Kisalföld logö

2017. 02. 28. kedd - Elemér 7°C | 15°C Még több cikk.

Milyen a cirkusz a nagy csalás után?


Egész héten az volt a téma a Forma–1-ben, ahogy Massa elengedte Alonsót a vasárnapi Német Nagydíjon. Az eset nem fog szerepelni a sportág aranykönyvében, de tény, így még inkább összerázódott az élmezőny, ami miatt izgalmas hétvége várható a Hungaroringen, a XXV. Forma–1 Magyar Nagydíjon.

Ahogy az elmúlt 24 évben nemegyszer megtörtént, idén is a lehető legjobb pillanatban érkezett a Forma–1 Magyarországra. Korábban volt, hogy az egyéni vagy a konstruktőr-világbajnoki cím dőlt el a Hungaroringen (1992-ben és 2001-ben, illetve 2002-ben), most pedig egyrészt áll a bál a cirkuszban a Ferrari hétvégi, csalásra kísértetiesen hasonlító manővere miatt, másrészt rendkívül szoros az élmezőny: az első öt helyezett pilótának reális esélye van, hogy az idény végén az élen végezzen.

Kezdjük az elsővel. A meglehetősen nyilvánvaló csapatutasítás és Felipe Massa büszkesége kis híján nagy bajba sodorta a Ferrarit Hockenheimben. Noha a brazil pilóta a futamon egy ízben két kanyarban is késhegyre menő csatát vívott csapattársával, Fernando Alonsóval, akkor nem engedte el őt, pedig ha megteszi, senki egy rossz szót nem szólhatott volna rá. Ő viszont azt választotta, hogy csak később, látványosan lelassítva engedi el a spanyolt, ami kísértetiesen hasonlított a 2002-es Osztrák Nagydíjon történtekre, amikor Rubens Barrichello a célegyenesben fékezett le, hogy Michael Schumacheré lehessen a győzelem. A publikum akkor hevesen tüntetett, most nem, de a pódiumon fagyos volt a hangulat.

A Magyar Nagydíj menetrendje

Péntek. 8.50–9.15 Forma BMW, szabadedzés, 10.00–11.30 Forma–1, 1. szabadedzés, 11.55–12.25 GP2, szabadedzés, 12.50–13.15 Forma BMW, időmérő,  14.00–15.30 Forma–1, 2. szabadedzés, 15.55–16.25 GP2, időmérő, 16.50–17.20 Forma Master, szabadedzés 17.45–18.30 Porsche Szuperkupa, szabadedzés.

Szombat. 8.00–8.30 Forma–1, bokszkiállás, gyakorlás, 8.45–9.15 GP3, időmérő, 9.45–10.15 Forma BMW, 1. futam (13 kör), 11.00–12.00 Forma–1, 3. szabadedzés, 12.25–12.55 Porsche Szuperkupa, időmérő, 14.00–15.00 Forma–1, időmérő edzés, 15.40–16.45 GP2, 1. futam (42 kör), 17.20–17.55 GP3, 1. futam (16 kör).

Vasárnap. 8.30–9.00 Forma BMW, 2. futam (13 kör), 9.25–10.00 GP3, 2. futam (16 kör), 10.35–11.25 GP2, 2. futam (28 kör), 11.45–12.20 Porsche Szuperkupa, futam (14 kör), 12.30 Forma–1, a pilóták felvonulása, 12.45–13.15 Forma–1, startfelállás, 13.30 Forma–1, megnyílik a bokszutca, 13.45 Forma–1, bezár a bokszutca,
14.00 Forma–1 Magyar Nagydíj (1 kör: 4,381 km, a versenytáv: 70 kör, 306,630 km).
Pályacsúcs: 1.19.071 p – Michael Schumacher (2004).
A Nemzetközi Automobil Szövetség a nyolc évvel ezelőtti eset után tiltotta be a csapatsorrendet meghatározó utasításokat. Kétségtelen, hogy Stefano Domenicali, az istálló főnöke a szabály betűje ellen nem, csak a szelleme ellen vétett: nem mondott olyat, hogy engedd el, szavai mégis erről szóltak. („Fernando sokkal gyorsabb, mint te. Nyugtázd, hogy vetted az üzenetet..." – hallatszott a rádióban.) A maranel- lóiak védelmében annyit azért érdemes megjegyezni, hogy más csapatok sem szentek, legfeljebb nem ennyire ostobán oldják meg a hasonló szituációkat. Valószínűleg a mclarenes Jenson Button is burkolt utasítást kapott néhány hete a Török GP-n, amikor azt mondták neki, hogy kisebb fordulaton használja a motort, mert vészesen fogy a benzinje – más kérdés, hogy félreértette vagy nem hallotta, és megelőzte Lewis Hamiltont, aki aztán utóbb mégis visszavette az elsőséget.

