Kisalföld logö

2016. 10. 01. szombat - Malvin 13°C | 23°C

Jótékony zűrzavar előtt a cirkusz?

A szabályváltozások miatt minden csapat új motor és autó építésére kényszerült a Forma-1-ben.

A szabályváltozások miatt minden csapat új motor és autó építésére kényszerült, ami remélhetőleg az erőviszonyok kiegyenlítődésével jár a Forma–1 most vasárnap Bahreinben kezdődő idényében. Elképzelni is nehéz, milyen szép lenne, ha idén a Renault, a McLaren, a Ferrari, a Toyota, a Honda és a BMW-Sauber is a győzelem reményében szállhatna harcba a futamokon.

Régebben egy Forma–1-es, idény eleji beharangozó cikk többnyire esélylatolgatásból állt, meg abból, ki hova írt alá a téli szezonban. Az utóbbi években célszerűbb részletes szabályismertetéssel kezdeni – ez az idén sincs másként, merthogy annyi a változás.

A legfontosabb, hogy a tavalyi 3 literes V10-es motorok helyett 2,4 literes V8-asokat kell használni. A szakemberek ettől leginkább a költségek csökkenését és a biztonság növekedését várják. Utóbbi reményt azt táplálja, hogy a köridők a legtöbb pályán három–öt másodperccel maradnak majd el a rekordoktól – ami persze még mindig nagyobb átlagsebességet takar, mint például az amerikai Cart-bajnokságban. A motornak továbbra is két versenyhétvégét kell kibírnia, az idő előtti csere pedig büntetéssel jár. A V8-használat alól egyedül a Scuderia Toro Rossót (az Red Bull által felvásárolt ex-Minardit) mentették fel: a csapat autói V10-esekkel mehetnek, amelyekbe azonban fordulatszám-korlátozót építettek be.

Egy év tiltás – meg számos kedvezőtlen tapasztalat, életveszélyes szituáció – után újra láthatunk kerékcseréket a futamokon. Az istállók hét szett gumit használhatnak el pilótánként egy hétvége alatt. Az új szabály hatására egyébként a Michelin úgy döntött, hogy kivonul a Forma–1-ből, így a francia cégnek várhatóan ez lesz az utolsó éve. Kérdés, Pierre Dupasquier és csapata mennyi pénzt és energiát öl így a fejlesztésbe…
A Nemzetközi Automobil Szövetség sokadszor módosította az edzéslebonyolítást. Idén háromrészes szisztéma él, ami az egykörös „szétlövést" váltja fel. A kvalifikáció egyórás lesz, amelynek során mindenki annyi kört tesz meg, amennyit csak akar – és ameddig hagyják menni. Merthogy mind a 22 versenyzőt csak az első 15 percben láthatjuk, s ekkor a leglassabb hatot „kizárják" (ők a 17–22. rajtpozíciót kapják meg az elért időeredmények alapján).

Az öt perc szünet utáni újabb negyedórában a maradék 16 pilóta köröz, s a leggyengébben teljesítőknek máris véget ér a nap (ők lesznek a 11–16. helyen). Újabb öt perc pauza, majd 20 perc akció következik, de már csak a top 10-nek. Nekik ekkor már azzal a benzinmennyiséggel kell körözniük, amennyivel a futamot kezdeni akarják; az első két etapban még a szinte csontszáraz tank is megengedett. Kicsit bonyolult, nem?

És akkor most térjünk rá az átigazolásokra. A tavalyi két legjobb csapat, a Renault és a McLaren változatlan felállásban vág neki az idénynek; igaz, a wokingiaktól az örök tesztpilóta Alexander Wurz a Williamshez ment át – tesztpilótának… A képet árnyalja, hogy Ron Dennis, a McLaren irányítója már tavaly bejelentette: a világbajnok Alonso 2007-től náluk vezet; Kimi Räikkönenről pedig az tudható, hogy jövőre a Ferrarinál folytatja. Hogy az olaszoknál Michael Schumacher csapattársa lesz-e, még nem tudni, elvégre a német visszavonulásának dátuma – a sajtóban legalábbis – évek óta napirenden van. Mellette idén Felipe Massa fut. P a Saubertől érkezett, és Rubens Barrichellót váltja, aki a Hondához távozott.

A japánoknál Jenson Button maradt, Szato Takumát ellenben nem marasztalták, de szerencséjére az újonc Super Agurinál kapott állást. A Toyota és a Red Bull nem változtatott, nem úgy, mint a Williams (Mark Webber mellé Nico Rosberg, az egykori finn világbajnok Keke Rosberg fiát vették oda) és a BMW-Sauber (ide jött Heidfeld, Jacques Villeneuve-höz párba). A Super Aguri új csapat, a Jordanből Midland lett, a Minardiból Toro Rosso. Utóbbi egyik pilótája Scott Speed, így 13 évvel Michael Andretti után újra van képviselője az Egyesült Államoknak a Forma–1-ben.

Az esélyekről mindig nehéz szólni, most pedig különösen, hiszen legfeljebb sejthető, kinek hogyan sikerült a teljesen új motor (és autó) megépítése. Várható, hogy a három élcsapat erős lesz, bár a McLaren továbbra sem volt megbízható a teszteken. A BMW által elhagyott Williams egyelőre meglepően erősnek tűnik, de felérhet a vezető trióhoz a Toyota és időnként a BMW-Sauber is. Ha így lesz, akkor a tavalyinál is izgalmasabb idény elé nézünk, a szedett-vedett kvalifikációs szabályrendszert pedig majdcsak megemésztjük valahogy.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dicséretes eredmények

A „Hosszú vágta" elnevezésű fedett pályás versenyen a férfiak 100 méteres síkfutását Németh… Tovább olvasom