Kisalföld logö

2016. 09. 28. szerda - Vencel 10°C | 22°C

Új Várkerület: bemutatták a terveket, látványképekkel

A felújítási tervek meggyőzték a keddi lakossági fórum résztvevőit, s elhangzott: ez a beruházás az egyetlen lehetőség a soproni Várkerület kereskedelmének megújítására.


21 óra 26 perc

Fodor Tamás polgármester lezárta a lakossági fórumot, elmondta, értékes gondolatokat hallhattunk, amiket megfontolnak, beépítenek a tervezetbe és amennyiben lehetséges, igyekeznek minél többet megvalósítani.

21 óra 03 perc

˝Ma este jó volt soproninak lenni újra, részt venni egy ilyen beszélgetésen˝ - mondta Károlyi Gyula, az Ipartestület elnöke. - A soproni vállalkozások vegyenek részt ebben a beruházásban. A kereskedők, ha a végeredményt látják, biztosan megnyugodnak majd - hallhattuk az elnöktől, aki az előző felszólaló javaslatához hozzátette: kutya illemhelyet is lehetne létrehozni.

20 óra 52 perc

Egy felszólaló a belvárosi illemhelyek hiányára hívta fel a figyelmet a projekt kapcsán, Fodor Tamás egyetértett azzal, hogy az az egy, amely most ˝üzemel˝, valóban kevés.

20 óra 41 perc

A Magyar Kerékpárosklub soproni tagszervezetének alapítója a kerékpárút hiányosságára hívta fel a figyelmet, továbbá hangsúlyozta, nem igaz, miszerint Sopronban nincs kerékpáros élet. Szabó Leventével további egyeztetésre kerühet sor a témával kapcsolatban.

20 óra 16 perc

Amennyiben lesz egy szép, gyönyörű sétány, az üzlet tulajdonosoknak el kell gondolkodniuk a hosszabbított nyitvatartáson, ezzel felvéve a versenyt a multikkal - említette egy felszólaló.

Fodor Tamás elmondta, a kivitelezőknek kártérítési garanciát kell vállalniuk, amennyiben egy-egy felújítási szakasz átadása késik, s ez hátrányosan érinti a tulajdonosokat.

A Kereskedelmi és Iparkamara elnöke felszólalásában elmondta, az egyetlen lehetőség a Várkerület kereskedelmének megújítására ez a beruházás, amely újra vibráló életet eredményezhet.

20 óra 05 perc

A várkerületen lévő üzletek tulajdonosainak aggodalmát fogalmazta meg a következő felszólaló. ˝Mindenki attól fél, a jelenlegi gazdasági helyzetben az átalakítási időszak visszaveti a forgalmat.˝ Szeretné, ha szó esne arról, mikor kezdődik és mikor ér véget a felújítás.

Fodor Tamás leszögezte, cél, hogy a kereskedők ne szenvedjenek semmilyen sérelmet, amikor a munkálatok elkezdődnek. Elmondta, nem lehet lezárni az építési területeket, nem lehet kikapcsolni az üzleteket, szolgáltatásokat a mindennapokból.

19 óra 50 perc

Kérdések feltevése következett, első körben nehezen akadt jelentkező.

Az első felszólaló elmondta, neki összességében tetszik a tervezet, s nagy dolog az Ógabona tér kétirányúsítása, amellyel javul a közlekedés. ˝Ez a terv egy új nemzedékhez szól, alaposan előkészített˝- hallhattuk.

A második hozzászólót is meggyőzték a tervek, de el kellett mondania, szerinte a Várkerületen egy biztonsági sávot biztosítani kell, amelyen haladhatnak a tűzoltók, mentők - ezt egyébként szervíz út jelzi a tervezetben - , figyelembe kell venni az út szélességét, tartani kellene a három sáv szélességet. A 30 km/h sebességet nagyon lassúnak tartja, javasolja a 40 km/h sebesség tartását. Felhívta a figyelmet a parkolási problémákra. A Várkerület rendezésével élhető városnak kell maradnia Sopronnak - zárta szavait a felszólaló.

19 óra 30 perc

Hadas László építész a portál programról tartott előadást. Elmondta, 150 portált építészeti-esztétikai szempontból vizsgáltak meg.

Az egész városban gondot jelent az épület-károsodások léte, ezek megszüntetése tervezési feladatot jelent, s olyan beavatkozást követel, amellyel hosszabb távon megszüntethetőek ezek a problémák. 

Bizonyos épületek esetében fejlesztési elképzelések lehetősége nyílik meg, mint például díszkivilágítás, teraszépítés.

