Kisalföld logö

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 17°C | 30°C Még több cikk.

Új úton a szomszédba?

Zsira és térsége - Mintegy egymilliárd forintból 12 kilométer hosszú, a településeket elkerülő út épülhet Zsira térségében. Minderre azért van szükség, mert a meglévő kishatárátkelőn az osztrák fél továbbra is tiltja a gépjárműforgalmat.
Magyarország schengeni csatlakozásától mindenki azt remélte, végre szabad lesz az átjárás a határ két oldalán élők számára. Az öröm azonban korai volt. A megnyitott kishatárátkelőkhöz egy kivételével (Sopronkövesd és Füles [Nikitsch]) azóta sem épült aszfaltos út, máshol pedig táblák tiltják a gépkocsiforgalmat.

Az ügy előremozdításáért politikusok szólaltak meg, polgármesterek egyeztettek osztrák kollégáikkal, sőt, a Külügyminisztérium is bekapcsolódott a folyamatba. A tiltótáblák azonban maradtak.
Dorogi Árpád, Zsira polgármestere most határozott lépésre szánta el magát. Első hallásra merész, ám megvalósítható tervvel állt elő. A település első embere megunta azt a lehetetlen helyzetet, amely az osztrák fél tiltása miatt alakult ki, miszerint gépjárművel nem lehet áthajtani Zsira és az osztrák Locsmánd (Lutzmannsburg) között.

 Az út és a költségek

A tizennégy kilométer hosszú út mintegy egymilliárd forintba kerül. Sikeres pályázat esetén ehhez az unió nyolcvan, a magyar állam pedig tizenöt százalékkal járul hozzá. Az önkormányzatoknak az ötszázalékos önerő biztosítása mellett a földek vételárát is elő kell teremteniük. A pályázatot csak akkor adják be, ha teljes az egyetértés, és az önkormányzatok is ki tudják fizetni a rájuk eső útszakaszarányos részt.


Véleménye szerint nem elegendő csupán tárgyalni, hanem tenni kell azért, hogy ez az áldatlan állapot mielőbb megoldódjon. A polgármester dolga a magyar oldalon sem egyszerű. A tervek láttán a Vas Megyei Földhivatal máris jelezte aggályait, hogy az út szántóföldeken vezet át, illetve egyes gazdák más nyomvonalat szeretnének. A haladást tehát nem csupán a fizikai sorompó gátolja. Dorogi Árpád viszont optimista, azt mondja, szerinte már jövőre elkezdődhet a kivitelezés.

Az út a településeket elkerülve magyar oldalon Csepregtől indulna, majd Szakony, Gyalóka térségében éri el Zsirát, ahol lesz egy kereszteződés, az egyik Locsmánd felé vezet, a másik pedig Und és Sopronhorpács külterületét is érintve az osztrák Fülesig (Nikitsch). A tervek szerint a kivitelezés végeztével az út része lesz a magyar közúti hálózatnak, így az üzemeltetés, a karbantartás költségei nem az önkormányzatokat terhelik.

Most még csak lovas kocsival, gyalog és kerékpárral léphetjük át a határt Zsiránál. Remélhetőleg közel az idő, amikor már gépjárművel is. Fotó: Kisalföld-archívum
Most még csak lovas kocsival, gyalog és kerékpárral léphetjük át a határt Zsiránál. Remélhetőleg közel az idő, amikor már gépjárművel is. Fotó: Kisalföld-archívum


A Zsira gesztorságával létrejött konzorciumnak több célja van. Az út megépítésével kikerülhető az osztrák oldalon lévő behajtani tilos tábla, s így szabaddá válik a határon való közlekedés. Másrészt az érintett településeket nem terheli majd a megnövekedett forgalom, a majdani M9-es gyorsforgalmi út felé pedig egyszerűen kialakítható egy lehajtó. Ez pedig további turistákat vonz a térségbe.

A projektet két ütemben valósítják meg. A csepregi, szakonyi, valamint a gyalókai térségben lévő földtulajdonosokkal nem tudtak megállapodni, így itt még további egyeztetések következnek. A Zsira és Sopronhorpács közötti területen az előjelek szerint sikerül megegyezni a tulajdonosokkal, így erre a szakaszra várhatóan már idén beadják a pályázatot.

 Máshol sem sokkal jobb a helyzet

Fertőrákos és Fertőmeggyes (Mörbisch) és Szentmargitbánya (St. Margarethen), Ágfalva és Lépesfalva (Lopersbach), valamint Zsira és Locsmánd (Lutzmannsburg) között még mindig él a tiltás. A többi helyen sem sokkal jobb a helyzet, ugyanis a magyar oldalon olyan rossz az utak állapota, hogy azokon legfeljebb traktorok közlekedhetnek. Ágfalva és Somfalva (Schattendorf) között ugyan csak kövezett az út, de az viszonylag jó állapotú. Sopronkövesd és Füles (Nikitsch) az egyetlen üdítő példa, ahol minden rendben van.



Olvasóink írták

  • 6. Telepathia 2009. március 26. 15:14
    „Firtl úr, először gondolkodni, másodszor cselekedni kell és nem forditva!”
  • 5. pistika 2009. március 26. 12:25
    „"Másrészt az érintett településeket nem terheli majd a megnövekedett forgalom, a majdani M9-es gyorsforgalmi út felé pedig egyszerűen kialakítható egy lehajtó. Ez pedig további turistákat vonz a térségbe."

    Valamint praktikusan Sopron kihagyásával lehet majd az S31-ről rámenni az M9-re. Utat építeni jó üzlet.”
  • 4. pistika 2009. március 26. 09:00
    „Drága behajtani tilos tábla lesz az...”
  • 3. Telepathia 2009. március 26. 07:32
    „Firtl úr figyelmét felhívjuk, hogy hasonló pályázatokon törje a fejét, mint Dorogi Árpád úr Zsira község polgármestere.”
  • 2. Hanem_Haigen 2009. március 25. 19:46
    „Már többször gondolkodtam rajta, hogy ilyenkor meg kéne mutatnunk a magyar virtust, azaz a találékonyságot. Az éj leple alatt "eltűnne" a tábla, másnap már lehetne közlekedni.

    Addig folytatni, amíg az osztrák kollégáknak van kedvük hetente, vagy kéthetente pótolni a táblát. Mert ugye azért annyira jól ott sem megy, hogy rendőrt állítsanak oda, hogy a táblát védje...”
  • 1. miracle 2009. március 25. 16:51
    „Részlet a megnyitó ünnepségről tudósító hírből:
    "Miután a polgármester átvágta az új utat fölavató szalagot, osztrák kollégája a határ túloldalán ünnepélyes keretek között elhelyezett egy behajtani tilos táblát."
    Mondjuk 2030 előtt ez úgysem lesz. Elnézve a Földhivatal ill a szántóföld tulajdonosok aggályait itt tulajdonképpen a következő 7000 évben 1 méter új utat sem lehet építeni, mert nincs olyan föld az országban, amelyik ne lenne valaki tulajdona, aki persze jól megtorpedózza.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pulzus TV a kisalfold.hu-n!

Mától a kisalfold.hu-n is megtekintheti a Pulzus TV esti hírösszefoglalóját. Videó itt... Tovább olvasom