Kisalföld logö

2017. 04. 29. szombat - Péter 4°C | 13°C Még több cikk.

Megemlékezés az 1921-es első ágfalvi ütközetről

Koszorúzással egybekötött megemlékezést tartanak szeptember 1-én szombaton 18 órakor Ágfalván, a Baracsi László emlékműnél.

Az emlékmű Ágfalva bejáratánál a vasútállomás mögött az évek során magasra nőtt ciprus fáktól eltakarva található.

Ezen a helyen zajlottak a harcok, melyek az 1921. évi sorsdöntő népszavazáshoz vezettek - halálos áldozatokat követelve, köztük az első elesett fiatal kecskeméti gazdalegény volt. A hősi halott emlékére szülővárosa ajándékozta Ágfalvának a nevét is viselő emlékművet. Azon a helyen állították fel ahol a halálos lövés érte.

Sarkadi Sándor történész írása az eseményekről:

Augusztus 28-án a történelmi határt több helyen osztrák csendőralakulatok lépték át. Az egységek lőfegyverekkel, géppuskákkal voltak felszerelve. Őket rezesbandás, vörös zászlós fegyveres tömeg követte. Ágfalvánál azonban a Francia-Kiss Mihály, Kaszala Károly és Maderspach Viktor parancsnoksága alatt álló irreguláris erők meglepetésszerű puskatűzzel visszavetették az osztrákokat. A kibontakozó tűzpárbajban hősi halált halt Baracsi László kecskeméti gazdalegény. Nevét ma már utca őrzi. Az ágfalvi temetőben helyezték örök nyugalomra, halála helyén pedig emlékmű hirdeti önfeláldozását a hazáért.

 Koszorúzással egybekötött megemlékezést tartanak szeptember 1-én szombaton 18 órakor Ágfalván a Baracsi László emlékműnél a Nyugat-magyarországi felkelő harcok kitörésének 91. évfordulóján. Felszólal: Gőbl Gábor önkormányzati képviselő.

Olvasóink írták

  • 18. zeta62 2012. szeptember 04. 09:00
    „:)”
  • 17. zeta62 2012. szeptember 04. 09:00
    „14. 1x2=? 2012.09.01. 17:14
    13
    10pont Neked!!
    12 az oroszok "kiképeztek mint egy lepkét" tudod néhányan,ha világos van "felébrednek".

    Nem az oroszok képezték ki, hanem a jiddis megszállók.”
  • 16. zeta62 2012. szeptember 04. 08:54
    „4. Ovinkor 2012.08.30. 15:49

    Te nem egy sima provokátor, hanem szellemileg deformálódott vagy. Ha valaki kést fog a nyakadhoz, akkor saját akaratodból teszed, amit a támadód akar, ugye? Nem zorbán mellett laksz a klinikán? :)”
  • 15. kispityu 2012. szeptember 02. 03:21
    „Jé, hát most látom, hogy a tegnap esti hozzászólásom nem jelent meg. A kutyafáját neki!

    Nem igazán értem, hogy miért,mindenesetre megpróbálom újra összeszedni, amit a "tisztább tartalom érdekében" (mi is volna az, közelebbről?) elsikkasztott a moderátor.

    Ovinkorral, a bölccsel volna vitám.

    Azt voltam bátor kérdezni (a tartalmi tisztázás érdekében), hogy vajon magában érlelte ki azt a meggyőződését, hogy "Remélem, előbb-utóbb Ausztriához csatlakozunk, és felül lehet vizsgálni végre az elcsalt népszavazás eredményét"? Vagy ez familiárisan kódolt, vagyis "családból örökölt" véleménye-e? Mi abban a moderálandó, hogy megkérdeztem: a felmenői 25-30-35 éve vajon ugyanilyen mondatokat mondtak-e? Ez szimpla érdeklődés, hasonló kérdésre az én felmenőimet illetően nyugodtan válaszolhatom, hogy: az enyémek nem. Továbbra is kíváncsi vagyok az övéire.

