Kisalföld logö

2017. 09. 23. szombat - Tekla 9°C | 18°C Még több cikk.

Közel harminc éve szüntették meg a Sopron–Celldömölk-vonalat

Sopron - Magyarországon a második nagy vasút-megszüntetési hullám időszakát éljük. Az első – még a hatvanas évek végén született közlekedéspolitikai koncepció alapján – a hetvenes években valósult meg. Ekkor számolták fel a sopron–celldömölki szárnyat is.
Száz év működés után 1979-ben szüntették meg a Sopron–Celldömölk vasutat, pontosabban annak Fertőszentmiklóstól délre kanyarodó ágát. Így a megyében vasút nélkül maradt Csapod, Pusztacsalád, Iván és a vonzáskörzetükbe tartozó települések. Egy évre rá a síneket is felszedték. A vasút felszámolását még most sem heverték ki az érintett falvak.

– Máig ható gazdasági következményei vannak az akkori döntésnek, arról nem beszélve, hogy így korlátozták az emberek mozgását, munkába járását, megfosztották őket attól, hogy vonattal eljussanak például a Balatonra – mondotta Linter Tibor, Iván polgármestere. – Az iváni állomás nem csak személypályaudvar volt, teherként is működött. A vasút eltüntetésének tulajdonítom, hogy azt követően hamarosan megszűnt a nem sokkal előtte korszerűsített téglagyár, pedig agyag még most is van bőven. Az erdészet által kitermelt fát ezután nem vasúton, hanem tehergépkocsikkal szállították innen, sokkal drágábban. Munkahelyek szűntek meg.

A környékbeliek szerint máig ható gazdasági következményei vannak a vasútvonal megszüntetésének.

– Amikor az utolsó szerelvény gördült végig a sopron–celldömölki vonalon – nagy ünnepség keretében –, az állomásokon sírtak az emberek – idézte fel a közel harminc évvel ezelőtt történteket Lovas Gyula vasúttörténész. – Ennek a vasútnak a tárgyi emlékeit megsemmisítették, csupán Finta Béla fotói őrzik, hogy volt egy ilyen vasút is, amely száz évig működött.
Napjainkban – éppúgy, mint a hetvenes években – gazdaságtalan működéssel, kis forgalommal magyarázzák a vasútvonalak megszüntetését. A teher- és személyszállítást a közutakra terelik, tovább növelve a környezetszennyezést, ahelyett, hogy korszerűbbé, gyorsabbá tennék a bezárásra ítélt vonalakat, kényelmesebbé tennék az utazást, keresnék az eredményesebb működés lehetőségeit. Ha mindent felszámolnának, ami nem vagy kevésbé jövedelmező, akkor sok mindent be lehetne (kellene) zárni ebben az országban.

Olvasóink írták

  • 2. G.I 2007. december 17. 11:08
    „"Bugyberkinek" becézték a falvakban élők. Jómagam is többször utaztamvele Csapodra, Nickre.
    Azt a dukumentum filmet szivesen megnézném.

    G.I”
  • 1. Orbán Anna 2007. december 15. 21:46
    „Ha emlékezetem nem csal, annak idején az utolsó szerelvény útjáról dr. Kárpáti György készített egy megrendítö dokumentumfilmet.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megnyílt Tranta Julianna jubileumi tárlata

Sopron - Tranta Julianna festőművész jubileumi tárlata nyílt meg a Liszt-központban. A Hűség című… Tovább olvasom