Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Svedics Nóra 154 tonnás vonatot is elvezet - fotók

A száguldás másodlagos, az viszont inkább jó érzéssel tölt el, hogy meg tudom fékezni a vonatszerelvényt - véli Svedics Nóra.


A GYSEV és a MÁV két éve úgy döntött, hogy női motorvonat-vezetőket is képeznek. Korábban, ugyanis az előírások szerint csak férfiak láthatták el. Mostanság azonban, amikor korszerű motorvonatok közlekednek, az élet számos szabályzást meghaladott.

Az utasoknak pedig talán fel sem tűnik, s miért is tűnne fel, hogy az ő szerelvényének bizony nő a vezetője.

A gép és vezetője. GYSEV - Dani Szabolcs
A gép és vezetője. Fotó: GYSEV - Dani Szabolcs

 


Egyikük, Svedics Nóra nyolc-kilenc éves lehetett, amikor először gondolt arra, hogy ő bizony szeretne mozdonyvezető lenni. Ezt felnőttként eddig nem tehette meg, de így is a vonatok közelében volt, ugyanis mielőtt elfoglalta volna vezetői ülését, vezető-jegyvizsgálóként, közismertebb nevén kalauzként dolgozott.

- Nagyon jó, kimondottan felemelő érzés, hogy egy ekkora, több tonnás jármű az én irányításommal működik és indul meg - meséli Svedics Nóra. - A nagy sebességgel, olyankor százhúsz kilométer per órás, „száguldás" másodlagos, az viszont sokkal inkább jó érzéssel tölt el, hogy meg tudom fékezni a járművet.

Megtudjuk, a tanfolyam hosszú volt, rengeteget kellett tanulni. A gyakorlati idővel több, mint tizenöt hónapig tartott a „kiképzés". Kemény elméleti és gyakorlati vizsgák szükségesek ahhoz, hogy valakiből motorvonat-vezető lehessen.

 Nóra háta mögött a vezetőállás. A biztonságos megállás a lényeg. Fotó: GYSEV - Dani Szabolcs
Nóra háta mögött a vezetőállás. A biztonságos megállás a lényeg. Fotó: GYSEV - Dani Szabolcs

 


- Visszatekintve persze, az emlékek mindig megszépülnek, azonban vallom: a vágy és az akarat mindig szárnyakat ad, ez segített nekem is, amikor a képzés nehéz szakaszait végeztem - hangzik Svedics Nóra filozófiája.

- Évek óta van jogosítványom, szeretek vezetni, de a kettőt nem lehet és nem is akarom összehasonlítani - válaszolja Svedics Nóra arra kérdésünkre, hogy melyiket szereti jobban: az autót, vagy a vonatot.

- A kettő teljesen más kategória. A vonat eleve kötött pályán közlekedik, és abszolút más súlycsoport: nem mindegy, hogy egy-két tonnát, vagy 154 tonnát (esetleg ennél még jóval többet) kell elindítani és persze megállítani. A felelősség is jóval összetettebb, hiszen a mozdonyvezető a szállított, akár több száz személy, a szállító eszköz és forgalom biztonságért is felelősséggel tartozik.

 A munka nem csupán egy szakma, ez már hivatás. GYSEV - Dani Szabolcs
A munka nem csupán egy szakma, ez már hivatás. Fotó: GYSEV - Dani Szabolcs

 


- Természetesen jó szakmai felkészültség, mint mindenhez, de ez nem csak egy szakma, hanem elsősorban hivatás, véleményem szerint ezt szeretni kell. A villamos FLIRT motorvonat mellett a dízel Jenbacher motorvonatra is megvan a vizsgám, jelenleg ezen teljesítek szolgálatot - zárta végezetül Svedics Nóra.

Másfél évvel ezelőtt a MÁV és a GYSEV közös szervezésében hét nő ült iskolapadba. Közülük ketten a zöld-sárga vasúttársaságnál álltak munkába.     

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Önkormányzati választás 2014 - Abdai: vége a színjátéknak

Walter Dezső ezúttal is azt próbálja meg elhitetni, hogy ő pártpolitikától mentes személy - közölte… Tovább olvasom