Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Tovább várnak a pénzükre a tűzoltók

Győr-Moson-Sopron - Tovább húzódik a tűzoltóknak a túlmunka után járó pénzük kifizetésének ügye.

Eredetileg a múlt héten egyeztetett volna az Önkormányzati Minisztérium, valamint a soproni ügyvédi iroda. Ám a minisztérium haladékot kért, így várhatóan szeptemberben kerül napirendre a téma. Ezt megelőzően a kormánynak döntést kell hoznia, hogy a tárca képviselője milyen felhatalmazással rendelkezzen egy esetleges peren kívüli egyezség megkötése során.

– Előrelépés, hogy most a jogosságról már nincs vita és több részletkérdésben sikerült megállapodni – mondta el portálunknak Szováti Szabolcs ügyvéd. – A Legfelsőbb Bíróság a nyár elején kimondta: hathavi átlagban a negyvennyolc óra felett ledolgozott idő után jár a túlmunkadíj. Amint megtudjuk a minisztérium végleges álláspontját, azt a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (HTFSZ) elé visszük.

Akkor lehet véglegesnek tekinteni a megállapodást, ha a szakszervezet elfogadja az ajánlatot.

A gyors megegyezésre egyelőre kevés az esély, így félő, hogy a tűzoltók idén már nem kapják meg a túlmunka után az elmaradt, de jogosan járó követeléseiket. A tűzoltókat képviselő ügyvédi iroda országszerte mintegy nyolcvan parancsnokság ellen nyújtott be keresetet. Érdekesség, hogy eddig ez ügyben hatféle bírói döntés született. Jelenleg azon is vita van, hogy például az egészségügyi szabadság vagy a tanulmányi idő beleszámít-e a szolgálati időbe.

Az Önkormányzati Minisztérium nem vitatja tovább a tűzoltók túlszolgálati idejét és a lehető leggyorsabb megoldásra törekszik ezek kifizetésénél. Mindezt Jauernik István, a tárca államtitkára jelentette ki.

Gyenge Koppány soproni tűzoltó, a HTFSZ választmányi tagja lapunknak elmondta: a szakszervezet egyelőre nem tervez lépéseket, minderről leghamarabb a következő, szeptemberi ülésen dönthetnek.

Olvasóink írták

76 hozzászólás
  • 76. Dörgés 2009. augusztus 29. 23:34
    „Kedves miracle.

