Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Győri dakarosok a célegyenesben

Amiben csak reménykedtünk, megvalósulhat: a győri motorosok történelmet írhatnak.

Amire csak titkon számítottunk, az elérhető közelségbe került: a győri motorosok sporttörténelmet írhatnak, amennyiben a mai 569 km-es és a holnapi 68 km-es szakaszt túlélik. Eddigi teljesítményük alapján nagy az esély arra, hogy Varga Ákos és Nagy Péter is ott legyen Szenegál fővárosában a célnál, de technikai sportról lévén szó, azért nem árt még fohászkodni az égiekhez.

A verseny történelmében egyébként már akadt olyan győri versenyző, akit a legvégén is ünnepelhetett Dakar városa. Dr. Jakab Tamás Szalay Balázzsal egy autóban jutott el az álmok földjére. Ha minden jól megy, most rögtön két fővel bővülhet a lista. Jakab Tamás szerint ráadásul többről van szó, mint hogy a két motoros eljut a célig.

A kihívás érdekelte őket

„Varga és Nagy esetében nemcsak az a nagy szó, hogy ha most már tényleg nem jön semmi közbe, célba érnek. Itt már egy komoly versenyzői teljesítményről van szó, amivel a nagyok figyelmét is felkeltették, felkelthetik. Mindkettejükön látszik, hogy igazi motorosmúlt van mögöttük, emellett alaposan fel is készültek a nagy erőpróbára. Jártak a sivatagban is, hogy szokják a körülményeket, de eddigi eredményükben az egyik legfontosabb dolog, hogy megfogadták azok tanácsát, akiknek már volt tapasztalatuk a Dakarról. Nem akarták ők »kitalálni« a sivatagi versenyt."

Való igaz, Varga azzal, hogy szinte kezdetektől az élmezőnyben megy – az első harmincban betöltött pozícióját senki nem fenyegeti –, tekintélyt szerzett magának, amit az is bizonyít, hogy a francia tévések az ő bukósisakjára helyeztek el egy fejkamerát. Jakab Tamás szerint a jövőben ennél nagyobb figyelmet is kaphat a versenyző.
„Varga és Nagy is bebizonyította, hogy megfelelő tudással és képességekkel felveszik a versenyt a legjobbakkal. Fontos volt az is, hogy ők nem azért vágtak neki a Dakarnak, hogy híresek legyenek, őket elsősorban a kihívás érdekelte. Más kérdés, hogy a cél előtt kevéssel most már mindenki figyel rájuk, mindenki tudja, kicsoda Varga Ákos és Nagy Péter. Őket azonban továbbra sem ez foglalkoztatja."
Jakab Tamás hozzátette: Alma (ez Varga beceneve) közel került ahhoz, hogy később egy gyári csapatban szerepeljen.

Dakar-történelem

Az első Párizs–Dakar-rali 1978. december 26-án, karácsony másnapján indult a párizsi Trocadero térről. Százhetven résztvevő vágott neki a pontosan tízezer kilométeres távnak Algérián, Nigeren, Malin, Felső-Voltán és Szenegálon át.
Ahogy a verseny népszerűsége, presztízse növekedett, úgy emelkedett a rajtceremónia pompája is: az 1985-ös viadal mezőnye a francia királyok mesébe illő lakhelye, a versailles-i kastély szökőkútjai mellől indult a fél kontinenst átszelő, hosszú utazásra.
Az első magyar „fecskék" az 1992-es Dakaron tűntek fel: a Fülöp Imre–Rutterschmidt Károly páros egy Mitsubishi Pajeróval próbált szerencsét. Kényszerű kiállásukig igen előkelő helyen álltak összetettben, ráadásul, hogy a futam feladására kényszerültek, nem a versenyautó volt az oka, hanem a szervizcsapat terepjárója, mely idő előtt felmondta a szolgálatot.
Négy éve, 2001-ben újabb mérföldkövéhez érkezett a Dakar-rali, ebben az esztendőben megszületett az első női győztes: a német Jutta Kleinschmidt.
„Igazából nem tudom, mik a jövőbeni terveik, de ha később is el szeretnének indulni a Dakaron, akkor komoly háttérre lesz szükség. Mind a szerviz, mind pedig a szponzor terén. A mostani szervizmunkákra egyébként nem lehet panaszuk a versenyzőknek, hiszen a francia Michel Samuet-t sikerült megnyerniük. Az ő kiválasztása is azt bizonyítja, hogy hallgattak a jó tanácsokra, mert ő az egyik legjobb szervizes."
Nem mellékesen ő volt 2000-ben a Szalay–Jakab páros szerelője...
A következetesség eredménye

Ami az autósokat illeti, Jakab Tamás  szerint nekik is minden okuk megvan az elégedettségre. A négy autós közül egyébként Palik László és Szalay Balázs áll a legjobban.
„Palik első találkozásunkkor azt mondta nekem: öt éven belül ott lesz a Dakar élmezőnyében. Bevallom, akkor csak hitetlenkedtem, de Laci bebizonyította, hogy céltudatos, következetes és kitartó felkészüléssel, munkával elérheti célját. Az idén választ adott mindazoknak, akik korábban mosolyogtak rajta. Sokat számított, hogy egy jó autót választott, emellett végig egyenletes teljesítményt nyújt, mindig tudja, mennyit kockáztasson. Szalay Balázsnál végre beérett az a munka, amit az előző években elvégzett. Kiderült az is, hogy tapasztalattal és profi hozzáállással kiemelkedő teljesítményre képes. Sajnos ezen a Dakaron is sok apró hiba hátráltatta."

Jakab Tamás szerint a másik két magyar autósnak sincs oka szégyenkezésre.
„Kis Sándor egy új autót épített az idei Dakarra. Ennek most mutatkoznak meg a gyermekbetegségei, de napi eredményeivel bizonyítja, hogy az élmezőnyben a helye. Liszi László harmadszor vágott neki a sivatagnak. A széria dízel Mitsubishivel nagy eredmény lesz tőle, ha végigmegy."
Az idei évben nemcsak létszámban, teljesítményben is az élvonalban vannak a magyar indulók. Felmerül a kérdés, van-e esély arra, hogy Dakar-nagyhatalom legyünk. Nos, Jakab Tamás szerint ez már nem kérdés.
„Az olaszok, a németek és a franciák után az egyik legnagyobb indulói létszám a miénk, s most már komolyan számolnak is velünk. Éppen ezért nem reménytelen az, hogy jövőre akár motoron, akár
autón, de legyen egy gyári versenyzőnk."

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kikapott a döntőben Czink Melinda

A 110 ezer dollár összdíjazású canberrai WTA-torna fináléjában a magyar teniszezőnőt a… Tovább olvasom