Kisalföld logö

2018. 05. 21. hétfő - Konstantin 13°C | 23°C Még több cikk.

Turista van, vevő nincs

Sopron - A szakemberek szerint nincs közvetlen összefüggés a vendégéjszakák száma és a belvárosi üzletek forgalma között, ugyanakkor a bezárt butitok látványa negatívan hat. A város erőteljesebb idegenforgalmi kampányra készül.

2006-ban négyszázezer fölött volt a Sopronban eltöltött vendégéjszakák száma, és nem volt visszaesés tavaly sem, a turisták számára továbbra is kedvelt úti cél a város. Ugyanakkor belvárosi üzletek sora zárt be az elmúlt hónapokban. A két jelenség között a szakemberek szerint még sincs közvetlen összefüggés, negatív hatása ugyanakkor vitathatatlan.

– A belvárosi üzletek tipikusan a bevásárlóturizmusra számíthattak, ami gyakorlatilag megszűnt – mondja a témáról Tama István, a Magyar Turizmus Zrt. regionális marketingigazgatója. – Akik hosszabb időre, vagy akár csak néhány napra érkeznek a városba, legfeljebb szuvenírt vásárolnak vagy valami különlegességet keresnek, de nem itt veszik meg a cipőjüket vagy az új ruhájukat. Ugyanakkor lehangoló látvány a Várkerületen sétálók számára a sok bezárt, üres üzlet, úgyhogy a negatív visszahatás érvényesül.

Hasonlóan vélekedik Taschner Tamás, a Pro Kultúra Sopron Kht. Tourinform-irodájának és a turisztikai központnak a vezetője. – A bevásárlóturizmus megszűnése és a város szélére települt bevásárlóközpontok és multik megjelenése együttesen okozza a belvárosi üzletek nehézségeit. Ma már, ha valaki munkaidő után indul vásárolni, szinte automatikusan kifelé indul a városból, hiszen biztos benne, ott nyitva tartanak az üzletek. Az itt éjszakázó vendégekből nem élnek meg a butikok, legfeljebb a vendéglátóegységek, a szolgáltatások. Az most a kérdés, hogyan lehet a belvárost élővé, mozgalmassá tenni. Olyan árucikkekre lenne szükség, ami nincs a multiknál. Egyedi, exkluzív termékekre gondolok. Az is napirenden lévő kérdés, miként tudja a város a saját eszközeivel segíteni az átalakulást – mondja a szakember.

Tama István és Taschner Tamás egymástól függetlenül is állítják: erőteljesebb városmarketingre van szükség. A Magyar Turizmus Zrt.-nél most zajlik a szezont előkészítő nagy munka. Belföldi kiállításokon népszerűsítik a leghűségesebb várost és a régiót. Kampányokat szerveznek, többek között az iskolai vakáció első heteire állítanak össze családi ajánlatokat.

Az önkormányzat a Pro Kultúra Kht.-n keresztül folytat lendületesebbnek ígért marketinget.

Országos napi- és hetilapokban terítik a Jó hozzánk eljönni! című, a várost programjaival együtt ajánló kiadványukat, fővárosi sajtótájékoztatón mind szélesebb körben ismertetik a soproni programokat.

A SÜH népszerűsítésére külön szerződést kötöttek egy helyi kommunikációs irodával. Az Escort Touristtal és a Perkovátz-házzal közösen osztrák iskolákkal keresik az együttműködést soproni osztálykirándulások szervezésére. Beindítják a Kékfrankos Expresst: az elektromos „kisvasút" az egymástól távol eső borospincéket köti majd össze. Máris tizennégy, vendégek fogadására alkalmas borászat csatlakozott a „borjárat" ötletéhez. Ugyancsak a turizmus céljait szolgálja a tartalmas, információgazdag weboldal és a hírlevelek. Taschner Tamás elmondta még, hogy a szállodák vezetőivel is rendszeresen egyeztetnek és a GYSEV-vel is tárgyalnak. A vasúttársaság ugyanis felajánlotta, hogy fél áron utaztatja a kijelölt városi rendezvényekre a belföldi turistákat. A szakember szerint a nyári programok is vonzóbbá teszik majd Sopront, ahol az együtt gondolkodás, a kiútkeresés megkezdődött...

