Kisalföld logö

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 14°C | 24°C

Sopron-Szombathely: A döcögést felváltotta a száguldás

A Sopron-Szombathely vasútvonalon tíz éve helyenként 40 km/órás sebességgel közlekedtek a vonatok. Most 120 km/órával is repesztenek.

A Sopron-Szombathely közötti 62 kilométer hosszú, egypályás közforgalmú vasútvonalat 2001. decemberében vette át a MÁV-tól a GYSEV. Akkor a két város között még az úgynevezett Piroskák jártak. A szerelvények helyenként 40 km/órás sebességgel közlekedtek. Így nem is volt csoda, hogy mind inkább csökkent az utasforgalom.

Aztán, egyszer csak történt valami.

A vontok egyes szakaszokon manapság akár 120/ km/órás sebességgel repesztenek. A menetidő pedig egy óra alá csökkent. A kocsik tiszták, s nem mellesleg, télen is működik a fűtés. Ezen a vonalon ismét kedvelt lett a vasút. Olyannyira megnőtt az utaslétszám, hogy információnk szerint egyes járatokon két jegyvizsgáló is dolgozik. Két állomás között ugyanis egy ember nem tudná az összes jegyet ellenőrizni.

Nézzük, mi kellett mindehhez.

Az átadáskor, az akkori árfolyamon nézve, több mint 626 millió forint értékű kincstári tulajdonban lévő eszköz került a GYSEV tulajdonába.

"A két város között lassú tempóban, mondhatni lassított felvételként döcögő szerelvények zajosak, gázolajszagúak és reménytelenséget árasztóan kopottak. A további tervek között szerepel, hogy az osztrák vasúttal (ÖBB) párhuzamosan észak-déli irányú alternatív vasúti szállítási út irányként működteti ezt a vonalat az adriai kikötők és Olaszország felé. Mindazonáltal a személy- és áruszállítási teljesítmények számottevő növelésére akkor lesz mód, ha megtörténik a szakasz teljes körű felújítása, korszerűsítése. Az elképzelések szerint a pálya villamosítása 2002 végére befejeződik, a későbbiekben a pályasebesség százkilométeresre növekedhet a jelenlegi negyven-hatvan kilométeresről" - írta a tíz évvel ezelőtti tudósításában a Kisalföld napilap.

2002 decemberében helyezték feszültség alá a vezetékeket. A Bük-Sopron vonalszakaszon pedig mintegy 5200 darab tönkrement talpfát cseréltek ki vasbetonaljra. 2006-ban a GYSEV megszerezte a Szentgotthárdig tartó vonalalt is.

A két évvel ezelőtt megkezdett átfogó Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal fejlesztésének főbb adatai: A brüsszeli támogatással megvalósult beruházás teljes összege elérte az 50 milliárd forintot. (Ebből a soproni aluljáró valamivel több mint 2,5 milliárd forintot tesz ki. Ez még most is folyamatban van.) A sínpálya kicserélésének köszönhetően most már 120 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A peronokat 55 centiméter magasra emelték, könnyebb lett így az utasoknak a felszállás. Több helyen megnyújtották az állomási pályákat is, hogy keresztezhessék egymást az uniós szabványnak megfelelő hosszúságú, 750 méteres vonatok. Megépült három vasúti-, egy közúti-, két gyalogos-kerékpáros híd, valamint három gyalogos-kerékpáros aluljáró a csatlakozó útszakaszokkal. Szombathely-Szentgotthárd között kiépült villamos felsővezeték, így ott már nem közlekednek a kevésbé környezetbarát dízelmozdonyok.

A GYSEV Zrt. idén októbertől 214 kilométer pályaszakasz üzemeltetését vette át a MÁV Zrt.-től. A Rajka-Porpác-Szombathely, a Szombathely-Kőszeg, valamint a Szombathely-Zalaszentiván vonalakon a vasúttársaság december 11-én kezdte meg a személyszállítást - számoltunk be portálunkon.

Olvasóink írták

  • 5. zoltee 2011. december 21. 23:14
    „nága: ÚGY LEGYEN!!! :)”
  • 4. nága 2011. december 21. 22:37
    „Már többször írtam: Legyen a GYSEV-é az egész Dunántúl!”
  • 3. vakapád 2011. december 21. 06:12
    „csatlakozom az előttem szólóhoz,nagyon meg vagyok elégedve,rendszeresen utazok Szombathelyre,és cak jót tudok mondani,gyors,pontos,kényelmes,tiszta.Csak igy tovább!!”
  • 2. zoltee 2011. december 20. 23:51
    „Csatlakozom! A GySEV munkája példaértékű. Nagyon vártam már, hogy Zalaegerszeg irányába is eljut végre a GySEV! Már majdnem megvan, bár innentől már jó a helyzet: sokan eddig is úgy jártunk Zalaegerszegre, hogy eljutottunk Zalaszentivánig, és aki tehette, az megoldotta hogy onnan már autóval vigyék haza. Apropó, GySEV, egy ötlet: nagy és biztonságos parkoló kialakítása Zalaszentivánon, jó ötlet lenne :)”
  • 1. Kuvasz 2011. december 20. 14:26
    „Bizton állíthatom, hogy a Sopron - Szombathely szakasz a magyar vasútvonalak között az egyik legszebb és legkorszerűbb szakasz.
    Gratulálok GySEV.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Minimális a fehér karácsony esélye

Sopron és Mosonmagyaróváron öt, Győrben tíz százalék annak a valószínűsége, hogy fehér lesz a… Tovább olvasom