Kisalföld logö

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 8°C | 19°C Még több cikk.

M85 Sopron-Pereszteg: 2020? 2022? 2050?

Ha az akkori kormány előteremtette volna a pénzt, már valóban használhatnánk az M85-öst - reagált a fejlesztési minisztérium Walter Dezső nyilatkozatára.

Walter Dezső, Sopron korábbi polgármestere a napokban adott interjút portálunknak az M85 gyorsforgalmi fejlesztésről. A nyilatkozat kapcsán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a következő állásfoglalást teszi - kaptunk levelet a Kommunikációs Főosztálytól.

Az M85 Sopron-Pereszteg közötti szakaszának megépítése hosszú évekkel ezelőtt befejeződhetett volna, ha a korábbi szabályok szerint előkészített beruházás megvalósításához az akkori kormányzat fedezetet biztosít.

 Portálunkon az utóbbi időben többször foglalkoztunk az M85-ös gyorsforgalmi út országhatár-Sopron-Pereszteg közti szakaszának terveivel.

Elsőként Firtl Mátyás (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselője tartott tájékoztatót.

Az elhangzottakra Walter Dezső Sopron előző polgármestere reagált.

Kollégánk pedig elgondolkodott a jelenlegi helyzeten.


Időközben az előzőleg alkalmazott hazai környezetvédelmi engedélyezési gyakorlatot elégtelennek minősítette az Európai Unió. E fenntartások az M85 Sopron térségi szakaszaira kiadott környezetvédelmi engedély megalapozottságát is kétségessé tették.

Ezzel megkérdőjeleződött az is, hogy a fejlesztés uniós forrásokból támogatható-e, így az előkészítési munkálatokat a kezdőállapotból kellett újraindítani. A szakasz tehát valóban rendelkezett építési engedéllyel, azonban az nem volt végrehajtható. Ennek legfontosabb oka a Sopron és országhatár közötti szakasz vonalvezetése volt, amely egy értékes Natura 2000 területet vágott volna ketté.

Naponta akár 20 ezer jármű is áthalad a 85-ös főút soproni szakaszán. Nyilatkozatok vannak, útépítés nincs
Naponta akár 20 ezer jármű is áthalad a 85-ös főút soproni szakaszán. Nyilatkozatok vannak, útépítés nincs


A jelenlegi kormány pótolja a korábbi mulasztásokat: a szükséges források biztosítása mellett, az uniós támogatások megszerezhetősége érdekében elkészítteti az elvárt hatástanulmányokat. A tervek szerint a készülő Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) elfogadásával egyidejűleg születik döntés a hazai közúthálózat új elemei - köztük az M85 gyorsforgalmi út további szakaszai - megépítésének ütemezéséről.

A 2014-2050-es időhorizontra kiterjedő NKS szolgál majd vezérelvként a megvalósítandó közlekedési fejlesztések rangsorolásában és kiválasztásában. A források átgondolt felhasználását teszi szükségessé, hogy a jelenlegi ciklus 2175 milliárd forintja után a következő hét évben mintegy 1200 milliárd forint áll majd rendelkezésre közlekedésfejlesztésre.

A Nemzeti Közlekedési Stratégiát a közeljövőben megkezdődő és egy hónapon át tartó nyílt szakmai és társadalmi megvitatást követően, még idén a Kormány elé terjeszti a fejlesztési tárca.

Az uniós források a brüsszeli elvárások szerint lényegében csak a nemzetközi közlekedési hálózat (TEN-T) elemeinek fejlesztésére fordíthatók a következő ciklusban. Magyarország a jelenleg zajló egyeztetéseken igyekszik elérni, hogy a közösségi támogatások e körön kívüli beruházásokban (így péládul az M85 megépítésében) is hasznosulhassanak.

Jelenleg is zajlik az M85 Csorna elkerülő első ütemének megépítése, a munkálatok 2015 nyarára befejeződnek. Tavaly decemberben adták át az Enese elkerülő szakaszt, már megindult a kivitelezés a Győr-Enese és Enese-Csorna szakaszokon. A folyamatban lévő beruházásokkal együtt 2015 végére Győr és Csorna között végig 2x2 sávos autóút áll majd az utazók rendelkezésre.

A Csorna-Pereszteg és a Pereszteg-Sopron-országhatár szakaszokra még a jelenlegi uniós ciklus keretében elkészül a megvalósíthatósági tanulmány és az EU előírásainak megfelelő környezetvédelmi vizsgálat. Az uniós támogatások felhasználhatóságát feltételezve akár az M85 teljes kiépítése is műszakilag reálisnak tekinthető a következő pénzügyi ciklus végéig (2020-2022).

