott Bernie Ecclestone-tól, míg Losonczi Pál, az Elnöki Tanács elnöke és Czinege Lajos miniszterelnök-helyettes a pilótákkal is váltott néhány szót.

Nelson Piquet: "nem ártana kissé jobban letisztítani a pályafelületet"

Az első mogyoródi száguldás végül brazil háziversenyt hozott: Nelson Piquet ha csak méterekkel is, de megelőzte Sennát.

"Sok gondom volt a gumikkal, nem fogtak rendesen, mert túl sok por volt a pályán. Kis híján volt egy ütközésem is, talán a nézők nem vették észre, én azonban tudom, hogy csak hajszállal úsztam meg a balesetet.

Brazil háziverseny volt az első Magyar Nagydíjon

Lesben álltam Senna mögött, s az első adandó alkalmat kihasználtam az előzésre. Kalapot kell emelnem a magyar pályaépítők előtt, hihetetlen, hogy ilyen rövid idő alatt ilyen remek létesítményt alkottak, jövőre is mindenképp vissza szeretnék térni a magyar pályára" - nyilatkozta győzelme után Piquet.

"Egy tanácsom azonban lenne a jövőre vonatkozóan: nem ártana kissé jobban letisztítani a pályafelületet" - búcsúzott a későbbi háromszoros világbajnok.


A Magyar Futam történetének első dobogósai: Piquet, Senna és Mansell

Ayrton Senna a Hungaroringen is igazolta kivételes tehetségét

A korabeli magyar sajtó egyébként nem az év végén a világbajnoki címet is megszerző, Piquet teljesítményét méltatta az első magyar Forma-1-es futamon, hanem sokkal inkább honfitársa, Aytron Senna különleges tehetségét.

"A 22 éves brazil a Hungaroringen is igazolta kivételes technikai képességeit, még a későbbi győztes, Piquet vezetése is darabosnak, sőt egyszer balesetveszélyesnek tűnt az övé mellett" - zárta tudósítását a Kisalföld 1986. augusztus 12-én.

Olvasóink írták

  • 5. Agent 2011. július 31. 18:29
    „Törley-nagydíj!!”
  • 4. Tonxy 2011. július 31. 09:36
    „Hát igen a régi szép idők amikor a pályán dőlt el a verseny nem a boxban amikor még mertek előzni nem csak autókáztak egymás mögött, amikor még a tudás számított nem a technika.”
  • 3. Epoxigyanta 2011. július 31. 09:30
    „Nincs valakinek fotója az akkoriban a városon áthaladó F1-es kamionokról?
    Szívesen megnézném őket.”
  • 2. Hunicum 2011. július 31. 09:26
    „Jó lenne több korabeli cikket elolvasni itt. Talán lehetne csinálni egy kis blogot. ;)”
  • 1. SPAN 2011. július 31. 06:33
    „A megnyitó 1986. március 24-én, a Drapál János-emlékverseny volt.
    Aztán volt még egy verseny is amiről nem találok semmi írást.
    Ez pedig a szocialista autók versenye volt ahol ladák és skodák űzték egymást.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vb 2014: a világbajnoki döntőssel egy csoportban Magyarország

Újra egy csoportba került Magyarország Hollandiával a 2014-es brazíliai világbajnokság selejtezőiben.
Tovább olvasom