    Légy szíves játssz a fénnyel és lépj ki a sötétségből..”
  • 75. Dörgés 2009. augusztus 29. 23:31
    „Pontosan tűzmanó. De ez el van varázsolva. Szó szerint. :-)))”
  • 74. tűzmanó 2009. augusztus 29. 20:57
    „Azt ne felejtsátek el hogy a tűzoltókra nem csak a MT vonatkozik, van egy másik is. Ezt úgy hívják, hogy HTSZ. Itt egyértelműen kitér mi a teendő a 24 órás szolgálatnál. A szabadságolás pont ezértmás, mint a civileknél. Ahhoz hogy 12 óra legyen a tűzoltóságon a munkarend( ezt már többször le lett írva) növelni kell a létszámot, amit jelelnleg a kormány megtiltott. De azt írtam már, hogy nem mindenki lehet hivatásos. Ha tudsz törvényt módosítani akkor hajrá, de attól mi még akkor is a legjobb tudásunk szerint szolgáljuk az embereket, mert nagyon jó dolog segíteni valakin. És azt se felejtsd el, ahonnan te kifutsz, mi oda megyünk be. "A bajban mi segítünk!"- havi 90 ezerért!!!!! ( ebben benne vannak a pótlékok is!!!)”
  • 73. Dörgés 2009. augusztus 29. 14:00
    „Tehát hülyeséget írogatsz. De a javaslatodat nyújtsd be a Parancsnok Úrnak vagy Tatárnak. Legfeljebb türelmesen elmagyarázzák vagy hívják a dili dokit.”
  • 72. miracle 2009. augusztus 29. 11:02
    „Dörgés
    "És az éjjel műszak mit csinálna a te verziód szerint?"
    Amit most. Meg amit máshol is szokás készenlétben. Készenléti bérrel.
    "Szabadságban tévedsz, MT.-ben rögzített alapot bontották le a 24-es szolgálatra. És lefele kerekítenek a mi kárunkra. Na, apám erre mit lépsz?"
    Akkor pont, hogy nem tévedtem. Tilos lebontogatni, meg kerekítgetni. Ha egy szolgálat kimarad, 3 nap szabadságot kell kiírni (8 órákkal) és akkor nincs mit kerekítgetni.”
  • 71. Dörgés 2009. augusztus 28. 23:19
    „70. miracle 2009.08.28. 19:17
    És az éjjel műszak mit csinálna a te verziód szerint? Így is nagy a villanyszámla. Vagy gyertyát adsz? És nem hinném hogy, örülnének a környéken lakók a zajoknak.
    Szabadságban tévedsz, MT.-ben rögzített alapot bontották le a 24-es szolgálatra. És lefele kerekítenek a mi kárunkra. Na, apám erre mit lépsz? De nem próbállak meg felébresíteni, mert nagyon bele lóg a kezed a bilibe. És csak Te látod így valami logikátlan szinten. Te csak a gyűlöletet és hozzá nem értést írod. Gyere be hozzánk és megmutatunk mindent, hogy a kis lelki világod megnyugodjon.”
  • 70. miracle 2009. augusztus 28. 19:17
    „Bocs, de a csoportok száma független ettől, 3 csoporttal ugyanúgy lehet 24-ezni, mint 12-zni. Más kérdés, hogy egy rakat túlóra keletkezik mindkét esetben, vagyis az ember nem pihen eleget. De még mindig jobb a 12, mint a 24, mert nem kell kötelezően pihenőidőt belefoglani, csak nem akarod megérteni. Folyamatos üzemben már sehol nincs 24 óra munkaidő. Csak készenléti munkakörökben. Annak viszont eltérő a díjazása, pont a pihenő miatt. Kivéve persze: tűzoltóság...
    Egészen konkrétan tudom, hogy van olyan egység, ahol 1 24 órás szolgálat helyére 1 db "24 órás" szabit húznak be. Az se zavarja őket, hogy a szabadság 0:01 perctől 24:00-ig tart az MT szerint, nem pedig reggel 8-tól másnap reggelig, stb. Mindenkinek. Meg az se, hogy az MT "8 órával számolva" adja meg a munkavállalók kötelező alapszabadságát napokban. És akinek pl 20 van, annak a 160 óráját elég bajos lesz 24 órás szabikká konvertálni. 6,66 nap.”
  • 69. Dörgés 2009. augusztus 28. 11:49
    „68. miracle 2009.08.28. 10:43
    Bocs 3 /három/ szolg. csoport van. Nem négy. Talán tényleg nem tudod, mi történik nálunk, csak ugatsz a semmibe.
    Bocs a mi szabadságunk is Munka Törvénykönyve leírtak szerint van. Mert évekig kevesebbet kaptunk a Mun. TörK.-ben elő írtnál. De még mindig OTT lóg az előbbi leírtak.
    Légy szíves legközelebbi parancsnokváltásnál ad be a jelentkezési kérelmedet, mert te minden ,,hibát" megtalálsz és ,,tudod" a megoldást is. Aztán meglátjuk, hogyan buksz el az első ,,akadálynál".”
  • 68. miracle 2009. augusztus 28. 10:43
    „Dörgés
    Én ezt továbbra is erőltetett magyarázkodásnak tartom. Mindketten tudjuk, hogy mind a 24-órás, mind a 12-órás munkarendhez 4 "csapat" kell, tehát nem kell megbontani semmit. Azt is tudjuk, hogy a 12.órában kevésbé fáradt az ember, mint a 24.-ben. 12-órás szolgálat kiválóan megszervezhető még úgy is, hogy csak annyi kötelező órát kelljen teljesíteni havonta, mint a 8-órásnak (én is dolgoztam ilyen munkarendben).
    Természetesen létszám is kell hozzá, de ha az nincs, azon azzal se lehet segíteni ha teszem azt 168 órás munkarendet csinálunk.
    A szabadságon nincs mit átminősíteni, meg átszámítani, csak ti - teljesen szabálytalanul !! - 24 órás szabadságokat számoltok a 8 órás helyett, ami természetesen ellentmond a Munka Törvénykönyvének (1 szabadság nap mindig = 8 óra, függetlenül a munkarendtől!), de úgy látszik ez érdekes módon nem zavar senkit.”
  • 67. Dörgés 2009. augusztus 27. 21:18
    „66. miracle 2009.08.27. 15:04