A fejlesztési tárca a térség közlekedésének fejlesztését egységes szemléletben, a közúti és vasúti (GYSEV) kínálat összehangolt bővítésével, a szolgáltatási színvonal folyamatos emelésével végzi el.

Olvasóink írták

40 hozzászólás
12
  • 40. Abalajobb 2013. november 07. 17:45
    „23. Ugyes nevjatek a "vezetok" neveivel. Gratulalok.”
  • 39. Abalajobb 2013. november 07. 17:39
    „Az ujkommunista aljobb rezsimet felvaltja a demokratikus bal. A megcsontosodott áljobb bolsik helyett demokratikus levegot a parlamentbe es a soproni onkormanyzatba. Koszonjuk, eleg volt a hatvanon, hetvenen feluli nenikbol es bacsikbol! Jojjenek a negyven-otven eves korosztaly nemzetben es varosban gondolkodni tudo kepviseloi.”
  • 38. intar 2013. november 07. 15:53
    „31. WeiseÖdenburg 2013.11.06. 21:16

    Lehet, 60 éves vagy de ugyanúgy elment az eszed mint annak a néhány nyomorult "városszépítőnek"!
    Ha fordítva ültök a lovon akkor sajna nem a jövőt hanem a múltat látjátok. Az pedig egyre csak távolodik hiába akarsz odaérni!
    A város átalakítása a lakói érdekét kell szolgálja. Az idegenforgalomra akkor illik hivatkozni ha az erre hivatottak mindent megtettek a "polgárok" érdekében. A szűkebb-tágabb belvárosban bármily hihetetlen, bizony emberek élnek. Szeretnének élni! Közlekedni, szállítani, vásárolni, hozzáférni másokat megillető szolgáltatásokhoz. De ide már nem akar szerelő-javító mesterember, taxis, teherszállító, futárcég és még sok egyéb szolgáltató bejönni. Nincs egy valamire való élelmiszer áruház. Az itt élőknek már csak a "kínai" jut. Ha nincs olyan autója nem tud egy hűtőt, szekrényt hazavinni. És ha megvalósul a " Nagy Terv" akkor bizony erre a sorsra jutnak a Várkerület lakói is. A hivatkozások? Nos igen. Eisenstadtban lezártak mit is? Egy utcát! Ahol nem lakik senki! Bécsújhely ? Igen van korlátozás a belvárosban. De a lakók "korlátlanul" élhetnek lakóhelyükön.
    Micsoda különbség! Ugye?”
  • 37. józanparaszt 2013. november 07. 10:49
    „való igaz, hogy a cikk témájától elkanyarodtak a kommentek, de ha már a várkerületet boncolgatjuk, felmerül a kérdés miért nem lehetett volna az alfapark üzleteit a Belvárosban kialakíta(tt)ni ?! így belvárosban maradnak az emberek, + megújulhatnak az épületek (l.Eisenstadt, Bécs, Neustadt, ...)”
  • 36. WeiseÖdenburg 2013. november 07. 08:42
    „35. sopron32+1 2013.11.07. 07:54 Kiváló soproni polgár!?
    Nagyon építő gondolatok! Az első aluljáró építésén is kb, 12 évet vitatkoztak,hogy alul,vagy feljáró készüljön. A harmadik
    csoport azt szajkózta miért kellene építeni akár alul,vagy felüljárót.”
  • 35. sopron32+1 2013. november 07. 07:54
    „Amúgy kit érdekel, hogy felújítják a várkeret vagy sem? Nem erröl szólt a cikk!
    Sok ülöhellyel látják el stb. DE MINEK? Mint valaki elözöleg írta, az osztrákok sem jönnek már úgy mint régen és a másik irányból meg már lassan lehetetlen az út minösége miatt. Tehát akkor felújítjuk a helyieknek, csak nekik, hogy szellöztetni tudjanak. Más városokban is van levegöszennyezetség mégsem építik át a fél várost. Ez megint valakinek a zsebére hordja a pénzt, másként nem éppen magyarázható meg az ilyen felesleges pénzkidobás.
    Egy út ami sopronba visz, ami a város megközelítését segítené SOKKAL FONTOSABB lenne.
    Minden alföldi faluba már autópálya vezet, ide ahonnét a pénz jött régebben be, mert ez volt a nyugat felé vezetö út (most már másfelé is van) nem képesek befektetni. Lényeg, hogy a zsetont hozta akkoriban, aztán utána leszarták sopront, és ez így is marad valószínüleg. De úgy kell a hazaszeretö soproniaknak, minek szavaztak így. Ebböl látni mire jó a nagy hazaszeretet. Semmire.”
  • 34. WeiseÖdenburg 2013. november 06. 22:49
