Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 8°C

Leállhat-e Sopronban a helyi buszközlekedés? A válasz: nem

Sopron területén a jövőben is biztosítják a közösségi közlekedést - reagált az önkormányzat.

A soproni önkormányzat decemberi rendkívüli közgyűlésen elrendelte, hogy a Kisalföld Volán Zrt. a 2004. évi XXXIII. törvény 10§ (2)-(3) alapján végezze a közösségi közlekedést Sopronban. Ez esetben a törvény előírja, hogy a megrendelőnek minden, a szolgáltatási kötelezettségből eredő, bevételekkel nem fedezett indokolt költséget meg kell térítenie.

A volán álláspontja szerint az elmúlt években a város önkormányzata százmillió forintos összeggel tartozik. (Győrrel együtt ez a szám milliárdos nagyságrendű). Az önkormányzat ezt vitatja, éppen ezért a saját könyvvizsgálójával is átnézette a társaság könyvelését. E vizsgálattal kapcsolatban negatív észrevételt eddig nem kapott a volán.

Az önkormányzat Sopron területén a jövőben is biztosítja a közösségi közlekedést. Az önkormányzat mindenkinek kifizeti a jogos követelést, így természetesen a Kisalföld Volánnak is. A Volánnal ez ügyben a tárgyalások annak érdekében folynak, hogy a jogos követelésről és annak mértékéről közös álláspont alakuljon ki - reagált portálunknak Kuslics Balázs, az önkormányzat sajtófőnöke.


Nézzük először a tényeket:

Amennyiben nem lesz szerződés, akkor legfeljebb 2012. december 31-ig, a jelenlegi színvonalon és járatszámokkal a Kisalföld Volán Zrt. közlekedteti a buszokat. A bérletek és a jegyek ára pedig 4,2 százalékkal emelkednek.

A helyzet innentől kezdve meglehetősen kusza, és könnyen egymásra mutogathatnak az érintettek.

- Már 2009-ben javasoltuk, ahol lehet vonjuk össze a helyi és a helyközi közlekedést. Így a tavalyi és az idei évet valószínűleg nem zártuk volna veszteséggel - kezdte Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója. - Az átszervezés egy része csupán tavaly augusztustól történt meg. Tudni kell, a helyi közlekedést az adott település, a helyközit pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendeli meg. Így először nekik kell egymással megállapodniuk a részletekben. Nekünk ezt tudomásul kell vennünk.

Mint már említettük, az emelkedés 4,2 százalékos, szemben a Volán által javasolt 8-10 százalékkal.

- Ennél nagyobb drágulás esetén már jelentős utasforgalom csökkenéssel lehet számolni - folytatta a vezérigazgató. - A világ fejlettebb részén a közösségi közlekedés viszonylag olcsó, a hiányzó részt nagyobb arányban biztosítják önkormányzati közösségi forrásból. Meglátásom szerint nem feltétlenül az árak emelésével lehet a veszteségeket csökkenteni. Adataink alapján kisebbségben vannak azok, akik a teljes összeget fizetik ki az utazásuk során. A hatvanöt éven felettiek például ingyenesen utazhatnak, a diákok pedig kedvezményesen. Erről törvény rendelkezik, így tőlük Sopronban sem lehet pénzt kérni. Mi azt mondjuk, hogy az ő utazásukkal kapcsolatban felmerülő bevételkiesést Sopron térítse meg, ugyanis velük állunk szerződésben. A város álláspontja ezzel ellentétes. Szerintük az államtól járnak ezek az összegek. Belátható, ez nem járható út. A törvények, jogszabályok egyértelműek. Mi a bevétellel nem fedezett költségek megtérítését az érvényes szabályozók alapján csak a szolgáltatás megrendelőjétől a várostól kérhetjük.

A Volán kétségkívül nehéz helyzetben van.

Információink szerint a fő tulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. előírta, hogy, ha minimálisan is, de eredményesen zárják a 2012. évet is. Másrészt, az egyes önkormányzatok nem térítik meg a felmerülő költségeket. Ráadásul az állami támogatási rendszer is inkább Budapestnek kedvez. A BKV 32 milliárd forintot kap, míg a helyi közlekedést végző busztársaságok összesen, több mint 100 városban 2,5 milliárdot.

Fodor Tamás Sopron polgármestere és Pócza Mihály. Elengednék a volánt?
Fodor Tamás Sopron polgármestere és Pócza Mihály. Ragaszkodnak az álláspontjukhoz.


