Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Ki védi a gyalogosokat?

Magyarország, Sopron - Az elkerülőúton – a pénteki baleset helyszínén – egyelőre nem lesz fekvőrendőr, azonban javíthatja a baleseti statisztikát az elkészült új KRESZ-tervezet, mely társadalmi vitát követően jövő év elején léphet hatályba. Eszerint a lámpával nem védett gyalogátkelők előtt 30-ra kellene lassítani.

Cikkünk nyomán számtalan hozzászólás érkezett a múlt pénteki tragikus soproni balesethez, melynek során gyalogátkelőhelyen gázoltak halálra egy 23 éves fiatalt. Olvasóink arra a következtetésre jutottak, hogy a 84-es főút Sopront elkerülő szakasza nem kellően biztonságos. 

A korábbi városvezetés idején szó volt arról, hogy a plázánál és az amfiteátrumnál körforgalommal, itt pedig fekvőrendőrrel késztetnék lassításra az autósokat. A tervekből azonban máig semmi nem valósult meg. Kuslics Balázs, a városháza sajtószóvivője elmondta, a szakasz nem a város, hanem a Magyar Közút Kht. felügyelete alá tartozik, ezért az önkormányzat semmilyen intézkedést nem kíván tenni a további balesetek megelőzése érdekében.

Mindeközben elkészült a KRESZ új tervezete, amely társadalmi vitát követően jövő év elején léphet hatályba. Eszerint az autónk sebességét 30-ra kell csökkenteni a közlekedési lámpával nem védett zebrák előtt 20 méterrel. (A lámpával nem védett zebrák előtt azért kellene éppen harminc kilométeres óránkénti sebességre lassítani, mert ezzel lehetne követni azt a jelenlegi ítélkezési gyakorlatot, amely szerint minden esetben az autós a felelős, ha 35 kilométer per óránál nagyobb sebességgel gázol a gyalogátkelőhelyen.)

A 23 éves Wilfing Áront itt, a Bécsidomb felé vezető gyalogátkelőn gázolták el. Azóta mindennap új mécsesek gyúlnak a helyszínen.
A 23 éves Wilfing Áront itt, a Bécsidomb felé vezető gyalogátkelőn gázolták el. Azóta mindennap új mécsesek gyúlnak a helyszínen.

– Az említett szakaszon több olyan eszköz is jelen van, mely a baleseteket hivatott megakadályozni – mondta el a Kisalföld érdeklődésére Légrádi Veronika, a Magyar Közút Kht. sajtószóvivője. – Zebra, figyelmeztető tábla, fehér felfestés, sárga villogó is felhívja a figyelmet. Az átkelőnél most először történt baleset, melyet vélhetően az autós figyelmetlensége okozott. Fekvőrendőrt többnyire önkormányzati fennhatóságú úton, pihenő-lakó övezetben szoktak telepíteni. Itt azért nem áll szándékunkban kihelyezni, mert túlságosan akadályozná a 84-es főút forgalmát, ahol egyébként is gyakoriak a torlódások.

Megtudtuk, a Magyar Közút Kht. egy speciális rendszer segítségével kíséri figyelemmel a baleseti statisztikát.

A „sűrűsödési helyekre" elemzést végeznek, ez alapján döntenek a balesetveszély megszüntetésének módjáról.

Kijelölt gyalogátkelőhely megvalósítására minden esetben tervet kell készíteni, és a közlekedési hatósággal engedélyeztetni. A „zebrák" kezdeményezője meglévő utak esetében a polgármesteri hivatal lehet.

Az elkerülőút Sopron belterületéhez tartozik, az ötvenes sebességkorlátozást az autósok azonban elvétve tartják csak be. A főút ezen szakaszának több kritikus pontja is van: a Rákosi utcai, az Ív utcai, a Koronázó domb felé vezető út kereszteződése mind potenciális veszélyforrás. Jóllehet, a szakaszt korábban azzal a céllal építtették, hogy a Sopronon átáramló forgalmat „elszívja", az elkerülőt mára már jócskán „körbenőtte" a város. A problémára megoldást talán az M85-ös gyorsforgalmi út jelent. A kormány döntése értelmében legkésőbb 2013-ig elkészül az országhatártól induló, Sopront elkerülő és Peresztegig tartó M85-ös gyorsforgalmi út. A kétszer kétsávos út terve bekerült a kiemelt nagyprojektek közé. Információink szerint a kivitelezés legkorábban jövő év végén kezdődhet el.

