Kisalföld logö

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 20°C | 30°C Még több cikk.

Kartellgyanúba keveredett a GYSEV?

A Magyar Nemzet értesülése szerint összesen 1,25 milliárd forint büntetést szabott ki a GVH: a GYSEV 300 millió forint büntetést kapott.
A Magyar Nemzet értesülése szerint milliárdos bírságot szabott ki a napokban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a MÁV-ra, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasútra (GYSEV) és a MÁV Cargo - jelenleg osztrák állami kézben lévő - utódcégére.

A hatóság szerint a társaságok kartelleztek és visszaéltek erőfölényükkel, amikor közösen állapították meg díjszabásukat - írja a lap keddi számában.

A lap úgy tudja, összesen 1,25 milliárd forint büntetést szabott ki a GVH: a MÁV 100 millió, a GYSEV 300 millió, a Rail Cargo Hungaria 850 millió forint büntetést kapott. A versenyhivatal későbbre ígért tájékoztatást az ügyben.

Iparági források szerint a bírságokat a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül kell a versenyhivatal számlájára befizetni. Az érintett cégek a törvény alapján kezdeményezhetik a határozat bírósági felülvizsgálatát - ismerteti a Magyar Nemzet.

A GYSEV közleménye: 

A GYSEV Zrt. álláspontja szerint versenyjogi jogsértés társaságunk részéről nem történt.

A Gazdasági Versenyhivatal által vizsgált időszakban – és természetesen azt követően is – társaságunk vasúti árufuvarozási piaci gyakorlata az irányadó európai uniós és hatályos magyar jogszabályoknak teljes mértékben megfelelt. Sok évtizedes múltra visszatekintő piaci szereplőként mindig nagy hangsúlyt helyeztünk az ügyfeleink érdekét maximálisan figyelembe vevő, korrekt, semleges és jogkövető piaci magatartásra és együttműködésre.

Ennek keretében két többségi magyar állami tulajdonban álló vasúti árufuvarozó cég legális együttműködése történt a magyar és a nemzetközi vasúti árufuvarozási piacon nyújtott szolgáltatások lebonyolítása során.

A GYSEV és a MÁV vasúti árufuvarozásban végzett együttműködése a vonatkozó, Magyarországon is törvénybe iktatott, Nemzetközi Vasúti Árufuvarozási Egyezmény (COTIF) rendelkezésein alapult, megfelelt a nemzetközi sztenderdeknek, más EU-s országokban elterjedt együttműködési formáknak, gyakorlatnak, valamint a Nemzetközi Vasúti Egylet (UIC), mint nemzetközi vasúti szervezet döntvényeiben foglalt előírásoknak. Több európai uniós országban, köztük a szomszédos Ausztriában ma is tarifaközösségen alapuló együttműködésben történik az áruk vasúti szállítása. Ennek során az összes adott országban működő vasúti fuvarozó egységes és országos érvényességű vasúti árufuvarozási díjszabást alkalmaz az ügyfelek gyors és hatékony kiszolgálása érdekében, amelyet az adott ország Versenyhatósága nem minősít piacfelosztó, vagy versenykorlátozó jellegűnek.

A fentiekre tekintettel érthetetlen számunkra a jogsértés megállapítása, és a magyar Gazdasági Versenyhivatal döntése. Álláspontunk szerint sem az Európai Unió, sem Magyarország versenyjogi előírásait nem sértette meg társaságunk az együttműködéssel, amelyet sem céljában, sem hatásában nem tartunk piaci versenyt korlátozónak. A Magyarországon is érvényesülő, a magyar jogrendszer részét képező európai uniós vasúti piaci liberalizációs jogszabályok valamennyi piacon már működő, illetve újonnan piacra lépő vasúti árufuvarozó számára – természetesen saját anyagi lehetőségeik, eszközeik és tőkéjük adta kereteken belül, saját üzleti döntésük alapján – a vizsgált időszakban lehetővé tették és mai is lehetővé teszik a vasúti árufuvarozási piac valamennyi piaci szegmensébe, az ország egész területén, valamint nemzetközi forgalomban az EU-ban történő bekapcsolódást, piacra lépést. Véleményünk szerint ezt az eljárása alá vont társaságok, a GYSEV Zrt. és a MÁV Zrt. semmilyen megállapodással, vagy piaci gyakorlattal nem akadályozta és ma sem akadályozza.

Mindezekre figyelemmel a GYSEV Zrt. a Gazdasági Versenyhivatal döntésének bírósági felülvizsgálatát fogja kezdeményezni.



A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a Győr-Sorpon-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV), a MÁV Magyar Államvasutak Zrt., és a Rail Cargo Hungaria Árufuvarozási Zrt. (RCH) a vasúti árufuvarozási piac felosztására, illetve az árufuvarozási díjak meghatározására vonatkozó megállapodásaikkal megsértették a magyar és az uniós versenyszabályokat, ezért a hatóság a három cégre összesen 1,250 milliárd forint bírságot szabott ki - közölte a GVH kedden.