    Igazad van!!!!!!!
    Szolgálatból 8 órát lelépek haza, megyek aludni, mert nem fizetik, haza is mehetek. Szerinted 2 perc alatt riasztható lennék? Jerevánról v. Peresztegröl, Fertöszentmiklosrol? Csak meg súgom havonta 2 alkalommal éjjel mindenki, tölt plusz éjjeli ügyeletet is a 105, tűzjelző, és a rádiók mellett. Mert a jelzést venni kell (mert a nyomó gombos verzió nem működne, nincs annyi menü pont ahány esett fajta, van :-)) Ami ugye plusz ügyelet, és valaki még ezért is komoly lóvét kap, mi, tűzoltók nem.
    Fent a megyén, a katasztrófavédelem ügyeletén 24 óra szolgálatot lát el (mint nálunk a híradós), DE utána 72 óra pihenő jár a megyei kat.véd. ügyeletesének, míg a mi híradósunk csak 48 órát és a megyei ügyeletes jóval több fizetést vissz haza, mint a miénk.....
    --,,12nappal+24 pihi+12éjjel+48 pihi az pont ugyannyi ember és óra, csak éppen nincs inaktív szakasz? ,,--
    A váltásokkal mi lesz? Mert át fedési idő van. És helyszíni váltás problémás lenne (plusz költség a beo. szállítása.) Szabadságot megint átminősítenék és ismét mínusz 5 nap, lenne az éves szabiból.
    Három szolgálai csoport van melyek elégé összetettek és sokoldalú, ÖSSZE SZOKÓT (ismerik egymást, félszóból értik egymást, tisztába vannak a másik képesítésévé, képességével) alapkiképzést kapott mindenki de vannak speciális és különleges szerre (minden eszközre és szere érvényes vizsgával lehet kezelni, használni) kiképzett kollégák. Sok a szakmájából van előnye, lángvágó és hegesztő, kőműves, ács-állványozó és sokmás, amit éles helyzetben hatalmas segítség és előny. Ha te beosztásoddal nézzük, viszont lenne keveredés. Gondold el, mi lenne, ha úgy jön ki a beosztás, hogy nincs sofőr v. szerkezelő, vagy újoc, újonccal lenne. Próbáld meg, két menedzsert kiküldeni egy épületet, leáramtalanítani vagy impulzuspuskát, kezeltetni, csörlőztetni.(Bocsi, menedzserek! De ti zöméve szellemi munkát végeztek...:-))
    Kedves Eüdolgozó 2009.08.27. 00:03- i hozzá szólása tartalmazza a további gondokat a te verziódal szembe, és teljesen jogosan..”
  • 66. miracle 2009. augusztus 27. 15:04
    „Nem vitatom, hogy munkaidőben, ha nincs risztás, ne lenne tennivaló.
    Azt vitatom, hogy helyes-e a 24 órás szolgálat, amibe kimondottan emiatt kell 8 óra pihenést beletenni - fizetve.
    A 24 órás munkarendhez meg pont ugyanannyi ember kell, mint a 12-eshez: 4 nap (96 óra) alatt 24+72 pihi, vagy 12nappal+24 pihi+12éjjel+48 pihi az pont ugyannyi ember és óra, csak éppen nincs inaktív szakasz.”
  • 65. Dörgés 2009. augusztus 27. 14:14
    „Egy hetes nyaralás?????????????????
    98 ez. HUN forintból???????????
    Mutasd meg! Könyörgöm!”
  • 64. Dörgés 2009. augusztus 27. 14:11
    „60. miracle 2009.08.26. 21:53

    Kedves miracle!

