Kisalföld logö

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 19°C | 32°C Még több cikk.

Kíméletlen árháború az utasokért

Nem mindennapi árháború dúl a soproni taxisok, taxistársaságok között. A tarifák egyre lejjebb csúsznak. Némi túlzással ma már ott tartanak, hogy lassan a taxis fizet az utasnak.
A lefelé tendáló árversenynek csak az utasok örülnek, a taxisoknak ráfizetés.
Sopronban három nagy taxistársaság és néhány „magányos farkas" verseng az utasok kegyeiért. Közel száz kocsi fut a nem egészen 60 ezer lakosú városban. Abban mindenki egyetért, hogy ennyi taxira nincs szükség, számuk mégsem csökken. Az utasokért nagy küzdelem folyik. Ennek leglátványosabb eleme az az árháború, amely ezen a nyáron tetőzött, de előzményei évekre nyúlnak vissza. A végeredmény: a városon belül az első célállomásig – függetlenül attól, hogy milyen hosszú az út – 390 forintot fizet az utas. Ez a legolcsóbb tarifa. A kíméletlen versenynek a szolgáltatást igénybe vevők örülnek, de könnyű kiszámolni: valaki ráfizet, ha nem az utas, akkor a taxis.

Összefogás kellene

– Tagadhatatlan, olyan örvénybe kerültünk, melyből nehéz és összefogással tudunk kimenekülni – mondta Fedor Ferenc, a Sopron Taxi képviselője. – A lavinát egy szóló taxis indította el, amikor egy útért 500 forintot kért. A nagy társaságok először kivártak, aztán kénytelenek voltunk csökkenteni – egymásra licitálva – a viteldíjat. Ma már ott tartunk, mi 390 forintért, a Lövér pedig 450-ért fuvaroz városon belül kilométer-megkötés nélkül. Így sikerült megtartani az utasok számát, de könnyű kiszámolni, hogy ennyi pénzből nem lehet fenntartani az autót, fizetni a járulékokat és eltartani a családot. Számításaink szerint 8–900 forintba kerül egy átlagos fuvar. Ennyit kellene fizetnie az utasnak. A megoldás csak az összefogás lehet, mert az senkinek sem érdeke, hogy mindannyian elvérezzünk.

Az árháború kiváltó oka a rendkívül nagy konkurenciaharc, vagyis, hogy sok az eszkimó, kevés a fóka. Európában a gyakorlat szerint ezer lakosra jut egy taxi, Sopronban ez majdnem a duplája, 30–40 kocsival fut több az utakon, mint amennyit képes lenne eltartani a város. Központi szabályozás hiányában bárki taxizhat, aki megfelel néhány feltételnek.

A színvonalat kell emelni

Kíváncsiak lettünk volna a nagy hagyományokkal rendelkező lövéresek véleményére is, de ők – egyelőre – belső ügyként kezelik a kialakult helyzetet. Az ÁB-taxisok viszont nem titkolták véleményüket.
– Mi ebben az egymást tönkretételét eredményező „háborúban" nem veszünk részt – fejtette ki Preklert Tibor. – Ha valaki veszi a fáradtságot és kiszámolja, egy fuvar – amely átlagosan tíz kilométer – mennyibe kerül, azonnal belátja, az említett árak nevetségesek. Csak az üzemanyag több mint 200 forint. A többit nem sorolom.
Kollégája, Kéry Tamás szerint olyan árakkal kell dolgozni, mely eladható a piacon. A szolgáltatás színvonalát kell emelni, s akkor az utasok sem panaszkodnak. Az uniós csatlakozás után újabb kihívásokkal kell szembe nézniük, hisz az osztrák taxisok ugrásra készen állnak.

Régiós tarifák

A régió megyeszékhelyein a taxik alapdíja általában száz forint. A tarifákban azonban már vannak eltérések. Győrben nappal 180, Zalaegerszegen 200, Szombathelyen 260 forintért fut a kocsi egy kilométert. Ennél magasabbak az árak Budapesten. Az alapdíj átlagosan éppúgy 300 forint, mint a kilométerdíj.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Parkolás telefonnal

A telefonos parkolásról tartott bemutatót tizennégy osztrák város képviselőjének tegnap délelőtt a… Tovább olvasom