Kisalföld logö

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 9°C | 18°C Még több cikk.

Kalmár István: Ésszerűtlen és időszerűtlen döntések

Sopron - Meg kell oldani a pályaudvar körüli parkolást mielőtt fizetőssé válik a terület, hiszen itt négy óránál tovább nem lehet majd várakozni – fogalmazott sajtótájékoztatóján Kalmár István (MSZP), aki ésszerűtlen és időszerűtlen döntésekről szólt.
– 500 millió forintos új feladatvállalást tett a városvezetés a legutóbbi közgyűlésen, de ezek ésszerűtlen és időszerűtlen döntések következményei – mondta el keddi sajtótájékoztatóján Kalmár István frakcióvezető (MSZP). – A globális válság ellenére a Fodor Tamás-vezette város úgy tesz, mintha Sopronra mindez nem vonatkozna. Több mint 200 millió forintért másfélszeresére duzzasztják a fizető parkolók számát, de a józan ész azt diktálná, hogy fokozatosan, átgondoltan tegyünk meg egy ilyen lépést. A GySEV-pályaudvarnál például sok utazó egész napra „leteszi" autóját. Ha a terület fizetőssé válik, itt csak négy órán át szabad majd parkolni. Hogy oldják meg ezek az emberek a járművük elhelyezését?

A frakcióvezető hozzátette, a választókörzetében felmérést végzett, melyből kiderült: az ott élők nem igénylik, hogy házuk előtt fizetni kelljen a parkolásért. – Sem gazdasági érvek, sem lakossági vélemények nem indokolják a fizető parkolók számának 1800-ról 2700-ra emelését – zárta Kalmár István.

Olvasóink írták

51 hozzászólás
  • 51. xen 2008. november 13. 19:16
    „Laci!
    HOL PARKOLJUNK?

    a vasúton ingázók”
  • 50. A LÉNYEG és az "ELIT" 2008. november 07. 13:01
    „celeron - mélygarázs

    csak nyugodtan cseréjétek a gondolataitokat, ha ez megnyugtat titeket, bár semmi értelme az egésznek, mert a lényeg a következő:

    A VÁROSI és az ORSZÁGOS ,,ELIT" ( BAL és JOBB OLDALI ), ILLETVE AZOK AKIK MAGUKAT ANNAK TARTJÁK, MEGTETTE AZT AMIT ( számonkérés és felelőségre vonás nélkül ) MEGTEHETETT ( ELKÚRTÁK!!! ) - AZ EREDMÉNY MINDEN SZINTEN ÉRZÉKELHETŐ!!!!

    AZ EREDMÉNYE TEVÉKENYSÉGÜKNEK LÁTSZIK - ELVÉGRE A NEGATÍV EREDMÉNY IS EREDMÉNY.

    MI EZ A DÜBÖRGÉS??? - CSAK NEM A LEJTŐN MEGYÜNK LEFELÉ?????

    1956 és 1990 EGY (meg nem valósult ) ÁLOM VOLT EGY JOBB VILÁGRÓL!!!

    meg ez:

    600 milliárd forint a bankrendszernek
    Erre azért van szükség,
    hogy a
    magyar bankok ne szenvedjenek versenyhátrányt
    az
    európai pénzintézetekkel szemben