    Volt és lesz, hogy a 24 órából nem igen tudtunk piheni, sőt 28 órát oltottunk folyamatosan és a szolgálatváltás (helyszíni) után a következő szolgálat is oltót és az utómunkálatokat kint végezete egész nap. Mukki eset, gyertya raktár kapcsán például.
    Volt olyan esetünk mikkor a váltás nem ért utol minket, mert valaki bajban volt, vagy a váltás futott esetbe (balesetbe és beavatkoztak).
    De például riasztás után, ha, visszaérünk a laktanyába (mert van hogy, jön a következő riasztás) első feladat a vonult szerek feltöltése és tömlők cseréje, használt felszerelések ellenőrzése és tisztítása. aztán védőfelszerelés rendbe rakása, utána napirend folytatódik. És mindez hajnali 3 kor is meg kell tennünk. Folyamatos beavatkozás esetében parancsnoki jogkör esetleges váltás és élelmezés biztosítása. Természetesen bizonyos körülményeknél, mint kötelező védő ital (és NEM sör!) biztosítanak. Most már kötelező a szerekben ásványvizet vinnünk magunkkal.
    Mellesleg jegyzem, meg ha annyira tudod, mit csinálunk bent, nem írnál hülyeségeket. Napirendünk van, mely meghatározza feladatainkat+ napi tematikába le van bontva a szerek, felszerelések és kiképzési, oktatási feladatok. Ja mielőtt még azt mondod v. íród hétvégén tökünket, vakarjuk, szombaton a laktanyát takarítjuk, vasárnap védőfelszerelés karbantartás van. Takarító személyzet mi vagyunk, magunk után takarítunk minden váltás előtt! (Ugye, máshol takarító cégek jó pénzt nyúlnak le ezért is!) A 8 órások (személyzetis, gazdasági osztály, megelőzési oszt.)1 fő takarítóasszony dolgozik. Szerek (gépkocsik) tisztítását, karbantartását, szivattyúk, tömlők mosása, stb. mind magunk csináljuk, senki nem teszi meg helyettünk.
    És igen 24 óra után 48 óra pihenő jár, de ebből megy el a sulikra, vizsgákra is. És mindezek mellett bármikor szolgálati érdekből visszarendelhetnek. Így vállalj másod állást, ha valaki lebetegedik lehet téged, hívnak vissza. Lakhely elhagyása esetébe jelentened kell, hová és meddig leszel távol, és elérhetőségedet neked kell biztosítani.
    Szabadságot csak akkor tudsz kivenni, ha van létszám, mert van minimum létszám, amit mindenkor ki kell állítani, de nem léphetted át a maximum létszámot, mert nincs engedélyezve. Tehát van úgy, hogy ne kelljen a Cégnek kifizetni a szabadságodat bármikkor, azt mondják (ha akarsz, ha nem) meny szabadságra. És így megy ez ünnepnapokon vagy szilveszterkor, névnapon is, amikkor te részegen ünnepelsz valahol.
    A 8 órás beosztás, mint az Eüdolgozó és tűzmanó is felvázolta értelmetlen és költséges. 24/72-es beosztás azonnali bevezetése meg öngyilkosság lenne, mert most is sok a rutintalan újonc. Mert nálunk nem úgy megy, hogy megmutatom, és utána egyedül csinálod. Mert az ilyenek nyírják ki magukat vagy mást, tesznek tönkre, pótolhatatlan, drága felszerelést. Nincs egyforma esett nálunk, hosszú idő mire valakiből jó tűzoltó lesz, szabályok vannak, amit alkalmazni kell, és közben a feladatott meg kell oldani.”
  • 63. tűzmanó 2009. augusztus 27. 07:47
    „Miracle!
    A tűzoltó munkarendje a törvény szerint: 24 óra szolgálat 48 óra pihenő. Sajnos nem egyszer kellett nem 24 hanem 36-37 órát megállás nélkül dolgoznom. Nem kívánom senkinek. És ahogy Eüdolgozó is leírta nem megoldható a 12 órázás. A 12 órás munkarendhez ember kell, de sajnos Magyarország 90 %-a nem lehet tűzoltó, mert nem felel meg a felvételi követelményeknek. Ebből 70 %-a egészségügyileg nem felel meg, a többi fizikailag, vagy az erkölcsi bizonyítvány miatt. Az tűzoltó, ápoló, mentős, rendőr, stb, ezek nem szakmák, hanem hivatások. Ezekben nem képes mindenki dolgozni. De ha egy kicsit utánna számolsz a 12 órás munkarendnél is gyűlik a túlóra, és nem kevés, tudom, mert dolgoztam úgy is.”
  • 62. FireBellum 2009. augusztus 27. 00:49
    „60. miracle 2009.08.26. 21:53 ?
    58. Intel 2009.08.26. 07:30 ?”
  • 61. Eüdolgozó 2009. augusztus 27. 00:03
    „Kedves 60. miracle!