Új KRESZ, új szabályok

Az új KRESZ csökkentené a megengedett sebességet keskeny utakon: 90-ről 70-re. Az autóvezetőt büntetnék akkor, ha utasai nem használják a biztonsági övüket. A kerékpárosoknál a 12 év alattiaknak, valamint az óránként legalább 30 kilométeres sebességgel közlekedőknek kötelező lenne a fejvédő viselése.







 

Ausztriában jobb a morál

Ausztriában az autósok 70 százaléka már akkor is megáll a gyalogátkelő előtt, ha a gyalogos még nem lépett le. Nálunk 80 százalékuk akkor sem, ha már lelépett. Idén 750 baleset történt Magyarországon gyalogátkelőhelyeken, többségében az autósok hibájából.



Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. 1 soproni 2008. szeptember 21. 21:16
    „Ilyen MOCSKOS országot,és városvezetést(sopron) még a bika
    nem b.....ott!!!!...... . Részvétem a Wilfing Családnak!”
  • 30. soproni 2008. szeptember 20. 15:52
    „Sopronban nem lesz nehéz betartani a 30-as sebességkorlátozást a gyalogátkelők előtt ,mert dugó és káosz az egész város!”
  • 29. .......... 2008. szeptember 20. 14:33
    „Akár az elkerülőröl akár bármilyen másik útszakaszról is legyen szó, az átkelést kellő figyelemmel kell végigkövetni, ha kora reggel ha késő este ha fénnyes nappal is van. Viszont itt a viták semmit nem oldanak meg, mivel mi csak "egyszerű" polgárok vagyunk ha fejünkteteére állunk se lesz megoldás erre az útszakaszra:" mivel ők azt mondják kellően sok vigyelmeztetés van arra hogy ott van a zebra(tábla,lámpa,maga a zebra) nekik innentől le van tudva.. itt az tudd valamit elkölteni aki milliókkal rendelkezik és saját maga lépp fel ez ellen... de már egy áldozat lett.. TÖBB NE LEGYEN.. isten veled ÁRON:(:(:(”
  • 28. Falusi 2008. szeptember 19. 23:35
    „Kedves Span!
    Gondolod, ha valaki akár az egész zebrán felemelt kézzel megy át jobbak az esélyei a szerencsés megérkezésre, ha jön egy őrült akinek 100-as tempónál sürgősen sms-t kell írnia, vagy valami hasonló halaszthatatlan dolga akad. De lehet hogy nem is őrült, ,,csak" ábrándozik, vagy tüsszög, az orrát fújja stb. A lényeg, hogy gőze sincs róla, hogy rajta kívül más is van az úton.
    Sajnos nagyon sok olyan ember vezet autót, aki nincs tisztában saját korlátaival. Hogy ez a korlát a rutintalanság, a gőg, a hülyeség, vagy eleve alkalmatlanság a járművezetésre, az részlet kérdés. Gyors autót ma már könnyű szerezni. Rutint, tudást és közlekedési kultúrát már egy kicsit nehezebb (az észről nem is beszélve). No aztán ezeket a gondokat szabályokkal megoldani az aztán egy elég reménytelen ügy. Erről a munkavédelem jut eszembe. Hozzunk jó sok szabályt, feltételezve hogy mindenki hülye és evvel megvédjük őket. Aztán igaz, hogy 99 normális nem tud ettől dolgozni, vagy csak a szabályok ügyes kerülgetésével, az egy hülye meg úgy is megy a sűrűjébe, mert nem képes felfogni mi a veszélyes és mi nem, viszont ha kedvünk támad büntetgetni mindig lesz miért.
    Mint ahogy már többen is írták, szabályok voltak eddig is bőven. De nem mindegy hány szabályt nem tart be, aki nem képes a normális közlekedésre? És a normális alatt nem a szabályok mindenkori betű szerinti betartását értem sajnos. Egy 100-200 méter hosszan, jobbra-balra 10-15 méter szélesen jól belátható útszakaszon röhej 30-al megközelíteni a zebrát, ha sehol senki. Viszont egy szűk, kanyargós belvárosi utcában, zsúfolt járdák, parkoló kocsik közt a 30 már esetleg felelőtlen száguldozás. Mi annak idején még tanultunk olyanokat, hogy relatív gyorshajtás, defenzív vezetés. Tiltani, korlátozni ott és olyan mértékben lenne csak szabad, ahol és amennyire az tényleg indokolt. Had érezzem, hogy védeni akarnak, nem szívatni. Példa. Sopron és Ágfalva közt az út pocsék, de még járható. Rossz nyomvonal, egyenetlen felület, esőben borzasztóan csúszós burkolat. Evvel együtt is a 90-es tempó tartható, egy kanyart kivéve. Erre az egész útszakaszra kitették a 60-as táblát. Megindul a polgár Ágfalva felé és 80-90 közti tempóval békében megérkezik. Aztán megered az eső, elindul haza és az ágfalvaligeti kanyarban 60-al olyan csúszkálásba kezd, hogy örül ha nem az árokban köt ki. De sok ott. Nem normálisabb lenne az egész útra a figyelmeztetés: ,,vigyázz, esőben csúszós útfelület". Aztán az ominózus kanyarnál egy ,,vigyázz,veszélyes útkanyarulat" tábla és 50-es sebességkorlátozás.