    Azt is bátor voltam megkérdezni, hogy milyen alapon minősíti a népszavazást elcsaltnak? Azt az érvét, hogy "bármelyik osztrák történészmunkában utána lehet nézni a valós tényeknek", rettenetesen silánynak és minősíthetetlennek gondolom.
    Megismétlem a tegnapi példákat (mi is ebben a moderálandó?): Eger, Kőszeg, Drégely, Nándorfehérvár satöbbi esetében is "bármely török történészmunkát" kell-e alapul vennem hazám történelmének megítélésében, az ahhoz való viszonyom kialakításában? Vagy: Magyarország 1956-os megszállásával kapcsolatban a korabeli "bármely szovjet történészmunkában" kell-e utána néznem, hogy hitelt érdemlően megtudjam, mi történt, hogyan történt? Bocsánat, de az előbbihez nagyon töröknek, az utóbbihoz nagyon szovjetnek kell lenni. Ráadásul ahhoz meg valami különösen alávaló cinizmus kell, hogy valaki a civilizációjában, jogállamiságában (ld. koncepciós perek) megrokkantott és meggyalázott Magyarország Köztársaság téri történéseivel kapcsolatban az "akkori civilizált országok" joggyakorlatára hivatkozzon. Na ne ám, kedves Ovinkor!

    Azt is bátor voltam megjegyezni, hogy (kétségtelen: moderációt nem tűrő) véleményem van arról, aki ezt a mondatot írja le: "Az 56-os felkelők elleni ítéletek többségével egyetértek". (Bátor voltam megkérdezni ezzel kapcsolatban is azt, hogy ez a vélemény familiárisan hozott-kapott vagy szerzett? Ezen a kérdésen vajon mit kellett moderálni? Be kell várni a választ, ha van.)

    Bátor voltam ezen kívül megkérdezni, hogy milyen is az identitása, a hazájához, a honfitársaihoz való viszonya annak (esetünkben Ovinkornak), aki a 20. század egyik legtrógerabb nagyhatalmi döntése, a trianoni diktátum következtében kialakult helyzet átláthatatlanságát, iszonyatos lelkiállapotát, kavargó érzelmeit, indulatait, diplomáciai keverését-kavarását teljességgel figyelmen kívül tudja hagyni. S nem csak figyelmen kívül hagyja, hanem az ő csomolungmányi pökhendiokosságával csuklóból álnok terrortámadásnak minősíti a drága, aranyos, és csak Európa békéjéért valami hasznosat tenni akaró osztrák csendőrosztagok országfoglalásával szembeszállókat.
    Moderálandó-e, hogy megkérdeztem: Ovinkor logikája és szerint tehát sűrű turhával köpjük le a fennálló közjogi helyzetet és különféle megállapodásokat áthágó személyeket és csoportokat messziről ránézésből? Mert ha jól értem, eszerint orvul támadó magyar bandita Dózsa, Rákóczi, Kossuth? Nagy Imre, valamint az ő irreguláris és reguláris banditáik, inkluzive pl. Bercsényi, Bezerédj (hajh), meg persze Lázár, Dessewffy, Kiss, Schweidel, Pöltenberg, Török, Láhner, Knezich, Nagysándor, Leiningen-Westerburg, Aulich, Damjanich, Vécsey? Ja, meg Kazinczy Lajost is el ne felejtsem. Persze Malétert, meg Mansfeld Pétert és a többieket sem. Micsoda hülye szöveg ez: "morális szempontból is a népfelség megsértése az ágfalvi magyar banditatámadás"??? Na ne ám, kedves Ovinkor! Nem ég le a...?

    Bátor volnék továbbá megkérdezni, hogy az őszinteség miért moderálandóbb, mint pl. a hülyeség? Vagy a személyeskedés? Ld. Ovinkor 8. sz hsz.: Sarkadi (mellesleg: y!) Sándort nem tartja történésznek (na ja: Ovinkor Ovinkort tartja történésznek), "a témával foglalkozó másik történészt" pedig "óvatos karrierépítőnek" minősíti, a "aki mindenkivel jóban akar lenni".
    Tisztelt moderátor! A "másik történész", csak a hülye nem tudja (moderátor tudja?): dr. Tóth Imre. Lehet, hogy moderálni kellett volna nagytudású Ovinkort? Ám ha meg nem, akkor mi a moderálandó azon, hogy a nem nagyon hülye elemző a jó Ovinkor indíttatását, identitásának és motivációinak gyökereit észreveszi? (S nem csak általában, hanem konkrétan...:))))