    A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az IMF megállapodás keretében 600 milliárd forintos pénzügyi támogatási csomagot dolgoz ki a magyar bankok számára, amelyből 300 milliárd a tőkejavítást szolgálja, 300 milliárd forint pedig garanciaalapként működik - jelentette be Simor András jegybankelnök, Veres János pénzügyminiszterrel közösen tartott, csütörtöki sajtótájékoztatóján Budapesten.
    A tőkejavítást szolgáló részt jövő január 31-ig lehet igénybe venni, míg a garanciaalapot 2009. december végéig. Simor András hozzátette: ha a tőkejavító alapban lévő összeget nem hívják le a bankok, akkor a fennmaradó rész átkerülhet a garanciaalapba.
    A tőkenövelési alap nagyságát úgy állapították meg, hogy azáltal a jogosult bankok tőkemegfelelési mutatója 14 százalékra emelkedjen. "Azok a legnagyobb bankok részesedhetnek ebből a tőkejavító alapból, amelyek a pénzügyi rendszer szempontjából alapvető fontosságúak, és amelyeknek szavatoló tőkéje meghaladja a 200 milliárd forintot" - fogalmazott Simor András.
    Az állam, amikor befektet ezekbe a bankokba, megfelelő jogosítványokra tesz szert, nemszavazó, osztalék elsőbbségi részvényt szerezve, amely részvények a piaci árakat tükrözik és ellenőrzési jogokra is lehetőséget adnak - tette hozzá.
    A jegybankelnök elmondta: a 300 milliárd forintos garanciaalap célja, hogy a magyar bankok lejáró forrásai helyett új forrásokat - 3 hónap és 5 éves futamidő közötti hitelt és értékpapírt - alacsonyabb költséggel tudjanak bevonni, mivel a forrásbevonás mögött állami garancia áll. A 300 milliárdos garancia alap több is lehet abban az esetben, ha a tőkejavító alap nem fogy el 2009. január 31-ig. A garanciaalapból az a bank részesülhet, amely a tőkejavító alapot már igénybe vette.
    A 300 milliárd forintos garancia alap értéknövelését elősegítendő, az MNB a nála letétbe helyezett összeget az euróövezet országai által euróban jegyzett, legalább AA minősítéssel ellátott államkötvényekbe fekteti - közölte Simor András. Hozzátette: az állam a bankoknak nyújtott garanciáért megfelelő díjat számít fel.
    A támogatási csomag hátterét megvilágítva, az MNB elnöke elmondta: a magyar bankrendszer rendkívül jó pozíciókkal rendelkezett a nemzetközi válság kitörésekor. Ez érvényes volt a tőkemegfelelési mutatóra, a likviditási helyzetre, a nyereségtermelő képességre és az eszközök minőségére egyaránt - tette hozzá.
    "Azt láttuk, hogy a világ számos országának kormánya, illetve parlamentje támogatási csomaggal erősítette meg a bankrendszert, ez történt az amerikai, angol, francia, német, osztrák svéd, olasz bankrendszerrel is" - jelezte Simor.
    Két célt szolgáltak ezek a bankokat erősítő csomagok: egyrészt megemelték a bankrendszer tőkeerejét, másrészt garanciát nyújtottak a forrásbevonáshoz. A most ismertetett 600 milliárd forintos csomagra azért van szükség, hogy a magyar bankok ne szenvedjenek versenyhátrányt az európai pénzintézetekkel szemben, és legalább olyan elbírálásban és kedvezményben részesüljenek, mint európai versenytársaik - hangsúlyozta a jegybank elnöke.
    A csomag kidolgozása során a magyar fél konzultált az Európai Központi Bankkal, figyelembe vette javaslatait, továbbá megbeszéléseket folytatott az Európai Bizottság versenyhatóságával is.
    A bankokat érintő csomagról november 10-ig törvényjavaslatot nyújt be a kormány, és soron kívüli eljárásban kéri annak mielőbbi jóváhagyását.