Olvasóink írták

  • 19. lendvaim 2008. április 19. 20:34
    „A belvarosban (Nyugat-Europaban) minosegi ettermek, borozok, galeriak, peksegek, kiallitotermek, cukraszdak, konyvesboltok, bioboltok, es mas MINOSEGI boltok vannak. NEM BUTIKOK es egyeb kommunizmus idejet idezo lerozzant boltok. Az emberek a belvarosokban MINOSEGI arut mennek vasarolni es MINOSEGI szolgaltatast. Szorakozni, setalni, enni es vasarolni jarnak az emberek. Majd ha a magyarsagot nem csak a PLAZA vasarlas erdekli, de a MINOSEG is, akkor talan fellendul a belvaros. Minoseg es biztonsag az, amit az onkormanyzatnak biztositani kellene.”
  • 18. deejoo 2008. április 18. 13:39
    „Hát persze, hiszen mint érdeklődő, aktív ember megpróbálok odafigyelni a környezetemben történő dolgokra és erről véleményem is van.Egyébként jónéhány ismerősöm van- úgy az Önök mint -a korábbi bérlő de a város többi vállalkozó.-vendéglátó.-idegenforgalmi vagy kereskedelmi szakemberei körében. Engem érdekel a véleményük , meghallgatom Őket! És Önök?”
  • 17. PRO KULTÚRA 2008. április 17. 08:34
    „Kedves Lokálhéró és Deejoo!
    A polémia befejezéseként: Feltűnően jók az értesüléseik Serház
    bérleti díj ügyekben. Kb. 1200 m2 volt a bérelt terület, a bérleti díj jóval a Városban szokásos m2-díjak alatt... Sajnos a Város és a régió talán legelismertebb vendéglátós cége sem tudta lendületbe hozni a Serházat. Talán egy új bérlőnek majd lesz hozzá ereje és ötletei.
    Nézzenek már kicsit rá a www.prokultura.hu-ra. Ha van rajta sapka úgy is rossz, ha nincsen rajta sapka úgy is rossz. Bőven
    vannak programok a Lisztben is, a Gyíkban is, a Színházban is.
    Vannak kiszolgálható rendezvények is, legalábbis a jelenlegi
    vendéglátós beszállítók szerint...
    Egyébként szeretettel várjuk rendezvényeinken, győződjenek
    meg személyesen a "pangásról".”
  • 16. FREDDY/S 2008. április 16. 19:41
    „A parkódíj bevezetése is hozzásegített, mert így nem kell majd parkolóőr sem.
    Nem jó, ha egyesek nem veszik észre, hogy meddig lehet húzni a tésztát, mert egyszer azért elszakad, de akkor ezen már nem szabad csodálkozni, nemde...”
  • 15. lokálhéró 2008. április 16. 14:40
    „Vica versa, a Serház tulajdonosa persze, hogy felmondja a bérletet, mikor a bérleti díjat kb. a duplájára emelték, ezt ne cáfolja kedves Pro Kultúra, mert így volt. Megfelelő elképzeléssel bíró jelentkező? ugyan már, hónapok óta ott a lehetőség, talán nem a jelentkezőkben a hiba!
    A rendezvények szervezése pedig ha tetszik, ha nem, tényleg nulla. Ott áll az impozáns épület, a termek - melyek akusztikai adottságai kritikán aluliak (az átadás előtt már a műszaki szakgárda maga híresztelte el városszerte), temérdek pénz beleölve és hébe-hóba telik csak meg.
    Ja, se exdolgozó, se kárvallott nem vagyok...csak egy szimpla soproni, akit unja már, hogy minden szinten hülyének nézik!”
  • 14. deejoo 2008. április 16. 11:55
    „T.Pro Kultúra!Samunak sajnos igaza van az Önök teljesítményével kapcsolatban. A LFMK pang ,üres, a pogramszervezés "0"!
    A Serházra adott magyarázat pedig enyhén szólva is csúsztatás, hiszen Önök emelték meg a bérleti díjat úgy,hogy közben nincsenek kiszolgálható rendezvények ebben a szép nagy házban. Igaz , hallottunk Önöktöl(Nyerges) magyarázatot, hogy "Tönkre megy az épület".Az évenkénti néhány rendezvénnyel ne büszkélkedjenek! Egy ilyen épülelet naponta kellene nyitvatartani ,megtölteni élettel!”
  • 13. samuka 2008. április 16. 10:46
    „A szállásadók által önkéntesen bevallott vendégéjszakák száma Sopronban: 2005-ben 393.292, 2006-ban 438.082, 2007-ben 449.536 volt.”
  • 12. yello 2008. április 16. 09:17
    „Abszolút jellemzi a helyzetet a Kisalföld meghirdetett Hűségkártya akciója...előfizetők vagyunk, így érdekemben állt végigböngészni az elfogadóhelyeket és a közel félezer lehetőségből kb. 10 a soproni...tíz!!!
    És akkor panaszkodnak a kereskedők, hogy a kutya sem néz feléjük, egy ilyen reklámlehetőségnél meg sajnálják az 5-10%-os engedményt a kártyával betérő vevőtől
    POntosan annyi megértést és sajnálatot érdemelnek amennyire aktivizálták magukat az akcióban.”
  • 11. PRO KULTÚRA 2008. április 16. 08:43
    „Kedves Samu! Ön rosszindulatú és gonosz. Tények ismerete nélkül vagdalkozik és állít valótlanságokat. Talán "kárvallottja" a Pro Kultúrának, a kht-nál dolgozott vagy valahol "érdekeivel" ellentétes lépést tett a Kht?
    Serház? Pályázat alatt áll. Nyugodjon meg, ha lesz megfelelő
    elképzelésekkel jelentkező érdeklődő, újra kinyit. Egyébként senki senkit nem ebrudalt ki. A korábbi bérlő mondott fel a nyereségesség hiánya miatt.
    A Pro Kultúra rendezvényeken a Barlangszínház megtelik. Liszt-Wágner fesztivál? Ez egy magánbuli, csak éppen Wágner és Liszt hiányzik belőle ... Nem a Kht. feladata a jegyeik eladása.
    Honnan tudja, hogy a Liszt fesztivál becsődölni látszik? Talán írogatás helyett vegye elő a műsorfüzeteket.
    Szép napot és kis jóindulatot, kedves Samu.”
  • 10. NESZTEK K.O. 2008. április 15. 20:59
    „http://hvg.hu/im.lakaspiac/20080218_keresetlen_ovezet.aspx