    Ha valami nem világos, konkrét kérdésre konkrét választ adok. Aztán a moderátor vagy kiszedi vagy nem.
    (Annyit a tegnapi moderátori "CSAK" kapcsán mindenesetre megtanultam, hogy lementem, amit írtam. Most kb. 30 percet megspóroltam volna, ha nem száll el a tegnapi szöveg.)
    PRÓBA-2
    Csók a modinak...”
  • 14. 1x2=? 2012. szeptember 01. 17:14
    „13
    10pont Neked!!
    12 az oroszok "kiképeztek mint egy lepkét" tudod néhányan,ha világos van "felébrednek".”
  • 13. Pretorianus 2012. augusztus 31. 20:03
    „12. Ovinkor 2012.08.31. 17:27
    :)))
    A megtévesztést ti csináljátok,de egyre kevesebben dőlnek be neki... Hiába nyomjátok itt a vörös propagandát!”
  • 12. Ovinkor 2012. augusztus 31. 17:27
    „11. Pretorianus 2012.08.31. 17:14
    Én a megtévesztettekhez szólok, nem az elkötelezett szélsőjobboldaliakhoz.”
  • 11. Pretorianus 2012. augusztus 31. 17:14
    „Erőlködj csak ovi, nekünk a Rongyos Gárda továbbra is az igazi hazafiakból álló "csapat" marad.”
  • 10. Ovinkor 2012. augusztus 31. 17:02
    „Kiegészítés:
    Több szélsőjobboldali portál a "Vörös Ausztria" támadásaként fogja fel az 1921-es jogszerű bevonulási kísérletet. Valóban, Burgenland és Bécs a mai napig erősen baloldali, szocialista fellegvár.

    Azonban ekkor az osztrák kormány jobboldali volt, a jobboldali Schober-Breisky kormányt a keresztényszocialista és a nagynémet párt alkotta, a szociáldemokraták ellenzékben voltak.

    A szociáldemokraták 1918-20-ban, és 1945 után számos alkalommal voltak kormányon. Volt számos polgármesterük Bécsben, az iparvidékeken és pl. Burgenlandban a köztes időszakokban is, de ellenzékből nem ők irányították a csendőrséget, ebben nagyjából kiegyezhetünk.”
  • 9. Ovinkor 2012. augusztus 31. 16:34
    „A fő csúsztatás:

    Két ágfalvi csata volt.

    Az elsőre 1921. augusztus 28-án került sor. A magyar és az osztrák kormány megállapodása alapján, félzászlóaljnyi, könnyű fegyverzetű osztrák csendőr lépett be a korábbi magyar területre, hogy a kivonuló magyar közigazgatás nyomán bevonuljanak Sopronba. Ezeket támadták meg orvul a magyar banditák.

    A második csata 1921. szeptember 8-án zajlott le. Valóban, az irreguláris banditák támadására most már jobban felkészülve az osztrák csendőrséget itt már géppuskás osztaggal is megerősítették.

    Mindkét esetben a magyar banditák támadtak, egy jogszerű, mindkét kormány által elfogadott lépés megakadályozásáért. Ágfalva pedig később, az elcsalt népszavazás eredményei szerint is Ausztriára szavazott, morális szempontból is a népfelség megsértése az ágfalvi magyar banditatámadás.

    Bármelyik osztrák történészmunkában utána lehet nézni a valós tényeknek, a Rongyos Gárda ausztriai rémtetteinek. Prónay naplója pedig autentikus forrás, át lehet lapozni. Szinte kérkedik az elkövetett gyilkosságokkal.

    Hogy miért nem hallunk ezekről? Mert a témával foglalkozó egyik soproni történész óvatos karrierépítő, láthatóan mindenkivel jóban akar lenni, a másik pedig elkötelezett szélsőjobboldali.”
  • 8. Ovinkor 2012. augusztus 31. 16:04
    „5. skandi 2012.08.30. 21:48
    Az ´56-os felkelők elleni ítéletek többségével egyetértek.

    A Köztársaság téren pl. nem "ávósokat", hanem 20 karhatalmista (sorozott) katonát, három honvédezredest és néhány polgári alkalmazottat gyilkoltak és gyaláztak meg a hős forradalmárok.