    „33. Kukac40 2013.11.06. 21:47
    Az időt én attól számítom ,mikor még a Rondella előtti rész egy szintben volt a jelenlegi járdával és piac működött .
    A Várkeren a szint eltolások nem voltak mérvadóak. Volt jó pár fa a járda szegély közelében és henger alakú hirdetővel védték a növényt.Ha az 1-es buszról leszállt valaki a jegyet az ott elhelyezett szemét tárolóban dobta.Cigi csík szintén ott landolt. Minden ősszel kitelepült a gesztenye sütő.”
  • 33. Kukac40 2013. november 06. 21:47
    „31. WeiseÖdenburg átépítésnek számít az egyirányúsítás, majd vissza? A térkövezés? A kerékpár út festések? :) Most mi fog változni? Az üzletek elé ki lehet majd ülni az egyik oldalon, de parkolni nem lehet. Csak vendéglátók lesznek? Kinek? Az osztrák se jön már annyit mint régen. Ugyan olyan lesz öt méterrel eltolva, kevesebb sávon. Hát igen a gyerek koromba nekünk is az volt. Séta a Várkeren kirándulás az erdőbe. Most nagyon kevés család teszi ezt. Akkoriban Sopron híres volt a jó levegőről. Ma már sajnos nem az. Nem volt pláza, bevásárlóközpontok, ennyi autó, ennyi pénzhajhász ember. fagyizóból is a töredéke volt mint most. Az emberek kényelmesebbek, nem akarnak cipekedni. Szeretnének ők is úgy élni mint a nagy Büdös Eu-ban teszik. Szerintem teljesen reális elvárás. Csak vendégekre alapozni? Nem tenném.”
  • 32. Kukac40 2013. november 06. 21:32
    „30. józanparaszt Persze, hogy kényelem miatt elsősorban. A világ a kényelem miatt is fejlődik. Na de miért ne tehetném meg? Nem állok sorba segélyért se semmilyen juttatásért amit sokan kapnak csak úgy. Nem sétáltatom autóval a gyerekem iskolába oda vissza. A zaj a por nagy része ebből adódik, amihez az átgondolatlan, rosszul kialakított közlekedés csak ront. A Várkerre nincs miért bemenni, ha már kényelemről beszélünk. Ami most újra kezdődik, az katasztrófa mindenkire nézve. A végeredmény pedig elég egyértelműnek tűnik jelenleg. Lényegi változás a közlekedést tekintve nem lesz, még kevesebb parkoló hellyel. Sok millió eltapsolása a "semmire".”
  • 31. WeiseÖdenburg 2013. november 06. 21:16
    „27. Kukac40 2013.11.06. 18:08
    Én 60 éves vagyok,mondjuk az elmúlt 55 évben hány átépítés volt? A törekvés az kell,hogy legyen a forgalom kiszorítása
    a belváros és exponált környékéről. A látványtervek alapján tetszetős számomra.A Várkerületnek vissza kell adni régi fényét és az idegen forgalom szolgálatában szükséges állítani. Gyerekként átélve,minden hétvégén nagy korzózás volt.
    Hoffer és a Hoffman cukrászdák széleskörű és minőségű fagyi választékkal várták a családokat,fiatalokat.”
  • 30. józanparaszt 2013. november 06. 19:45
    „gyalog, bicajjal és autóval is közlekedem munkába, sportolni, a kiskertbe stb. csak nem ész nélkül! 26,28: az igaz, hogy nem én tankolom más kocsiját, viszont meggyözödésem, hogy a városon belüli autós utak 70%-a csak kényelem és úri passzió! (sarkítva: 2 zsömléért is kocsival mennek), viszont a zajt, a büzt minden más városlakónak el kell viselni. konkrétan: lehetetlen szellöztetni, lehetetlen nyitott ablaknál aludni- filmet nézni- zenét hallgatni, nem engedhetem ki a gyerekeket játszani- roller, görkori, bicaj stb.-, a várkeren nem lehet beszélgetni a teraszokon a zaj miatt. 28: a 3. mondatod teljesen igaz!”
  • 29. urbaniastapista 2013. november 06. 19:42
    „Ma mi történt délelőtt 9 körül? A kisvasútnál állt a sor Sopron felé.”
  • 28. Kukac40 2013. november 06. 18:17
    „25. józanparaszt irigyled? Nem te tankolod, tartod fenn az autóját. Azért mert te nem tudod megtenni még a másik haszni akarja azt a járművet amiért nem keveset fizet. Bringásoknak is kötelezőnek kellene lenni a KRESZ vizsga, a biztosítás, a sárga mellény, a világítás fixen felszerelve, rossz látási viszonyok közt a használata, a kerékpárutak használata és a megfelelő műszaki állapot. A miértre a válsz, mert minden közlekedőnek TILOS a zavarás, veszélyeztetés, akadályozás.”
