Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Oktatás: Nem a bértől függ a színvonal!

Sopron - A szülők szerint a tanárokat nem érdekli a diákok előmenetele s szerintük az oktatás színvonala nem lehet a fizetés függvénye.

A minőség rovására mehet viszont az erőszakos integráció, a leterheltség és a rutin hiánya.

Egy országos felmérés szerint a tanárok 67 százaléka úgy véli, rendben van a kapcsolata a szülőkkel, noha utóbbiak alig fele értékeli jónak a helyzetet. A többség állítja, nem foglalkoznak eleget a gyermekével és a pedagógusokat a diákok előmenetele sem érdekli. A szülők úgy vélik, nem a fizetés nagyságától függ a színvonal, a tanárok szerint viszont a magasabb bérek mellett odaadóbb lenne az oktatás és a nevelés. A pedagógusok azt is kifejtették, a gyerekek egyre rosszabb képességűek.

A véleményekkel szembesítettük Nyikos Tivadart, aki pedagógusként és a szakszervezet korábbi helyi vezetőjeként reagált a felvetésekre.

Nyikos Tivadar: A színvonal azért is romlik, mert évről évre kevesebb pénz jut az iskoláknak.
Nyikos Tivadar: A színvonal azért is romlik, mert évről évre kevesebb pénz jut az iskoláknak.

– Addig, míg erőszakos integrációt hajtunk végre és arra kötelezzük az intézményeket, hogy a tanulásban akadályozott gyermekeket az egészségesekkel együtt oktassák, nem is lesz javulás a színvonalban. A pedagógusok rendkívül leterheltek, a kötelező óraszámuk hetente 22, emellett készülniük kell az órákra, dolgozatot javítanak, szakkört tartanak és tanfolyamokon vesznek részt – fogalmazott a középiskolai tanár.

Rossz dolognak tartja Nyikos Tivadar, hogy sorra zárják be az iskolákat Magyarországon, hiszen negyvenfős osztályokban nem lehet jó eredménnyel oktatni.
Hozzátette, az elit iskolákban valóban jó a párbeszéd a szülők és a pedagógusok között, a problémásabb gyerekeket is tanító osztályokban jó, ha egy-két képviselő részt vesz a fogadóórákon, a szülői értekezleten.

Rossz dolognak tartja, hogy sorra zárják be az iskolákat Magyarországon, hiszen negyvenfős osztályokban ugyancsak nem lehet jó eredménnyel oktatni és hiányzik az elitképzés is nálunk. A színvonal szerinte azért is romlik, mert évről évre kevesebb pénz jut az iskoláknak, így az igazgatók a pályaelhagyók helyére fiatalokat vesznek fel, akik kevesebb bérrel is beérik, mint a rutinos, régóta tanító pedagógusok. A bérekkel kapcsolatos felvetésre elmondta, van, aki nagyon alacsony fizetés mellett is hivatásának tekinti a tanítást és szívvel-lélekkel teszi azt, míg ellenpéldákat is találni.

Közvélemény-kutatásunk is ezt az eredményt hozta, az általunk megkérdezett szülők szerint sem a fizetés nagyságától függ az oktatás színvonala.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. Csetneky 2010. május 26. 19:26
    „amazingabor

    Azt a következtetést miből vontad le, hogy a szövegértéses megjegyzésem rád vonatkozik? Én azt írtam, hogy péládul.
    Aki a gyerekeket írni-olvasni tanítja, az első osztályban oktató tanító néni. Tény és való, én nem az vagyok. Ettől függetlenül dumálok. Bocs. De akkor ezek szerint te az vagy? És heti 18 órát készülsz 10 év után is? Hát, erre inkább nem írok semmit.
    Egyébként ismered a következő viccet?
    Felszólítják a leendő pedagógust, mondjon 3 érvet, miért választotta ezt a pályát? A válasz: június, július, augusztus. De azt komolyan csak azért, hogy igazad legyen! :)
    Ha valóban jó pedagógus vagy, annak örülök, mert nagy szükség van rájuk.”
  • 22. Lárika 2010. május 26. 15:59
    „Nehezményeztem, hogy leszóltad azokat, akik nem árutermelő munkát végeznek.”
  • 21. FREDDY/S 2010. május 26. 05:36
    „19 Lárika
    Csak az nem mindegy, hogy érveid összességében mit is takarnak, nemde...”
  • 20. amazingabor 2010. május 25. 22:06
    „Csetneky!