Összesen 85 portálon találtak elvégzendő munkálatokat, a tulajdonosok közül eddig 22-23-an jelezték részvételi szándékukat, a jelentkezésre még van lehetőség.

19 óra 11 perc

A parkolószámok részletesen: jelenleg 262 parkolóhely van a Várkerületen, a pályázati terv először 143-at fogalmazott meg, de az igények felmérése után ez növekedett, s kialakult a végleges szám: 219. Amennyiben tehát a struktúrális átalakítások megtörténnek, az 16 százalékos csökkenést eredményez a parkolóhelyek számában.

18 óra 57 perc

Szabó Levente elmondta, a forgalomtechnikai kérdéseket elsődlegesen tisztázták a tervezetnél.

Előadásában hangsúlyozta, olyan racionalizációt hajt végre a terv, amelyben kialakulna egy széles köztéri zóna, s egy szélesebb gyalogos-körzet is.  Jelenleg 54 százalék útparkoló van a Várkerületen, a terv alapján ez 29 százalékra mérséklődne, de mindez nem a parkolóhelyek drasztikus csökkenésével érhető el. (Ferde parkolókat terveztek az út mindkét oldalára.)

18 óra 36 perc

Szabó Levente építész-mérnök prezentációját egy kisfilm vetítésével kezdte, amelyben láthattuk a Várkerület múltját, jelenét és jövőjét is.

A Várkerület látványképeit tekintsék meg galériánkban:

Soproni Várkerület - látványképek



18 óra 30 perc

Fodor Tamás újfent elmondta, a Várkerület megújítására kiírt tervpályázatot a Hetedik Műterem ifjú tervezőgárdája nyerte meg.

˝Az 1,4 milliárd forintotba ˝bele kell férni˝, ám tudni kell, bármihez nyúlunk, az mindig többe kerül, mint amennyit előre terveztünk. A költségek biztosan nem lesznek alacsonyabbak, csak magasabbak, különösen, hogy műemlékvédelmi területet érint a beruházás˝ - hallhattuk a polgármestert.

18 óra 23 perc

Fodor Tamás, Sopron polgármestere a rendezvényt megnyitó beszédében elmondta, örül, hogy sokan megjelentek, s ennyien érdeklődnek a közügyek iránt.

A polgármester ismertette, a Várkerület rehablitációjára a város mintegy 1,4 milliárd forintot költhet el. A terv első fejezete a megvalósítás szakaszába lépett a Fő tér rekonstrukciójával, s folyamatban van a Tűztorony munkálataival.

Fodor Tamás elmondta, a második szakasz szerződésének aláírása október tájékán történhet, a kivitelezési munkák jövő év elején kezdődhetnek. A második fejezet tartalmazza a Várkerület megújítását, a város belső gyűrűjének kialakítását, s a Várkerületi üzletek homlokzatának megújítását, az úgynevezett portálprogramot, amelyhez még várják további tulajdonosok csatlakozását.

A pályázat tartalmaz egy harmadik fejezetet is, amely nem beruházással kapcsolatos, várostörténeti összefoglalást segíti.

17 óra 58 perc

A Liszt-központban hamarosan kezdődik a lakossági fórum, az érdeklődők folyamatosan érkeznek.

Előzmények:

A Várkerület megújítására kiírt tervpályázatot a Hetedik Műterem ifjú tervezőgárdája nyerte meg. A revitalizációra a város mintegy 1,4 milliárd forintot költhet el.

- A tervek elkészültek, de a részletek kidolgozása még folyamatban van. Most jött el a széleskörű társadalmi vita ideje, ami kor minden soproni elmondhatja a véleményét ezzel kapcsolatban, hozzátehet valamit, amitől jobb, és mindenki által szerethető lesz a Várkerület – nyilatkozta Fodor Tamás polgármester a Kisalföld napilapnak.

A megújításról korábban Józan Tibor, a Városszépítők Egyesületének elnöke nyilatkozott portálunknak. A részletek itt>>

Fodor Tamás részletesebben szólt a tervekről is: „A mi elképzeléseink szerint a korzó visszakapja régi köztéri jellegét és közösségi funkcióját, ugyanakkor megfelel a gazdasági, a kereskedelmi, a kulturális, no és természetesen az esztétikai követelményeknek is. Több lesz például a park, a zöldterület. Átjárhatóságát biztosítani kell, de elsőbbséget élvez a tömegközlekedés. Szeretnénk visszaszorítani a tranzitszemélygépkocsi-forgalmat.