A GVH GYSEV-re 300 millió, a MÁV-ra 100 millió, a Rail Cargo Hungaria Zrt.-re 850 millió forint bírságot szabott ki. Az összeg meghatározása során az egyes vállalkozások által a jogsértéssel érintett időszakban elért, vasúti árufuvarozási tevékenységből származó nettó árbevételből indult ki a hivatal. Emlékeztetnek rá, hogy Magyarországon 2004. május 1-jén vált nyitottá a vasúti árufuvarozási piac. A korábbi, versenyt nélkülöző rendszerben vasúti árufuvarozási tevékenységet a MÁV, illetve a GySEV végzett (végezhetett) oly módon, hogy az egyes vasúttársaságok által üzemeltetett pályahálózat egyben a két társaság szolgáltatási területének határait is kijelölte.

Ebben az úgynevezett egységes vasút modelljére épülő rendszerben a vasúttársaságok saját hálózatuk határain belül fuvarozhatták a feladott küldeményeket, amennyiben pedig a fuvaroztató által megadott fuvarozási útvonal túlnyúlt az adott vasút hálózatán (és ily módon "hagyományos" szolgáltatási területén), a vasúttársaság az infrastruktúra határpontra érve átadta a küldeményt a másik vasúttársaságnak, amely továbbfuvarozta azt saját pályahálózatán.

A liberalizáció megteremtette annak lehetőségét, hogy a vasúti piacon versenyviszonyok alakuljanak ki, és ezeknek köszönhetően a vasúti szolgáltatás hatékonyabbá, versenyképesebbé váljon, árai csökkenjenek. A GVH azt tapasztalta, hogy néhány kisebb vállalkozás (magánvasutak) be is lépett a piacra, a GYSEV és a MÁV ugyanakkor, amelyek ügyfélkapcsolataik révén egymás legérdemibb versenytársaivá válhattak volna, tartózkodtak attól, hogy árversenyt támasszanak egymásnak, vagy a másik "hagyományos" területeit támadják.

A GVH eljárása során megállapította, hogy az RCH és a GYSEV között 2006. január 1. és 2009. május 25. között a magyar vasúti árufuvarozási piac egymás közötti, területi alapú felosztására vonatkozó megállapodás volt érvényben. A vállalkozások megállapodása a vasúti piacnyitást megelőző időszakban kialakult helyzet fenntartását célozta. Az RCH és a GYSEV egymás hagyományos szolgáltatási területeinek "tiszteletben tartásában" állapodott meg. Megállapodásával a magyar vasúti árufuvarozás két legjelentősebb szereplője osztotta fel egymás között a piacot, versenykorlátozó együttműködéssel - fogalmaz a GVH.

A versenyhivatal azt is megállapította, hogy a piacnyitást követően – elvileg egymás közvetlen versenytársaivá váló vasúttársaságok egységes vasúti árudíjszabást állapítottak meg, ami versenykorlátozó ármegállapodásnak minősül.

A megállapodás a 2004. május 1. és 2005. december 31. közötti időszakban a MÁV és a GYSEV, majd a 2006. január 1. és 2007. július 17. közötti időszakban a MÁV Árufuvarozási Üzletágának önállóvá válásával megalakult RCH (amelynek 2010. március 1-jéig hatályos elnevezése MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. volt) és a GYSEV között állt fenn. Az egységes árak meghatározása alkalmas a verseny korlátozására, mivel a vállalkozások számára kölcsönösen csökkenti az egyébként versenykörülmények között meglévő "piaci" bizonytalanságot a másik árazására vonatkozóan.

