Kisalföld logö

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 12°C | 22°C Még több cikk.

Dakar – Ismét győriekkel

Jubileumi verseny. A harmincadik. Ennek megfelelően rendhagyó is. Számunkra is különösen érdekes, mert ismét indulnak Győriek a Dakaron. Fenesi József Liszi Lászlóval az autósok, Varga Ákos a motorosok között. Rendhagyó az a lehetőség is, és amit számomra biztosított a Kisalföld, hogy korábbi Dakar-rali-indulóként tudósíthatok egy örök szerelemről és a barátaimról.
Harmincadik Dakar-rali

1978 decemberében rajtolt először a párizsi Trocadero térről a verseny. Az ötletgazda Thierry Sabine akkor inkább jó mulatságnak, mint versenynek gondolta ezt a ma már világhírnévnek örvendő versenyt. A viadal ma, 30 évvel később is megőrizte az első versenyek kalandvágyó hangulatát. Kevés olyan megmérettetés van a világon, ahol a cél elérése is óriási eredmény.

A statisztikai adatok szerint a mezőny kevesebb mint fele ér célba. A szomorú statisztika szerint átlagosan minden Dakaron meghal legalább egy ember. Rémisztő, de egyesek számára maga a kihívás. Ma már a sok jelentkező közül csak az arra érdemesek indulhatnak a versenyen. Büszkék lehetünk arra, hogy ismét szurkolhatunk két közülünk való kalandorért, akik ma már sportolóként is megállják a helyüket a versenyen.

Varga Ákos, ismertebb nevén Alma. Kétszer indult Dakaron és kétszer célba is ért. Ő volt az első magyar motoros, aki teljesítette a távot.

Egy jubileumi verseny mindig más

50 ország versenyzői 580 járművön január 5-én Lisszabonból indulnak neki az embert próbáló 9273 km hosszú távnak, hogy ha elég kitartóak és szerencsések, január 20-án megérkezzenek Szenegál fővárosába, Dakarba. A táv önmagában nem sok, de ebből 5236 km szelektív szakasz, ami igazi versenytáv úttalan utakon. „Homoktenger".

A viadal versenyigazgatójának rövid, de annál velősebb útleírása nem ígér könnyű menetet az autósoknak, motorosoknak. Az útvonal kijelölésekor a rendezők visszatértek a klasszikus szelektív szakaszokhoz a marokkói és a szenegáli sivatagban. Az idei év itinerje sokkal hosszabb speciális szakaszokat ígér. A speciális szakaszok hossza ebben az évben ismét ezer km-rel nőtt. Nehéz verseny lesz. Már az első afrikai napokon sokan ki fognak esni. Lesz miért és kikért szurkolnunk.

Varga Ákos, tudsz motorozni?

Közismertebb nevén Alma. Kétszer indult a Dakaron és kétszer célba is ért. Ő volt az első magyar motoros, aki teljesítette a távot. Mikor először indult, Palik László a maga közvetlen stílusában megkérdezte tőle, hogy indult-e már terepraliversenyen. Nem volt a válasz. „Voltál már a sivatagban?" Ismét nem volt a válasz. A verseny végén, amikor Alma 27.-ként célba ért, Palik László őszintén gratulált, és elismerte, hogy elfelejtette feltenni a 3. kérdést: „Tudsz motorozni?" Alma tud motorozni. Lehet, hogy van nála gyorsabb terepen, de kitartóbb és jobb állóképességű nincs.

Az, hogy az első alkalommal ilyen jó eredménnyel végigment a távon és hogy a második alkalommal sérülten is teljesítette a távot, mindennél jobban bizonyítja ezt. A motorozás a Dakaron a világ egyik legmagányosabb dolga. A motor arra szolgál, hogy elvigyen a célig, de néha nagyon nehéz. A dűnék között a homokban elsüllyedt motort rángató versenyzőket látva átélhetjük azt az érzést, amit a versenyzők állítanak, hogy inkább ők viszik a motort a célig. A motorozásban egyszerre vagy sofőr és navigátor. Ha elromlik a motor, te vagy a szerelő is.

Ami a legnehezebb feladat egy motorosnak a Dakar-ralin, az mégsem ez – Alma tudja ezt a legjobban. A pontos helyzetfelismerés és a felesleges kockázatkerülés. Nehéz úgy gyorsan menni, ha tudod, hogy nem hibázhatsz. Mást jelent a kockázat neki 150 km-es sebességgel, mint amit mi józan ésszel el tudunk képzelni. A felesleges kockázat és egy hiba itt végzetes lehet. Ez jó esetben egy esés, rossz esetben a verseny feladása, de komoly balesetekre is van minden évben példa. Annak ellenére, hogy a második Dakar után azt mondta, elég volt, Alma harmadszor is elindul.

Arra a kérdésre, mikor volt az a pillanat, amikor meggondolta magát, nem igazán tudott felelni. „Nem volt olyan pillanat vagy esemény, ami megváltoztatta volna a véleményemet. Igazán motivációm sincsen. Egyszerűen csak annyi idő telt el azóta, hogy átgondoltam a dolgot, és végül arra jutottam, hogy miért ne induljak el a Dakaron. Ha van rá lehetőségem és megtehetem, akkor ismét benevezek. Most is veszélyesnek tartom, de olyan nagy kihívás ez, hogy újra rajthoz állok."

Új autóval, új társsal

Fenesi Jószef másodszor indul a Dakaron navigátorként. Az első, 2003-as Dakaron sajnos nem ért célba. Megállt az autó motorja. Kudarcként élte meg az első versenyt. Talán ez is ösztönözte arra, hogy ismét megpróbálja. Új autóval, új társsal. Liszi Lászlóval két éve versenyeznek már együtt és voltak kategóriájukban magyar bajnokok. A dízel Mitsubit-
shi, amivel indulnak, igazán megbízható autó.

A motorja majdnem megegyezik egy utcai autóéval. A futóműve viszont kimondottan a Dakarra készült. Fenesi Józsefre ebben a párosban több feladat is hárul. Amellett, hogy tapasztalatával jó navigátorként irányítja Liszi Lászlót, ő verseny közben a szerelő is. Az autósok versenyében még inkább igaz, hogy az autó, ha elromlik, a legnagyobb probléma a sivatagban. Józsi, aki egész életét autó körül töltötte, bármit meg tud javítani.

E nélkül a tudás nélkül nem sok esélyük lenne a távot teljesíteni. Ami kiemeli őt a magyar indulók közül, az a szívósság és kitartás, amit hosszútávfutó atlétaként bizonyított korábban. Ők a mi versenyzőink, és ha végigmennek, a dízel kategóriában nagyon jó eredményt érhetnek el a versenyen. És miért ne mennének végig?


hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Női strandröplabda bajnokok 2007

A Magyar Röplabda Szövetség hagyományos év végi szavazásán a magyar bajnok Józsa Zsuzsanna,… Tovább olvasom