Az olaszok vasárnapi bakija után mindenesetre forrnak az indulatok a Forma–1 háza táján. Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke képmutatóknak nevezte a kritikusokat. „Nem érdekelnek a viták. Újra megerősítem, amit mindig is mondtam: a pilóták teljesen tudatában vannak annak, hogy ha nálunk versenyeznek, akkor a csapat érdekei előbbre valók az egyéni érdekeknél. Minden esetben ez történt a harmincas évek sztárja, Nuvolari óta, s ezt magas is tapasztaltam sportvezetőként Niki Lauda idejében. Éppen ezért elég az álszentségből, még akkor is, ha vannak, akik azt szeretnék látni, hogy versenyzőink kilökik egymást a pályáról" – kelt ki magából az elnök.

Ha valaki, akkor Eddie Irvine megértheti Massa frusztráltságát: az ír négy évig volt másodhegedűs Michael Schumacher mellett a vörösöknél.

„Massa szerződésében nyilvánvalóan benne van, hogy azt kell tennie, amit a csapat mond. Az én szerződésemben nem szerepelt, hogy második számú pilóta vagyok, csak az, hogy követnem kell a csapat utasításait. Titokban Massa is beleegyezett ebbe, mérnöke és csapata tudott róla – akkor nem értem, miért vannak annyira kiborulva, amikor alkalmazzák ezt a pontot?" – magyarázta a 45 éves egykori pilóta. Ő ugyanakkor megérti a szurkolókat, akik 100 százalékos teljesítményt várnak, és azt, hogy a pilótákat engedjék egymás ellen versenyezni.

„Nem hiszem, hogy a csapatutasításokat engedélyezni kellene, hiszen a nézők az elsők, ők pedig Massa és Alonso küzdelmét akarják látni" – fűzte hozzá.

Bernie Ecclestone, a szakág ura is nagyon megértő a Ferrarival. „Csapatokról beszélünk. Úgy gondolom, csak rájuk tartozik, mit tesznek és hogyan működnek. Ebbe senkinek nem kellene beleavatkozni" – szögezte le.

Mások másként látják. Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke emlékeztetett, hogy 2007-ben, a Hamilton–Alonso páros idején sem volt csapatsorrend, s emiatt bukták el 1 ponttal az egyéni vb-címet Kimi Räikkönennel szemben, de ő ezt nem bánja. „Mindig akadnak, akik azt mondják, rosszul tettük, de én büszke vagyok rá. Emlékszem, arról beszéltem pilótáimmal, a nagy versenyzők úgy akarnak tükörbe nézni, hogy azt mondhassák, »saját teljesítményemmel lettem világbajnok, s nem azért, mert a csapatom előnyben részesített«" – idézte fel a három éve történeteket, nem tagadva, hogy azért nagy volt a kísértés.
Mike Gascoyne, a Lotus technikai vezetője – aki korábban a Jordan, a Renault és a Toyota technikai igazgatója volt – úgy véli: a szurkolók becsapva érzik magukat, ha a csapatutasítás végrehajtása olyan nevetséges módon történik, mint a Ferrari esetében.

A „csalás" hullámverései kitartottak a Hungaroringig, de az igazi történet remélhetőleg az lesz, miként folytatódik minden idők egyik legizgalmasabb világbajnoksága. Az új pontozási rendszerben – amelyhez minden bizonnyal még nem teljesen szokott hozzá a publikum – rendkívül szoros a verseny, de talán szemléletesebb, ha az eredményeket átszámítjuk a tavaly még élő szisztéma szerint. Emlékezetes, hogy akkor a győzelemért 10, a második helyért 8, a harmadikért 6 pont járt, és még a nyolcadikként befutó is kapott 1-et. Most az első tízet díjazzák sorrendben 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 és 1 ponttal. Nos, ha 2009-et írnánk, akkor is Hamilton állna a táblázat élén 65 ponttal. A második Button lenne 55 ponttal, a harmadik Sebastian Vettel ugyanennyivel . A negyedik pozícióban Mark Webber neve volna olvasható 53 ponttal, és Alonso is látótávolságban követné a szűk élmezőnyt 49-cel. Emlékeztetőül a jelenlegi valós pontszámok: Hamilton 157, Button 143, Webber 136, Vettel 136, Alonso 123.

Olvasóink írták

  • 2. nasi12 2010. augusztus 09. 09:44
    „Ha én lennék a tulajdonos, és észrevenném, hogy a pilóták az én pénzemmel szórakoznak, és egymással kakaskodva semmibe veszik a csapat érdekeit azonnal kirúgnám mindkettőt.”
  • 1. sumegi007 2010. augusztus 01. 13:38
    „Én elvenném Alonsotól a megszerzett helyét. Nem érdekel hogy összerázódott a mezőny, hogy ha ez csalás útján jött létre! Míg mást megbüntetnek addig a FIA védi a Ferrarit! Meg most ezek a szárnybotrány... Hát nem is tudom mit mondjak...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bradeanut pénteken megkatéterezték

A győri megyei kórházban péntek délelőtt szívkatéterezésen esett át Aurelia Bradeanu, az Audi-ETO KC… Tovább olvasom