Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Szakmai indok nélkül irány az iskola

Sopronban mintegy ötvenen járnak 7–8 évesen óvodába. A városháza ezt csak szigorú szakmai alátámasztás alapján engedélyezi.
Sopronban mintegy ötvenen járnak 7–8 évesen óvodába. A városháza ezt csak szigorú szakmai alátámasztás alapján engedélyezi. A gyermekpszichológus szerint azonban nem a kor, hanem az iskolaérettség a döntő.

Csak alátámasztva

– Sopronban az ezerhatszázat is meghaladja az óvodások száma, közülük több mint ötvenen vannak olyanok, akik betöltötték a hetedik vagy a nyolcadik életévüket – tudtuk meg Palotai Györgytől, a polgármesteri hivatal intézményfelügyeleti irodájának vezetőjétől. – A korábbi évekhez viszonyítva ez a szám nem tekinthető magasnak. Pár évvel ezelőtt ugyanis a törvény adta lehetőséget – ha a gyerek még óvodai közösségi nevelésre szorul, akkor tovább maradhat az intézményben – sok szülő úgy értelmezte, hogy szabadon eldöntheti, óvodás maradjon a gyermeke vagy sem.

Nem vontuk kétségbe a szülői meglátás jogosságát, ám ma már csak a szakmailag alátámasztott esetekben engedjük meg a túlkoros gyermek óvodai ellátását. Régebben is kértünk véleményt, ám az utóbbi években nagyobb hangsúlyt kapott a szakmai megalapozottság kérdése. Ennek okán elmondhatjuk, ma csak azok járhatnak 7–8 évesen óvodába, akiknél valóban indokolt.

Kihívás a tudáspróba

– Az iskola megkezdését csak azoknak a kisgyermekeknek ajánljuk, akik képesek lesznek majd felnőtt irányítása mellett gyermekcsoportban, a többiekkel együtt haladva írni, olvasni és számolni tanulni – tette hozzá Egedi Cecília klinikai szakpszichológus, a Soproni Pedagógiai Szakszolgálat vezetője, aki kifejtette: mindennek akadálya lehet, ha a kisgyermeket csak a játék és a családon belüli történések kötik le, ennek következtében nem kíváncsi a körülötte lévő világra, így nem is jelent számára kihívást egy-egy tudáspróba. Ezek a gyerekek nem fogadják el az iskola viselkedési szabályait, sem a tanító néni, sem a gyerekek által felkínált kapcsolatokat, így nem tudnak beilleszkedni.

Ennél még nagyobb gondot jelenthet, ha a tanuláshoz szükséges részképességeikben vannak komolyabb lemaradások, például az olvasáshoz, íráshoz, számoláshoz nélkülözhetetlen rész-egész fogalmát nem értik, vagy még nem tudnak tájékozódni a térben, beszédészlelésük fejletlen, vagy emlékezetük még nem tudja verbálisan elraktározni az ismereteket, csak vizuálisan. Ha hiányoznak ezen képességeik, természetes, hogy figyelni sem fognak, így teljesítménybeli problémáik lesznek és elvesztik motivációjukat a tanulásra.

Egyéni fejlesztés

– Az óvodában maradó gyerekek számára egyéni fejlesztési terv készül, ami a szociális, érzelmi és értelmi képességeik fejlesztésén keresztül teszi lehetővé, hogy egy év múlva könnyedén tudják majd teljesíteni a követelményeket – zárta Egedi Cecília klinikai szakpszichológus.

G. M.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Könnyen elérhető a szépség

Egyre nagyobb az igény az esztétikai korrekciós műtétekre, s ma már a társadalom minden rétegéből – elsősorban nők, de férfiak is – fordulnak hozzánk – jelentette ki dr. Pap Sándor plasztikai sebész. Egyre több olyan technika létezik, amely kiválthatja vagy késleltetheti a műtéti beavatkozást. Tovább olvasom