    Ezért akkoriban minden civilizált országban a legsúlyosabb büntetés járt.

    Sarkadi Sándort pedig nem tartom történésznek, egy amatőr műkedvelő, aki a politikai véleményét a tények elé helyezi.”
  • 7. hejhaj 2012. augusztus 31. 14:30
    „Ovinkor egyszerűen egy hazaáruló. Nem veszi figyelembe, sőt elhazudja a történelmi tényeket: Az osztrák "egységek lőfegyverekkel, géppuskákkal voltak felszerelve. Őket rezesbandás, vörös zászlós fegyveres tömeg követte".
    De mit kezdhetünk egy olyannal, aki nyilván a vöröszászlós fegyveres csőcselékkel, újongva követte volna a hazánk testébe belemeró martalócokat.”
  • 6. Pretorianus 2012. augusztus 30. 22:26
    „"Szeretném, ha a faluban emlékmű állna a meggyilkolt osztrák csendőröknek, és lebontanák a terroristák emlékművét."
    Mást nem szeretnél? Esetleg neked egy szobrot,szaranyból? A leghívebb árulónak...
    "Remélem, előbb-utóbb Ausztriához csatlakozunk, és felül lehet vizsgálni végre az elcsalt népszavazás eredményét."
    Egy beteg elme beteg gondolata....”
  • 5. skandi 2012. augusztus 30. 21:48
    „Ovinkor!
    Megfogadtam, hogy többet nem írok, hiszen Te szándékosan provokálsz, közben meg jót röhögsz magadban. Terrortámadás?
    Akkor a te fordításodban a szovjet csapatok és a magyar ÁVO ellen küzdő, fiatalokból, idősekből, netán elítéltekből verbuvált csapatok szintén terroristák voltak 56-ban. Egy törvényes rendet kívántak megdönteni, sőt, nem átallottak egy-két ÁVO-s magyar hazafit is fellógatni. Megérdemelték, hogy felakasztották őket 56 után. Szinté megérdemelték a móvári sortűz áldozatai is, hiszen nem voltak restek tüntetni a hatalom ellen. Egyébként folyamatban van, hogy nevesítselek, hiszen ilyen remek hazafi megérdemli, hogy név szerint ismerjük:-)”
  • 4. Ovinkor 2012. augusztus 30. 15:49
    „3. Pretorianus 2012.08.30. 13:43
    Ez egy álnok, a két ország megállapodását felrúgó terrortámadás volt a falu közigazgatását a két kormány megállapodása alapján átvenni igyekvő osztrák csendőrosztag ellen.

    Szeretném, ha a faluban emlékmű állna a meggyilkolt osztrák csendőröknek, és lebontanák a terroristák emlékművét.

    Ágfalva amúgy is Ausztria mellett szavazott az 1921-es népszavazáson. A Rongyos Gárda (amely csöppet sem volt rongyos) egyetlen sopronit vagy vagy Sopron környékit sem tudhatott a soraiban.

    Remélem, előbb-utóbb Ausztriához csatlakozunk, és felül lehet vizsgálni végre az elcsalt népszavazás eredményét.”
  • 3. Pretorianus 2012. augusztus 30. 13:43
    „1. Ovinkor 2012.08.30. 11:47
    Terrortámadás. :)
    A csendőrök oldalán tán kolbász fityegett?
    A másik dolog,miért is heveskedik itt egy Ausztriában élő emberke,vagyis te? Mert ugye igazat beszéltél? Hát persze,hogy nem...:)”
  • 2. eperke52 2012. augusztus 30. 12:21
    „..... és a helyi önkormányzat, polgármester tud erről, a felszólaló mely településnek a képviselője? Kik koszorúznak, a megemlékezést kik szevezik? Az emlékmű környékét vajon ki tartja rendben, csak nem a felszólalni akaró képviselő?”
  • 1. Ovinkor 2012. augusztus 30. 11:47
    „Az osztrák csendőralakulatok (tehát nem a katonaság) a két ország megállapodására épülő ütemtervet követve hatoltak be Ágfalvára.

    A megtámadásuk ezért terrortámadás volt.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiszabadult a Tűztorony kapuja

Újra eredeti szélességében látható a Tűztorony XIII. században épített kapuja. Tovább olvasom