Kisalföld logö

2018. 08. 16. csütörtök - Ábrahám 17°C | 28°C Még több cikk.

Útvonal Észak- és Dél-Európa között

Pontosan százötven évvel ezelőtt, 1854. július 17-én adták át a forgalomnak Semmering-vasutat, amelynek több magyar vonatkozása is van. A jubileum alkalmából a Semmeringen kiállítások sora nyílik.
– A 42 kilométer hosszú, 16 alagúttal és 15 völgyhíddal rendelkező, s első vasútként 1999 óta a világörökség részének tekintendő Semmering-vasúthoz számos magyar vonakozás kötődik – utalt a százötven éves történet hátterére dr. Kubinszky Mihály soproni építész, aki egy évtizede német nyelvű könyvet írt a Semmering-vasút építményeiről. (Kubinszky professzor nemzetközi felkérésre aktívan részt vett a Semmering-vasút világörökségi szakvéleményezésében is.)
– A bécsi Sina Bankház – amely pénzintézethez Széchenyi Istvánnak is köze volt a pesti Lánchíd finanszírozása révén – alakította ki a Bécs–Győr és a Bécs–Gloggnitz vasutakat.

Szárnyvonal Sopronig

A gloggnitzi a Semmering-hágó északi lábáig épült meg 1842-ig, s ebből kiágazva létesült 1847-re a Bécsújhely-Sopron szárnyvonal. Időközben a Semmering déli végződésétől Grazig is megépült a vasút 1844-ben, de még mindig hiányzott a Semmering-szakasz. Ausztria Karl Ghega velencei születésű, albán nemzetiségű osztrák mérnököt küldte ki az Egyesült Államokba, hogy tanulmányozva az ottani hegyi vasutakat, oldja meg a problémát.

Voks a normál nyomköz mellett

– Ghega hazaérte után a fogaskerekű helyett a normál nyomközű vasút mellett foglalt állást, annak ellenére, hogy a tervezett huszonöt ezrelékes emelkedőhöz Európában megfelelő mozdonyt addig még nem gyártottak. Az 1848-as bécsi zavargások hatására, a munkanélküliség levezetésére Ausztriában azonnal megkezdték a Ghega által tervezett vasút építését. A rizikósabb helyszín, a Semmering megválasztásában az is közrejátszott, hogy az osztrákok inkább vállalták a hegyi vasút műszaki nehézségeit, semmint hogy a rebellis magyarok földjén vezették volna az elkerülő útvonalat. Az 1854-ben megnyitott Semmering-vasút már az osztrák állam finanszírozásában készült el.

Rotschild a színen

Az Észak- és Dél-Európa közötti forgalom kiszolgálására hivatott építkezés folytatásaként a kivitelezők 1857-ben érték el Triesztet. Az egész vonal akkor már a Rotschild érdekeltségű Déli Vasút tulajdonában volt. Az osztrák államvasutak 1957-ben villamosította a Semmering-szakaszt. A Semmering vasút kezdőpontja, Gloggnitz 85 kilométerre van Soprontól. A jubileum alkalmából Gloggnitzban, schottwieni Brettner-féle Doktorhausban és a mürzzuschlagi pályaudvaron emlékkiállítások láthatók.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sopron nevén a Csér melletti hulladékfeldolgozó területe

A Csér határában megépülő korszerű hulladékfeldolgozó üzem 22 hektáros területe már Sopron… Tovább olvasom