Kisalföld logö

2018. 06. 22. péntek - Paulina 12°C | 29°C Még több cikk.

Vonat vs autó: megtartani az utasokat - Galéria

55 kilométer megújult sínpálya, megemelt pályaszerkezet, 95 ezer tonna bazalt zúzottkő, csaknem hétszáz alkalmazott dolgozó összehangolt munkája. Megnéztük, hogyan építik át a Sopron-Szombathely közti vasútvonalat.

Pünkösd szombat, de ez meg sem látszik a nagycenki állomáson. Markolók teszik odébb nehéz terhüket, munkások dolgoznak a felső vezetéken, míg mások az átjáróban tevékenykednek, s akad, akiknek a korlátok összeszerelése jutott.

A sietségre nincs ok, a feszült munkatempóra igen

- A vágányzár a Sopron-Szombathely vonalon június 3-ig tart - mondja a peronon állva Csanda Gyula, az öt kivitelező céget magában foglaló SAVARIA 2009 Konzorcium projektvezetője. - Időarányosan jól állunk. Mintegy ötvenöt kilométer hosszan újítottuk fel a pályát, valamint az uniós szabványoknak megfelelően megemeltük a pályaszerkezetet. Ezért közút-vasút találkozásánál az átjárókat is újra kell majd aszfaltozni. Egyes állomásokon megemeltük a peront, amely az utasok le- és felszállását könnyíti meg. 

A vasútfelújítás keretében beszerzésre kerülő motorvonatoknak köszönhetően még kényelmesebb lesz a ki- és beszállás.

Így építik az új vasutat

A projektvezetőtől megtudjuk továbbá, nem ritkán hétszáz ember munkáját kellett összehangolni. Siettek, de nem kapkodtak. Az idő sürgetett például a sínpálya lefektetésénél, ugyanis sok estben el kellett terelni a közúti forgalmat.

Ekkora vasúti beruházás nem mostanában volt az országban. Ez nem is csoda, hiszen mintegy 50 milliárd forintról van szó.

- A vasúti pályába mintegy 95 ezer tonna bazaltot építettünk be - sorolja a főbb adatokat Csanda Gyula. - Az összesen 50 kilométer hosszú sín Ausztriából érkezett, az igényünket fél évvel ezelőtt már be kellett jelenteni. (25 kilométer hosszon épült át új sínnel a vágány, a többi szakaszon - Lövő-Bük-Acsád - már korábban megcsinálták ezt). A betonelemek és a betonaljak pedig Várpalotáról jöttek. Az egyes elemeket vasúton szállították az építkezés helyszínére, ugyanis ekkora mennyiséget bajos lett volna közúton mozgatni.

A projektvezető közben fontos telefonhívást kap, így Stöckert Dávidhoz, a vasúttársaság szóvivőjéhez fordulunk.

- Miben bízik a GYSEV Zrt., érdemes volt belevágni ebbe a mega beruházásába? Csak példaként: Sopronból Budapestre három személynek már jobban megéri autóval felutazni - jegyezzük meg.

- Valóban, a közeljövőben a vasút nagy kihívása az utasok megtartása, illetve vasútra csábítása lesz - válaszolja a cég kommunikációs munkatársa. - Az igényekhez igazodó menetrenddel, valamint a rövid menetidővel lehetünk versenyképesek.

Vonat kontra autó

Sopron és Szombathely között, jellemzően diákok és munkába járók
utaznak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ez a vonal bekapcsolódik a
Bécs-Gráz vasúti hálózatba is. Azaz itt már régiós közlekedésről is beszélhettünk. Az elmúlt években a közútfejlesztések, valamint a kedvezményes gépjármű hitelek értelemszerűen magával hozták a gépjármű forgalom emelkedését. Bízunk ugyanakkor abban, hogy a vasút reális alternatívát nyújt a személyszállításban.

A szóvivő azt mondja, a vasúti fejlesztésbe a személyszállítás
színvonalának emelése miatt kezdett bele a GYSEV, és e célnak köszönheti a projekt, hogy az Európai Unió is kiemelt mértékben támogatja. A beruházás elkészültével némileg megnőhet a teherforgalom is.

