Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 2°C | 6°C Még több cikk.

Győri motorosok is indulnak a Dakaron

Két győri fiatalember, Nagy Péter és Varga Ákos elindul a 2005-ös Dakaron. A nevezési díj első részletét már be is fizették. A nagy kalandon mindketten szeretnének végig versenyben maradni.

Varga Ákos és Nagy Péter
Nem akármilyen fába vágta fejszéjét két győri fiatalember. Nagy Péter és Varga Ákos úgy határozott, rajthoz áll a január elsején induló Dakaron. Addig ugyan még öt hónap hátra van, de a szervezőmunka már jóval korábban elkezdődött. Persze ez nem véletlen, az előkészületekről Nagy Péter adott tájékoztatást.

„ Egy ilyen vállalkozásba nem lehet csak úgy felkészületlenül belevágni. Tudni kell, hogy az indulásnak borsos ára van, s ennek fedezetét előteremteni nem megy egyik napról a másikra. Ha a legminimálisabb költségeket összeszámoljuk, mintegy 12 millió forint kell ahhoz, hogy esélyünk legyen végigmenni a sivatagon. A célunk pedig természetesen nem lehet más, mint hogy teljesítsük a távot."

Tizenkétmilliót érő álom

Hogy miből jön össze a 12 millió forint? Nos, először is be kell fizetni a nevezéseket. Már ez önmagában nem kevés: ha valaki július végéig jelentkezik, akkor 11.500 eurót (3,1–3,2 millió forint) kell fizetnie. Ez a két győri motoros esetében megtörtént, az első részletet már ki is fizették. Emellett szükség van egy jó motorra, valamint a célba érés esélyét növelő egyéb költségekre.

„ Az első részlet háromezer euró volt, és le kellett tenni egy 2000 eurós garanciát is. Ez utóbbit elvileg visszafizethetik, de valójában ebből vonják például az esetleges büntetéseket, s a hírek szerint többnyire »felélik« ezt a versenyzők. A jó versenyzés esélyét növeli a motor minősége. Mi már megrendeltük a KTM-től a 660 köbcentis, Dakarra kifejlesztett gyári modellt, melynek ára úgy ötmillió forint körül van.

Ha ennyi pénz rendelkezésre áll, akkor már el lehet indulni a versenyen, de ilyen háttérrel jó, ha harminc százalék esély van arra, hogy végig versenyben maradjunk. Ez a szám növelhető, ha a motort szállító cégnek, esetünkben a KTM-nek, pénztárcától függően fizetünk az alkatrészek biztosításáért, valamint időnként bérelünk szerelőt. Ez azért fontos, mert ha a szakaszok végén még a motort is nekünk kell javítanunk, akkor nem jut idő a pihenésre. Ez pedig egy háromhetes sorozat alatt a verseny szempontjából végzetes lehet."

Száguldás esőben, hóban

Nagy Péter és Varga Ákos egyébként nem kezdő a „szakmában". Mindketten évek óta versenyeznek az enduro- és endurokrosszbajnokságban, s az olykor több száz indulót felvonultató versenyeken nemegyszer az első tízben végeznek.

„ Bár nem sivatagi körülmények között motorozunk, azért ezeken a viadalokon is van részünk szélsőséges körülményekben. Ráadásul ha nincs verseny, akkor is kimegyünk terepre. Bevallom, nem emlékszem arra, mikor volt olyan hétvége, hogy nem motoroztunk. Lehetett eső, sár, hó, mi kint dübörögtünk a pályákon.

Az elkövetkezendő időszakban is rengeteg versenyen állunk rajthoz. A hét második felében Romániában, szeptemberben pedig Lengyelországban az enduro-vb-n indulunk. Emellett edzőtáborba is megyünk, ahol reggeltől estig csak hajtjuk a motorokat, s a profi versenyzőktől tanulunk."

Nagy hozzátette, tisztában vannak azzal, hogy a Dakaron ez is kevés lehet. Ismeretlen terepen kell haladniuk, így nagy szerepe van a tájékozódásnak, az erre szolgáló GPS és route-book ismeretének.

Naponta edzenek

„ Rendeltünk egy ilyen készüléket, hogy itthon kipróbáljuk, de előtte még Franciaországban veszünk részt egy képzésen, ahol ennek használatát sajátíthatjuk el. Mindenben felkészülünk arra, hogy helytálljunk a Dakaron, mert nem egy fellángolás ez a részünkről."
Nagy Péter elmondta, a motorostudás fejlesztése, a folyamatos rutinszerzés mellett nagy hangsúlyt fektetnek a fizikai és mentális felkészítésre is.

„ Én húsz éve versenyszerűen sportolok. Korábban karatéztam, fekete övfokozattal rendelkezem. Ákos kézilabdázott, úgyhogy nem áll távol tőlünk a rendszeres testmozgás. Jelenleg is teljes erőbedobással edzünk, elsősorban kondizunk és futunk. A jó fizikai állapot sokat számíthat majd a sivatagban."

A két győri fiatalember egyébként sporttörténelmet írhat, hiszen magyar motoros még nem teljesítette sohasem a teljes távot. Győrből is mindössze egy ember, dr. Jakab Tamás ment végig a Dakaron. P autóval Szalay Balázs navigátoraként haladt át a célvonalon 2000-ben. Jakab így látja a két elszánt motoros esélyét:

A részvétel a fontos

„ Úgy vélem, ők ketten az első olyan motorosok, akiknek reális esélyük van a célba érkezésre. Motorversenyzési tapasztalatuk megvan, fizikálisan is jól felkészültek. Nagyon sokat dolgoznak azért, hogy tervüket véghezvigyék. Persze az nagy hiányosságuk, hogy sivatagban még nem versenyeztek, s erre a hátralévő időben nem tudom, lesz-e lehetőségük, de ennek ellenére jó adag szerencsével talpon maradhatnak az utolsó szakasz végéig."Nagy Péter megerősítette: nem szeretnének idejekorán hazautazni a versenyről.

„ Ha az kell, akkor inkább biztonságosan megyünk. Itt igazán érvényes a »nem a győzelem, a részvétel a fontos« elv."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hamarosan elkészülnek az olimpiai érmek

Augusztus elejére elkészül az athéni olimpia dobogósainak járó több mint háromezer érem. Tovább olvasom