Kisalföld logö

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 5°C | 19°C Még több cikk.

Több ingatlant adnának el

Sopron - Módosítja vagyonrendeletét az önkormányzat. Megkönnyítik, ugyanakkor a piaci árhoz közelítik a város tulajdonában álló bérlakások elővásárlási jog alapján történő eladását.

A tervezett változtatás érinti a nem lakás célú helyiségek értékesítését is. Az önkormányzat bevételeinek egy (jelentős) részét a tulajdonában lévő bérlakások értékesítése jelenti, azaz jelentené, mert az előirányzat rendre elmarad a tervezettől. Ugyanakkor a szükségesnél nagyobb számú lakás fenntartása jelentős terheket ró a költségvetésre. Ezért határozták el az elmúlt évben módosított rendelet ismételt megváltoztatását.

A közgyűlés elé kerülő előterjesztés célja, hogy megkönnyítsék az ingatlaneladást, s arra ösztönözzék a vásárlókat, hogy részletfizetés helyett a vételárat egy összegben fizessék ki.

A város különböző részein vannak az önkormányzatnak bérlakásai, többségüket megvásárolhatják lakói. A Petőfi tér 5. szám alatti házban is akad értékesítésre váró lakás. Fotó: H. F.

– Az elővásárlási joggal érintett ingatlanokról továbbra is két értékbecslés készülne, a vételár alapja a magasabb érték lenne – mondotta Simon István alpolgármester. – A lakások esetében az ár nem a forgalmi érték ötven, hanem – attól függően, hogy a vevő milyen régóta bérlője az adott lakásnak – ötven, hetven vagy kilencven százaléka lehet. Minél régebbi a bérleti jogviszony, annál alacsonyabb a forgalmi érték százaléka.

Az elővásárlásra jogosult vevőnek továbbra is az ár húsz százalékát kell befizetnie, a fennmaradó részre pedig 15 év részletfizetési haladékot adunk. A kamat azonban a mindenkori jegybanki alapkamat helyett a szerződés időpontjában megállapított jegybanki alapkamat kétszerese lesz.

Ez – reményeink szerint – arra ösztönözi a lehetséges vásárlókat, hogy egy összegben  fizessék ki a vételárat, még úgy is, hogy lakáshitelt vesznek fel. Ebben az esetben további tíz százalék kedvezményre lesznek jogosultak, a korábbi negyven százalék helyett.  Az utóbbi érték ugyanis indokolatlanul magas bevételkiesést okozott a városnak.

A fenti szigorításokkal együtt a módosított rendelet figyelembe venné a szociális körülményeket is. Amennyiben a vásárló szociális ellátásra jogosult, akkor csak a vételár tíz százalékát kellene egy összegben megfizetnie, a törlesztésre pedig húsz év állna rendelkezésére.


A tervezet szerint az elővásárlási joggal nem érintett üres lakások és helyiségek, valamint egyéb ingatlanok – építőtelkek, beépítetlen területek, mezőgazdasági művelésre alkalmas földek – elidegenítésekor  továbbra is a versenyeztetés szabályait kell alkalmazni.

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. Hozzászóló 2008. március 06. 12:08
    „Itt egyeseknek fizetnek azért, hogy hülyeségeket írnak, vagy van aki tényleg ezen a szinten tart? Itt van pl. István 12 (na meg sokan mások). Honnan szeditek ezeket a tényként leközölt adatokat? Megint megy a vagdalkozás, a néplázítás, a nagy részének meg fogalma sincs arról amiről dumál.”
  • 28. csabazs 2008. március 03. 10:35
    „Kedves belvárosi!

    Ha nincs is számlád akkor is bizonyítani tudod az általad végzett felújítást. nem tudom mikor költöztetek oda, de a legelső eredeti szerződésben a lakás "alapállapota" benne kell, hogy legyen!Sőt a volt IKV semmit sem tud dokumentálni az elvégzett munkáról!

