Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Kétszeresére ugrott a törlesztőrészlet

Sopron - Váratlanul nagy megrázkódtatást okozott egy kópházi ötgyermekes család életében, hogy másfél év alatt a kétszeresére ugrott a svájcifrank-alapú, 8 millió forintos hitel törlesztőrészlete.

A család a 25 éves futamidejű lakáshitel-felvételnél nagyon alaposan járt el. Több bank ajánlatát is szemügyre vették, s számoltak az esetleges árfolyam-ingadozás kockázatával is. Ám azt sosem gondolták volna, hogy másfél év alatt ekkorát fordul a világ, beüt a gazdasági világválság, s a svájci frank árfolyama meredeken felfelé kúszik. Míg 2007 nyarán 40.300 forintos törlesztőrészlet terhelte őket, idén januárban a bank már ennek az összegnek a kétszeresét, 80.216 forintot emelt le számlájukról. A bank szerint senki nem hibázott, valóban ekkora lett a részlet.

Nyolcmillió forintos, svájcifrank-alapú lakáshitelt vett fel egy kópházi ötgyermekes család. Nem értik, másfél év alatt miképpen mehetett fel a 40 ezer forintos havi törlesztőrészletük 80 ezer forint fölé, mikor a svájcifrank-árfolyam nem emelkedett száz százalékkal.

– Sokan lehetnek olyanok, akik valutában vettek fel több millió forintos hitelt, ám hogy alig másfél év alatt száz százalékkal emelkedjen a törlesztőrészlet, azt szerintem senki nem hitte volna – kezdte Holzhoffer Anna ötgyermekes édesanya. – Mi nyolcmillió forintos, svájcifrank-alapú hitelt kaptunk az egyik pénzintézettől 25 évre, akkor 152 forintos árfolyammal. Az első részletet 2007 júliusában fizettük, 40.300 forintot.

Aztán elkezdett emelkedni az árfolyam, ezzel együtt a részletek összegei is. 2008 januárjában 42 ezret, augusztusban 50 ezret, decemberben  70.600 forintot, s idén januárban már 80.216 forintot emelt le a bank a számlánkról.

Bizonyára sokan járnak hasonló cipőben, mint mi: a megduplázódott  törlesztőrészlet roppant terheket ró a családra- mondta Holzhoffer Anna.
Bizonyára sokan járnak hasonló cipőben, mint mi: a megduplázódott törlesztőrészlet roppant terheket ró a családra- mondta Holzhoffer Anna.

Hogyan lehetséges ez, mikor a svájci frank árfolyama sosem emelkedett a duplájára? Biztosak vagyunk abban, rengetegen teszik fel mostanában ezt a kérdést. Amikor fölvettük a hitelt, számoltunk az árfolyam ingadozásával, de ha az csak egyharmaddal kúszott fölfelé, miért kell akkor nekünk száz százalékkal többet fizetni? Ötgyermekes család vagyunk, s noha a legnagyobb már dolgozik, de hármat még iskoláztatunk, a legkisebb pedig most lesz kétéves. Havi hetvenezret kapok gyedként, a férjem keresete nem éri el a százezret. Télen a havi gázszámla 35 ezer forint, s 12 ezer a villany. Lassan teljesen lehetetlen helyzetbe kerülünk, ám így lehetnek még sokan mások is – vélekedik az elkeseredett asszony.