S végül megtudjuk, a soproni aluljáró építésének még az idén szeretnének hozzáfogni. Az esetleges forgalomkorlátozásról pedig időben tájékoztatást ad majd a GYSEV Zrt.

A száguldó vasút

A vasúti pálya átadása után a szerelvények 120 km/h sebességgel közlekedhetnek majd. A tervek szerint a zágrábi IC bekapcsolódásával a menetidő Sopron és Szombathely között 40 percre is lecsökkenhet. Első ütemben 4 motorvonat áll üzembe 2011. év végétől.

Olvasóink írták

  • 16. arrajáro 2010. május 27. 07:59
    „A Bécs-Grác teherforgalom biztosan erre fog menni !
    Az Osztrák nem hülye ,h a hegyeket "mászassa" a vonataival !Biztos,h nem a hatalmas biznisz személyforgalom miatt vette meg a Sopron-Szombathely-Szt.gotthárd vasutat és ölt bele 50 milliárdot...”
  • 15. Sopron-Berlin 2010. május 27. 07:55
    „12. Kuvasz

    Mélygarázs a soproni állomás elött?
    ?n rendszeresen vonattal érkezem Sopronba, mert Bécsig repülök.
    A soproni állomás nem szép vizitkártya Sopronnak, mint az állomás elötti tér sem.
    A járdák borzalmas állapotban vannak, mikor januárban otthon voltam alig tudtam a hóban a kofferel közlekedni.
    A végén ott henteregtem a hóban kofferestöl, mert a hó alatt a járda pocsék állpotban van.
    Az állomás épülete sem nagyon meghivó, az aluljáró a vágányok között????
    Talán esne e beruházási költségekböl egy liftre vagy mozgólépcsöre.
    Az állomás belülröl sem nagyon attraktiv és sajnos piszkos.
    Azonkivül este nem nagyon bizalomkeltö egy kihalt állomásra érkezni.”
  • 14. miracle 2010. május 26. 19:51
    „Beex
    Gondolom az autót az elején loptad, a gumit is lopod, az olajat is, a szervízben a haverjaid ingyen mindent megcsinálnak, bár amúgy sem használódik el rajta semmi, nincs se köteleződ, se casco-d, se gépjárműadód, garázst meg ajándékba kaptad.
    Szerintem számold ki újra, nem csak a benzinért kell fizetni.
    Tipikusan az így számolók vannak most bajban a hitelekkel: "ugyan anyjuk, hetente leugrunk 1x Móvárra, éves szinten 100 ezerből megáll az autó" Persze.”
  • 13. Father 2010. május 26. 19:43
    „ÖBB lehetőség: Einfach-Raus-Ticket. Napijegy 28 EUR-ért. Pl. Sopron - Passau utazás belefér. Na de mennyibe kerül Sopron - Szeged viszonylatban?”
  • 12. Kuvasz 2010. május 26. 17:05
    „Utasok megszerzéséhez - de talán a megtartásukhoz is - parkolókat kellene biztosítani. Nézzék már meg Wiener Neustadtban mekkora díjmentes parkolót épített az ÖBB azért, hogy az utasokat a vasútra csábítsa.
    Kedves GySEV. Sopron állomás előtti téren csodás lehetőség lenne mélygarázs kialakítására. De a vonali állomások mellett is kellene parkolókat kialakítani.
    Nem elég a pálya, infrastruktúra is kell kedves stöckert úr.”
  • 11. OláhMarianna 2010. május 26. 09:03
    „Azért Állam Bácsi is kivehetné egy kicsit a részét a tömegközlekedés olcsóbbá tételéből. Pl. meg tudná valaki azt nekem mondani, hogy miért van a tömegközlekedési tarifákra 25% ÁFA, mikor a távhőét le tudták csökkenteni 5%-ra. Ebből akarnak nagy bevételt? Ha az a lényeg, hogy ne a kocsijainkkal szennyezzük a környezetet, akkor miért nem jár erre is a kedvezményes ÁFA-kulcs? Ezzel elérnénk a 2-3 évvel ezelőtti árszintet. Mondjuk olcsónak az sem nevezhető, de mégis legalább tennének valamit.”
  • 10. mrM 2010. május 26. 08:48
    „És mi lett a projektvezető úrral?”
  • 9. valami89 2010. május 26. 07:23
    „jah de sajna az árakba azt is bele kell számolni hogy valakik munkát űznek abból h minden ami fém visznek, hiába h az azoké akik keményen megdolgoztak érte, ez más világ, az aranyláz eltűnt, már csak simán vás láz van
    sztem az árakban ez is bent lehet, de egyébként Magyarországon a vasút sajnos mind színvonalban mind árban messze elmarad mint amilyennek lennie kéne”
  • 8. Beex 2010. május 26. 07:14
    „2. hozzászólás miracle 2010.05.25. 14:59
    Miért, a benzin olcsó ?