    No, jól elkalandoztam, bocs. Szóval: A hülyéktől csak a Jóisten, meg mi magunk védhetjük meg magunkat. Szabályozni korlátozni mindig csak olyan mértékben lenne szabad ami ténylegesen indokolt. A szabályt meg nem csak létrehozni, de betartatni is kellene. Keményen, következetesen!
    Arról, hogy mi a véleményem erről a majdnem elkerülő útról, meg a közlekedési kultúrálatlanságunkról inkább nem írok most, mert már így is túl sok belőlem, meg aztán néha aludni is kéne.”
  • 27. SPAN 2008. szeptember 19. 19:40
    „Sok helyen a gyalogátkelők 100-200m re vannak egymástól.
    Ha úgy haladunk mint a kenguru akkor több károsanyag kerül a levegőbe.
    Javaslatom ami már bevált ezelött 40-50 éve hogy a gyalogos mielött lelép a zebrára jelezze azt feltartott kézzel.
    Ezzel egyértelmübb a megkülönböztetés a szándékról és nem lehet összekeverni azokkal akik épp átkelés után trécselnek a zebra mellett.”
  • 26. c1 2008. szeptember 19. 19:22
    „Vagy fenti radar az elkerülöuton, de ez megint PÉNZ-be kerülne
    Most még " gazdagOGGY"-atok tovább tovább városi "atyák"”
  • 25. clevi 2008. szeptember 19. 15:40
    „Nem harmincas tábla kell hanem gondolkodni.Sokszor 1 ora kell hogy elhagyuk a várost .eg még a 30 as tábla .Elhiszem ,hogy ez könnyebb és olcsobb.Gondolkodás one.Miért nem lehet eu-s pályázatot kérni Vagy Miunden lakos Sopron Éskőrnyéke 1-ft-ot ADNA ,és csinálni alul járot v felul járot.”
  • 24. gergelyi edina 2008. szeptember 19. 15:14
    „szerintem is felül vagy aluljárót kéne építeni legalább az elkerülőre, komolyan mondom, életveszélyes ott gyalogosan átkelni és sajnos másképp nem lehet átjutni, ha az ottani új lakóparkba lakik valaki és nincs kocsija, na meg persze ha sétálni vinné a gyerekét!
    egy újdonsült anyuka”
  • 23. Bozza József 2008. szeptember 19. 13:20
    „Nálunk a közlekedési morál a béka segge alatt van.Amíg a járművezetők többségénél az a sikk, attól "király" ha szabálytalanul közlekedik és száguldozik mint egy eszement - addig nem sokat érnek a szigorodó szabályok. Általában ők azok akik a több százezres büntetést is nevetve kifizetik. (sok példát tudok rá ) A közlekedésben résztvevők mentalitásának megváltoztatásán kellene többet fáradozni. A "közveszélyes" agybeteg, agresszív vezetőket pedig örökre eltiltani a forgalomtól !!”
  • 22. Sofőr 2008. szeptember 19. 11:20
    „Én annyit fűznék hozzá, hogy a balesetet nem előzi meg egy sárga villogó, vagy a fehér felfestés, ami már amúgy is teljesen lekopott, tessék egyszer arra autózni kedves sajtószóvivő asszony és akkor majd látni is tetszik, vagy inkább nem tetszik látni a fehér festéket!!!!

    Az új KRESZ-ről csak annyit, hogy szégyen, hogy a magyar nép ennyire buta, hogy külön szabályok kellenek arra, hogy normálisan közelítse meg a gyalogátkelőt. Miért van az, hogy ausztriában és németországban sem kell ilyen szabályokat hozni, és a szabályok nélkül sincs ilyen baleset. Nem lehet, hogy csak egyszerűen ilyen buta és bunkó nép vagyunk???(tisztelet a kivételnek)
    Ebben az országban azt hiszik az autósok, hogy ők mindennél és mindenkinél jobbak, erősebbek és okosabbak!!!Ha már autóban ül valaki, induljon el időben, és engedje át azt az 5-6 db gyalogost és akkor mindenki jobban érzi magát és nem késik el se a gyalogos, se az autós! ILYEN EGYSZERŰ!!!!!!!