    Veres János a 20 milliárd euró összegű pénzügyi mentőcsomag részeként az Európai Unió által nyújtott 6,5 milliárd eurós összegről elmondta: a megállapodás végleges aláírására a jövő héten kerülhet sor. A Nemzetközi Valutaalap által nyújtott 12,5 milliárd euró összegű készenléti hitelről a IMF igazgatósága csütörtök késő este dönt. (A Világbank 1 milliárd euróval járul hozzá a pénzügyi csomaghoz.)
    A pénzügyminiszter ismertette a 2009. évi módosított költségvetéshez kapcsolódó makrogazdasági pályát: amely a GDP 1 százalékos csökkenésével, 4,5 százalékos inflációval, GDP arányosan 2 százalékos folyó fizetési mérleghiánnyal és ugyancsak GDP arányosan 2,6 százalékos államháztartási deficittel számol.
    Az állam finanszírozási igényének csökkentése érdekében az elsődleges (kamatköltségek nélküli) kormányzati kiadásokat jövőre a GDP 2 százalékával csökkenti a kormányzat, ez a már ismert takarékossági lépések révén valósítható meg - jelezte Veres János. Hozzátette: más, eddig nem ismert takarékossági intézkedéseket nem tartalmaz az IMF-nek küldött nyilatkozat.
    "A közpénzügyi törvény elfogadása szerepel mind a három nemzetközi szervezettel folytatott tárgyalásban, ezért reméljük, hogy az elmúlt napok pártközi tárgyalásai eredményt hoznak, és olyan közpénzügyi törvényt fogad el a Parlament, amely közép és hosszú távon stabil és kiszámítható közpénz-gazdálkodást tesz lehetővé Magyarországon" - fogalmazott a pénzügyminiszter.
    Veres János elmondta: noha Magyarországon havonta jelenik meg az államháztartási jelentés, a nemzetközi szervezetek a negyedéves jelentést tartják fontosnak, ezért ilyen összesítést készít a Pénzügyminisztérium.
    Ma Magyarországon három bank, a Magyar Külkereskedelmi Bank, az OTP és a CIB felel meg a bankmentő csomag követelményeinek - jelentette ki Veres János pénzügyminiszter a parlament költségvetési bizottság előtt csütörtökön. Hozzátette: e pénzintézeteknek éri el szavatoló tőkéjük a 200 milliárd forintos értékhatárt.
    Veres János az általa kezdeményezett bizottsági ülésen elmondta: a Magyar Külkereskedelmi Bank, az OTP és a CIB jogosult a megállapodásban rögzített feltételek igénylésére. A pénzintézetek január 31-ig kérhetnek tőkejuttatást, ám, hogy megkapják-e, azt majd Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyminisztérium dönti el.
    A miniszter leszögezte: ha a bankok megkapják a tőkejuttatást, akkor az állam tulajdonossá válik, a nem szavazó részvényeken túlmenően irányítási jogokat is kap. A tárca által november 10-ig a parlament elé terjesztendő törvénycsomag rögzíti majd, hogy milyen törvényi feltételek mellett kaphatnak a bankok segítséget.
    A tőkejuttatást nemcsak tőzsdén jegyezett bankok kérhetik, az általános nemzetközi gyakorlatnak megfelelő értékmeghatározás dönti majd el, hogy mely bankok tartozhatnak majd e körbe. A feltétel az, hogy a bank 200 milliárd forintos szavatoló tőkével rendelkezzen. E fölött a limit fölött ma három bank van Magyarországon - szögezte le Veres János.
    A bizottsági ülés után Veres János újságíróknak azt mondta: a törvénymódosítás és a bankok kéréséről függ majd, hogy egy-egy pénzintézetben milyen mértékű lesz az esetleges állami tulajdon.
    Veres János a bizottság előtt elmondta még: a kormány 600 milliárd forintos támogatási csomagot állít össze az IMF-program részeként. E csomagban 300 milliárd forint a bankok tőkéjének megerősítését szolgálja, úgynevezett tőkeerősítő alap formájában, további 300 milliárd forint pedig az ezt igénybe vevő bankok számára a forrásbevonás megkönnyítést teszi lehetővé forrás garancia alap működésével. Az intézkedések átmenti jellegűek - szögezte le a pénzügyminiszter.
    A bankoknak már megjött a Mikulás
    Mégsem olyan stabil a bankrendszerünk!