- Az autóbuszközlekedés költségei adottak: többek között kellenek gépkocsivezetők, forgalom irányítók, ki kell fizetni az üzemanyagköltséget, új buszokat kell beszerezni, a régieket karbantartani - egészítette ki Pócza Mihály. - Ezekből a forgalom biztonságos fenntartása mellett már nem lehet jelentős összeget lefaragni, miközben az ÁFA változások miatt a 2006-os szinten befagyasztott árkiegészítésből tavaly tíz százalékponttal kevesebb bevétel maradt nálunk. Így abban az esetben, ha Sopronban leállna a közösségi közlekedés, akkor az nem azért lenne, mert mi azt szeretnénk, hanem mert a bevételeink nem fedezik a szolgáltatás fenntartásához szükséges költségeinket.

Január 25-én ül össze a Kisalföld Volán Zrt. közgyűlése, ahol eldől, elfogadják-e, vagy sem a soproni önkormányzat szerződés ajánlatát. A témát jól ismerő források szerint a közel háromnegyedes többséggel rendelkező Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezette tulajdonosi testület várhatóan nemet mond az ajánlatra.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. 1soproni 2012. január 07. 12:35
    „A behajtást tiltó erőd helyett olcsóbb lett volna néhány kivezényelt rendőr, aki osztogatta volna a büntetéseket.”
  • 31. titáti 2012. január 07. 10:32
    „"Az iskolákba kocsival viszik a gyereket"

    Ez csak egy bizonyos korig igaz. Egy idő után azonban már ciki, ha valakit a szülei visznek...”
  • 30. sogorferenc 2012. január 07. 00:37
    „Kevesen kedvelik a kiüresedett belvárost, de miután az emberek önkontrollja nem működik /tisztelet a kivételnek!/ezért ki kellett építeni a behajtást tiltó erődöt! Örömmel jelentem, az Orsolya téri iskola és a templom is működik, megtalálják a gyerekek/szülők és a templombajárók gyalog is! A gyerekeket sok mindenre meg lehet tanítani, de a legjobb oktatási/nevelési módszer a pozitiv személyes példa!(még mielőtt valaki megsértődnek, akinek nem inge ne vegye magára!)”
  • 29. Kukac40 2012. január 06. 17:33
    „Miért nem lehet ésszerűen szervezni a helyi közlekedést? Az iskolákba kocsival viszik a gyereket, bevásárolni kocsival viszik a rokkantakat, nyugdíjasok ingyen utaznak, és még sorolhatnánk. Az kapjon kedvezményt aki rendszeresen használja is, aki valóban rászorul. Aki vissza él vele az egy évig semilyen kedvezményt nem kahatna. Nem mellesleg a gyerekek iskolába, kocsival szállítását is szabályozni kellene. A rokkant igazolványt csak a rokkant kapjon. Amikor szállítják ott van nála, ha nincs nem jár kedvezmény, parkoló stb. Miért kell ezen ennyit görcsölni? Egyszerű dolgokon gondolkodnak az okosok 20 éve és közbe minden tönkre megy, semmire nincs pénz. Ott tartunk mint Románia 30 éve.”
  • 28. Oscar 2012. január 06. 17:00
    „Valaki vegye a fáradságot. és nézze meg a helyközi menetrend könyvben,hogy hány kedvezmény van. (38)
    A fogyatékos, nem is annyira fogyatékos,mert nagy távolságon sokat utazó fogyatékos,üzletet csinál a kártyájából.
    Teszi ezt úgy ,hogy azt nézi (kérdezősködik) ki utazhat a leg távolabb és üzletet köt vele hogy ha lesz Ő a kisérője akkor 50%ot fizessen neki,és mindenki jól jár.
    Ez egy Sopron -Pécs viszonylatban közel 2500 ft is lehet amit a fogyatékos magáénak tudhat.Ezt rágják meg!”
  • 27. öröksoproni 2012. január 06. 14:17
    „A reg.jegyet azért szüntették be, mert elegendő információ gyűlt össze az ingyenesen vagy kedvezményesen utazók számáról. A jegyek, bérletek amúgy magukban nem drágák, csak a fizetéshez képest:)”
  • 26. Kuvasz 2012. január 06. 13:20
    „Csetneky és a többiek