Konzultáció a Liszt-központban

Március 8-án, kedden 18 órakor kezdődik a Liszt-központban a lakossági fórum. Ennek keretében mutatják be megújítási terveket.


A polgármester így folytatta: Csak az jöjjön be kocsival, akinek itt van az úti célja. Erről a harmincas sebességkorlátozás meg fogja győzni az autósokat. Ugyanakkor nem lesznek közlekedési lámpák, amelyek megakasztanák a sorokat, így a forgalom üteme ha lassúbb is lesz, de legalább folyamatos. Ez a levegő tisztasága miatt is fontos. Lehetővé kell tenni a gyalogosok, a kerékpárosok kényelmes és az autóforgalomtól elválasztott, biztonságos közlekedését is."

A várkerületi kereskedők szerint a felújítással a multik és az ausztriai kereskedők malmára hajtják a vizet. - Ez lesz a következménye ugyanis annak, ha csökkentik a gépkocsi forgalmat és megszűntetik a parkolási lehetőségeket – állította a Kisalföldnek évtizedes tapasztalataira hivatkozva Horváth Árpádné. Példáért sem ment messzire: „A történelmi belvárosból kitiltották a gépkocsiforgalmat, attól nem lett több a sétáló, pár év alatt becsuktak az ott lévő üzletek, éttermek és kiürültek az utcák. Most a halott mag köré csinálunk még egy halott gyűrűt..."

A polgármester reagált a kereskedők kritikáira is: „Ferde parkolókat terveztettünk az út mindkét oldalára, így alig csökken a parkolóhelyek száma. A szintkülönbségek megszüntetésével átláthatóbb lesz az utca, egyik oldalon sétálva egy szép üzlet átcsalogathatja a vevőt a másik oldalra. Külön támogatási rendszert dolgozunk ki arra, hogy megszépülhessenek az üzletek portáljai. A kereskedőket arra ösztönözzük, hogy portékáikkal jöjjenek ki az utcára. Teraszok, padok teszik majd még színesebbé és kellemesebbé a korzót."


Olvasóink írták

116 hozzászólás
  • 116. pkajos 2011. március 12. 09:07
    „józanparaszt jól mondod..
    Ki kell találni melyik a "fő" csapásirány.. Valamit valamiért.. A Deák teret is hiába alakították ki "forgalomtechnikailag" - szerintem - megfelelőe, ha a biciklis a járdán, a gyalogos meg a kerékpár úton akar csak azért is sétafikálni.. De a babakocs kismamák - egyike-másika nem éri fel ésszel, hogy vannak olyan részek, ahol a kavics mélyebb és nem ideális babakocsizni.. Persze majd rájön, ha 3 évvel idősebb lesz a gyereke és ugyanott rohangál, elesik és nem sérül meg..

    A Várkerületen - mondjuk - az egyenes parkolóknál, de a ferde parkolóknál necces a be- és kitolatás...Amígy molyol az autós a forgalmat akadályozhatja. De ha meglesznek a további , kiviteli tervek akkor lesz mód ezeket finomítani .. Ez jelentősen nem módosítja a látványterven látható szimpatikus megoldásokat..”
  • 115. józanparaszt 2011. március 11. 21:08
    „úgy látszik, sokan mégsem tudják elképzelni ennek a megoldásnak az akadálymentes, folyamatos forgalomáteresztö képességét. igazán tehát azt kell eldönteni, az emberek közösségi tere legyen-e a Várkerület, vagy autós közlekedési út. a kettö együtt nem megy. vagy ez, vagy az.
    a bicajosok és gyalogosok "összeeresztése" valóban balesetveszélyes, l.Deák tér, ahol egyes gyalogosok mostanáig nótóriusan a 1,5m széles kerékpárutat használják a többi, legalább 4 db gyalogút helyett”
  • 114. fickó 2011. március 11. 19:56
    „110 holló a hollónak....”
  • 113. Annny 2011. március 11. 17:52
    „111. öröksoproni---Teljes mértékbe egyet értek veled!!!”
  • 112. öröksoproni 2011. március 11. 13:06
    „Ahogy elnézem, szmog és dugó biztos lesz, ha busz megáll, a többi jármű meg mögötte várakozik szépen. És akkor felbukkan egy szirénázó mentő/rendőr/tűzoltó...”
  • 111. petry 2011. március 11. 09:07
    „MTI

    2011. március 11., péntek 08:07

    A nagy adósságot felhalmozó városok polgármesterei és önkormányzati képviselői nem indulhatnának újra a következő választáson - közölte a Világgazdaság pénteken kormányzati tervekre hivatkozva.

