Kisalföld logö

2017. 10. 20. péntek - Vendel 8°C | 20°C Még több cikk.

Veszélyben a táj nyugalma

Kócsagvár - A jó idő nem csupán a sétálókat és a túrázókat csalogatja ki a természetbe, erdőbe. A Soproni-hegységben már most is találkoztak quadosokkal, motorosokkal az őrszolgálat szakemberei.

Pedig ezek a járművek nem ide valók. A Fertő–Hanság Nemzeti Parkban az alacsonyan szálló girokopterek jelentenek veszélyt, mivel ott 450 méter alatt nem közlekedhetnének repülőgépek. A további károkozás megelőzése érdekében és a tájvédelmi körzetek nyugalmának megőrzéséért fokozott ellenőrzésbe kezd az őrszolgálat és a rendőrség. A szabályszegők több százezer forint bírságra és a jármű elkobzására számíthatnak.

– A nemzeti parkban és a fokozottan védett területeken engedély nélkül vagy nem a közúton közlekedő járművezetők tettenérés esetén egyösszegű, háromszázezer forintos bírságra számíthatnak – mondta el a Kisalföld megkeresésére Váczi Miklós, az őrszolgálat vezetője. – Végső esetben pedig a vétkes járművet el is kobozhatjuk. Azt is tudni kell, hogy százezer forintot meghaladó természetkárosítás felett büntetőeljárás indulhat.

Nem érdemes tehát kockáztatni, hiszen már tíz szál virág letaposásával is el lehet érni ezt az összeget. Nem csupán az illegális közlekedés jelent gondot, a védett területek közútjain is sok kárt okoznak a felelőtlen járművezetők, akik nem veszik figyelembe a sebességkorlátozást. Nagy veszélyben vannak például a fiókáikat nevelő nyári ludak Fertőújlak térségben, ahol az úton tipegő állatok gyakran válnak a száguldozó autósok áldozatává.

Egy kiépített quadpályával az erdők nyugalma is óvható lenne és a természet sem károsodna. Fotóillusztráció: Magasi
Egy kiépített quadpályával az erdők nyugalma is óvható lenne és a természet sem károsodna. Fotóillusztráció: Magasi

Váczi Miklós hozzátette: a légi járművek esetében már nehezebb a dolguk. A nemzeti park légterében 450 méter alatt nem közlekedhetnek repülőgépek. Ennek ellenére ezt a szabályt is folyamatosan megszegik. Nem ritka, hogy a földtől csupán néhány méterre szállnak a girokopterek.
Ezek kisebb, helikopterhez hasonlatos, nyitott kabinú járművek, amelyek nem csupán az állatokra veszélyesek, hanem a pilótákra is, hiszen ilyen magasságban könnyen belerepülhetnek egy madárrajba.

– Többször kerestük a közeli repülőtér üzemeltetőjét, valamint a légügyi hatóságot is, ám megoldás nem született – folytatta az őrszolgálat vezetője. – Amennyiben nem változik a helyzet, akkor a későbbiekben a természetvédelem nem adja meg a hozzájárulást a repülőtér-fejlesztéshez.


Legálisan nem lehet quadozni

Sopronban, az Anger-réti sporttelep szomszédságában működött egy quadpálya. Az önkormányzat azonban ezt a területet értékesíti. A quadosok hiába kértek más területet, nem kaptak, így megszűnt a legális szórakozási, sportolási lehetőség. Pedig egy kiépített területtel az erdők nyugalma is óvható lenne.

Olvasóink írták

  • 6. hugo 2009. május 13. 12:23
    „Szerintem Zsé jól látja, ebből sem lesz semmi...a girokopterek még annyi szót érdemelnek, h a "megengedett" 450 m magasság helyett szerintem gyakran 150 - 200 m - en repkednek. Bár lehet h nagyon rosszul ítélem meg a magasságot. De pl a kastély 2 szintes + tető + jóhiszeműen 40 méter, az kb 60 - 70 méter. Na ott szoktak röpködni...Ha nem lenne ilyen zajos nem zavarna...”
  • 5. Z$É 2009. május 11. 11:43
    „A probléma nem csak ugy lett ám, hanem okai vannak.

