Kisalföld logö

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 9°C | 18°C Még több cikk.

Az első magyar fellépő a Forma-1-es cirkuszban

Baumgartner Zsolt az első magyar, akinek - a Jordan csapat frissen leszerződtetett tesztpilótájaként - jó esélye van arra, hogy Forma-1-es pilóta legyen. Amikor éppen nem a nemzetközi pályákat, akkor a győri egyetem padjait koptatja.

Két hónapja, hogy aláírtad a szerződést a Jordannel, ami igazi sporttörténelmi eseménynek számít. Mi változott azóta?

A változás a fizikai felkészülésemen látszik elsősorban, koncentráltabban edzek, főleg a nyaki izomzatra. Élénkebb a média érdeklődése is, ami tavaly erősödött fel; akkor merült fel a lehetősége, hogy komolyabb kapcsolatba kerülhetek egy nagy Forma-1-es istállóval. Egyelőre készülök az első, Silverstone utáni tesztelésemre, az ülést, az autót akkor alakítják hozzám. S persze folytatódnak a Forma 3000-futamok, ugyanazokon a pályákon, ahol a Forma-1-es versenyek is zajlanak.  

Névjegy
Született: 1981. január 1.
Magasság: 178 cm
Súly: 74 kg
Iskolai végzettség: gimnáziumi érettségi
Nyelvtudás: angol, német, francia, olasz
Azzal, hogy első magyarként leszerződtetett egy Forma-1-es csapat, mindenkiben óriási elvárásokat ébresztettél. Doppingol, vagy inkább frusztrál ez téged?

Megpróbálok nem foglalkozni vele, de egyébként sem érzem, hogy el kellene számolnom az eredményeimmel. Igyekszem mindentől függetlenül a legjobbat kihozni magamból, különösen a Magyar Nagydíjon. Itt jobban érezhető a magyarok biztatása is, hiszen külföldön nem nagyon találkozom hazai rajongókkal.

Egy lépésre kerültél a Forma-1-es versenyzéstől. Mekkora ez a lépés?

Szerintem két, legfeljebb két és fél év. Ennyi idő alatt ki lehet forrni tesztpilótaként, meg lehet mutatni, mit tudok, mi van bennem. S persze ezalatt kiderül, hogy a versenypolitikai érdekek kívánják-e, hogy legyen egy kelet-európai versenyző a Forma-1-ben, különösen most, hogy a verseny kezd egyre inkább kiszorulni Európából.

Azt, hogy egyáltalán bejutottál, kivételes, egyéni szerencsének tartod, vagy azt jelenti, hogy a vezetés nyitott a kelet-európai tehetségek felé? 

Szerintem ez a nyitottságnak köszönhető. Előnyben vagyok például egy német pilótával szemben, egy kelet-európai versenyző kuriózumnak számít. Úgy érzem, az sem volt véletlen, hogy tavaly a magyar  közönség előtt lehetőségem nyílt kipróbálni egy Forma-1-es autót. Éppen a Magyar Nagydíj miatt előny, hogy magyar vagyok. A mogyoródi futamot a Forma-1 vezetése és a csapatok is szeretik, sőt, Magyaroszág kapta tavaly a legjobb rendezés díját. Szerintem fontos, hogy  egy olyan országnak amely hosszú ideje rendez futamokat, legyen saját versenyzője. Most már a teszteléseken dőlnek el az esélyeim. Meg persze azon, sikerül-e megfelelő szponzorokat szerezni.

Említetted a szponzorokat. Nem dühít, hogy hiába az egyedülálló, soha vissza nem térő  lehetőség, a tehetséged, kitartásod, a támogatókon mégis elbukhat a dolog? 

A technikai sportokban hozzá kell szokni, hogy a pénz nagy úr. Ezzel együtt kell élni. Fontos, hogy tisztában legyek a képességeimmel, bízzak magamban és megtegyem, amit tudok. Ha ez megvan, a pénz nem lehet a gondolataimat befolyásoló tényező.

Gyerekkorában sok fiú álmodozik arról, hogy Forma-1-es autóversenyző lesz, de ennek a valóságban elég kicsi az esélye, elvégre nem túl sok hazánkfia van a kulisszák mögött. Mikor tűnt először hihetőnek, hogy neked sikerülhet?

Címszavakban
 
Nőideál: csinos, barna hajú, barna szemű, kreol bőrű, megértő lány.
Cél: pilótaként eljutni a Forma-1-be, majd a versenyzés után sikeresen visszatérni a "civil" életbe.
Nyaralás: "mindegy, csak pihenés legyen, de a balatoni nyaralónkban nagyon szeretek pihenni."
Amikor a 99-es szezonban megnyertem a német bajnokságot, az Európa-bajnokságon pedig harmadik lettem. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy reális esélyem van arra, hogy Forma-1-es versenyző legyek. Pedig a szüleim eleinte nem nagyon szerették volna, hogy autóversenyző legyek, komolyan győzködnöm kellett őket, hogy beülhessek egy versenygokartba. Most már persze izgulnak értem és segítenek, ahogy tudnak. A féltés persze megmaradt; anyukám az izgulósabb, de azért tudom, hogy apukám is őrlődik időnként.
 