    Az ablakaidról: én annó annak idején elmentem a polgármesterhez, újsághoz, stb...
    nem szabad hagyni, hogy mindig azzal jöjjenek, hogy nincs pénz! faragjanak le a Holding ZRT költségvetéséből !
    Pénz van, csak nem arra költik, amire kellene!
    Nézzd meg a volt felújított Magyar utcai IKV épület ott áll üresen! Ha lehet hátul menj be az udvarra, ott halomba állnak, az időjárásnak kitéve kész ajtók, ablakok, mosdók, stb.
    Nem tudom, hogy Sopronban van é egyesülete a lakásbérlőknek, de ha van nem jól védik az érdekeinket, ha nincs akkor egyet létre kellene hoznunk! Mi a véleményed? Végére írom a címemet.
    Türhetetlen, hogy csak packáznak velünk.

    Rá kellene kényszeríteni a városvezetést, hogy pályázzanak olyan pénzekre amiből ezeket a bérházakat fel lehet újítani!

    Nekem semmi bajom a banelban élőkkel, de ott az őnerő mellett szép hozzájárulást kapnak az úgynevezett panel-programból!
    Üdv:. athuni@citromail.hu”
  • 27. csabazs 2008. március 03. 10:35
    „Kedves belvárosi!

    Ha nincs is számlád akkor is bizonyítani tudod az általad végzett felújítást. nem tudom mikor költöztetek oda, de a legelső eredeti szerződésben a lakás "alapállapota" benne kell, hogy legyen!Sőt a volt IKV semmit sem tud dokumentálni az elvégzett munkáról!

    Az ablakaidról: én annó annak idején elmentem a polgármesterhez, újsághoz, stb...
    nem szabad hagyni, hogy mindig azzal jöjjenek, hogy nincs pénz! faragjanak le a Holding ZRT költségvetéséből !
    Pénz van, csak nem arra költik, amire kellene!
    Nézzd meg a volt felújított Magyar utcai IKV épület ott áll üresen! Ha lehet hátul menj be az udvarra, ott halomba állnak, az időjárásnak kitéve kész ajtók, ablakok, mosdók, stb.
    Nem tudom, hogy Sopronban van é egyesülete a lakásbérlőknek, de ha van nem jól védik az érdekeinket, ha nincs akkor egyet létre kellene hoznunk! Mi a véleményed? Végére írom a címemet.
    Türhetetlen, hogy csak packáznak velünk.

    Rá kellene kényszeríteni a városvezetést, hogy pályázzanak olyan pénzekre amiből ezeket a bérházakat fel lehet újítani!

    Nekem semmi bajom a banelban élőkkel, de ott az őnerő mellett szép hozzájárulást kapnak az úgynevezett panel-programból!
    Üdv:. athuni@citromail.hu”
  • 26. belvárosi 2008. február 28. 14:44
    „Az apróbetűs részt én sem láttam(ha ugyanarról a kérdőívről beszélünk) Egyébként a bérleti szerződés tartalmazza,hogy mi a bérlő és mi a bérbeadó feladata,kötelessége és jogai. Az viszont nevetséges,hogy 2008.-ban 40-50 éves elavult,ócska ablakok mellet fűthetjük a belvárost.Amikor reklamáltunk közölték,hogy cserére nincs pénz,de ezeket az ablakokat még meglehet javítani. Az asztalos meg jót röhögött rajtam ,mert neki van annyi esze,hogy tudja az elavult sz...kkal nem lehet mit kezdeni. Mi csukott ablak mellett is tudunk szellőztetni,mert jól jár a levegő télen is.:)Az viszont érdekes,hogy D.r. nevű lakóknak mielőtt beköltöztek volna felújították az egész lakást(csempéztek,járólapoztak,parkettáztak....) Mi meg,ha reklamálunk, csak elutasításban van részünk!”
  • 25. belvárosi 2008. február 28. 14:26
    „Csaba Zsuzsannának! Igen ,mi is a belvárosban lakunk,a Fő-térnél. Már
    k.b. 15 évvel ezelőtt szerettük volna megvenni a lakásokat,de mivel műemlék jellegű a ház,ezt nem tehettük.Azóta mégegyszer is jeleztük a vásárlási szándékunkat,de semmi válasz. Tavaly volt itt egy hölgy,aki egy kérdőívet töltött ki a lakások állapotát mérte fel.Gondoltuk,hogy nem ez volt a cél és akkor kezdtünk reménykedni,hogy talán megvásárolhatjuk a bérleményt,hisz jobb lenne a törlesztésre fizetni a havi több mint 30 ezer lakbért.Csak a nyílászárók nincsenek cserélve,de a lakásunk szép állapotban van,folyamatosan újitgatjuk.Azóta hallottam olyant is,hogy vásárlás esetén a vételárból levonják a lakás felújítására fordított összeget,ha számlánk van a munkálatokról. Mivel erről nem tudtam és ismerősök segítettek abban,hogy olcsóbb legyen a felújítás,sajna számlám nincs,hisz minek is lenne,amikor az IKV. nem járul (és járult) hozzá eddig sem a belső munkálatokhoz.Akkor most mi lesz? Nem veszik figyelembe,hogy már milliókat költöttem a lakásra az elmúlt 26 évben?”
  • 24. Csaba Zsuzsanna 2008. február 28. 10:12
    „Kedves Cecyly!