Az érintett pénzintézettől megtudtuk, a svájci frank devizaeladási árfolyama a 2007. év közepi 152 forintról 2009. február 3-ra 200,64 forintra emelkedett. Mindez  32 százalékos növekedést jelent. A hitelfelvételkor 12 hónapig érvényes akciós kamat volt érvényben, évi 3,95 százalékos, amely a 13. hónaptól évi 6,7 százalékra ugrott. A kamatok növekedése tehát további 69 százalékos emelkedést eredményezhetett a törlesztőrészletben, emiatt jön ki a mintegy százszázaléknyi törlesztőrészlet-növekmény. A hitelfelvevők esetleges törlesztési nehézségeinek megoldását nagyban segíti, ha az ügyfelek időben a bankhoz fordulnak. A Pénzügyminisztériummal kötött megállapodás alapján a pénzintézetnél 2009. február 28-ig banki díjak megfizetése nélkül van lehetőség a futamidő meghosszabbítására, a devizában nyilvántartott hitelek forinthitellel történő kiváltására, elő- és végtörlesztésre. Alapvető cél az ügyfelek törlesztőképességének fenntartása annak érdekében, hogy a már felvett hiteleiket a lehetőségeikhez mérten tudják fizetni.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. Imcsi 2009. február 19. 12:43
    „A munkahelyemen szeptember óta eljutottunk a háromműszakos folyamatos üzemtől a kétműszakos 32 órás munkahétig! Nem panaszképpen mondom, inkább még örülök, hogy van munkahelyem! A csökkenő keresetemhez hozzájön a romló ft miatt emelkedő devizahitel törlesztőrészlet!
    Tavaly tavasszal mikor erős volt a Ft, pénzügyi szakemberek azt mondták, most nem érdemes valutában eladósodni! De a pénzügyi és gazdasági válságról mért nem beszéltek? Erre nem számítottak? Akkor nekünk, akik évekkel ezelőtt vettük fel a hiteleket, mért kellett volna erre gondolnunk? Igenis, a pénzügyi szakemberek miatt kerültünk ilyen helyzetbe, hogy nem tudjuk-vagy csak nehezen- fizetni a törlesztéseket!”
  • 33. fortuna54 2009. február 17. 19:29
    „matriné,még mindig nem érti? Menjen el a bankba,majd elmagyarázzák.Valutát vettek fel,de a forint érteke
    romlott,igy több forintot kell visszafizetni. Valutába is fizethet,de akkor is meg kell venni a valutát.”
  • 32. matriné 2009. február 16. 09:49
    „Nem értem Önöket! Önök valóban valutát vettek fel a bankoktól? Szerintem forintot. Csupán a bankok úgy vágják az ügyfeleket, hogy valuta árban követelik vissza a forint kölcsönt! Mert,ha valóban valutát vettek át a bankoktól, akkor azt valutában is kell ,visszafizetni. ez így van rendjén bár mennyi is legyen a napi ára. De ha a bank kockáztatott és spekulált az árkülönbözeteken akkor a spekuláló és az árkülönbözeti kipótolás. Mert ugyebár a bank vásárolta fel a valutát és azt a bankok változtatják a saját logikájuk szerint nem az adós ügyfelük. Persze e rendszerben a fehérgalléros bűnözők szeretik a kölcsönöket felvenni és azt az ártatlan lakossággal fizettetni vissza, míg Ők büntetlenül,felelőtlenül élik világikat és tömik a zsebeiket!”
  • 31. FREDDY/S 2009. február 15. 17:56
    „Az ország irányítása sajnos ilyen, mivel a bankok azt csinálnak amit megengednek nekik, ha nyereség van, akkor azt zsebre vágják, ha pedig veszteség, akkor azt az adófizetőkkel fizettetik ki, mert ez az esélyegyenlőség és a demokrácia, avagy a félrevezetés és a törvényesített korrupció, nemde...”
  • 30. panni68 2009. február 15. 16:42
    „Lobbo és a többiek.!!
    Utánna jártunk és nem vágtunk bele na bumm majd valami lesz ,amint a cikkben is elmondtam.Igen nirtuk volna azokkal a feltételekkel amiket akkor kaptunk.És az apróbetüs részt gondossan elolvastuk mi is és az ügyvédünk is ,mivel az 5 gyermekünkel nem a hidalatt gondultuk a további éveinket.Nem vagyunk még szarban,nincs egy peták elmaradásunk sem a hitel sem a közüzemi díjakkal.Azt mondtam ,hogy a tartalékain feléltük és most jönnek nálunk is a megszoritássok .Soha nem dözsőltünk de sosem nélkülőztünk,éljök a magunk szolid életét és addig fogunk takarózni amig lehet,csak a baj az ezt a bank a lehető leghamarabb nagyon rövidre engedi.Az érintett pénintézet az otp-bank illetékesének válaszához annyit....nem egyértelműen nem akciós kamatra kaptuk ,mi fizettük ki a kőzjegyzőt és az egyébb járulékokat is.Bent voltunk kiszámitattuk mennyi lenne a havi ha forinthitelre állunk át nos ......ennek a duplája ami most van,ugyanis a forintalapu hitelek mostani kamata 16,5 százalék.A futamidő hosszabitás havi 3 ezer megtakaritás ha 5 évre hosszabitunk de ez kb.3 millió tőbblet hitelel jár.....Nos akkor melyik ujjam is harapjam? melyik is fáj jobban?