Egyszer azt nyilatkoztad, hogy visszafogott, visszahúzódó alkat vagy. Könnyű ilyen beállítottsággal boldogulni a versenyzés kemény világában?
 

Úgy érzem, nem akadályoz, hogy nem vagyok rámenős, agresszív, különben is, a versenyekre nagyon fel tudom tüzelni magam, szerencsés versenyző-típus vagyok. Talán olyan csibészségek nem fordulnak meg a fejemben, mint amit egy-két versenyző megtesz - például befékezni a másik előtt vagy az ellenfél "megszívatása" - de ez nem is baj. Ehhez kell egy bizonyos alkat. Én nem ilyen vagyok, de nem bánom, mert az említett versenyzők gyakran nagyon hamar be is fejezik az adott futamot, visszafelé is elsülhet a dolog. Én a visszafogott, nyugodt, átgondolt vezetési stílust képviselem, s hosszú távon talán eredményesebb is, ha az ember nem kapkod, nem ugrik bele ész nélkül rizikós helyzetekbe, kockáztatva azt, hogy esetleg feladni kényszerüljön a versenyt.

Az autóba mindig rózsafüzérrel a zsebedben szállsz be. A hit segít? 

Lelkileg nagyon sokat. Voltak baleseteim, komolyak is, például falnak ütköztem, de eddig mindent megúsztam. Szerintem ez nem véletlen. Egyébként nem keresem a veszélyt, még ha ez a kategória nálam máshol is kezdődik,  mint egy átlagembernél. Versenyhelyzetben azért vannak szituációk, amikor utólag megfordul a fejemben, mit lett volna, ha…

Kevesen tudják, hogy a fizikai edzések mellett mekkora hangsúlyt fektettek a mentális felkészülésre.
 
A pszichikai felkészülésnek nagyon nagy súlya van. Egyrészt segít feldolgozni a változásokat, történéseket ebben a zárt világban, másrészt rengeteget segít felkészülni a futamokra. Minden fejben dől el! Az ember gondolatban végigmegy a pályán, tudja, mikor mit kellene tennie, aztán megpróbálja végig, hetven körön keresztül mindig úgy csinálni. Nagyon fontos, mennyire vagyok ott fejben a pályán, mennyire tudok összpontosítani, ebben segítenek például az autogén tréningek. Hogy mekkora a jelentősége a mentális rákészülésnek? Szerintem ötven százalék. Legalább.

Műszaki menedzsernek tanulsz a győri Széchenyi Egyetemen. Követelmény a pilótáknál, hogy tisztában legyenek a sport technikai hátterével, vagy egyszerűen érdekel? 

Az utóbbi. A saját döntésem volt, azért, hogy értelmesen töltsem a szabadidőmet. A családi vállalkozásunk miatt - autókereskedelemmel foglalkozunk - is célszerű volt hosszabb távon, hogy ezt a vonalat válasszam. Ki kell használnom az időt, hogy ne "öreg" fejjel kezdjek el tanulni, gondoltam, elébe megyek a dolgoknak. Persze a tanulás nem mehet a versenyzés rovására. Mivel alig van szabadidőm, félévenként 5-6 tárgyat tudok felvenni a tízből, így 2,5-3 évvel tovább tart  a diplomaszerzés, mint másnak.

A magánélettel is így el vagy maradva?

Hát igen, kevés idő jut arra is. Nem nagyon vannak hosszú távú kapcsolataim. Egy-másfél évente akad egy-egy komolyabb, kitartó lány, aki megérti, hogy az én életem máshogy működik, mint a legtöbb fiatalé, hogy ennyit tudok vele lenni, és ha esetleg hazajövök külföldről, akkor sem állandóan vele vagyok. Nehéz lesz olyan lányt találnom, aki tiszta lelkű, megértő. Szerencsére van azért példa a pilóták között hosszú, boldog kapcsolatra, házasságra.

Apropó, lányok. Megoszlanak a vélemények arról, hogy jó-e, ha verseny előtt a sportolók a barátnőjükkel, feleségükkel töltik az időt, vagy éppen ellenkezőleg: elvonja a figyelmüket a koncentrálásról.

Tény, hogy a csapatvezetők rossz szemmel nézik, ha a pilóták lánnyal jelennek meg a versenyhétvégéken. Félnek, hogy nagyon lekötik a versenyzők gondolatait. Sok minden okozhat feszültséget, ha együtt vagyunk a pályán, például a féltékenység. Ha a lány csinos, én is aggódom, hogy lecsapják a kezemről, ő is aggódik miattam, a sértődöttség, a mosolyszünet pedig nem tesz jót.

Azért ha betoppanna az életedbe az említett megértő, tiszta lelkű teremtés, gondolom, nem tiltanád ki a versenykről…

Néha, egy-egy futamon megengedném, hogy kijöjjön a pályára, de valamennyire biztosan korlátoznám a dolgot!

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eddig mindig nyerő volt

A nyári átigazolási időszak eddigi legnagyobb „fogása" a Matáv Sopron részéről a kétszeres… Tovább olvasom