    Ahol én lakom (újteleki u) 35 éve nem pucolták be a házat, akkor is ahogy Te is írod kilopták az anyagot!

    Nem emlékszem pontosan, de majd utánna járok, de úgy tudom van egy olyan rendelet ( törvény?), melynél a 15 éve nem tatarozott házaknál az akkori értékn értékesíthetik csak a lakásokat!

    A másik gondolatoddal is egyetértek, melyik bank fog a kisnyugdíjasoknak, minimálbérből, többgyerekeseknek hitelt adni? Egy sem!”
  • 23. Cecyly 2008. február 28. 07:06
    „Piaci ár! Na jó! Remélem hogy számba veszik azt is hogy a 1986-ben felujításra került ingatlanból az akkori felújitók kilopták az anyagot, ezért a 20 éve felújitött ingatlannnak rogyadozik a tetje, ledölnek a kémények, leszakadnak a erkélyek, életveszélyes a párkányrész, a lépcsök, kikoptak és életveszélyesek, a nyilázárókat egy enyhe szellő kiforditja a sarkából, a cserepeket minden egyes viharosabb nap tömegével mozdítja el, a padlástér beázik. a fűtésrendszer a világon a legdrágább ( Havi 50.000 Ft-ot fizettem a novemberi hónapra állami támogatással. Mi lett volna ha még tél is van?) Havi 700.000 Ft !!!!! lakbért fizet az ház. 22 ( lakó) ebből egyetlen egy fillért nem költöttek az ingatlanra az elmult 20 éveben. (Széchenyi Palota)
    2006 novemberében beadtuk a megvásárlási igényünket, visszatartják, - nem is válaszolnak rá - addig ameddig nem módositják a vagyonrendelet, hogy a házban lakó nyugdíjasok és nagycsaládosok ne tudják megvenni az ingatlant, mert a felvett hitelt meg a felújításokat nem fogják tudni együtt majd együtt. fizetni???!!!. Remélem, jogilag ez nem kivitelezhető!! Bizom abban, hogy aki már az új vagyonrendelet előtt benyújtotta a mevásárlási igényét, és azt hivatalosan is be tudja bizonyitani arra a benyújtás idején évényet vagyonrendelkezés vonatkozik.”
  • 22. Csaba Zsuzsanna 2008. február 28. 05:27
    „Kedves belvárosi!

    teljes mértékben igazad van! Gondolom, te is bérlakásban laksz, nem tudom volt e nálatok úgynevezett bérleménybejárás/ellenőrzés; nálunk igen!
    A hibák és észrevételek után aláíratták velünk a papírt, meglehet, hogy sokaknak elkerülte a figyelmét (igen apró betűvel volt írva), hogy a felvett hibákat a fenntartónak ki kell javítani. Szerintem erre várhatunk...
    A másik az, hogy MINDENKÉPPEN NEKÜNK BÉRLŐKNEK KELLENE VALAHOGY ÖSSZEFOGNUNK, hogy az áldatlan állapotok javuljanak, s ne mindent ránk hárítsanak!

    Javaslat???”
  • 21. belvárosi 2008. február 27. 20:16
    „Persze,hogy most már eladják! Nincs pénz a felújításokra? Akkor vegyék meg a bérlők,akik évtizedek óta erre várnak és szivesebben fizették volna évtizedeken keresztül lakbér helyett a törlesztést(ami talán már rég lejárt volna).
    Megvesszük és törleszthetünk,tataroztathatunk, cserélhetjük a tetőt,az ajtókat,ablakokat,mert az lesz az első amire a Műemlék felügyelőség felszólít bennünket.”
  • 20. Csaba Zsuzsanna 2008. február 27. 19:09
    „Kedves Tulajdonos!