    Lobbo neked külőn még annyit ......az első hozzászólásodhoz....nem tudom van e gyermeked,s mennyi én nem szórakozásból szültem őket ,és igy ismeretlenűl is ha szeretnéd megismerni egy ilyen nagy család életét meghívlak hozzánk ,tán akkor a véleményed is megválltozik ,és nem azonnal a buta felelőségre vonásod jőn elő egy ilyen cikk olvasása kőzben.Én büszke vagyok az 5 gyermekemre .
    Ennyit szerettem volna még hozzászólni.”
  • 29. Domestic 2009. február 15. 13:44
    „Az a legkönnyebb, ha szerencsétlenekre rákiáltjuk, hogy miért nem gondolták át mielőtt felvették a kölcsönt!
    Hogy miért?
    Ezek nem közgazdász professzorok, csak élni szerettek volna ember módjára!
    Akkor ki tehet minderről?
    A kormány nem mivel eddig sem és ezután sem felelős az égvilágon semmiért...
    A bankok? Nem, mivel a "legnagyobb kockázatot ők vállalták" és most még segít az állam is, hogy nehogy becsődöljenek: vagyis, hurrá, mehet tovább a népnyúzás!
    Ha felvettél 8 millát és a felénél beköszönt a válság, most szemrebbenés nélkül a törlesztésed hátralékát számolják át és közlik veled, hogy "már csak" 14 misivel tartozol...és ez korrekt!(legalábbis szerintük)
    De, amit befizettél eddig...? Azzal mi van? Azt miért nem számolják át régi forintból régi euróra? Ja, hogy az nem érdekes...!Itt mindenkinek húzni kell a nadrágszíjon, csak a bankoknak nem!
    Ja, mi meg hülyék vagyunk!”
  • 28. Totyis 2009. február 15. 08:52
    „Sajnálom a családot. A világválságot a gátlástalan bankárok okozták de egyet sem fognak felelőségre vonni! Minden médiából az folyik hogy vegyél fel hitelt, majd a törlesztőrészlelbe meg beledöglik az ember!! Nekem sincsenek tartalékjaim ha lépni szeretnék hitelre lesz szüségem! Magyarországon csak az adócsalóknak nem kell hitel, a bér és fizetésből élöknek viszont igen sajnos.”
  • 27. Lobbo71 2009. február 14. 21:53
    „Tán a hitelfelvételkor kellett volna feltenni a kérdést, hogy "Bírni fogjuk? Ki tudjuk fizetni?"
    3 gyerekkel elég nagy felelőtlenség mindenféle kockázatos devizahitelbe belemenni. Lakást lehet bérelni is, nem kell mindenáron venni. A bérleti díj pedig nem emelkedik egyik hónapról a másikra a kétszeresére...”
  • 26. coolzsu 2009. február 14. 20:43
    „Capr! Nagyon kedves, de eddig még senki sem talált megoldást! Már gyakorlatilag minden pénzügyi és hiteltanácsadót végigtalpaltam, mindhiába. A lakáshitelem sincs már rendben, mert mostanra akkora lett a törlesztőrészlet, hogy a nettó munkabérem nem fedezi. A gyerekekre kapott családi pótlék a távfűtésre elég, és a menza díjára, és ennyi. Semmi egyébre nem marad, két héttel fizetés után már kajára is csak akkor, ha valaki segít. A bank fogja elárverezni, mert van más tartozásom, személyi hitel, áruhitel, hitelkártya stb, mivel ezekből éltünk sokáig. Aztán elfogytak a keretek, nincs tovább. Bar listás vagyok, végrehajtás alatt állok, márciustól pedig a fizetésem 33%-a is oda, mert letiltatták. Innentől viszont a lakáshitelemet sem fogom tudni fizetni. A kör bezárult. Becsületes, dolgozó édesanya vagyok, hiába. Ma már hiába. Nincs segítség.”
  • 25. Capr 2009. február 14. 19:55
    „Matriné kedves! Magának ugye nincs és nem is volt soha lakáshitele. Ha pedig van, nem olvasta el a szerződést. A bank, ha nem fizet elárverezi a lakást. Ezt nevezik egy szerződésben igényérvényesítési jognak. Nem a bank rakja ki az adóst a lakásból, hanem aki árverésen szarér´ hugyér´ megveszi az ingatlant. Mert kényszerértékesítés során a piaci ár cca. 50 %-án kelnek el az ingatlanok. A bank csak a legritkább esetben lesz tulajdonosa az ingatlannak, ugyanis a zálogjoga alapján indít végrehajtást és árverést.
    Coolzsu! Nem értem Önt. Ha levonja a bank a havi törlesztőrészletet a számlájáról, akkor a banki tartozást feltételezem rendezte. Ha jól értem ezután maximum annyi pénze marad, hogy enni és élni tud, de a közüzemi és az egyéb számlákat nem tudja rendezni. Tehát idővel ki fogják kapcsolni a villanyt, vizet stb. Vagyis az életkörülményei lehetetlenülnek el...és nem a bank rakja ki a lakásból, hanem az ,,élet".