    Miután a világ jónéhány, a pénzpiaci válsággal érintett országában óriási mentőcsomagokat ajánlottak fel a bankoknak - egyedül Németországban 400 milliárd eurót -, mi sokáig kitartottunk amellett, hogy nálunk erre nincs szükség, a bankrendszerünk stabil. Most változott az álláspont, és a Nemzeti Bank hatszáz milliárd forintos keretet ajánl fel a magyarországi pénzintézetek részére. A dolog érdekessége, hogy bankjaink csekély kivétellel külföldi nagybankok helyi érdekeltségei, és az a tény, hogy a magyar állam mégis támogatást nyújt, azt tükrözi, hogy az anyabankok ezt nem teszik meg a szükséges mértékben.

    Az IMF megállapodás keretében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) javasolja, hogy a magyar bankok 600 milliárd forintos pénzügyi csomagot vehessenek igénybe, amelyből 300 milliárd a tőkejavítást szolgálja, a fennmaradó rész pedig garanciaalapként működik - jelentette be Simor András jegybankelnök, Veres János pénzügyminiszterrel közösen tartott sajtótájékoztatóján.
    A tőkejavítást szolgáló részt jövő január 31-ig lehet igénybe venni, míg a garanciaalapot 2009. december végéig. Simor András hozzátette: ha a tőkejavító alapban lévő összeget nem hívják le a bankok, akkor a fennmaradó rész átkerülhet a garanciaalapba.
    A tőkenövelési alap nagyságát úgy állapították meg, hogy azáltal a jogosult bankok tőkemegfelelési mutatója 14 százalékra emelkedjen.
    A jegybankelnök elmondta: garanciaalap célja, hogy a magyar bankok lejáró forrásai helyett új forrásokat tudjanak bevonni alacsonyabb költséggel.
    A garanciaalapból az a bank részesülhet, amely a tőkemegerősítést már igénybe vette.A csomagra azért van szükség, hogy a magyar bankok ne szenvedjenek versenyhátrányt az európai pénzintézetekkel szemben - hangsúlyozta Simor András.

    A jegybank és a kormány lépése a jelenlegi helyzetben ésszerűnek tűnik, miután már az európai országok többsége ezt az intézkedést már megtette.

    A mi késlekedésünket minden bizonnyal az okozta, hogy a hazai pénzintézetek túlnyomó többsége külföldi tulajdonban van, és az anyabankoktól vártuk, hogy leányvállalataiknak a kellő támogatást megadják, mivel ők már odahaza kaphattak tőkeinjekciót, ha kértek / mint például az MKB-tulajdonos Bayerische Landesbank vagy a Commerzbank és az Erste stb/.

    Piaci hírek szerint ez nem, vagy nem a szükséges mértékben történt meg, így a hazai pénzpiac és gazdaság működőképessége érdekében a magyar állam kénytelen segítséget nyújtani.

    Ez egyébként része volt az IMF-fel és az EU-val kötött megállapodásnak is, a vártnál jóval nagyobb mentőcsomagunk erre is fedezetet nyújt.
    Ne a polgároknak kelljen megfizetni a kapzsiság árát
    Nem engedhetjük meg magunknak a várakozás luxusát, cselekvésre van szükség!