    A 12 órás munkarend az szép és jó! Igenám, de szabadnap így is keletkezik márpedig egy 12 órás műszakot ennyi emberrel nem lehet megoldani! Ehhez embert kellene még felvenni, de ennyi pénzért tényleg csak a nagyon elhivatottak dolgoznak ezt lássuk be. Egészségügyben ugyan ez a helyzet. Kitalálták, hogy 24 óra az nem lehet ügyelet. Erre mit csinálnak? 24 órát vagy bent, de reggel 8 és este 8 közt a rendes napi béred kapod és este 8-tól másnap reggel 8-ig meg ügyeleti díjat. így máris meg van oldva, hogy nem 24 órát ügyelsz hanem "csak" 12-t... A szabadnap az pedig ezen bizonyos 24 órai munka utáni nap. Ha az éppen szombat vagy vasárnap akkor akkor kapod meg a szabadnapot. Esetleg ha úgy összejön órád akkor havi 4 - 8 óra szabad még lehet pluszban, de átlag 30 nappal és 7 emberrel számolva akik ügyeletet vállalnak több nem jön össze. Ha szerencséd van akkor a főnököd úgy adja ki, hogy vagy hétfőre vagy péntekre és akkor esetleg van egy hosszú hétvégéd. A 12 órás műszak az jó mert csak 12 órát vagy bent akár tűzoltóként akár egészségügyi dolgozóként. De... gondolj bele, hogy ebben a 24 órás rendszerben 2 embernek van eltolva a hétvégéje míg a 12 órásban 4 embernek... Tűzoltókról nem nyilatkozhatok, de az egészségügyben bizony van, hogy a 24 órából 24óra (vagy 21- 22 óra) aktív munkával telik el! A maradék 2 - 4 óra az pihenő, ebéd, wc, stb... Ugyebár egy fáradt személyzet már nem gy tud dolgozni mint egy kipihent vagy pihentebb. Na és ugye egy bizonyos ledolgozott óra után járna 10 - 20 perc pihenőidő amit sem az egészségügyben sem a tűzoltóknál sem a rendőrségnél nemigen lehet betartani! Nemhiszed? Nézz utánna a munkatörvénykönyvében.”
  • 60. miracle 2009. augusztus 26. 21:53
    „tűzmanó
    "Azt meg megnézném hogyan bírja valaki ha minden 24 órában fent van, amikor szolgálatban van, pihenés nélkül."
    Dörgés
    "Szolgálatban készenléti pihenő van. 21: 30-tol reggel 05: 30-ig. Lévén 24 órás a szolgálat"

    Feltalálták már a 12 órás munkarendet, akkor senkit nem kéne fizetni azért - ha éppen úgy jön ki - hogy alszik, pihen. Ahol folyamatos üzem van kb MINDENHOL így dolgoznak (12 óra), mert sehol sem fizetik szívesen a 8 óra pihenést, érthetően. Szóval így is kell ezt nézni.
    Én például nagyon szívesen dolgoznék 3*8 óra helyett 1*24 órát az irodámban, persze 8 órát abból készenlétben, adott esetben alvással töltve, természetesen elvárnám ugyanazt a fizetést, mint most. Nem biztos, hogy díjaznák.
    Ha a 24 órából 16 meg a nem készenlét, eleve eléggé felejtős és aggályos az egész, mert én azt se tartom normálisnak, hogy valaki 16 órát terepen legyen. Ha meg teszem azt 24 órán át ég a tűz, akkor 24 órán át oltani az normális?
    Persze a kisördög bennem azt mondja, hogy ez a rendszer tök szimpi így a tűzoltónak is, mert 24 óra után jön kb 3 nap szünet, mindösszesen 1 nap szolgálatszüneteléssel meg egy egész hetet ki lehet hagyni. Lehet addig is mást csinálni, másodállás, ügyintézés, 1 hetes nyaralás.

    Méegyszer mondom azt is, félreértés ne essék: amit megítélt a bíróság, ki kell fizetni. De azért érdekes dolgok vannak, ha az ember a mélyebbre néz. Csak senki nem néz, mert fennakad azon a "pajzson" hogy hát kérem a tűzoltó életet ment, tovább kutakodni nem érdemes...”
  • 59. anca 2009. augusztus 26. 19:26
    „Szégyen, hogy nem kapták még meg a pénzt! Megint visszaélnek az illetékesek azzal, hogy ők biztosan nem sztrájkolnak. Azt se nézik, hogy túlórában oltják a tüzet, vagy segítenek a bajban! Elképzelhetetlen, hogy ne túlórázzon a tűzoltó ha riasztás van (elhivatottak).”
  • 58. Intel 2009. augusztus 26. 07:30
    „Ez a cikk nem rólam szól...
    Ez arról szól, hogy ki mer beszélni olyan dolgokról ami nagyon kényes a társadalom egy részének.
    A probléma ott kezdödik, hogy emberek ilyenkor úgy állítják be, hogy mert ellenünk van.
    Ez a tény nem igaz, semmi formában.
    Mi egy olyan rendszer ellen vagyunk itt többen, akik tudják, hogy bajok van.

    Pl. a polgármesterek is kapnak kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőséget, amire a válaszom megint csak az, hogy teljesen megkellene szüntetni ezt is!”
  • 57. FireBellum 2009. augusztus 26. 06:42
    „Intel
    Nem irodista vagy? Esetleg rendőr?”
76 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sopron olyan, mint egy oázis

Sopron - Keresztes Ildikó tizenhetedik évadját kezdi a soproni színházban. Számára itt van az oázis,… Tovább olvasom