    Figyelmesen elolvastam a hozzászólásodat és én nem reagáltam a fizetéssel kapcsolatos véleményedre..
    Szerintem ez a megbecsültség egyik, de nem a legfontosabb eleme..
    Visszakanyarodva a fizetésekre: szerintem ebben az országban szinte minden réteg fizetését minimum duplázni, de legalább triplázni kéne nettóban, igazítva az árainkhoz..
    A szövegértéses megjegyzésedet kikérem magamnak. Majd ha megtanítasz akár egy gyereket is olvasni (és írni) akkor dumálhatsz..”
  • 19. Lárika 2010. május 25. 15:57
    „Nem, Freddy/s, te zseni vagy, és az összes többi ember a hülye! :-DDD Nagyon magányos lehetsz így egyedül a csúcson... :-DDD”
  • 18. FREDDY/S 2010. május 22. 17:34
    „17. Filtec
    Nem jó ha valaki összekeveri a szezont a fazonnal és azt hiszi, hogy neki van igaza, a baromság meg nézőpont kérdése, lehet, hogy nem is nálam kell azt keresni, nemde...”
  • 17. Filtec 2010. május 22. 17:22
    „Re:#16 FREDDY/S


    Remélem, ha beteg leszel, NEM mész orvoshoz! Öngyógyítást javaslok Neked!
    Véleménye mindenkinek lehet, csak lehet, hogy baromság. Most itt ez a helyzet Nálad!
    Gondolok itt a pedagógusokról, orvosokról kialakult véleményeidre.
     

    Ne általánosíts!”
  • 16. FREDDY/S 2010. május 22. 17:14
    „15. Lárika
    A butaság nálad kezdődik, mert véleménye az embernek lehet, főleg akkor, ha olyan érvek vannak amit nem tudsz felfogni!!! Bátyámat 58 évesen elveszítettem, mert túlhígították a vérét, Sógornőm egy rossz injekciótól lebénult és egy év után feladta, Édesapám tavaszi orvérzés áldozata lett. Az alaptalan igazságosztás felesleges, vagy éppen rosszul sül el, s ha kell még folytathatom más témakörben is, hogy a butaságod megtarthasd magadnak, nemde...”
  • 15. Lárika 2010. május 22. 16:37
    „Kedves Freddy´s!(5) Egy csomó ember valódi munkája kellett ahhoz, hogy írhasd itt az egyéni véleményedet. Például azé a pedagógusé, aki megtanított írni. Vagy az orvosé, aki meggyógyított, mikor beteg voltál, és még gondolj egy csomó emberre, aki nem gyárt valami terméket, de a munkája nagyon fontos. És akkor nem írsz majd butaságokat :-DDD”
  • 14. Filtec 2010. május 22. 10:56
    „Re: 13. Csetneky

    Egyet értek Veled! De hogyan lehet eldönteni, hogy ki a jó pedagógus?
    Mihez viszonyítunk?
    Értelmiségi szülők gyerekeivel tele osztályban mérjük a pedagógust, vagy magániskolában, vagy egy borsodi romafertőzött iskolában?
    A tanulókkal elért eredményeket mérjük, vagy a fegyelmezőképességét, vagy mindkettőt, és azt milyen %-os arányban?
     
     
     ”
  • 13. Csetneky 2010. május 22. 09:18
    „creat

    Ha arra gondolsz, amikor azt írom, hogy a szülők és a gyerekek is kijelenthetnék, akkor felhívom a figyelmedet, hogy a kijelenthetnék, az feltételes módban van. Gondolom érted, hogy ez mit jelent. Egyébként meg arra alapozom, hogy magam is jártam különböző iskolákba, a gyermekeim is járnak, nem beszélve az ismerőseimről és azok gyermekeiről.

    amazingabor

    Ha még egyszer figyelmesen elolvasod a hozzászólásomat, nyilván rájössz majd, hogy a jó pedagógusokat szerintem is jobban meg kelelne fizetni, ahogy le is írtam, csak nyilván elkerülte a figyelmedet. A rosszaknak viszont ez is sok. Például akik pedagógus létükre nem jeleskednek szövegértésben.”
  • 12. tódi 2010. május 22. 08:25
    „8 !