    A kormány nem cáfolta a lap információját, amely szerint akár a képviselő-testület és a polgármester állásába is kerülhet, ha túl nagy az adósságállomány egy-egy településen.

    A lehetséges következmények között van a testület munkájának a felfüggesztése és új választás kiírása. A Belügyminisztérium tájékoztatása szerint az új önkormányzati törvény már egyeztetés alatt áll.”
  • 110. intar 2011. március 11. 07:51
    „Kedves nattomi!

    Természetesen nem gondolom, hogy néhány fa őserdők levegőtisztító képességeit hozná a városnak. De azt gondolom, hogy néhány tucat fa , sok zöldfelület - akár a parkolókban is lehet gyeprács - igenis előnyére válik a környezetnek. Nem, csak a légfrissítés hanem a kellemes közérzet biztosítása okán is. A nagy nyári melegekben a betonrengeteget hűsítő hatása is van! Árnyékot ad! Tudom,hogy sokan vannak akik utálják a zöldet. Éljen a beton!
    ..és a betonra visszatérve! Sajnálatos módon az egyszer lerakott köveket ,- közműjavítás vagy egyéb ok miatt -
    fel kell bontani, azt soha többé nem tudja visszarakni senki rendesen. Lásd Várkerület, Deák tér stb.
    Nekem ezért sem tetszik.”
  • 109. Spani 2011. március 10. 21:39
    „101. - A kedves lakos örülhetne, hogy a fák (ha túlélik a városi forgalmat) megszűrik a levegőt. A kedves túristák meg keressenek egy másik látószöget a fényképezéshez.”
  • 108. otromba 2011. március 10. 18:00
    „Rontunk-bontunk!Szórják a pénzt!Nem rég volt a fel újítás,stb!”
  • 107. pernyekergető 2011. március 10. 14:58
    „A hosszá szólásokat olvasva egy két kérdés azért nem merült fel:
    - Buszközlekedés kétirányú lesz vagy egyirányú?
    - Ha a felfestett buszmegállóba beáll a busz, akkor a forgalom is megáll? vagy mégis lesz buszöböl?
    - A tervezett Széchenyi tér - Ógabona tér forgalom elvezető útvonalnál hogyan módosul a mélygarázsba lehajtás? Vagy a Színház utcába lesz beküldve a forgalom? Esetleg a Rákóczi utcába? Nos akkor ott hogyan parkolunk? Mi lesz ha véletlenül elkezdődik a szálloda építés a volt ruhagyár helyén?
    - Tűzoltóság vonulási útvonala? (Igaz, hogy az az önkormányzati elvárás mely szerint a szűk Árpád utca illetve Paprét felé kellene vonulni?)
    S még lehetne folytatni.”
  • 106. nattomi 2011. március 10. 12:13
    „103. intar 2011.03.10. 10:37 : hangsúlyozom, nem az én hozzászólásom volt, bár valamelyest osztom az úr véleményét. És ő sem azt mondta, hogy egyáltalán ne legyen fa, csak azt, hogy azok elhelyezésénél figyeljenek erre a szempontra is. Én se örültem volna, ha pl. a csehországi Telc főterének gyönyörű házsorát belógó fák miatt ottjártamkor nem tudtam volna fényképezni (http://kepguru.hu/previews/34/34091.jpg). Amit az erdőkről írtál az ostoba megjegyzés volt, ne hasonlítsd már az erdőt Sopron belvárosához! Lenne még hely Sopronban parkokat, zöldterületeket kialakítani, az az egy-két Várkerre tervezett kósza fa nem sokat javítana a város levegőjén.”
  • 105. Belvárosi 2011. március 10. 12:04
    „Jelen voltam a lakóssági fórumon, ami csak az üzletekről szólt. Tisztelt városvezetés! MI LESZ AZ OTT LAKÓKKAL? Szerintem többen vannak, mint ahány üzlet van! A Portál pályázat is csak nekik szól. Pedig az üzletek fölött lakások is vannak. Nem baj majd jól néz ki ahogy a szép új homlokzatú üzletre és a megújult korzóra kicsit fentebbről potyog a vakolat.”
  • 104. intar 2011. március 10. 10:37
    „101. nattomi

    Irtsuk ki az erdőket és akkor a turisták zavarás nélkül tudják fényképezni a soproni hegyeket!
    Nooormáááális?”
  • 103. Alpokalja 2011. március 10. 09:43
    „#86. soproni:

    Köszönöm, de nem vagyok hozzáértő, még csak szakmabeli sem. Csak nyitva tartom a szemem és nem csak kalaptartónak használom a fejem.