  • 27. Kukac40 2013. november 06. 18:08
    „Ugyan kérem, a várkert hányadszor "újítják" fel az elmúlt 20 év alatt? Mostani is rosszabb lesz mint valaha, de a sztár szakértők megdumálják, hogy a kevesebb parkoló nagyobb bevételt hoz az üzleteknek.Hány olyan beruházást mint a kerékpárutak tervezése építése számol el a város minden évben 100 milliókért? Önerőből meg kellett volna valósítani a Soproni 4 sávos elkerülőt. Soproni vállalkozásokat támogatni az építésével, ezzel bevételt is produkálva. Ha máshol egy kis falut autóút kerül el, akkor Sopronnak miért nincs elkerülő útja? Hogy lehet, hogy Sopron közlekedése évről évre rosszabb lesz, még sem lehet tenni ellene? Ostoba életveszélyes ötleteknek viszont tapsolni kellene.”
  • 26. canis 2013. november 06. 17:59
    „Józanparaszt, Neked nem kell tolerálnod semmit sem, Te addig örülj, míg még kocsiba ülünk néhányan, mert ha én öt métert megyek a saját autómmal, a saját megkeresett aprópénzemből, annak a haszna is a ti zsebetekbe vándorol, ebből jut uniós sárga csíkra is. Hozzáteszem, már nem sokáig fogok autózni s(okadmagammal együtt) a sok negatív megkülönböztetés miatt, így nem lesz nektek belőle kis áfácska, meg jövedéki adócska, meg parkolódíj, meg súlyadó, meg kötelező biztosítás, meg vizsgadíj, meg büntetési bevételek, amikből a hobbijaitoknak tudtok hódolni. Mert túlnyomó többségben nem közlekedtek, hanem sportoltok, kirándultok vagy szórakoztok. Ha netán nincs más módod és dolgozni jársz biciklivel, azt még megértem. A mások buliját meg én még közvetve sem akarom finanszírozni. Egyébként meg felhívom mindenki figyelmét,hogy van tömegközlekedés is, kedves biciklisták. Ti nem csak az autósokat -( őket elsősorban a KÖZÚTAKON,) hanem a gyalogosokat (őket meg elsősorban a VÁROSBAN) is zavarjátok és veszélyeztetitek az össze-vissza csalinkázásotokkal.”
  • 25. józanparaszt 2013. november 06. 16:26
    „20: mondjuk egyértelmüen nem derül ki, de úgy érzem Te még a klozetra is kocsival mész, ezt meg én nem tudom tolerálni....”
  • 24. GeryM41 2013. november 06. 14:21
    „Főút helyett, felújított vasutat kérünk!”
  • 23. Csodabimbó 2013. november 06. 14:06
    „A mostani városvezetés ennyire volt képes Sopron érdekeit érvényesíteni, 30 évet várunk egy gyorsforgalmi útra, ez még szerintem viccnek is rossz. Ezen az úton tolják be talicskával a pénzt kis régiónkba, több ezer családanya várja haza naponta a férjét a rettegett útról. Eközben politikusainknak évekre van szüksége, hogy a mega beruházás köré beültessék a saját embereiket, akik majd szépen meggazdagítják az udvartartásukat az uniós pénzek megcsapolásával.

    A autóvilág már az aktív védelmi pajzs és a holt terek érzékelésével van elfoglalva, nekünk pedig sem egyenes, sem két sávos útra nem futja. A FAS (Fodor, Abdai, Simon) szerint fejlődik a város... jaja, milliárdokba került a köztereink rendbetétele, most a kihalt várkerület ráncfelvarrása következik. Ha ezek fontosabbak, mint az út balesetmentessé tétele, amin minden családból, sok ember élete naponta veszélyeztetve van, akkor h(f)asson oda mindenki a Bubó hivatala elé...”
  • 22. Mankapunka 2013. november 06. 11:41
    „Akkor a palotaőrség, mondjon le!”
  • 21. WeiseÖdenburg 2013. november 06. 10:44
    „11. Mankapunka 2013.11.05. 15:53
    Minden alkalommal a "palota" őrség! Igazolvány felmutatása mellett.”
40 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Okmányok nélkül: határsértőket fogtak Sopronnál

A két, harmincas éveiben járó férfi okmányok nélkül akart vonattal Ausztriába utazni.… Tovább olvasom