    Teljesen jól látod .”
  • 11. barka 2010. május 21. 20:56
    „Megtörtént párbeszédek.
    1. Sopron egyik belvárosi, egyházi gimnáziuma. 12. osztály, április eleje.
    A tanár magyaráz, a téma egy fontos (és nem túl könnyű) érettségi tétel. Az osztály nagy része figyel, jegyzetel. Egy diák az óra eleje óta fekszik a padon, nem érdekli az egész. A tanár rászól:
    - Légy szíves ülj fel és kezdj el jegyzetelni!
    A diák válasza (változatlan testtartásban):
    - Nem jegyzetelek. Inkább döglök még egy kicsit a padon...
    2. Egy másik soproni középiskola. 9. osztály, május eleje.
    A diákok a kötelező olvasmány alapján készült filmet nézik közösen. Az egyik lány a mellette ülő fiú közvetlen közelében (értsd az ölében) élvezi az alkotást. Tanár egy ideig nem reagál. Aztán csak ennyit szól.
    - Legyetek szívesek, a filmre koncentrálni...
    A fiú ért a szóból, a lány visszaszól:
    - Nem érdekel a film. Egyébként is mindjárt ideokádok...”
  • 10. hehe08 2010. május 21. 20:16
    „igen, a probléma egyik oldala ez......
    a másik meg a liberális oktatási rendszer!!!!!!!!!!!!!! (ez a legnagyobb baj)
    a harmadik meg a felhigult tanári szakma..... (azért amelyik tanár a szakközépiskolában a matekórán azzal kérkedik a gyerekeknek, hogy mennyit piált a hétvégén, és hogy mindenkit az asztal alá tudna inni... hááááát..... szerintem ez sem normális, és sok ilyen van!)”
  • 9. zeta62 2010. május 21. 18:56
    „7. Filtec 2010.05.21. 18:26

    Nyíltszini taps!!!!!!!!
    Nagyon pontosan látod a probléma gyökerét!!!”
  • 8. falcobiarmicus 2010. május 21. 18:56
    „Szülőként tapasztalom:
    1. Erőszakos integráció elképesztő energiát vesz ki a tanárokból.Nincs mellette folyamatosan a gyógypedagógus,és azok a gyerekek rettenetes módon zavarja a "többség" előmenetelét.Tehát nincs meg a személyi feltétel az integrációhoz! A tanár magára marad amikor a 28 -30 fős osztályban van 4-5 gyerek aki miatt a többség kerül kisebbségbe a tanulási képességek terén....
    2. A mai szülő társaim lekezelőek, agresszívek és nem ismerik a kötelezettségeiket.Csak a jogaikat hangoztatják,és soha nem szállnak magukba, hogy ők hogyan végzik el a szülői feladatkörüket.A tisztelet csírája is hiányzik némelyikből,és persze mindig a tanár a hülye (azt nem veszi észre hogy pont az Ő gyereke miatt van az állandó fegyelmezés az órákon az én gyerekem rovására)
    3. A bérük annyira nevetséges ahhoz képest hogy mekkora felelősségük van hogy az egyik szülő társam kiröhögte a tanárt hogy ennyi pénzért "kínlódik" miközben ő heti 2x takarítással Au-ban 1.5 annyit keres.
    4.A nyarat nem sajnálom Tőlük, mert én megbolondulnék idegileg ennyi neveletlen, erőszakos, szemtelen gyerek között.Gondoljunk bele 30 gyerek egyszerre. amikor sok szülő a saját 2 gyerekével nem bír!!!Igenis nincs jobb egy kipihent tanárnál!
    4.”
  • 7. Filtec 2010. május 21. 18:26
    „Miért van az, hogy mikor szülői értekezletre mentem, csak a szülők 25-30%-a volt ott?
    Pedig több héttel korábban beírták a fiam ellenőrző könyvébe.