    http://hvg.hu/im/20070808_gyor_ingatlan/page2.aspx

    Feljebb két link. Olvassátok el önmagáért beszél! Pangó Sopron és a világváros Győr. Ezt kaptuk a hülye dilettáns és korrupt mindenoldali politikusainktól!!!”
  • 9. látó 2008. április 15. 19:58
    „Sopron: Olyan mint a magyar foci, mindenki már csak a múltjáról beszél! Sajnos városunk már a hanyatló kisvárosok sorába süllyedt, a "megllévő értékek mentén, avagy az ésszerű takarékosság jegyében"”
  • 8. csupor 2008. április 15. 18:44
    „A Várkerületet is élénkíteni lehetne.Most hogy a butikok eltünnek ,más városok példáját véve kis kávézókat(30-40 főre Szentendre példáját követve ), sörözőket,kis éttermeket egyszerű ételekkel( lángos pizza,sült kolbász stb).Itt van az ország egyik legnagyobb sörgyára és nincs sörözője(esetleg esti élő zenével, sörkorcsolyákkal ) a Várkerületen.Prágában egymást erik a hasonló sörözök mégis megélnek.Sajnos Sopronban csak a borban tudnak egyesek gondolkodni,holott igen rossz tapasztalataim vannak.Ha egy menő étteremben megkérdezem hogy milyen boruk van,a válasz:fehér és vörös.Ekkor biztos lehetek abba hogy silány veltelini és ócska minőségű kékfrankost árulnak.Ezért szinte mindenki sört iszik.Nem mindenki vevő a drága éttermekre,csilagászati árú borokra,vannak egyszerübb turisták és azok sokkal többet hoznának mint a drága félig üres szállodák.Ha egy kisebb borozó nyilik egy év mulva biztos hogy lezüllik kocsma szintjére.Oda nem megy be turista.”
  • 7. FREDDY/S 2008. április 15. 18:10
    „Osztrák óvodákkal kell a kaocsolatot keresni, mert akkor a szülőkis eljönnek, nemde...”
  • 6. SAmu 2008. április 14. 17:32
    „Sajnos, a Pro Kultura Kht. most is a totális alkalmatlanságát bizonyítja. Bár ígéretekből tele van a padlásunk, de most is csak ígérni tudnak, azt viszont nagyon. Nem kéne a hat igazgatói címet viselő alkalmatlanok létszámát növelni, mondjuk 10-re. (Ez vicc volt!) Nyerges alkalmatlaság kiebrudalta pl. a Serházat , most ez a helyiség üresen áll .... Tessék már mondani az üres étteremhely mennyit fial??
    A "nemzetközi " Liszt fesztivál is becsődölni látszik.....
    A rákosi koncerteken kb. 75%- a üresek a helyek! A pro K. 6 db jegyet adott el a L.-Wagner-festiválra!
    Jobb lenne pl. egy Nyergetlen, aki véletlenül - esetleg - alkalmas....”
  • 5. sportos 2008. április 14. 12:47
    „"Széna"! Igazad van, hol van Sopronból a szüreti felvonulás, amit kissé fel lehetne turbósítani.Amilyen programokat kinálnak már évek óta az szégyen. Pl a karácsonyi vásár! A műsor kritikán aluli, igénytelen.”
  • 4. vásárló 2008. április 14. 11:16