    Ha leírná, hogy milyen hitele van, milyen paraméterekkel akkor utánanézek, hogy mit lehetne tenni.

    Capr”
  • 24. coolzsu 2009. február 14. 14:13
    „matriné! igenis joga van kirakni! ha az ember nem tud törleszteni, egy idő után elárverezik a feje felől a lakását, és bizony nem nézik meg, hogy hova megy az illető! nekem azt mondták, hogy hiába a három gyerek, a bank nem jótékonysági intézmény! ha szerencsém van, lakottan megveszik, és akkor albérletben maradhatok, ha nincs szerencsém, mehetünk a híd alá... és senki de senki nem tud segíteni! a banki károsultak egyesülete még csak válaszra sem méltatott, amikor megkerestem őket tanácsért.... ugyanígy nem kaptam választ sem a város polgármesterétől, sem a banktól, se senkitől, pedig aki él és mozog, azt megkerestem! és nem pénzért, nem könyöradományért írtam fűnek-fának, hanem tanácsért! és még csak a füle botját sem mozgatta senki! tavasszal kidob a bank a lakásomból, három gyerekkel együtt, mert a megemelt törlesztést levonják a számlámról, és egy fillérünk nem marad a megélhetésre, a rezsire, az iskolára, egyebekre... hónapok óta nem tudtam fizetni semmit, egyetlen közüzemi számlát sem, mert a bank nem hagy egy forintot sem a számlámon! ugyanis azt írtuk alá anno, hogy a havi törlesztést automatice levonják a beérkező pénzből, és hogy nem marad semmid? magánügy... ügyfélbarát viselkedés álá otp”
  • 23. MTT 2009. február 14. 06:19
    „Mindenkit, aki hitelre építkezett, vagy vásárolt házat, lakást, - érint az emelés. Nekem állami kezességvállalásos, közjegyző előtt írott, közalkalmazotti hitelem van. Fix havi fizetendő és forint alapú. Mégis emeltek a törlesztőrészletemen. Mikor felhívtam és megkérdeztem, azt válaszolták, hogy nem a törlesztőrészletet emelték (?!) hanem a hitel kamatlábát!!!!KI VAN EZ TALÁLVA ÚGY, HOGY AKI ADÓS, AZ SEHOGY SEM JÁRJON JÓL. ENNYI. HAVI 95.000.- NO COMMENT.”
  • 22. matriné 2009. február 13. 21:59
    „Egyetlen egy banknak sincs joga kirakni a házából senki sem! Viszont, ha talál rá bíróságot, aki a bankot nyilvánítja a kölcsön fedezete helyett tulajdonosnak és elrendeli az árverést, akkor érvényesülhet e rendszer lényege. Tehát megkopasszák az állampolgárokat minden kép! Lassan már lecsúszik e rendszer a rabszolgatartó társadalom szintjére.
    Ezért a vannak ingatlanok, családi házak az enyészet szintjén. Főleg vidéken. A szomszédok meg mérgelődnek, hogy a bankokkal szemben tehetetlenek még az önkormányzatok is mert lassan gaz tengerből őserdőből már csak a Tarzan és a majmai hiányoznak.”
  • 21. Nagy_Imre_Vancouver 2009. február 13. 20:39