    Miért van az, hogy fogadóórákon azoknak a tanulóknak a szülei maradnak távol, akik miatt nem lehet a 45 percből 20-at SEM tanítani, mert mindig fegyelmezni kell a kis hülyéket.

    Miért nem az anyja, apja neveli meg a saját kölykét?

    Csak ott lehet tanítani, ahol a gyerek fegyelmezetten figyel, dolgozik, jelentkezik, másnapra megírja a házit, gyakorol, a SZÜLŐ ELLENŐRZI, KIKÉRDEZI!!!!

    És kis korában sokat mesélt neki. Nem a VIDEO-t, a TV-t, a PC-s játékokat nézette, játszatta a csemetéjével, mert neki így volt kényelmesebb.

    Nézzetek már saját magatokba. Mindent megettetek a gyereketek neveléséért, vagy csak hőbölögtök, és szidjátok a tanárokat. Általánosan!
    Persze, hogy van jó, kevésbé jó pedagógus, mint minden szakmában van jó, gyenge, rossz.
    Ti a saját munkátokban TOP-on vagytok? Biztos?

    Több melóhelyen lehet lazítani. Útépítők, épitkezéseken támasztják az ásónyelet.
    Irodában csak ül, és várja az ügyfelet. Pletykál a szomszéd asztalnál ülővel, vagy netezik.
    Háziorvos -így nyáron- két beteg között ~20 percet pihen.
    Bolti eladó, ha nincs vásárló, csak néz ki a fejéből.
    ...
    stb


    Bocs, ha megbántottam valakit, de majdnem minden melóhelyen lehet pihizni.

    Egy osztályban, ahol 30 gyerek van, na ott próbálj meg 20 percet pihenni!

     
     
     
     ”
  • 6. zeta62 2010. május 21. 18:18
    „Nem vagyok pedagógus, de: talán nem kellene szinte minden évben más-más szempontokat érvényesíttetni az oktatásban, tekintet nélkül arra, hogy az jó, vagy rossz. Egy irányban kellene haladni ott is, nem évenként másfele. A tankönyvek...
    Na, az megérne egy misét, a világ legnagyobb biznisze, nem véletlen, hogy elsőként telepedett rá a politika.”
  • 5. FREDDY/S 2010. május 21. 17:26
    „Ha a pedagógusok az elmúlt években nagyon jól dolgoztak volna, akkor nem lenne probléma ma az oktatással, mert a fejlődés alapja lett volna, csak sajnos ez nyugaton jelentkezik, nálunk meg a szokásos mutogatás és az pedig szégyenletes, hogy azon dolgozó munkásokat lenézik a drágalátos pedagógusok nagy része, akik megkeresik nekik a betevőfalatot, mert csak a valódi munkát kellene megfizetni és akkor jobban odafigyelnének az oktatás terén is, nemde...”
  • 4. amazingabor 2010. május 21. 16:24
    „Csetneky!
    Jobb helyeken megbecsülik a pedagógusokat, mert tudják, hogy ők azok, akik kezében a jövő generáció oktatása van és nem verik és szidják őket..
    Tipikus eset vagy: csak a rosszat látod mindenben. Talán a pedagógus a hibás, hogy nem 40 órát dolgozik, mert a gyerekeket nem lehet -életkori sajátosságuk miatt- este és éjjel tanítani, amíg a műanyagvödröt lámpafénynél is összerakják?
    Gondolom a nyári szünetet is sajnálod, mert tuti, hogy ez lesz a következő érved..
    Szerinted a tankönyvek nem változnak? Mindig ugyanolyan képességű gyerekeket kap a pedagógus? Lehet, hogy 10 évig ugyanazt tanítja valaki, de nem mindegy, hogy hogyan és sokszor kell megújulni. mert más és más gyerekek jönnek, különböző képességekkel.
    A világ változott meg, ehhez kell alkalmazkodni; viszont az értékeltolódás miatt nehezebb a dolga a pedagógusoknak..
    Én elhivatott pedagógus vagyok és úgy gondolom sokat dolgozom a gyerekekért...”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Defibrillátor a soproni városházán

A soproni polgármesteri hivatalban csütörtökön mutatták be a portaszolgálaton rendszeresített… Tovább olvasom