Kisalföld logö

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 9°C | 16°C Még több cikk.

Padlógázzal Fortuna után

Forma–1-es pilótákkal, Vettellel és Buemivel együtt versenyzett a német gokartbajnokságban Hatvani Bálint, majd versenyautóba ült.
Forma–1-es pilótákkal, Vettellel és Buemivel együtt versenyzett a német gokartbajnokságban, majd – még utcai jogosítványa megszerzése előtt – versenyautóba ült és aratott figyelmet keltő hazai és nemzetközi sikereket a győri Hatvani Bálint. Tavaly megkapta a Porsche-gyár versenyzői licencét, és az európai SEAT Leon-kupában is felfigyeltek rá, bár az áttörés még elmaradt: idei szezonját elrontotta a technika ördöge.

Mint az autósportban szinte mindenki, Hatvani Bálint is egy versenygokart ülésében tapasztalta meg a gyorsaságot és a küzdelmet a benzin és az aszfalt világában. 2001-et írtunk, amikor 12 évesen elkezdte, és már második szezonjában az országos juniorbajnokság 2. helyén végzett. 2003-ban az öt országban zajló kelet-európai bajnokságban megszerezte az első helyet, majd 2004-től egyszerre indult a német, a szlovák és a magyar bajnokságban. A legendás kerpeni (Schumacher) pályán harmadikként futott be, összetettben pedig a 8. helyezésig jutott. Olyan vetélytársak mögött, mint a ma Forma–1-es sztárjai, Sebastian Vettel és Sebastien Buemi. A felnőttbajnokságokban 2005-ben debütált, hasonlóan kiváló eredményekkel.

Versenyautóban, még jogosítvány nélkül.

A hazai Suzuki Swift-kupa versenyzője lett 2006-tól. Első indulásakor lefulladt a bokszban a még jogosítvány nélküli 17 éves fiatalember, majd az első futamon az élről indulva végül második lett a Hungaroringen. Legjobb ideje a 105 lóerős géppel alig több mint 2 perc 20 másodperc – a hozzáértők tudják, ez mit jelent. Állandó csatákat vívtak az élen Michelisz Norberttel (az idei SEAT Leon-kupa Európa-bajnoka), de az
autós rutinszerzés első éve „csak" a negyedik helyre volt elég Bálintnak.

A következő évben feljebb lépett: a jóval komolyabb, 300 lóerős, turbós győri(!) erőforrással szerelt SEAT Leon kormányát forgatta. Elmondása szerint a négyhengeres 2.0 TFSI szenzációs motor, gyakorlatilag mindent kibír: a komoly versenyterhelés ellenére már két éve használja felújítás, nagyjavítás nélkül.


A győri autóversenyző az oscherslebeni EB-futamon a 12. körig volt az élen.
A győri autóversenyző az oscherslebeni EB-futamon a 12. körig volt az élen.


Egyenlő esélyek, kiélezett küzdelem.

A SEAT Leon-kupában egyforma, elsőkerék-hajtású, 300 lóerős turbós gépek versenyeznek és a bírók nagyon szigorúan ellenőrzik, a dobogósok motorjait szinte mindig alaposan megbontják, átalakítások után kutatva. Mivel a rendszer kijátszhatatlan, senki sem kockáztat, vagyis valóban egyforma esélyekkel rajtol mindenki. A lényeges különbség a pályára, a hőmérsékletre és a pilótára hangolt profi futómű-beállításban rejlik. Sok mindent kicserélhetnek az állítható rugóktól a lengéscsillapítókig, de a hat centiméteres hasmagasságot és a versenytömeget mindenképp tartani kell.