    Egyetértenék azal, hogy a 65 év feletti nyugdíjas is vegyen bérletet, de úgy ahogy írod, 80 - 90 % kedvezménnyel. Erre rászolgáltunk.
    Sógor Ferenc
    Szerintem azért szüntették meg a regisztrációs jegyet, hogy ne legyen bizonyítható, mennyit kellene az államnak fizetnie. Így megint jön a hasraütés, ha egyáltalán az állam ad is valamit, nem csak elvesz.”
  • 25. 1soproni 2012. január 06. 10:19
    „"A soproni önkormányzat decemberi rendkívüli közgyűlésen elrendelte, hogy a Kisalföld Volán Zrt. a 2004. évi XXXIII. törvény 10§ (2)-(3) alapján végezze a közösségi közlekedést Sopronban."
    Miért pont ők végezzék el? Miért nem mondjuk a pékek, vagy kukások? Bár ez utóbbi rossz példa, mert a szemétszállításhoz mégiscsak van valami köze az önkormányzatnak a Holdingon keresztül.
    De létezik ilyen, hogy fogok egy céget, és elrendelem, hogy csináljon valamit? Vagy van valami részesedése a Kisalföld Volán Zrt-ben az önkormányzatnak?”
  • 24. sogorferenc 2012. január 05. 22:14
    „Rendkivül élvezetes olvasni a hozzászólásokat, mert jelentős része nem arról szól amit az írás tartalmaz pl. a BKV támogatása 32 milliárd és a több mint száz város pedig 2.5 milliád támogatást kap, biztosan jól osztják az adózók pénzét a hozzáértők!? Sopron pedig a ráeső részt sem fizeti ki, jó példát mutatva ezzel minden vállalkozónak! Ennek az országnak egyik nagy hibája a körbe tartozás! A lefüggönyzött/sötétített kocsikból valószínű másképp érzékelhető a világ! A nyugdíjasok/betegek kedvezménye is évek óta felülvizsgálatra szorulna,mert az is megkapja a kedvezményes igazolást aki évszám nem ül vonatra/autóbuszra. Amikor bevezették a regisztrációs jegyet azzal indokolták, hogy igy a MÁV ellenőrízhető s csak annyit támogatást kap amennyi ingyen utazót tud igazolni, most más az érdek, s megszüntetik aregisztrációs jegyet?! A Volán/Önkormányzat szerződéssel kapcsolatban: a szállításban nemcsak az a fontos, hogy "olcsó" legyen hanem az is, hogy megbízható! Korábbi életemben sokszor javasolták, hogy miért nem az olcsóbb vállalkozóval utaztatom a művészeti csoporto(ka)t, válaszom,mindig az volt: nekem a felelősségem nem csak az, hogy elvigyem őket a szereplés helyszínére, hanem az is, hogy épségben hazahozzam őket!”
  • 23. GeryM41 2012. január 05. 21:53
    „18. Karcsika
    Csak úgy semelyik diák sem kap ingyen buszbérletet. Minden félév előtt egy formanyomtatványt hazaküldenek az iskolából, amit nem kötelező kitölteni! Legközelebb ne küldje vissza a lapot és így spórol a város is + a gyereke is gyalogol. Ennyi...”
  • 22. calcio 2012. január 05. 21:10
    „nincsen ingyen ebéd.valaki(k)nek ki kell azt fizetni!!!”
  • 21. saga69 2012. január 05. 19:41
    „Csupán egy mondatot kellene beleírni a törvénybe,hogy ne tudjanak ingyen utazni az uniós országok 65 év feletti állampolgárai,mint pl Franciaországban is csak az veheti igénybe a kedvezményes utazást akinek bejelentett lakcíme van az országban.Ilyen egyszerű lenne.

    De egyébként senkinek nem szabadna ingyen utazni.

    Épeszű vállalkozó nem szolgáltat ingyen,ilyen hülyeséget nem érdemes írogatni,hogy ne a volán legyen.

    Pont 2012-töl drasztikusan csökkentik a volánoknak adott árkiegészítést,ami már most sem volt teljes.
    Az egész rendszer úgy szar ahogy van!!”
  • 20. kurbli 2012. január 05. 19:06
    „12. kisember1!
    Olvasd még egyszer végig figyelmesen, amit írtam!
    Nem a Te gyerekedről, és a valóban beteg gyerekekről, emberekről beszéltem. Sajnálom nagyon a a beteg gyerekeket, és embereket. Tudom, és napi szinten látom is, sokan vannak, akik tényleg rászorulnak.
    Tudom, hogy az ilyen igazolványt nem lehet hamisítani, (???) de nem hiszem, hogy mindenki jogosult rá, aki megkapja. Akárcsak a rokkant kártyát, amivel aztán büntetlenül lehet parkolni a luxusterepjárókkal.....

    Arra céloztam, arcról ismerem azokat az embereket, akikről messziről látszik, hogy "jogosult" rá, pl 130 kilós kigyúrt ember, fegyveres biztonsági őrként dolgozik, az egészségi állapota biztos nem zárja ki. De ő a szabály szerint viheti magával a hasonló életerős kisérőjét is. sok ilyen van!
    Győr egyik városrészében majdnem minden családnak van 1 olyan gyereke, aki "jogosult rá", és az egész család utazik vele.

