Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Úton a Rakonczay házaspár

Középiskolai olvasmányok és filmek hatására bizonyára sokan álmodoztak nagy kalandokról, például arról, hogy körbehajózzák a Földet. Rakonczay Viktória és Gábor ezt teszi.
 
Kevesen akadnak azonban, akik kitartanak elképzelésük mellett, és felnőtt fejjel is folytatják az álmodozást, egészen a tervezésig, majd a megvalósításig. Rakonczay Gábor és Viktória ezt tette, igaz, kis kerülővel jutottak el a világkörüli útig: előbb átevezték az Atlanti-óceánt…

- Eredetileg is a földkerülésre készültünk. Az evezős hajót mintegy próbaként építettük, és közbülső kalandként nekivágtunk az Atlanti-óceánnak. Pedig eleinte nem tűnt vonzónak számunkra, hogy valaki csak ül egy csónakban, és heteken keresztül húzza a lapátot. De egyre többet motoszkált a fejünkben, így nekiláttunk megtervezni az evezős hajót - mesélte még indulás előtt a házaspár.

A tervezés olyan jól sikerült, hogy a Tűzhangya névre keresztelt vízi jármű a világ legkönnyebb és leggyorsabb evezős hajója lett. Ezt bizonyítja, hogy négy óra híján megdöntötték az Atlanti-óceán átevezésének világrekordját: Cadizból 51 nap 6 óra és 10 perc alatt értek át a Kanári-szigetekre.

A rendkívüli vállalkozásra nemzetközi szinten is felfigyeltek. Az Egyesült Államokban például az Év kalandja díjjal ismerték el teljesítményüket a National Geographic szavazásán, Londonban a Guinness Világrekord-kitüntetést vehették át, mivel párosban a második legjobb időt érték el. Bár próféták ők sem lehettek hazájukban, azért megkapták a Magyar Szabadalmi Hivatal Magyar Formatervezési Díjat, ami sokat segített abban, hogy jó áron értékesítsék a Tűzhangyát.

- A Tűzhangya a világ legkönnyebb és leggyorsabb óceáni kétpárevezős hajója, és az egyetlen, amely formatervezési díjat nyert. A nemzetközi hajó piacon meglehetősen előkelő helyet foglalt el a kategóriájában, így az eladási árából meg tudtuk venni a vitorlást. Az úthoz szükséges további felszereléseket és anyagiakat szponzorációból fedezzük - magyarázta Rakonczay Gábor.

A Formosa típusú, eredetileg hat plusz egy személyes vitorlást alapos tesztelésnek vetették alá. - Konkrétan ezzel a hajóval, tavaly szeptember óta készültünk az útra. Ez egy Formosa típusú 34 lábas, center cockpitos, kimondottan erős és masszív, tengerálló vitorlás. Az elmúlt évben alaposan kiismertük és felkészítettük. Számos szerelvényt erősebbre cseréltünk, illetve átalakításokat végeztünk a biztonság és a könnyebb kezelhetőség érdekében - vette át a szót Viktória.

Viktória és Gábor blogja a nyugatmagyar.hu-n.


A legnagyobb civil természetvédelmi szervezettel, a WWF-fel való együttműködés nyomán WWF Panda névre keresztelt hajóval egyévesre tervezték útjukat, amelyet tíz kikötés szakít majd meg Velencében, Gibraltáron, a Kanári-szigeteken, a Zöldfoki-szigeteken, Fokvárosban, Melbourne-ben, Sydneyben, Aucklandben, a Horn-foknál és Rio de Janeiróban. Jövő augusztusban futhatnak be újra Velencébe. Az átevezés 51 napjával szemben ezúttal mintegy 250 napot lesznek majd vízen, távol a szárazföldtől.

- Az Atlanti-óceánt átevezni főleg fizikailag volt megterhelő. A vitorlás viszont technikailag sokkal bonyolultabb eszköz, amelyet meg kell tanulni minden körülmények között biztonságosan irányítani. Természetesen egy ilyen út előtt meg kell próbálni minden elérhető információt begyűjteni. Ilyen téren könnyebb a dolgunk, mint az evezésnél, akkor szinte mindent magunknak kellett kitalálunk és megterveznünk. A vitorlázásnál nagyobb az elérhető ismeretanyag, ami persze nem azt jelenti, hogy könnyebb lesz az út, csak elméleti tudás terén könnyebb elindulni. A déli útvonalat illetően Fa Nándinak van a legnagyobb tapasztalata itthon, így vele sokat beszéltünk az útról. De külföldi földkerülőkkel is egyeztettünk, a legtöbbet egy kanadai földkerülőtől tanultuk, akivel két hónapig voltunk szomszédok a Las Palmas-i kikötőben, amikor télen a Kanári-szigeteknél edzettünk - idézte fel a férj.

Jólesett a meleg kenyér

Nagy különbség az evezős hajó és a vitorlás között, hogy ezúttal nagyobb az élettér, magasabb komfortfokozatot biztosít a WWF Panda.
- Az ételek 80 százalékát itthonról visszük, elsősorban tartós élelmiszereket, konzerveket, olyan alapanyagokat, amelyek nem igényelnek hűtést. A kenyeret magunk sütjük. Ami egyébként indulás előtt a legtöbb időt igénybe vette, az az volt, hogy a 600 kilónyi kaját berakjuk.

Mert nem úgy van az, hogy csak bedobálod a cuccokat, hanem szisztematikusan kell pakolni, a súlyokat mérlegelve. Előre nyilván kevesebbet, hogy ne legyen orrnehéz a hajó, középre és hátra pedig többet. Logisztikai feladat volt, jó néhány napig eltartott. Emellett nagyon fontos a rengeteg vitamin. Evezős utunkon kiderült, hogy nagyon hamar jelzi a szervezet a vitaminhiányt - közölte Viktória már vitorlabontás után.

Az első óceáni kenyérsütésre aztán a Kanári-szigetek felé hajózva került sor.

- Napok óta csak kétszersültet eszünk, ezért ma sütöttem kenyeret, egy fokhagymás oregánosat és egy csokis sárgabarackosat - írta hajónaplójába, egyszersmind leszűrve a tapasztalatokat is: "A fokhagymás kenyeret most már 3 dl sima tengervízzel és csak 4 dl szűrt víz hozzáadásával készítettem, de még mindig picit sótlan lett, legközelebb a sósvíz lesz 4 dl, akkor szerintem már jó lesz. Persze ezzel együtt végre nagyon jólesett a friss, meleg kenyér délután, az esti műszak előtt".

A pár szeptember 9-én vágott neki az útnak, három nap múlva áthaladtak Gibraltárnál a szoroson, újabb hat nap múlva pedig kikötöttek a Kanári-szigeteknél, Gracisa szigeténél.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Házkutatás a GYSEV-nél

Házkutatásokat tartottak hétfőn Ausztriában a volt MÁV Cargo (jelenleg Rail Cargo Hungaria) … Tovább olvasom