Az első, 2007-es SEAT-kupás évben a korábbi nagy nevek, Kis Norbert és Wéber Gábor mögött a 3. lett. A folyamatosan fejlesztett autóval már 2 perc alatt teljesítette a Hungaroringet, és a szezonban 2 pole-t (első rajthelyet) szerzett. Tavaly a Porsche-gyár meghívására teljesítette a Porsche Supercup-tesztet, instruktora a volt Forma–1-es pilóta, Derek Warwick volt, akivel szinte egyforma időket autóztak a tesztpályán. Sokat elmond Bálint fejlődéséről, hogy a Leonnál jóval erősebb, hátsókerék-hajtású versenyautóval azonnal hiba nélkül vezetett, pedig a szekvenciális váltó a legkisebb gázfröccselmaradásért is megpördüléssel büntet. Ügyességének jutalma a gyári Porsche-versenylicenc lett, amit egyelőre a hiányzó szponzorok miatt nem használhat. Igaz, még maradna egy évet a SEAT-sorozatban, bízva abban, hogy végre elkerülik a technikai buktatók és megmutathatja, valójában mit tud.

Minden körben előzni tudott.


A versenygokart.

Sokan kipróbálták már a hobbigokartozást, de kevesen tudják, miben különbözik ettől egy versenygokart. Röviden: ég és föld. A hobbigépek 6–7 lóerejével szemben a 40 lovas, könnyű gokart valóságos Forma–1-es autó: maga Michael Schumacher állítja, hogy ilyen kemény erőhatások az autósport összes kategóriája közül csak e kettőben léteznek. Egy versenygokart könnyedén legyorsul akár egy 300 lóerős pálya-versenyautót is, a testet és a nyakat pedig közel úgy igénybe veszi, mint a király kategória. Nem véletlen, hogy a Forma–1 mezőnye szinte kivétel nélkül még gyermekkorban ebben a szakágban kezdte a versenyzést.

Idén áprilisban a hungaroringi szezonnyitón a pole után kategóriájában a második helyen végzett. Júliusban Brnóban, élete első európai Leon-kupa-futamán, szimulátoros felkészülés után a szakadó esőben érte néhány meglepetés, de így is túlteljesítették a várakozást, az első tíz helyett a 4. rajthelyre ugrott. A futam rajtbalesettel kezdődött, ahol kiesett, így a második etapot a 21. helyről kellett kezdenie. Bálint a 7. helyen végzett, vagyis minden körben végrehajtott egy előzést – az EB-mezőnyben.

A csúcspont szeptemberben, Oscherslebenben következett, ahol megvalósulni látszott az álom. Bár elromlott a futóműállító gép, az 5. helyről rajtolva az első kanyart már másodikként teljesítő Hatvani Bálint egy safety caros kör után az élre tört, majd 12 körön át vezette a mezőnyt, a nyomában tapadó Michelisszel: a két magyar fiú bő tíz másodpercet vert a következőre, amikor bekövetkezett a defekt – Bálint kiállni kényszerült. A második futamban így 20.-ként rajtolt és nyolcadikként végzett. Produkciója felkeltette mind a Pirelli, mind a SEAT versenymérnökeinek figyelmét, akik ettől kezdve kiemelten foglalkoztak a felkészítésével.

Balszerencse ellenére az elvárások felett.

Az imolai szezonzárón az olasz pályán menet közben a kormányműház is eltört, az autó jóformán lebegett a kanyarokban. A „szokásos" 20. helyről indulva már a tizedik helyen állt Bálint, amikor egy kis kakaskodás közben meglökték és megtapasztalta, milyen a pörgés 200 km/óra fölött... Így is 9. lett, közben megfutva a verseny leggyorsabb körét.
A peches fél szezont (a 6 EB-futamból hármon tudott rajthoz állni) így is az elvárások fölött hozta. A húszesztendős fiatalember a budapesti IBS másodéves gazdasági menedzser szakosaként tanulmányait most Németországban folytathatja. A versenyzést sem adja fel, töretlen küzdeni akarással várja a 2010-es folytatást. Ha végre nemcsak gyors, de szerencsés is lesz, következhet a WTCC vagy akár a Porsche Supercup. A „jogosítványa" már megvan hozzá...
Hatvani Bálintra már a gyári szakemberek is felfigyeltek.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ergométer iskolásoknak

Evezés - A Győri Vízügy-Spartacus Evezős Klub mindig is nagy hangsúlyt fektetett az… Tovább olvasom