    Más:
    Ha a "Polgármester Úr", úgy gondolja, hogy csak az menjen a belvárosba kocsival, akiknek ott van dolga, akkor javasolnám, hogy a polgármesteri hivatal dolgozói is parkoljanak a sorompón kívül, ne kapjanak engedélyt és vegyék meg piaci áron a parkoló jegyet vagy a bérletet. Pont úgy, mint bárki más.”
  • 102. nattomi 2011. március 10. 09:21
    „99. intar 2011.03.10. 07:57: Ha megnézed a 3/7, 4/7, 5/7, 6/7 képeket, akkor látni fogod a zöldterületeket. Százalékban ugyanannyi vagy egy lehelletnyivel kevesebb zöldterület marad, de azok kihasználhatósága javul a jelenlegihez képest. A fák ültetésével kapcsolatban egy lakos felvetette -- nem alaptalanul --, hogy a megnövő fák eltakarhatják a gyönyörű épületeket, így a turisták nem tudják majd fényképezni azokat.”
  • 101. intar 2011. március 10. 08:14
    „"A polgármester így folytatta: Csak az jöjjön be kocsival, akinek itt van az úti célja."

    Polgármester(?) Úr elárulok egy titkot: Ez most is így van!

    Esetleg elkövette azt a főbenjáró és megtorlást érdemlő bűnt ,hogy itt lakik!!!”
  • 100. intar 2011. március 10. 07:57
    „Javaslom, ha már -a képek tanúsága szerint - a zöld területeket ( füves rész) megszüntetik , akkor fákat se ültessenek! Minek is tennék , hisz azokkal csak gond van meg amúgy is csak zavarná a kerékpárversenyzőket!”
  • 99. nattomi 2011. március 10. 00:17
    „97. orchis 2011.03.09. 22:07: A fórumon elhangzott, hogy az Ógabona tér és a Petőfi tér közötti részt a jövőben kétirányúsítanák, ez vezetné el a forgalom egy részét. Ha például idáig a Mátyás király utca - Várker - Mária szobor - Lackner Kristóf utca útvonalon haladtál, most megteheted majd a Mátyás k. utca. - Széchenyi tér - Petőfi tér - Ógabona tér - Lackner K. útvonalon. A Várkerre meg jobbára csak azok mennének, akiknek ténylegesen ott van dolguk.”
  • 98. orchis 2011. március 09. 22:07
    „A hozzászólások számából látszik, hogy nagyon is érdekli a polgárságot a város, ezen belül a Várkerület sorsa. JAVASOLNÁM A VÁROS VEZETÉSÉNEK, HOGY EZEN HOZZÁSZÓLÁSOKAT ALAPOSAN OLVASSÁK VÉGIG ÉS SZÍVLELJÉK MEG. A LEGFONTOSABB ÉSZREVÉTELEK UGYANIS ITT TALÁLHATÓK, NEM A FÓRUMON HANGZOTTAK EL!!! Sok, talán mInden, a felújítással kapcsolatban felmerülő probléma szóba került. Ebből látszik, hogy a cél szép, de az is, hogy a gondokat nem, vagy csak részben oldja meg, és sok újabb kérdést is felvet. Tartok tőle, hogy csak a pénz fog elmenni valós eredmény nélkül, illetve pár jelentéktelen látszateredmény kedvéért.
    KÉrdés: felmérték, mekkora forgalmat kell elterelni másfelé? Felmérték, hogy merre lehetséges ez? Szép dolog az autóforgalom korlátozása, lassítása, de csak úgy, hogy normális, színvonalas, gyors, sűrűn közlekedő és különösen OLCSÓ (6000Ft az nem olcsó) tömegközlekedést ajánlanak fel alternatívaként. Esetleg lehetne hallani erről is valamit, tisztelt illetékesek?”
  • 97. apex 2011. március 09. 21:30
    „A győri polgármester figyelmébe ajánlom ennek a beruházásnak az előkészítési folyamatát. Mint köztudott az ész nem a hatalommal jár, hanem vagy van, vagy tanul az ember, hogy legyen. Irigylem a soproniaktól azt a törekvésüket, hogy élhető várost építenek maguknak Győrrel ellentétben.”
116 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Folytatódnak az előadások a Szabadegyetemen

A Területfejlesztési Szabadegyetem előadássorozata idén tavasszal is folytatódik, ebben a félévben… Tovább olvasom