    „Ez az egész olyan mint a "pilóta játék", a bérlemény árát az egekig srófolják.Azután a boltos emeli az árakat stb.Előbb utóbb kipukkan. Most jobb üresen? A pénzt máshonnan kéne beszereznie az önkormányzatnak.Ja és kellenének ügyes kereskedők.”
  • 3. széna 2008. április 14. 08:48
    „Amerikában úgy alkítják ki a parkokat hogy a nyers területen megnézik, hogy az emeberek melyi kirányban szelik át leggyakrabban a parkot. Na oda teszik a gyalog utat. Sopronban is oda kellene tenni a Tourinform irodát és a látványosságokat ahova a túristák legszívesebben és leggyakrabban mennek. Továbbá vonatkozik ez a programokra is. Olyan programok kellenek ami az átlagemberek érdeklődését is felkelti. Érdekes, ez más városokban működik. Debrecen Virágkarnevál, Győr Barrokk Fesztivál, Szombathely Savária napok és még sorolhatnám tovább.
    Soha nem fog működni a városmarketinkg amíg ilyen lanyhán és
    tartalmatlan csak bizonyos rétegekhez szóló programokat próbálnak meg eladni. Volt rálátásom a Tourinform iroda működésére a korábbiakban. Ha maszekok lennének ezzel a mentalitással egy év alatt csődbe menne a vállakozásuk. Minden évben hallunk adatokat a vendégéjszakák és a vendégszámok növekedéséről, de akkor vajon miért panaszkodnak a szállásadók és a vendéglősök. Tudom a választ, nincs pénz, nincs pénz, nics pénz, nincs pénz!”
  • 2. K.O. 2008. április 14. 07:40
    „1.Egerbből barátom nem lehet sznob módon átruccani Pandorfba.
    2.Van ismerősöm éppen elég akik érdekeltek és időben szóltak mit kéne tenni még a ´ 90 es évek elejeén de a mutyis hivatal meg a korrupt politikusok mindent elrontottak és ez lett belőle. Mindegy ki volt éppen hatalmon.
    3. Ne gondolja senki, hogy az új bevásárló központokban "dől a lé"
    ha így megy tovább sorra be fognak zárni. Ugyanis ott bármilyen furcsa nincs fekete áru tehát a legális forgalaomból keletkezett haszonból kell gazdálkodni az meg nagyon kevés.
    4. A fentiekből adódik, hogy csak azok tudnak megélni ahol feketén lehet dolgozni eladni, szolgáltatni, pl. fodrászok, zöldséges, vendéglős, fogorvos stb. Ez valami hihetetlen torz képet mutat és nem az ő hibájuk.
    Ekkora probléma halmazt csak kivételes inteligenciával és hatáskörrel lehet kezelni és rendbe tenni. Valaki lát ilyen személyt akár az országban akár a városban?”
  • 1. joco1 2008. április 14. 05:38
    „Nem kapmpány kell ide, hanem tiszta rendes város,megfizethető árak ,udvarias kiszolgálás. Lásd Eger,Héviz stb. ja és az osztrák iskolás kirándulások-föleg az "önzetlen"perkovátzi szervezésben- nem old meg semmit: keveset költenek és föleg nem "perkovátzi" érdekeltségekben.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kettős érzést keltett a Dühöngő ifjúság

Sopron - Kettős érzésekkel keltünk fel a Kisszínház nézőteréről John Osborne (1929–1994)… Tovább olvasom