Kisalföld logö

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 11°C | 19°C Még több cikk.

Osztályozás vagy értékelés?

Lehet, hogy jövőre megszűnik a testnevelés osztályozása és helyére a szöveges értékelés lép.

PANÁCZ ATTILA, a győri Nádorvárosi Közoktatási Központ testnevelő tanára nem ért egyet a tervezettel. Véleménye szerint nehéz lesz úgy motiválni a gyerekeket, hogy a tanár nem adhat osztályzatot, bár az is igaz, hogy a tanulóknak a követelményeket ugyanúgy teljesíteniük kell. Így azonban az oktató kezéből kiveszik a fegyelmezés egyik eszközét. Szerinte még az is elképzelhető, hogy a diákoknak egyszerűen nem lesz kedve átöltözni és a tanár igazából semmit sem tehet ellene. A döntésnek katasztrofális következményei lehetnek nemcsak a gyerekekre, hanem a pedagógusokra nézve is.

Az élsport is megsínyli?

TOKOVICZ ÁRPÁDNAK is hasonló a véleménye, aki a győrszemerei általános iskolában tanít. A pedagógus hozzátette: a gyerekek teljesítménye csökkenhet, megszűnhet közöttük a rivalizálás, amely az élsportra is negatív hatással lehet. Ráadásul a diákok dönthetik el, mit szeretnének csinálni, ami nem természetes és elfogadott. Egy gyenge teljesítményt leíró szöveges értékelés pedig akár bántóbb is lehet, mint például egy hármas osztályzat.

CZEGLÉDINÉ CSONKA GABRIELLA, a győri Móra Ferenc Általános és Középiskolában testnevelő tanár, elmondta: más kollégákkal együtt ő is nagy hibának tartaná, ha megvalósulna a tervezet. A tanulók attól nem szerethetik meg a testnevelést, ha nincs osztályozás. A gimnázium első két évfolyamában mindenképpen szükség van a számjegyes értékelésre, hiszen a fiatalok ebben az időszakban tanulják meg a különböző labdajátékok alapjait.

DÓCZI GYÖRGY hosszú évekig dolgozott a pannonhalmi általános iskolában, aki ma már nyugdíjas, de természetesen van véleménye. Kifejtette: a határozat több negatívumot is tartalmaz, melyekkel nem ért egyet. Szerinte a testnevelést nem szerencsés kiemelni a többi tantárgy közül. Az órákon mindig igyekezett a tanulók saját képességeihez mérten osztályozni. Úgy véli, a testnevelés élményt ad a gyerekeknek.

A tanárokat nem kérdezték

POLCZER ALIDA, a soproni Fenyő Téri Általános Iskola testnevelője nem titkolta felháborodottságát a tervezet hallatán. „A legrosszabb az egészben az, hogy bennünket, testnevelőket senki nem kérdezett meg erről. Az osztályozás eltörlését pedig több szempontból is hibának tartanám. A sportolni nem szerető gyerekeket ennek »kényszerítő« erejével azért rá lehet venni egy kis mozgásra. Még nagyobb gondot jelenthet azoknál a rosszabb tanulóknál, akiknek az iskolában a testnevelésórákon volt csupán sikerélményük. Nem is szólva arról, nem egy példa volt már arra, hogy rossz tanulók éppen a testnevelési órán vagy a sportban elért sikereik hatására változtak meg előnyükre."

HORVÁTH JÓZSEF, a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium és Líceum testnevelője szintén nem ért egyet a tervezettel. „Ha az a cél, hogy ennek révén azokkal is megszerettessék a mozgást, akik eddig nem rajongtak érte, akkor üdvözlöm a döntést, bár szerintem nem ez a legjobb megoldás. Az is előfordulhat, hogy ez egy folyamat kezdete, amelynek vége az iskolai testnevelés teljes elsorvasztása. Amin mindenképpen változtatni kellene, az a néhány teljesítményteszt, melyeket osztályozni kell. Ezeknél nagyobb szubjektivitást kellene engedni a testnevelőnek, mert aki rendszeresen sportol, értelemszerűen jobb eredményeket ér el, mint akinek csak a testnevelésóra jelenti gyakorlatilag az összes mozgást."

NAGY GYÖRGY mosonmagyaróvári testnevelés-szaktanácsadó szerint megint olyan emberek alkották meg ezt a rendelkezést, akiknek elképzelésük sincs erről a tantárgyról. Nem kérdezték meg a testnevelőket sem az ügyben. Véleménye szerint ezután még nehezebb lesz tanítani, s már nem kell szaktanári képesítés a testnevelésórák megtartásához.

Nem ez a legégetőbb probléma

HARGITAI FRIGYES dunaszigeti testnevelő tanár nem érti a rendelkezés célját. Szerinte van mit alakítani a magyar oktatási rendszerben, de nem ez a legégetőbb probléma. A testnevelő tanárok úgy osztályoznak, hogy annak motiváló hatása legyen: depressziós vagy lelki sérült gyerek biztosan nem lesz senki a testnevelésjegyektől. Hargitai Frigyes szerint azokra a gyengébb képességű tanulókra is gondolni kellett volna, akik csak ebben a tantárgyban tudnak jobb osztályzatokat szerezni. Mint mondja: „A rendelkezés eredménye az lesz, hogy a diákok csak azokat a gyakorlatokat végzik majd el, melyekhez kedvük lesz."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Steve Fossett új sebességi zeppelin-világrekordja

Új zeppelin-világrekordot állított fel Steve Fossett amerikai milliárdos, aki kormányozható… Tovább olvasom