Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Sopron legyen zebrabarát város!

Sopron - A zebrákon áthaladó gyalogosok védelmében a Rotary soproni klubjai akciót kezdeményeznek a balesetek visszaszorításáért. Az elképzelést a rendőrség is támogatja.
A gyalogos-átkelőhelyeken történő végzetes gázolások mindig megrázzák a közvéleményt. Ilyen volt ősszel Wilfing Áron soproni fiatalember halála is, amelyről a Kisalföld Újabb gázolás a zebrán címmel szeptember 13-án számolt be. A járművezetőkre is hatással volt a tragédia. Érezni lehetett, hogy óvatosabban közelítették meg a zebrákat. Egy idő után azonban halványult a tragédia emléke és sajnos ismét megszaporodtak a gyalogos-átkelőhelyeken a balesetek.

A napokban például a Híd és a Lehár utca kereszteződésében ütöttek el egy idős férfit a zebrán.

– Szeretnénk, ha a balesetek megelőzése céljából a járművezetők kiraknák autóikra azt a matricát, amelyen egy kis zebra látható, alatta a felirat: „Sopron a zebrabarát város" – nyilatkozta lapunknak dr. Kárpáti György, a Rotary Club Sopron soros elnöke, az akció kezdeményezője. – Wilfing Áron édesapja a Rotary Club Pannonia tagja, így elképzelésemmel őket is megkerestem. Dr. Bartik Tamás, a város másik Rotary klubjának soros elnöke azonnal támogatásáról biztosított. A kezdeményezés logóját Gerencsér Tamás grafikus készítette el térítésmentesen. Bízunk abban, hogy a helyi lakosság felkarolja ügyünket, s mind többen beszerzik a matricát. Egyelőre a Rotary klubokban lehet hozzájutni a háromszög alakú matricákhoz, de hamarosan a szervezett terjesztést is megoldjuk. Az egyetemisták zebrajelmezben segítik kampányunkat, s egy közérdekű reklámfilm elkészítését is tervezzük.

Összefogás a gyalogosokért: Farkas Gábor rendőrkapitány, dr. Kárpáti György ötletgazda, dr. Bartik Tamás és Kosztka András támogatók a Sopron a zebrabarát város akció elindításánál. Fotó: Magasi Dávid
Összefogás a gyalogosokért: Farkas Gábor rendőrkapitány, dr. Kárpáti György ötletgazda, dr. Bartik Tamás és Kosztka András támogatók a Sopron a zebrabarát város akció elindításánál. Fotó: Magasi Dávid

A logóval a szabályos – és a zebrák környékén az eddiginél is óvatosabb – közlekedésre hívjuk fel a figyelmet, azt remélve, hogy kevesebb lesz a gázolások száma.

– Bízunk abban, aki felragasztja autójára a matricát, az már tudatosabban, óvatosabban vezet és jobban gondol a gyalogosokra – vette át a szót Dr. Bartik Tamás.

– Sopronban és környékén idén 37 gyalogost gázoltak el zebrán vagy annak közelében, s hatan haltak meg a balesetekben – tájékoztatott Farkas Gábor, Sopron rendőrkapitánya. – Tavaly 47 gyalogost ütöttek el, a balesetekből négy végződött halállal. A Rotary klubok kezdeményezését ezért is tartjuk hasznosnak, s reméljük, akciójuk révén sikerül megelőzni a tragédiákat.

A rendőrség ettől függetlenül fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzéseket tart majd a zebráknál.

Wilfing Áron Egyesület alakul

A gyalogátkelőhelyen szeptemberben tragikus balesetet szenvedett Wilfing Áron emlékére barátai és ismerősei Wilfing Áron Egyesületet alakítanak – tudtuk meg Kosztka András egyetemi hallgatótól, egykori iskolatársától. „Áron igen segítőkész személyiség volt. Ezt a pozitív kisugárzást, emberi hozzáállást szeretné az egyesület propagálni. Sorsa kapcsán pedig a magunk eszközeivel támogatni fogjuk a „Sopron a zebrabarát város" akciót. Fiatalokkal beszélgetünk, s láthatósági karszalag osztását is terveztük.


Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. Lobbo71 2008. december 21. 08:27
    „ez a paragrafus az úttestről beszél, nem kifejezetten a gyalogos átkelőhelyről. Az utolsó sort meg nem tudom, honnan költötted hozzá, olyan nincs a kreszben.

    De nézd csak:

    43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.

    (2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg.

    b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában.

    Szóval ezentúl kicsit figyelj oda jobban, mert ha gyalogos átkelőhelyen gyalogost gázolsz, te leszel a hibás és véletlenül sem hivatkozhatsz a féktávolságra, hiszen elsőbbséget kellett volna adnod neki, ugyanúgy, mint egy főúton haladó autónak.”
  • 23. egybuszos 2008. december 21. 00:42
    „Lobbo71
    (6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti. ...

    Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.”
  • 22. Lobbo71 2008. december 20. 22:09
    „Szomorú, hogy ilyen régóta vezetsz és egy alapvető szabályt nem ismersz.
    Olvass utána az elsőbbség fogalmának.”
  • 21. egybuszos 2008. december 20. 17:03
    „Lobbo71
    Több mint 23 éve vezetek balesetmentesen, több 100000 km-rel a hátammögött. Olvass, tanulj és próbáld meg értelmezni amit elolvastál.
    Azért mert a média ezt szajkózza azért még nem minden úgy van szó szerint mint azt mondják. Légyszives ha ráérsz akkor menj át egy autó elött féktávolságon belűl, és akkor majd folytatjuk ha túléled.”
  • 20. Lobbo71 2008. december 20. 14:47
    „egybuszos, légyszi tépd össze a jogsidat...

    A gyalogosnak elsőbbsége van a gyalogátkelőhelyen. Pont úgy, mint a főúton haladónak a mellékúton jövővel szemben. Vagy te minden kereszteződésnél, ahol elsőbbséged van, megállsz és megnézed, jön-e valami?”
  • 19. knifemaster 2008. december 20. 00:41
    „Azért reagáltam így mert azt írtad,ha szabad az út...na mármost ez eléggé relatív,és ahogy a dolgok mostanában állnak e téren,lassan már a 30 méter is kevés biztonságos távolságnak..”
  • 18. egybuszos 2008. december 20. 00:26
    „17
    vagy én várjak hosszú perceket míg a gyalogosok két másodpercenkén oda érnek és szép nyugodtan átsétálnak. Addig meg csak szívjad mögöttem a kipuffogógázt.
    És ez nemcsak csúcsforgalomba van, hanem mindig. De ha kiváncsi vagy rá akkor elárulom neked hogy ha lehetőségem van rá akkor átengedem őket.Csak azt nem szeretem hogy körültekintés nélkül nekivágnak vagy sikerül vagy nem alapon, gondolván hogy az a néhány tonna gyorsabban meg tud állni mint az ember.”
  • 17. knifemaster 2008. december 19. 18:05
    „#16
    Tehát gyakorlatilag a gyalogos rohadjon meg a zebránál csúcsforgalomban?”
  • 16. egybuszos 2008. december 19. 16:28
    „Előszö is zebra az állatkertbe és a szavannákon va, tudomásom szerint ez gyalogátkelőhely. A gyalogos mielött át szeretne kelni a gyalogátkelőn köteles meggyőződni, hogy nem jön-e valamilyen jármű, és ha szabad az út akkor átmehet. Szerintem egy gyalogos könnyebben megtud állni mint egy több tonnás jármű mégha lassan is megy.”
  • 15. Jay80 2008. december 19. 14:57
    „Már csak azt kéne eldönteni, hogy az alagút után van egy "átkelő" ami igazából nem az, mégis sokan használják, miközben sötétben alig látni ha valaki átmegy, vagy szüntessék meg, vagy csináljanak valamit.”
  • 14. laliho 2008. december 19. 14:13
    „Az én kérésem az lenne, hogy világítsák meg a zebrákat (de mindet) mert a sötétben nem látni a gyalogosokat.

    Beszélhetünk zebra barát városról, de akkor teljesítsük a feltételeit - ha nem látom a gyalogost nem lehetek a barátja és elütöm.”
  • 13. hehe08 2008. december 19. 11:24
    „Mondjuk kezdésnek bevezethetnék a kressz általános iskolai kötelező tanítását!

    Aztán felülbírálhatnák a város zebráinak elhelyezkedését és megvizsgálhatnák a minőségét.....
    Mondjuk a csengery bartókbéla kereszteződés..... kanyar van a zebra előtt az útban!!!!! mit nem látok???? A GYALOGOST!!!!!!
    Mert egy idiótának kedve támadt a vonalzót elvenni.....
    Sebességcsökkentést nem érnek el vele, mert ha akarok akkor 200zal is átmegyek a kereszteződésen.... nem a hülye kanyarukon múlik......
    Mióta megvan az új kereszteződés heti szinten elcsapnak valakit vagy koccannak.....

    Amúgy nyugaton a nem főútvonalon egy kis aszfalt kiemeléssel is segítik a gyalogosokat, mert az autós lassít ha nem akar teleszkópot cserélni hetente......
    Persze ezt sem úgy mint a deák téren...... mert az nem forgalomlassító hanem tankcsapda!!
    Ki kellene nyomni a szemét aki azokat a forgalomlassítókat műszakilag átvette!!!!!!!!!

    A suliknál régen meg rendőr vagy a betanult gyerekek irányították a forgalmat és figyeltek a gyalogosra és az autóra egyaránt....... ők mostanában hova tűntek?????????”
  • 12. mindigatutit 2008. december 19. 11:07
    „bocs,ezt nem ide szántam”
  • 11. mindigatutit 2008. december 19. 09:36
    „aki ezt az egészet tervezi egy lehúzó művész.ezt mindenki tudja,akik most mellé álltak.egy a célja,lehúzni a várost”
  • 10. Lobbo71 2008. december 19. 08:06
    „Kedves Miért, semmilyen kresz módosítást nem vezettek be, a kresznek a gyalogosok elsőbbségére vonatkozó része kb 25 éve változatlan, azaz kijelölt gyalogosátkelőhelyen elsőbbségük van. Örülök, hogy közlekedsz miközben fogalmad nincs a szabályokról...”
  • 9. thalis 2008. december 19. 07:28
    „Nagyon jó a kép!! Első körben javaslom az illetékeseknek a zebra újrafestését!

