Kisalföld logö

2017. 11. 25. szombat - Katalin 4°C | 14°C Még több cikk.

Mit egyen a cukorbetegség ellen?

Egye azt (annyit és akkor), amit (amennyit és amikor) „egészségesen” ennünk kellene!
Egye azt (annyit és akkor), amit (amennyit és amikor) „egészségesen" ennünk kellene! A cukorbeteg étrend az egészséges étrend, az egészséges étrend a cukorbeteg étrend kellene, hogy legyen!


Ha egészségesen táplálkoznánk, akkor azt (és annyit) ennénk, amit (és amennyit) szervezetünk (és nem a szemünk, szokásunk!) megkövetel a mindennapi munkavégzéshez, fejlődésünkhöz, az ideális testsúlyunk megtartásához. Persze ehhez ideális testsúlyról kellene indulnunk! Ha súlyfeleslegünk van, logikus, hogy a fogyás érdekében ennél kevesebbet kell ennünk. Ma a legtöbb cukorbeteg (azok is, akik nem tudnak cukorbetegségükről vagy csak ezután válnak cukorbeteggé) túlsúlyos. A hasra gyűjtött zsír eleve rontja és tovább rontja cukorfelhasználásunkat.
Ha túlsúlyos, minden kiló tartós leadásával segíti cukorfelhasználását, javítja vércukorértékeit. Ha ideális a testsúlya, ne hízzon. Egy dekát se! Ne rontsa helyzetét.

Átgondolt, precíz étrenddel (és szükség szerint kiegészítő gyógyszerekkel vagy inzulinnal) el lehet érni, hogy vércukorértékei alig különbözzenek a nem cukorbeteg szomszédja értékeitől. És akkor életkilátása sem lesz rosszabb.

Ha étrendünket tervezzük meg (és tervezzük meg!), három kérdést kell feltennünk> Mennyit? Mit? Mikor?

Mennyit?

A mennyiség kérdésén elsődlegesen mindig az ételek energiatartalmát értsük. Biztosan mindenki ismeri a mi nehezebb, egy kiló toll vagy egy kiló vas? találós kérdést. És félre ne értsék, de a nagy halom toll, ugye mégis sokkal többnek, „táplálóbbnak" látszik. Tehát válasszunk lehetőség szerint mindig kisebb energiatartalmú ételt (vonatkozik ez az alapanyagokra is) és abból relatívan „többet" ehetünk. Dobjuk ki a felesleges kalóriákat! Melyek ezek? A cukor, a nagy cukortartalmú és pláne cukor hozzáadásával készült, a láthatóan zsíros vagy akár csak sok „rejtett zsírt" tartalmazó ételek, italok. Ne csak megegye, nézze is meg, mit eszik!

Tudja mennyi egy natúr és egy gyümölcsös joghurt energiatartalma között a különbség? Nem? Hát nézze meg! Kezdje az ismerkedést a leggyakrabban fogyasztott ételeivel. És lépésről lépésre ismerkedjen a többi, naponta a bevásárlókosárba és onnan asztalára kerülő ételféleséggel is. Ha valami újat eszik, ugye megszagolja?! Ugye megkóstolja?! Nézze meg azt is, mennyi az energiatartalma. Nagyrészt ettől függ, mennyit ehet belőle.

Ha már cukorbeteg, étkezésenként figyeljen a táplálék szénhidráttartalmára is. Szénhidráttartalom. Bűvös szó. Minden szénhidrát, ami, miután megesszük, „cukorrá" bomlik. A vérbe már cukorként kerül. Tehát nem csak a „cukor" cukor! Ide tartozik a cukor (persze a csoki is), a méz, a gyümölcscukrok (a gyümölcsök cukrai is), minden lisztből készült termék (tészták, tortalapok, piskóták, kenyér, zsemle, kifli…), a krumpli, a rizs és persze mindazon ételek, melyek részben vagy egészben ezekből készülnek. Az ital is „étel", ha van energiatartalma (csak a víz, a kávé és a tea energia- és szénhidráttartalma elhanyagolható). Beszélje meg orvosával vagy táplálkozási szakemberrel (dietetikussal), mennyi legyen egy-egy étkezés szénhidrát- és az egész nap teljes energiatartalma.

Mit?

A „mit együnk" kérdés nagyon szorosan összefügg a „mennyit" kérdésével. Tehát a mennyiség és összetétel egymástól el nem választható fogalmak. Sem a „tabletta", sem az „inzulin" nem látja, mit és mennyit eszünk. Nekünk kell életritmushoz, energiaszükséglethez, az ezzel tervezetten összehangolt gyógyszereléshez vagy inzulinhoz megválasztani az ételt. De ehhez fokozatosan meg kell tanulnunk ételeinket. Az eredményes megelőzés és kezelés alapja is az étrend és sosem önmagában a gyógyszer vagy inzulin.

Jó hír, hogy vannak ételféleségek, melyekből, ha nem is korlátlanul, de nagyobb megkötöttség nélkül lakmározhatunk. Ezek általában a zöldségek (uborka, paradicsom, paprika, káposzta, karfiol, kínai kel, patisszon, padlizsán, cékla, citrom, alma). A nagyobb rosttartalmú étel, vagy ha ételünket étkezési búza vagy zabkorpával egészítjük ki, hamarabb okoz jóllakottságot. A rostok lassúbbá teszik a cukrok és zsírok felszívódását is. Így szervezetünknek kevésbé kell hirtelen vércukorbombákkal megküzdeni.

Mikor?

Ha cukorbeteg, vagy ennek előkapujába (károsodott cukorfelhasználás) jutott, vagy egyszerűen fogyni szeretne, ossza a napi energiamennyiséget több kis részletre. Reggeli, Tízórai, Ebéd, Uzsonna, Vacsora. Ugye ismerősek ezek a fogalmak? Ne feledkezzen meg egyikről se. De az összes tervezett ételt kell szétosztania! Ha kevesebb idő telik el két étkezés között, kevésbé fog megéhezni. Nem hiszi? Próbálja ki! Kerülje az esti étkezést! Éjszaka nagyrészt csak zsírgyártásra tudja azt szervezetünk felhasználni. És a háj öl!

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tizenhárommilliós utat kapnak

Sopronban a Thirring utcában többen méltatlankodnak: a kivitelező előzetes tájékoztatása szerint egészen más szerkezetű út épül meg, mint amit a tervező papírra vetett. Az önkormányzat állítja: jobb minőségű utat kapnak, mint amit először kértek. A nyertes új változat a meglévő útpálya felmarását, zúzalékkal történő kiegészítését és 10 centis cementes stabilizálását is tartalmazza. Tovább olvasom