    Jó lenne, ha megtanulnál kultúráltan forúmozni!

    Nem mindenkinek adatott meg, hogy 20/30 évvel ezelőtt lakást vegyen!Ha neked igen örülök neki!
    Ha valakinek nincs pénze lakásra és albérletben lakik, akkor a felmerülő tatarozási kölcségeket a tulajdonos és nem az albérlő fizeti!
    Hidd el lassan többe kerül egy bérlakás fenntartása, mint a saját tulajdonú rezsije!

    Csak egy példa: Ausztriában, Hollandiában egyenesen támogatják a bérlakásban élőket!

    Mi akik bérlakásban élünk, nem támogatást kérünk, hanem azt, hogy az évtizedekig nem tatarozott házakat újítsák fel, s ne egy esetleges "romhalmazt" kelljen megvenni a piaci árhoz hasonlóan!”
  • 19. LAZA 2008. február 27. 18:35
    „Az is igaz,hogy eddig is csak az Isteni csoda segitett jónéhány esetben.pl.Szinház utca Rákoczi utca stb.stb.
    Nem tudom mi fog tőrténni ha ne adj Isten valami tragédia bekővetkezik.
    Itt valaki nagyon hüberokoskodik.
    Nagyon sokan megvásárolnák az ingatlanjaikat de szóba sem állnak velük ugymond ez problémás.Mármint a "müemlékvédett"
    Az pedig,hogy a tulajdonos Őnkormányzat csak a lakbéreket hajtja be most már egyre kegyetlenebbül és egy fillért sem kőlt az pofátlanság!
    A fejlettebb országokban(kedves tulajdonos)inkább a lakások bérbe adása-vétele a jellemző!Egyáltalán nem elitélendő lakhatási forma!”
  • 18. Bérlő 2008. február 27. 12:25
    „tulajdonos.Ennyire bunkó nem lehetsz! Szerinted az aki 30-40 éve él önkormányzati lakásban az anyagi helyzete miatt az mennyi idős lehet? Nyilván már nyugdijas korú.Ők,hogy fizetnék a dupla kamatos törlesztést 15-20 évig? Büszke lehetsz magadra ! Aki ennyire ocsmány módon vélekedik a nálánal BIZTOS,hogy normálisabb emberekről, az nem hinném,hogy túl nagy megbecsülésnek örvend a környezetében élők közt.Gondolom te egy olyan ember lehetsz,akibe mindenki belerúg,mert azt érdemli az emberekhez való viszonyulása miatt.Ezért reagálsz te is hasonlóan mások problémájára!! Legyél büszke magadra!!!! Sajnos nem vagy egyedi példány,mert sok kárörvendő aljas ember él ebben az országban.”
  • 17. Hajni* 2008. február 27. 07:49
    „tulajdonos!
    Ismét egy kulturálatlan ember,a kulturálatlan véleményével!Lehet,hogy minket semmirekellő népségnek tartassz,veled ellentétben én téged simán egy buta soproninak!

