Kisalföld logö

2017. 10. 18. szerda - Lukács 12°C | 22°C Még több cikk.

Nekivágnak az Atlanti- óceánnak

A tervek szerint a mai napon indul el átevezni az Atlanti-óceánt a két soproni egyetemista, Pálos Andrea és Rakoczai Gábor.

A Kisalföldben rendszeresen beszámoltunk a soproni Alkalmazott Művészeti Intézet két hallgatójának nagyra törő tervéről. Pálos Andrea és Rakoczai Gábor eldöntötték: átevezik az Atlanti-óceánt. Saját hajót terveztek és építettek.

Amint elkészültek, Pálos Andrea és Rakoczai Gábor november közepén azonnal indultak Spanyolországba, így nem volt elég idejük, hogy megismerjék, kipróbálják a Tűzhangya névre keresztelt evezősüket. Legutóbb lapunkban december 11-én, Viharvert tengeri élmények címmel számoltunk be élményeikről. Mostanra a két fiatal újabb fontos állomáshoz érkezett: a tervek szerint január másodikán kezdik meg az Atlanti-óceán átevezését. Úgy számolnak, az ötezer kilométeres utat hatvan-hetven nap alatt tehetik meg. Az elmúlt időszak sem telt el események nélkül. A lapunkhoz eljuttatott naplóbejegyzések alapján idézzük most fel a legfontosabbakat.

Pálos Andrea és Rakoczai Gábor „próbaútja" december elején meglehetősen furcsán indult, viharba keveredtek, majd a parti őrség segítségével kötöttek ki. Az elmúlt egy hónap alatt Cadiz városából december végén sikeresen megérkeztek a Kanári-szigetekre. (Innen indulnak majd el átszelni az óceánt.) Útközben a szigetekre vezető hajózási útvonalat keresztezték, elhaladt mellettük a Berger Nice nevű teherhajó, majd megfordult és profi manőverek után mintegy 100 m távolságra melléjük állt úgy, hogy ha akarnak, akkor odaevezhetnek. Hivatalosan érdeklődött egy rövid kürtszóval, kell-e segítség. Gábor a hajótól távolodóan evezett, Andi pedig a tengeri OK jelzéssel megnyugtatta őket. A hajó oldalán az összes szabad tengerész és utas az óceánon, távol a partoktól hihetetlen látványt nyújtó Tűzhangyát távcsövezte és fotózta.

Amíg a két fiatal tesztelte a hajóját, Budapesten egy csapat, utánpótlással, a karácsonyi ajándékokkal készült. Az egyetemisták telefonon és interneten megadták a kívánságlistát, a viharos utazás során elvesztett tárgyakról, a hajó javításához szükséges dolgokról és a további útra szükséges egyebekről.

Las Palmason megpróbáltak kikötni, de a nagy szél és a hullámzás miatt nem tudták a kikötőt biztonságosan megközelíteni. Ötórás erős evezéssel – mind a ketten eveztek – azért dolgoztak, hogy a 4–5 méteres hullámok ne vigyék ki őket a kikötőt védő körgátra. Lestoppoltak egy vitorlást, mely a nagy szélben vontatókötélre vette a hajót és azt remélték, a célkikötőbe húzza őket. A vitorlás segítségével el tudták kerülni a partra vetődés veszélyét a változó irányú szélben rohamozó nagy hullámok között. A szigetek között felgyorsuló szél és az erős áramlatok nagyon megnehezítik egy motor nélküli evezős dolgát. A biztonságos hajózáshoz 1,5–2 km távolságot kell tartani a parttól, viszont a nagy hullámokban alig bírtak evezni. Ilyen időjárási körülmények között, vontatás híján később sem tudtak volna saját erejükből a kikötőbe jutni.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jégszőlő szüretelésére készülődnek

– A késő őszi szüretelésű szőlőkből származó aszú jellegzetességeit is felülmúló jégbor szőlőjének betakarítását csak mínusz 6–7 fokon lehet elkezdeni. A hét közepén mért mínusz 8 fok után el is kezdtük a másnapra tervezett szüret szervezését, ám megenyhült az idő, várnunk kell a tartós hidegre – tájékoztatott Horváth József (40), a fertőrákosi Ráspi borászat tulajdonosa, Tovább olvasom