    Gyalogátkelő előtt 30 km/h?????
    Ha valaki most 70 km/h-val közelíti meg a gyalogátkelőt, akkor mennyivel fogja január 1-től?????Lehet, hogy csak 60 km/h-val???Az tök jó lenne, csak az a baj, hogy annyival is lehet halálos balesetet okozni, sőt 30 km/-val is!!! Itt az nem segít, ha ilyen szabályt hozunk, vegyék már észre emberek!!!!
    Szerintem mindenki, legalábbis az illetékesek ismerik a közlekedési lámpákat!? Vannak gyalogátkelők, ahol van egy kis gomb, amit meg kell nyomni, és egy képernyőn kiírja, hogyy várjon. A baj ezekkel csak az, hogy tök fölöslegesek Sopronban!!!!!!!!! Ezeknek a gomboknak a célja az lenne, főleg egy elkerülőúton, hogy amikor valaki odaér (gyalogos), az meg tudja nyomni a gombot, és a lámpa az autósoknak pirosra, a gyalogosoknak zöldre vált!!!!! nem tudom mennyibe kerülne az a 6 db lámpa, de hogy olcsóbb mint emberek élete az biztzos!!!!! Ez egy tök egyszerű megoldás, és senki nem károsodik miatta.
    Lehet, hogy az a baj, és azért nem lesz ilyen lámpa ott, mert az pénzbe kerül, a KRESZ megváltoztatása nem! Januárig még van 3 hónap!!! Addig mi lesz??? Lezárják a gyalogátkelőket, vagy állítunk egy rendőrt minden gyalogátkelőhöz, hogy ha gyalogos van akkor állítsa meg a forgalmat??? Nem lehet, hogy a legegyszerűbb mégis egy nagyon régi találmány lenne, ami különböző színekben pompázik????????

    Üdv.: Egy autós, aki a mostani KRESZ szabályok mellett is szabályosan közlekedik!!!”
  • 21. Író-Olvasó 2008. szeptember 19. 09:35
    „Re: 20. ghf 2008.09.19. 08:26

    Ha egy körforgalom min 40 millió Ft volt itt Sopronban, akkor kb. 10 db. felüljáró mennyi lenne? Mert meg kéne számolni, hogy hány zebra is van most azon az "elkerülőn"

    Csornán miért tartják be a sebességet az autósok? Na jó, majdnem mindenki.
    Mert tudjuk, hogy állandóan mérnek. (Majdnem)

    Továbbra is azt mondom, írtam már egy másik topicba (W. Áron baleseténél), hogy NE a szekrényben álljon a radar a rendőrségen.
    Meló után bizonyos űrlapok kitöltésével ha ki tudja venni a zsernyák "gebinbe" a radart, és pl.: 10% jutalék az övé, nagyságrendekkel csökkenne a gyorshajtás.
    Sorban állnának a rendőrök a radarért. Részlet kérdés, hogy hány órát lehetne nála, aztán át kellene adnia egy másiknak, ha van rá jelentkező.
    A lényeg, NE a szekrényben álljon, használják a rendőrök a radart.