    Vonattal 1500 Ft egy TÁ. Móvár-Győr oda-vissza.. ha ketten megyünk, márpedig így szoktunk, az ugye 3000.
    Autóval meg 2000 kb.. és nem kell igazodni, kényelmes, és egyebek..

    Félreértés ne essék, szeretek vonatozni, és járnék is vele.. de ahhoz az kellene, hogy OLCSÓ legyen.. mert amilyenek a tömegközlekedési árak, szerintem sírni lehetne...”
  • 7. levi-levi 2010. május 25. 22:28
    „,, A vasút nagy kihívása az utasok megtartása, illetve vasútra csábítása lesz ,, - igen ehhez az is kell, hogy összehangolják a menetrendet a MÁV-val is !!!!
    Gyakran utazok vonattal Sopronból ( Veszprémbe-Zalaegerszegre - Pécsre stb.) tapasztalatom , hogy a csatlakozásoknál legyen az Szombathely vagy Győr minimum 40 perces várakozások vannak . Sajnos a soproniaknak nem egyszerű vonattal eljutni más városokba ,ahol már nem GySEV vonal van.”
  • 6. mrqb 2010. május 25. 22:11
    „Én azt szeretném megkérdezni, hogy a sok mellékút, ami a főútvonal óriási forgalmát volt kénytelen elviselni a lezárások alatt, és emiatt katasztrofális állapotba került, szintén megújul-e a megaberuházás befejezése után? Csak példa: Pereszteg - 84-es főútvonal közötti rész...”
  • 5. dpista 2010. május 25. 17:22
    „miracle: Nem olcsó! De se így se úgy nem utaznak. Egyre kevesebben vannak a vonatokon és egyre kevesebben vannak azok akik TÁ jegyet megveszik.

    info2009*: Ilyen marhaságot! Ugye ezt magad sem gondoltad komolyan!? Semmeringen, Arlbergbahnon, Brenner-hágón keresztül nem lesz "tranzit tehervonat"? Na hagyjuk! :-)”
  • 4. info2009* 2010. május 25. 16:35
    „"A szóvivő azt mondja, a vasúti fejlesztésbe a személyszállítás színvonalának emelése miatt kezdett bele a GYSEV" - ez az igazi marketing fogas! Az osztrak-olasz es az osszes Ausztrian keresztuli tranzit TEHER forgalom fog kozlekedni ezen a vonalon. Sopron-Szombathely - duborogni fog ejjel nappal a tehervagonoktol. Ez az igazsag.”
  • 3. támogató 2010. május 25. 15:47
    „akkor most Graz vagy Grác? mert ahogy most írva vagyon, az úgy nem jó...”
  • 2. miracle 2010. május 25. 14:59
    „Miért, a benzin olcsó ?”
  • 1. dpista 2010. május 25. 12:35
    „Ilyen jegyárak és fizetések mellett? :-)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szentmiklósi Napok sztárokkal

Az időjárás is kegyes volt a XVII. Szentmiklósi Napok szervezőihez. A helyiek szívesen fogadták az… Tovább olvasom