    "Sajnálatra méltó, hogy a pénzügyi válság árát, amely a neoliberális gazdaságpolitika eredménye, ártatlan családok millióinak kell megfizetnie. Az Európai Uniónak és a tagállamoknak cselekedniük kell, hiszen ez elfogadhatatlan." - mondta Dobolyi Alexandra, az Európai Szocialista Párt elnökségi tagja a Brüsszelben megrendezett szocialista csúcsértekezleten megfogalmazott záródokumentummal kapcsolatban.
    "Cselekednünk kell, mégpedig a saját módunkon; szocialista, szociáldemokrata módon, egy jól szabályozott szociális piacgazdasági modell alapján! Itt az ideje annak, hogy a hangsúly a demokratikus kormányzáson és a közérdeken legyen a piacközpontúság, a magánjellegű gazdasági haszonszerzés és az elfogadhatatlan spekulációkkal szemben" - áll a záróokmányban.
    Dobolyi elmondta: "Annak érdekében, hogy a pénzügyi válság ne fordulhasson elő még egyszer, elengedhetetlen, hogy a pénzügyi piacokat megreformáljuk saját progresszív elképzeléseink alapján. A kapzsiságot és a pénzpiacok kiszámíthatatlanságának árát ne a polgároknak kelljen megfizetniük. Az európai szocialista, munkáspárti, szociáldemokrata pártoknak cselekedniük kell, hogy garantálják az állampolgárok életszínvonalát. Nem engedhetjük meg magunknak a várakozás luxusát, cselekvésre van szükség!"
    A szocialista vezetők által elfogadott deklaráció megállapítja, hogy szabályozott, átlátható és stabil pénzügyi piacok nélkül nem várható el a szükséges befektetésektől, hogy új és jobb munkahelyeket, és tudásalapú gazdaságot teremtsenek! Azonnali lépések szükségesek annak érdekében, hogy jobb szabályozást alakítsunk ki, és ellensúlyozzuk a gazdasági visszaesést.
    A dokumentum vázolja, hogy Európának energikus és koordinált lépésekre van szüksége mind az unió, mind pedig a tagállamok szintjén egyaránt, két fontos területen. Olyan gazdaságpolitikát kell kialakítani, amely képes gátat szabni a gazdasági recessziónak és képes új munkahelyeket teremteni. Egy európai uniós szintű szabályozó keret létrehozása a jobb pénzügyi piacok érdekében megkerülhetetlen.
    Akcióterv a növekedésért, a munkahelyekért, a szociális politikákért a gazdasági recesszió megállítása érdekében
    Európai uniós szintű és tagállami szintű lépések szükségek, cselekedni kell minél előbb!
    A tagállami válaszok a gazdasági kihívásokra már megkezdődtek.
    A legfontosabb lépések:
    Egyidejűleg kell cselekednünk, hogy kihasználjuk gazdaságaink egymásrautaltságának előnyeit. Ezt szem előtt tartva, koordinált lépések szükségesek tagállami szinten, hogy az egyes helyreállítási tervek integráns részét képezzék közös erőfeszítéseinknek, összeegyeztetve Európa környezeti és energia célkitűzéseivel!
    A legjobban sújtott, euróval nem rendelkező uniós tagállamok megsegítése célzott beavatkozásokkal!
    A pénzügyi piacokat szabályozó reformok létrehozása - Európának az élre kell állni!
    Egy új, globális pénzügy piaci szabályrendszer kialakítása a hosszú távú cél. Egy új világgazdasági szervezet kialakítása amely, hasonló a jelenlegi WTO-hoz, de ennek kialakítása idővel jár. Európa kötelessége és egy páratlan lehetőség is számára, hogy ennek a folyamatnak élharcosává, vezetőjévé váljon.
    Az új szabályozásnak mindenre kiterjedőnek kell lennie, biztosítási alapokra, befektetési bankokra egyaránt. Átláthatóságra és adatközzétételre van szükség az összes piaci szereplő számára. Fontos az európai felügyelet, a határok közti pénzügyi szereplőkkel való lépéstartás - kezdve egy kötelező jellegű kapcsolatépítést a nemzeti hatóságokkal. Igazságos és korrekt árfolyamot kell meghatározni az összes termék számára. Hasznos hozzájárulás lenne egy európai árfolyam hitel-ügynökség létrehozása. Elengedhetetlen a munkások védelme, továbbá lehető legszélesebb körű informálása a nyugdíjalapok által történt befektetésekről

    Dobolyi végezetül megjegyezte: "Az európai szocialisták kitartanak amellett, hogy az Európai Unió tagállamainak, az Európai Tanácsnak, az Európai Parlamentnek és Bizottságnak azonnali lépéseket kell tennie! Európának közös álláspontot kell képviselnie a nemzetközi pénzügyi és gazdasági tárgyalásokon az USA-val, Oroszországgal, illetve Kínával!"
    Kormányzati fejetlenség és kapkodás az IMF-hitel ügyében

    Megdöbbentő a kormányzat részéről az a fejetlenség és kapkodás, ami az egész IMF-hitelcsomag ügyében tapasztalható.