    Egyáltalán nem kényelmes így "bérlőcskézni",de sajnos,ha valakinek az anyagi helyzete nem tette lehetővé azt,hogy 20-30 évvel ezelőtt lakást vásároljon és a szülőktől sem kapott semmilyen anyagi támogatást ,be kellett ,hogy érje az önkormányzati lakásokkal. Megsúgom Neked,hogy a lakbéreket évente emelik és bizony elég húzósak a mostaniak.Nem is olyan jó már annak,aki önkormányzati lakásban lakik.Szerinted egy nyugdíjas néni,vagy a több gyermekét egyedül nevelő anyuka miből fogja kifizetni egy összegben a lakások vételárát? Igaz,hogy lehet részletre is,dupla kamattal ,de a cikk szerint aki kifizeti egyben a vételárat ,annak még 10%-ot elengednek.”
  • 16. tulajdonos 2008. február 27. 07:16
    „Mit sírtok? Tessék szépen megvenni a lakásokat, ugy mint a felnőtt emberek, akár hitelből is aztán, mint a felelős emberek szépen mindent fizetni mindent felújítani! Bezzeg kényelmes volt így mi bérlőcskézni, aztán mindent vállaljon át az Önkormányzat, mi? Vagy válasszátok a hidat, az való nektek! Semmirekellő népség!!!!”
  • 15. Csaba Zsuzsanna 2008. február 27. 06:35
    „Az önkormányzat és a müemlékvédelem azért nem tud megegyezni, mert a müemlékvédelem -JOGOSAN - ahhoz tartja magát, hogy ezeket a régi, nem felújított és tatarozott házakat a tulajdonos és a fenntartó újjítsa fel! Én ilyen házban lakom, áldatlan állapotok uralkodnak!
    Jól akar "játszani" az önkormányzat ezen lakásk eladásával! A hbérlő vegye meg, majd utánna kötelezik a tulajdonosokat a házak tatarozására!
    Különben van egy olyan rendelet, csa
    k a fenntartó nem tartja be, hogy a külső ablakokat és bejárati ajtókat, valamint az elavult, veszélyes lakáson belüli villanyvezetékeket a fenntartónak kell kijavítani, illetve cserélni!A lakáson belüli ajtok, stb.-k a bérlők dolga!
    Én már egyszer elszámoltatnám a Holding ZRT-t, hogy tenye nyílvánossá részletesen, hogy a befolyt lakbéreket mire költi/költötte!
    A fenntartónak/tulajdonosnak is vannak kötelezettségei. Tudok olyanról (más városban), hogy a bérlők összefogtak és a bírósághoz fordultak, s meg is nyerték a pert!
    az meg egyenesen röhej a PMH részéről, hogy ezeket, az állagában lepusztult épületeket, lakásokat a piaci árhoz megközelítően akarják eladni! Ez már a pofátlanság teteje!”
  • 14. jocosopron 2008. február 27. 06:31
    „Ha ez tényleg igy fog "lezajlani", nem rossz ötlet.Föleg a a bérlö "ott lakásának idejének" figyelembe vétele.”
  • 13. Hajni* 2008. február 26. 22:06
    „látó! Köszönöm a segítséget és a biztatást! Úgy tűnik ismerős vagy a jog útvesztőiben. :)Egyébként volt már arra példa,hogy az IKV tulajdonában levő gázkészülékek cseréjét kértem,mert elavultak voltak és pénzhiányra hivatkozva velem akarták kifizettetni az új 370 ezer forintos kombikazánt,aminek az árát lelakhattam volna, de sajna nem tudtam kifizetni.Mivel mindenhol van kiskapu ,egy kis kenőpénzzel megoldottam a dolgot.:)
    Tavaly végeztek egy felmérést a bérleményeink állapotáról ,de a kérdőívet kitöltő hölgy arra hivatkozott,hogy csak azt ellenőrzik,hogy a bérlők rendeltetésszerűen használják-e a lakásokat.Mi lakók már akkor sejtettük,hogy nem erről van szó és értékesíteni akarják a lakásokat.Nem tudom,hogy ennek most örülnünk kell -e,vagy nem,mert egy belvárosi ház tetőcseréje és a külső-belső tatarozása nagyon sok millió forintba kerülne.”
  • 12. csupor 2008. február 26. 21:19
    „Már volt egy átalakítás ami a jelenlegi gárda érdekeit szolgálta,a saját emberei kerültek vezetői pozcióba, kirúgták akit kellett.Sajnos még mindig nem történt semmi.De azt hiszem nem is fog történni továbbiakban sem.”
  • 11. látó 2008. február 26. 20:56
    „A város még nem ment csődbe, ez már egy csoda..persze jelentős szerkezeti refermokra van még szükség még több területen: Intézményhálózat, Vagyonkezelő, kötelező nem kötelező feladatok forrás elosztása! Ezek a döntések nem egyszrűek, mert komoly lobbi érdekeket sértenek, itt valóban nagyobb bátorságra lenne szükség...”
  • 10. csupor 2008. február 26. 20:51
    „Látó! Cak egy példát mondjon amit ez a gárda tervezett és megcsinált.”
29 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csatornára pályázó falvak

Kistérség - A márciusban megjelenő pályázat értelmében a kistelepülések a… Tovább olvasom