    Igaz, abból is felzúdulás volt, amikor azt mondta a média, hogy az önkorményzat is fog üzemeltetni radarokat.”
  • 20. ghf 2008. szeptember 19. 08:26
    „Én csak aynnit mondok, hogy ilyen elkerülőkön ausztriában nincs is zebra !
    pl az eisenstadi főútvonalon, ahol 70-es van kitéve (Merkur) ott egyetlenegy zebra sincs.
    Az elkerülőre gyalogos alul v felüljárók kellenének nem zebrák, főleg nem nyomogombos.
    Ez egyrészt gyorsítani a forgalmat,másrészt a gyalogos érdeke is lenne.
    csak azt nem tudom, hogy ezt a városvezetők, illetékesek miért nem veszik észre?
    Ezek valóban sürgető problémák”
  • 19. Katona 2008. szeptember 19. 07:24
    „A véleményem annyi, hogy senkit nem véd meg egy lámpa a figyelmetlen sofőrőkről. A kressz módosítás jó lenne, ha mindenki betartaná. Mellékesen elég szomorú, hogy egy emberi életet követel egyes emberek figyelme. A jogosítványt is elég könnyen megszerezheti bárki, itt minden csak pénz kérdése. Részvétem a családnak.”
  • 18. honpolgár 2008. szeptember 18. 23:20
    „Én nem értek egyet evvel a kressz módosítással.
    Ez megint csak egy pénzbeszedési lehetőség a rendőrségnek.
    Egy pótcselekvés.
    Eddig is bent volt a kresz ben, úgy kell megközelíteni a gyalogos átkelőt hogy meg tudjon álni.
    Aki eddig nem tartotta be ezután sem fogja.
    De most kiállhatnak a rend éber őrei trafipaxozni majd olyan gyalogátkelőkhöz ahol gyalogos nagyritkán jár és minden autóst aki 30 nál többel merészelt átmenni , majd megbüntetnek.
    Lesz törvény és máris nem kell újrafesteni az átkelőket, lámpát felszerelni, szóval semmit sem kell csinálni, hiszen lesz törvény.”
  • 17. honpolgár 2008. szeptember 18. 23:04
    „Mert nem lehet.
    Mert a magyar út építők/tervezők nemolyanok.
    Miért kell az új út mellé is fasort ültetni és vagy 3 m es árkot?
    Miért nem lehet jó minőségű utakat csinálni.
    Miért nem lehet megfelelően alkalmazni a kreszt.
    Miért rakják ki a lakotterület kezdete táblát majdnem hogy kilóméterekre a településektől.
    Hogy hogy a 84 es és 85 találkozása után egy ugyanolyan 2 sávos út viszi tovább a két főűt forgalmát.
    Miért működnek a győri úton és az egész városban a lámpák éjjszaka.
    Miért nem büntetik a tilosban parkolókat, a kivilágítatlan bicikliseket.

    Ja tudom, mert nincs pénz rá.”
  • 16. rit 2008. szeptember 18. 21:30
    „Nem tudom Magyarországon miért nem lehet azt tenni mint pl Ausztriába.Ausztriába minden 1-es zebrát megvilágító lámpa errősebb fényt ad és teljes mértékbe látni az egész részt=pedig csak 1 útszéli lámpa van)Szerintem ez nem valami marha drága dolog,és az ember rendessen lát!Na persze azért be kell tartani a megadott km/ó sebességet.Ezen nyugodtan elgondolkodhatna a város vezetősége.Én mondjuk az Erzsébet kertnél ütöttem el valakit mert nem látható rendessen semmi,de mivel lassan mentem megtudtam állni,és nem történt baj.”
  • 15. mégegysoproni 2008. szeptember 18. 20:34
    „Tök mindegy, mit és hogy mondott vagy nem mondott a szóvivő: ha nem önkormányzati fenntartású az út, ha akarna, sem tudna mit kezdeni vele a város. Hisz láttuk, mi lesz abból, ha megoldásként(?) minden kereszteződésből körforgalmat csinálunk. Az már súlyosabb gond szerintem, hogy du. 4-kor a benzinkútig áll a sor a Győri úton befele..”
  • 14. Kiss Bendegúz 2008. szeptember 18. 19:55
    „Ha valaki sajtószóvivő akkor gondolja át, hogy mit nyilatkozik és ne utólag mentegetőzzön. Ámbár valahol megértelek, nehéz lehet a főnökeiddel.”
  • 13. egy ott lakó 2008. szeptember 18. 17:33
    „Sajnos az új jogszabály is csak akkor véd meg, ha minden zebra mellé agy rendört is állitanak. És igen, a legjobb megoldás az oda vissz tolerancia lenne. És az is lehet, hogy annál a zebránál az első bár HALÁLOS baleset történt, de az inkubátor háztól kiindulva szinte hetente van egy. Ha nem a gyalogoson gázolnak keresztül elviszik kocsijukkal a sárgafényü figyelmeztető lámpát. Ja és mindennek elenére vannak még szabájokat betartó soförök is. Akik észre veszik a Sopron tábla már a téglagyár elött ki van téve.”
  • 12. Kuslics Balázs sajtószóvivő 2008. szeptember 18. 17:25
    „A cikk szerzője az alapvető újságirói etikát felrúgva úgy jelentetett meg nyilatkozatot tőlem, hogy sem annak tartalmáról sem a szövegkörnyezetről előzetesen nem győződhettem meg. Cziráki Viktóriának elküldött e-mailemen kívül ezúton is jelzem, hogy a jövőben kizárólag e-mailben válaszolok a feltett kérdéseire.”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Macskakőbújócska

Sopron - A rendőrség továbbra is keresi a választ arra a kérdésre, hová tűnt el a Balfi utcából több… Tovább olvasom