Ugyan a vasúttársaságok által nyújtott kedvezmények folytán több esetben nem a díjszabás szerinti árak érvényesültek a gyakorlatban, a díjszabás így is közös kiindulópontként szolgált a két közeli versenytárs számára az árazásban - áll a GVH közleményében.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. csincsila 2012. május 12. 15:59
    „És akkor folytasuk. Karterezik a kofa a piacon, a kisboltos. amultik. stb-stb--stb. Hülyeség az egész. Csak kell a plusz pénz.”
  • 20. intar 2012. május 09. 17:30
    „A fentiekből joggal feltételezhető, hogy a következő áldozat a majdani közlekedési szövetség lesz. Hiszen legalább annyira tekinthető kartellnek mint a tarifaközösség. És akkor még nem beszéltünk a tervezett taxi fuvardíj egységesítésről.”
  • 19. bn 2012. május 09. 12:51
    „#18: jól tudd. Viszont a Máv-Cargo már nem, mivel az elsők között privatizálták, mert a vasúti teherszállítás a személyszállítással ellentétben nyereséges volt. Vagyis az állam tiszta haszna 1,15 milliárd... :D”
  • 18. csiga68 2012. május 09. 10:32
    „Lehet, hogy rosszul tudom, de a MÁV nem állami cég? Tehát az állam megbüntet egy állami céget, majd milliárdokkal támogatja a működését........ jól értem? Az állam tiszta bevétele az a 300 millió amit a GySEV-től leakar nyúlni. Ez a történet lényege, de a GySEV-es vezetők, dolgozók ne legyenek elkeseredve hisz támogatják a magyarnarancsot meg az FTC-ét! Egyenest elképesztő!!!!!!!”
  • 17. zsukov111 2012. május 09. 08:56
    „A fónők már letépedt nem ????”
  • 16. Feldwebel 2012. május 09. 08:43
    „A kiadott GYSEV közlemény pontosan fedi a valóságot. Ez a büntetés szorosan kapcsolódik a kormány büdzséjének befoltozására irányuló, mindenféle hatóság által kiszabott és a jövőben kiszabandó büntetések sorába. Kell a pénz a narancsvidék fenntartásához. Ennyi. Egyszerű, mint az 1x1.”
  • 15. orchis 2012. május 09. 08:29
    „hozzászólhatna már valaki, aki ért is hozzá...”
  • 14. titokgyula 2012. május 09. 07:44
    „Mintha az ország vezetés, nem lenne kartell gyanús?”
  • 13. Majsztró 2012. május 08. 22:59
    „azt a lovat ütik, amelyik húz... ki lepődik meg ezen?”
  • 12. öröksoproni 2012. május 08. 18:18
    „Elhányom magam komolyan. Egyetlen társaság szinte az országban, amelyik nem az államtól kunyerál a veszteségei finanszírozására, amelyik ügyfél - jelen esetben utasbarát -, jól működik, fejlődik és akkor "megbüntetik", mert kell a pénz bárhonnan???”
  • 11. intar 2012. május 08. 17:23
    „Mennyibe kerülhetett ez az ítélet a feljelentőknek?”
  • 10. Mankapunka 2012. május 08. 16:09
    „alekínyó

    Ezt akarta ez a kuka magyar nép,és meg is kapta. Ezt el kell fogadni,hogy a többség ebben az országban ostoba.”
  • 9. Tündenéne 2012. május 08. 16:07
    „"kártell"? :D”
  • 8. miracle 2012. május 08. 12:59
    „Perselyezik a Zállam, mert nincs pénze.
    Eü dobozok vajon rendben voltak a MÁV-nál? Csengő van-e a szolgálati bicikliken?”
  • 7. alekínyó 2012. május 08. 12:44
    „Abban is kartellezhetnének,hogy pontosan induló és érkező vonatokat, tiszta vasúti kocsikat,udvarias jegypénztárosokat, segítőkész kalauzokat biztosítanak! Meg abban is,hogy a drága menetjegyekért cserébe, egy "élmény" legyen vonattal utazni! Ja, és próbáljanak megállni a saját lábukon, ne pedig a mi pénzünkből "tőkeinjekciózzák" őket. És ha valamelyik górét kirúgják,akkor ne kapjon milliós végkielégítést, meg tanácsadói munkát a cégnél! Vállalkozóként engem sem segít az állam, sőt csak napról napra megnehezíti a munkámat ezáltal az életemet is.
    ui: Nézze mindenki a Duna tv-n a "Háború a nemzet ellen c. sorozatot, hogy lássátok,hogy rabolták ki a vezetőink a bankokkal közösen az országunkat! A rablók egy része ma vezető beosztásban osztogatja az észt és röhögnek rajtunk...”
  • 6. kridensz 2012. május 08. 12:31
    „Úgy gondolom ha megkapta a 300milliós büntetést a GYSEV az már több mint gyanú !!!”
  • 5. intar 2012. május 08. 12:19
    „Egy újabb bizonyítéka annak ,hogy a GVH legalább olyan " tudatlan" vasúti ügyekben mint a Közlekedéstudományi(?) Intézet. Csak gratulálni tudok ekkora mértékű tehetségtelenséghez! Ebben kéne a Fónagynak és a Völnernek intézkedni!”
  • 4. bn 2012. május 08. 11:30
    „3#: Legyen köztük árverseny. Most nincs, egy bizonyos szint alá egyik sem megy. Ez (is) a kartel.”
  • 3. mindigatutit 2012. május 08. 11:14
    „"Egész bátran elő lehetne venni a mobiltelefon szolgáltatókat is, mert forintra egyforma percdíjakkal működnek"-mert hogy működjenek?”
  • 2. azmiaz 2012. május 08. 10:40
    „És még segítsük meg a MÁV-ot meg a BKV-t! Pumpáljunk bele még jó sok pénzt! Majd a nép úgyis fizet...”
21 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fertőd: Folyamatosan újul meg a magyar Versailles - Fotók

A jubileumot az év különleges programjai mellett elsősorban a megújulással ünnepli Magyarország… Tovább olvasom