Kisalföld logö

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

A Michelin autói bojkottálták az indianapolisi futamot

A Michelin gumigyártó megtiltotta csapatainak az indu­lást az indianapolisi futamon. Bernie Ecclestone, az F1 irányítója kijelentette, hogy nem épí­tenek lassítót, így a michelines autók, amelyeknek a gumiszállító megtiltotta az indulást, a felvezető kör után visszamentek a boxba.
"Százszázalék, hogy minden rendben lesz, és húsz autóval indul a verseny" - nyilatkozta Bernie Ecclestone, a Forma-1 irányítója Indianapolisban a szombaton kialakult helyzetről, miután felmerült, a Michelin autói bojkottálhatják a futamot.

Ralf Schumacher és Ricardo Zonta pénteki defekt okozta balesetei miatt a Michelin gumigyár azt tanácsolta hét csapatának, hogy a jelenleg Amerikában lévő abroncsaikkal ne vágjanak neki a 73 körös versenynek, mert azok csak 10-12 fordulót bírnának ki.

A Toyota német pilótája az ütközésben ugyan nem sérült meg, de visszalépett az indulástól. A francia cég Európából azonnal repülőre rakta, és a tengerentúlra utaztatta azt a típusú abroncsot, amelyet a Spanyol GP-n használtak. A szakemberek szerint ezekkel biztonságosan lehetett volna teljesíteni a távot.

Az új kerekek alkalmazása viszont szabályellenes, ahhoz az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) külön engedélyére lett volna szükség. Szombaton úgy tűnt, a szervezet nem engedi a másfajta Michelinek használatát, és ezt vasárnap hivatalosan is közölte. Ecclestone korábban kijelentette, szerinte belegyeznek - "biztos vagyok benne, hogy engedélyezni fogják az új gumik használatát" -, de nem lett igaza.

A Michelin azt kérte, bevethesse az Európából hozott gumikat vagy iktassanak lassítót az utolsó, döntött kanyarba, de a helyszínen lévő technikai ellenőrök ezt elutasították. Mint később kiderült, a kedvezmények fejében a michelines teamek lemondtak volna a szerzett pontjaikról.

Rettentően fontos viszont, hogy a versenyen nem lehet egyszerre tankolni és kereket cserélni, így ha valaki szerencsétlenül jár, és megsérül egy gumija, be kell iktatnia egy extra boxkiállást.

"Néhány istálló felvetette annak a lehetőségét, hogy az időmérőn nem használt abroncsokkal induljon. Ezt a versenybírák az előírások megsértésének vennék. Nem zárnának ki senkit, de olyan büntetést kapnának, ami elriasztana mindenkit attól, hogy a jövőben edzőgumikat használjon" - juttatott el egy levelet a Michelin vezetőinek az FIA. Azt írták nekik továbbá, ha a futam közbeni kerékcsere a biztonság megőrzéséért történik, és nem előnyszerzés céljából, akkor nem szankcionálják a pilótákat. "Ha ekkor az újonnan felrakott abroncsok nem a pénteken megkapott szettből kerülnek ki, a bírák megfontolnák, hogy megbüntessék-e a versenyzőt" - azaz ha a futam közben cserélik le az időmérőn használt gumit egy újra, az FIA valószínűleg nem büntet.

Viszont ezek az abroncsok nem lehettek az új európaiak, így azok is csak tizenegynéhány kört bírtak volna ki. Az FIA azt javasolta, menjenek olyan sebességgel a problémákat okozó 13-as kanyarban, ami még biztonságos. Ez természetesen megvalósíthatatlan volt, így a lassítós megoldás tűnt az egyetlen lehetőségnek ahhoz, hogy húsz autó legyen versenyben.

Az FIA ezt elvetette, de a tíz istállóból kilenc megeegyezett, hogy felállítják az átmeneti sikánt. A kivétel a Ferrari volt. A német RTL televízió egy óraval a futam előtt arról tudósított, hogy a csapatok megkaphatják a lassítót, de előfordulhat, hogy ebben az esetben világbajnokságon kívüli futamnak nyilvánítják az Amerikai GP-t, vagyis eredménye nem számít bele a pontversenybe: a Ferrari ugyanis továbbra sem egyezett bele az új kanyar megépítésébe. A többi kilenc elfogadta, sőt, vezetőik kijelentették, nem hagyják el a boxutcát, csak ha lesz lassító a 13-as kanyarban.

Bernie Ecclestone, Tony George, az indianapolisi pálya tulajdonosa és a csapatvezetők majdnem a futam kezdetéig tanácskoztak, de nem tudtak megegyezni. A Michelin ugyanis csak akkor engedte volna versenybe az autóit, ha van sikán az aszfalton. Szakembereik szerint anélkül abroncsaik életveszélyesek lettek volna.

Mint később kiderült, Ecclestone már beleegyezett a Michelin kívánságába, a kilenc istálló szintén, és az F1 vezére a Ferrarira hagyta a döntést: ők továbbra sem hagyták jóvá az ötletet, de hangsúlyozták, az FIA-nek kell kimondania az utolsó szót, amely végül visszautasította a Michelint.

A rajtrácsra azért felállt minden autó, sőt, a felvezető körre is elindultak, de annak végén visszamentek a boxutcába. Mindössze a hat bridgestone-os autó, a Ferrarik, a Jordanek és a Minardik maradtak az aszfalton, és rajtoltak el.

A közönség tiltakozott, fütyült és mutogatott, majd sörös- és üdítős fémdobozokat kezdtek dobálni a pályára. Az Amerikai Nagydíj természetesen a két Ferrari különjátéka lett, Schumacher és Barrichello néha valóban küzdöttek, de végül a világbajnok könnyedén nyert csapattársa előtt.

A vita az utolsó stádiumában valójában már nem az Amerikai futamról szólt, hanem politikai kérdéssé fajult. A 2008-tól érvénybe lépő Konkord-szerződést ugyanis eddig csak a Ferrari írta alá, és a kilencek hónapok óta vonakodnak megegyezni Ecclestone-nal. Az F1 bevételeinek elosztása, de leginkább az nem tetszik nekik, hogy Max Mosley, az FIA főnöke önkényesen írja, illetve írja át a szabályokat.
A vasárnapi helyzet így tökéletes alkalommá vált arra, hogy eldőljön, milyen erős a Ferrari és milyen erős a kilenc másik gárda, valamint, hogy kiderüljön, létezik-e F1 egyik vagy másik nélkül. Ennek eredménye volt az Amerikai Nagydíj, melyből kiderült, a Ferrari egyedül nem jelenti a Forma-1-et.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Bologna kiesett, a Parma maradt a Serie A-ban

Némi meglepetésre a Parma együttese maradt az olasz első osztályban, miután kétgólos győzelmet… Tovább olvasom