    „Sokat ugy irnak mintha ez csak magyar jelenseg lenne. Ez nem igy van. En ugy latom hogy egy hatalmas amerikai ingatlanpanamarol van (volt) szo. Eszak-Amerikaban 10 ev alatt megketszerezodtek az ingatlanarak annak ellenere hogy a lakossag realjovedelme itt is esett. Az ingatlarakat csak akkor lehet emelni ha van ra kereselet de az nem volt mivel a lakossagnak mar regen nem volt keszpenze. A trukk az az volt hogy bolgod boldogtalannak adtak hitelt es ezzel nott a kereslet. Megindultak az epitkezesek huztak egymas utan fel a toronyhazakat. Megjegyzem az ingatlanon kivul az epitoanyagon is tudtak a bennfentesek keresni mivel az epitkezesi laz elott az arak a padlon voltak. Ezt a receptet csak at kellett venni.”
  • 20. Lobbo71 2009. február 13. 19:04
    „matriné, látom még mindig nem néztél utána semminek. Ha nem fizetsz, a bank kirak a házadból és elárverezi azt. Ha a befolyt összeg nem fedezi a hiteledet, akkor utána még le is tiltanak a fizetésedből, miközben hajléktalan leszel.”
  • 19. matriné 2009. február 13. 18:31
    „Szerintem aki több banknál is adós az most jobban teszi,ha egyiknek sem fizet! A bróság csupán 33%-ig tilthat le jövedelmet. Verekedjenek rajta! Hisz a törlesztések sokkal többe kerülnek akár az életük végéig,ha ez a kormány marad! Hisz arra is képes,hogy felvásárolja a kölcsönöket és a lakósságra uszítja a csicskásaikat és elkoptatottja ingatlanaikat és az indóságaikat is.”
  • 18. TancsKaszabell 2009. február 13. 15:55
    „Freddy01(14)-után........szabadon.
    Hatalmas nyereség!Na és a többi bank?Nézzük csak mennyi volt a bármikor kapott állami támogatás?
    No,akkor abból valamennyit visszaadhat NEKÜNK!!Ha még maradt belőle akkor majd legközelebb folytassa.
    (Úgy rémlik,mintha az OTP még nem kapott állami támogatást,ebben az esetben a többi bankra is vonatkoztathatjuk az igényeinket.”
  • 17. matriné 2009. február 13. 14:04
    „A tolvajok mindenhol aratnak egy banánköztársaságban! Ezt pedig minden normális ember érzi a bőrén,csak a bűnüldözés nem!”
  • 16. Cerwin 2009. február 13. 12:43
    „Nem tudom, hogy sokan miért hiszik azt, hogyha duplájára nő a hiteltörlesztés, azt csak dupla árfolyam indokolja? Hosszú távú hitelnél nem kell sok változás és nagyot ugrik a havi törlesztés. Nekem úgy emelkedett 20%-ot, hogy Forint hitelem van. Az állam csökkentette a támogatását, és ennyi... Még jó, hogy Forint hitel, igaz én meg évekig fizettem sokkal többet, mint a devizások.”
  • 15. látó 2009. február 13. 11:40
    „Sajnos az emberek jelentős része azt teszi, amiben szocializálódott, tehát az államot figyeli..Ha az állam (Imf hitel, "Hogy van a költségvetés Miniszterelnök úr? - Köszöni jól"-2006-ban stb.) felelőtlen, akkor pedig az emberek is felelőtlenek..A demokrácia nemcsak jogokkal, hanem kötelezettségekkel is jár! Ha egy szerződést aláír, valaki olvassa át figyelmesen, ha nem ért hozzá nézesse meg szakemberrel.. Sajnos a pénzügyi kultúra nagyon alacsony szinten van! Ennek ellenére nyilván sajnálom a családot!”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szekendy Tamás lemezfelvételre készül

Sopron - A Fidelissima-díjjal kitüntetett soproni zongoraművész, Szekendy Tamás a Haydn-év… Tovább olvasom