    Kezdjük az elején, megjelent ugye a quad vették is szépen mert ugye rendszám is volt hozzá (fehér) aztán valaki kitalálta hogy ez a jármü nem biztonságos a forgalomba(ami igazábból szinte minden nem megfelelően vezetett jármüre érvényes) ezért bevezették hogy a forgalmiba bele írják hogy szilárd útburkolaton nem lehet használni.Na most a törvény tisztelő quadosok mit csináltak? Kerestek más helyeket a hobbijuk üzésére, és volt aki a kroszpályákon találta meg a helyét és volt aki a föld utakon(erdő,mező,bányák) na és itt vállik két irányba a dolog lettek a sportquadosok és lettek a túra quadosok. Erre a gyártok is két irányba fejlesztették a quadokat.Na már most mivel mindkét tipust nem lehet rendszámozni ezért mindenki máshol találja meg hobbija üzésének helyszinét. Igazából innentől tűnik kezelhetetlennek a történet, mert a túra quados a sok tájvédelmi és természetvédelmi területről ki van tiltva, viszont akkor maradt a szántó, meg a mező ahol meg a gazdák nem örülnek a jelenségnek hogy esetenként föld utjaikon vagy magán területükön hajtanak keresztül, és innentől indulnak sajnos az önbiráskodások és a megosztodások a témában.

    A megoldás szerintem két irányba vezetne tovább amire egyelőre kilátás sincs, az egyik ami szinte egész europába bevált az a rendszámozás a másik a természetben kijelőlt motorozható quadozható területek lennének, de ugye ezzel senkinek sincs ideje foglalkozni, igy minden marad a régiben és mélyül a szakadék a két társadalom között. Hát röviden ennyi.”
  • 4. tódi 2009. május 10. 07:26
    „Itt is kettős mérce van .
    Mindenki zavarja a nemzeti parkot, mert az szent és sérthetetlen.
    De méregdrága terepjáró az kell az adófizetők pénzéből , így kell ezt csinálni .
    Sötétzöld szemüveggel ez így helyes. Lassan a szúnyog is fontosabb mint az ember?
    Ébresztő , teljesen fejre áll a világ .

    Nyilván nem versenypálya a park , de a terepjáró nagyobb kárt okozhat .
    Egyoldalú torzító cikk így.”
  • 3. tibi-a 2009. május 09. 18:44
    „Nem kellene más, néhány vezér-drótot kihúzni két fa közé.
    Csak néhányszor kellene megcsinálni/mindig máshova/, lenne eredménye.”
  • 2. tgkv 2009. május 08. 09:31
    „Aki a fertőujlak felé vezető úton száguldozni akar annak terepjáróra van szüksége az ut állapota miatt.(kb.olyanra mint amilyennel a természetvédelmi őrök járnak:min 2 tonnás és jó sokat fogyaszt.)Az nem zavarja a madarakat sem,meg télen is lehet használni mikor a tájvédelem miatt nem lehet sózni.Esetleg a szunyoginvázio elől is gyorsan el lehet menekülni mivel itt nem szabad szegény kis szunyogokat irtani.Kajakozni sem szabad errefele mert az evezöcsapások zavarják szegény kis halakat.Csak a tájvédők motorcsonakjai nem zavarók.Sétálni sem szabad mert még véletlen rálép egy füszálra az ember.”
  • 1. anuvuk 2009. május 07. 18:33
    „Van egy észrevételem !
    A Tájvédelmi Körzet tábla felett az idő elment.
    A Rába gáton 40 km a megengedett sebesség, de most hogy gréderezték a töltést, van hogy 60 km sebességgel is száguldoznak a védett területen, 30 M fullasztó porfelhővel.
    A töltés szakaszon egyre több az egészségükért futó, kerékpározó egyén.
    Javaslom 30 km csökkenteni a sebességet, ez a táblán legyen feltüntetve !!!
    A crossosok, quadosok, áthuzva jelenjenek meg a táblán, - (nem tudnak viselkedni, nem oda valók)
    A győri crossosoknak, quadosoknak ajánlom, - kitünő lehetőség.
    A Győr pápai uti szeméttelep rövidesen elnyeri földel letakart végső formáját, kitünő lehetőség lesz számukra.
    A funkció betőltésénél messzemenőkig, vegyék figyelembe e kínálkozó alkalmat.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Esélyek – nem csak beszélnek róla

Sopron - Speciális tanösvényeket alakítottak ki a vakok és gyengénlátók számára az egyetem botanikus… Tovább olvasom