    Ugyanez vonatkozik az egyéb útburkolati jelekre. A 85-ösön az idén festették újra, de sikerült láthatatlan festéket találniuk, ugyanis reggelente a sötét, lucskos időben SEMMIT nem látni belőle. Az ember megy a feketeségbe. Valószínűleg valakinek jobban megéri évente újrapamacsolni, mint egyszer egy normális vastagságú, jó fényvisszaverő réteget rárakni...

    Ráadásul reggel, még töksötétben mindegyik településen a közvilágítás már kikapcsolva. Sopronban is. Aztán lássa meg az ember a gyalogosokat esőben, hóban? Miközben szemből vakít a sufnixenonos mellett a ködlámpás is?

    Jó kezdeményezés a matrica, bizony hiányzik is az autósok nagy részéről a figyelmesség, de a másik oldalon is kellene valamit tenni az ügy érdekében!”
  • 8. Cerwin 2008. december 19. 06:11
    „A gyalogosoknak is segíteni kell a közlekedést. Azzal nincs megoldva minden, hogy az autós legyen körültekintő. Nagyon sok a szabálytalan gyalogos is. Például a kerékpárúton amikor kerékpározom mindig én kerülgetem a gyalogosokat, pedig járdán is mehetne. Kis odafigyelés és tolerancia hiányzik! Mostanában nagyon sok a kivilágítatlan kerékpár is sötétedés után. El kéne kezdeni büntetni, mert életveszélyesek!”
  • 7. Csabazs 2008. december 19. 05:44
    „Több helyen zebrát,főleg a város belterületén kívül!
    Én, mint gyalogos közlekedő,sok gyalogosnak is kressz-tanfolyamot javasolnék!
    Tisztelet a kivételeknek,de igen sokan felelőtlenül közlekednek,körültekintés nélkül lépnek le a járdáról,átmennek piroson-gyerekekkel-,pár perc a zebra,de cikáznak az autósok között!
    Bár szomorú az apropó,üdvözöm az alapítványt,s sok sikert a munkához!”
  • 6. canis 2008. december 18. 21:29
    „Szép, szép ez a dolog, most nagy divatja van, mint a dohányosok (nem a dohányzás!) elleni hecckampánynak. Csak a gyakorlat más. Több mint 30 éve vezetek, naponta, télen-nyáron, sajáthibás balesetem nem volt. De lehetett volna, csak a szerencse vagy ki tudja ki óvott meg: elsősorban az ökörcsorda módjára közlekedő gyalogosok és kerékpárosok (ez megint egy divathóbort, megér egy misét! a kerékpárpos közlekedést szilár szilárd burkolatú úton KRESZ vizsgához kötném!). Egyesek már olyan bátrak a zebrán, hogy lelépés előtt körbe se néznek, egészen biztosak abban, hogy nekik van elsőbbségük, ezzel veszélyeztetve a személy- és vagyonbiztonságot. Persze, a jog szerint nekik van igazuk. Ő beszélget Náncsi nénivel a járda szélén, háttal a zebrának, majd tesz egy 180 fokos forulatot és büszkén átvág, jogai tudatában. A fizikai törvényei viszont mások. Neki könnyebb lett volna körülnézni, mint nekem, mégha 20-szal jöttem is, megállni 1000-1200 kg-mal. Teljesen rendben van, hogy a zebrán a gyalogosnak elsőbbsége van, de egyértelműen jelezze átkelési szándékát. A zebrától alig 30 méterre ide-oda kóválygókról nem is beszélve.
    Tisztelt államunk az autósokról minden lehető és lehetetlen forintot lenyúz, a gazdaság kétségbeesik az autógyártás gondjai miatt, de a felelős minden esetben az autós... Valamilyen védelem talán nekik is kellene. Egyetértek, hogy a szabálytalankodókat súlyosan büntetni kell. De ne csak az autóst. Valami azért nincs rendben ezzel.”
  • 5. Miért? 2008. december 18. 21:24
    „Az a gond ezzel a zebrás kreszmódosítással (ahogy én észrevettem), hogy amióta bevezették sokszor körül se néz a gyalog, hanem simán lelép az útra. A minap épp hogy csak megtudtam állni amikor is a kiscsaj mobiltelefonálás közben átsétált elöttem, aztán még ő ordította le a fejem. Az már eszébe se jut szerintem hogy netán féktávolság is van a világon. Egyszóval most már úgy érzi a sok menő manó, hogy az út azon része amit zebrának csúfolunk az megvédi őket, tehát körbe se kell nézni :-(”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aláírták a konzorciumi szerződést

Soproni kistérség - A tagtelepülések vezetői szerdán írták alá a Hulladékgazdálkodási Önkormányzati… Tovább olvasom