    15. Odenburg!
    Sajnos a világon nincs ilyen, mi ingyen visszük a magyar, az uniós, a magyar igazolvánnyal rendelkező (akár Svájcban, vagy éppen Amerikában élő) 65 éves embereket. Mindezekért a Volán kap az államtól X összeget, ha elég, ha nem elég!
    Egy kormány sem meri megszüntetni ezt, mert ugrott a szavazótábor.
    Ahogy a nyugdíjasbérlet (vagy éppen a tanulóbérlet) után minden eladott darab után kap a Volán annyi árkiegészítést, hogy többé-kevésbé megközelíti így a teljesárú bérlet árát.
    Akkor, ha megszűnne a 65 felettiek ingyen utaztatása, akinek kell,megvenné a kedvezményes nyugdíjas bérletet, akkor biztos, többe kerülne az államnak a kiegészítés, (mert kimutatás van hány db lett eladva) mint most a "hasamra ütök, és ennyi" jár.”
  • 19. Csetneky 2012. január 05. 18:52
    „Szerintem is pénzkidobás a 65 év felettiek és a diákok ingyenes utaztatása. A 65 év felettieknek lehetne bérletük, mondjuk 80-90%-os kedvezménnyel - persze csak a magyaroknak - a diákbérlet meg ha jól emlékszem a múltkori cikkre, 550 forintba kerül. Annyit azért egy egész havi utazásra rá lehet szánni, ha valaki valóban messze lakik. Ha meg közel, ott a lába.”
  • 18. Karcsika 2012. január 05. 18:32
    „Miért kapnak ingyen BUSZ bérletet az általános és középiskolások Sopronban?
    Pont ma hozta haza a fiam.

    Ezért nem tudnak gyalogolni, 1 kör futás után kifekszenek.
    Inkább fagyoskodik 15 percet várva a BUSZra, hogy menjen 2 megállót, mert lusta gyalogolni.”
  • 17. Kuvasz 2012. január 05. 18:26
    „Oedenburg!
    Egyetértek vele, hogy disznóság az osztrákok ingyen utaztatása. Jó ha egyútlevelet felmutatnak, de látszólag fiatalabb esetében sem nézi meg a vezető annak adatait, tehát szerintem már 60-tól ingyen utaznak és röhögnek rajtunk. Mi az EU előírásokat mindig túllihegjük, de sajnos erre tényleg van EU előírás, de ahogy a kormány tesz egyéb EU előírásokra, erre is tehetne.
    Te mit kapsz ingyen Ausztriában? Influenzát.

    Ami a magyar 65 év felettieket illeti. Mi 40 vagy még több évet fizettünk adót azért, hogy öreg korunkra valami kedvezményt kapjunk. Legalább ezt ne akard elvetetni, hiszen minden egyéb más módosulás(árak, ÁFA, stb.) legjobban a nyugdíjasokat sujtják.”
  • 16. karakter 2012. január 05. 17:19
    „És kinek hiányozna, ha leállna a helyi buszközlekedés?”
  • 15. Odenburg 2012. január 05. 16:35
    „Miért utaztatjuk az osztrák nyugdíjasokat ingyen?
    Vonaton is!
    A magyar nyugdíjas is kitudná fizetni a nyugdíjas bérlet árát.
    Pl: családunk 2 iskolás gyerek összjövedelmünk netto: 250 000Ft, 1 főre jut .62 500Ft ,
    a nyugdíjas is kap ennyi nyugdíjat van akinek bőven felül is múlja, nem könnyű kigazdálkodni de minden hónapban megkel vennem a bérletet is.”
  • 14. miracle 2012. január 05. 15:52
    „klj-54
    Senki nem mondta, hogy a nyugdíjasnak teljes áru jegyet kellene fizetnie. De ha a bruttó 200-at keresőnek azt kell, akkor a 100 E -t kapó nyugdíjas is fizessen mondjuk 25%-ot. Ez az ingyenesség tényleg egy nagy hülyeség, csak senki nem mer hozzányúlni.”
  • 13. tboy 2012. január 05. 14:33
    „Ez patt helyzet.

    A város nem fogja kifizetni a kedvezményesen utazók utáni összeget, mert nincs pénze. (lenyúlták másra)

    A volán pedig nem fog olyan szolgáltatást nyújtani amiért nem fizetnek.

    A város évenként megpályáztatja a tömegközlekedést. Tavaly csak a Kisalföld volán pályázta meg.

    Ha lenne más pályázó valószínűleg vállalkozó lenne. (buszok+sofőrök+műszaki háttér a javításra ezzel kellene rendelkeznie)

    De vajon a vállalkozó ingyen utaztatna? A városnak rögtön ki kellene perkálnia a kedvezményezettek utáni összeget, hiszen a vállalkozó nem tudna miből szolgáltatni.

    De megint ott vagyunk, hogy nincs pénz.”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Félelmetes tempóban kenuzik az óceánon Rakonczay Gábor

A volt soproni egyetemista, Gábor "Vitéz" nevű kenujával csütörtök délután fogja elérni a… Tovább olvasom