    Az internetes portálokon már régóta olvasható, hogy a mentőcsomagnak milyen elemei lesznek. Elképesztő az a kapkodás és fejetlenség ami ebben az ügyben megnyilvánul - jegyezte meg Varga Mihály.
    A mai napon a kormányzat ismertette azt a segélykérő levelet, melyet az IMF vezetőinek küldenek. Ez még mindig nem a szerződés - szögezte le a Fidesz alelnöke. Amit eddig tudunk, az a kormányzat által bejelentett megszorító intézkedések: nyugdíjak, szociális juttatások csökkentése, a 13. havi fizetés és a bérek befagyasztása.
    Az eddigi információk alapján lesz egy mentőcsomag a bankoknak, azoknak a pénzintézeteknek, melyek Magyarországon működnek.
    Eddig azt mondták, hogy túl vagyunk a válságon, már a reálgazdasággal kell foglalkozni, de akkor hogy jönnek most ide a bankok?
    Eddig arról volt szó, hogy az emberek vannak bajban, mert az árfolyamváltozás miatt megdrágultak a hiteleik, most meg azt halljuk, hogy mégis a bankok vannak bajban, és ezeket a pénzintézeteket abból a hitelből kell megsegíteni, amit hazánk felvesz. Ezek a pénzintézetek döntő többségében külföldi, tőkeerős anyabankok tulajdonában vannak.
    A magyar kormány a magyar adófizetők kontójára felvett hitelből akarja megsegíteni ezeket a bankokat?

    Ugyanakkor az IMF-nek írt szándéklevélből kiolvasható, hogy újabb megszorítások készülődnének.”
  • 49. mélygarázs 2008. november 07. 12:10
    „Celeron 2008.11.07. 10:49
    Köszönöm a véleményedet, örülök annak, hogy a témában lehet normális hangon is vitatkozni! Szerintem a véleményünk nem is annyira távoli, mint az elsőre tűnik.
    Mind a bekerülési költség, mind a működtetési költség a létesítmény szempontjából nagyon fontos. Azonban tudomásom szerint mind a mai napig nem vette a városvezetés a faradságot, hogy ezeknek utána nézzen, számoljon. Sajnos ez van a mikor a politikai szempontok fontosabbak a szakmainál.
    A statikai szakvéleményt nem ismerem, nem is értek hozzá, annak ellenére, hogy tanultam. Viszont nagyon rossz döntésnek tartom, hogy egy szakmailag laikus polgármester, vállalja a felelősséget, és hatósági engedélyeztetés lefolytatása nélkül, megnyi ssa az utat. Egyébként az a helyzet bármikor előfordulhat, hogy a csuklós busz, egy teherautót előz ezen a szakaszon, akkor mennyivel kisebb a födémre eső terhelés. A polgármesterünk itt átment hatóságba, a megnyitásához szükséges tulajdonosi hozzájárulás megtagadásakor meg arra hivatkozik, hogy Ő nem hatóság. Tehát megítélésem szerint a statikai probléma csak kifogás, az engedélyezési eljárás közben, hivatalosan is ki kell derülni ennek.
    A hirdetést sajnos nem én adtam fel. Azért tartom , jónak, mert a fontos információkat, visszatartja, ezzel az emberek kíváncsiságát felcsigázza, olyanokét is akik oda sem figyelnének rá. Az információkat csepegtetve kapjuk , a mai hirdetésből kiderült, hogy a helyszín a mélygarázs alsó szintje. Sőt a Glatz Ferenc úr kapott két feladatot is: vendégelje meg a jelenlevőket, valamint hívja meg a Pulzus TV-t. Gondolom a jövő héten újabb részleteket, feladatokat is fognak közölni:
    A felcsigázott érdeklődés mellett nehezen tudom elképzelni, hogy valaki nem megy el.
    Ha létre jön a rendezvény, megdől a szellőzés problémájára épített tézis, hiszen a Rádonyi Úr azt nyilatkozta, hogy a garázsba lemenni már két percre is életveszélyes.
    Kedves Caleron
    Egyetértünk abba, hogy a parkoló megnyitása szükséges, azt kell megtudni kik azok, akik ezért tehetnek valamit, és rászorítani őket a cselekvésre. Ezt csak tárgyalásokkal, egyűt működéssel lehet elérni, amihez nyilván sok sérelmet félre kell tenni kölcsönösen. Nem könnyű, mi ezt legfeljebb a véleményünkkel tudjuk befolyásolni”
  • 48. Celeron 2008. november 07. 10:49
    „mélygarázs!
    az eddig leírtakból én úgy értelmeztem, hogy nem biztos az hogy városi tulajdonba megy át ( nem mindegy hogy abban marad vagy abba megy át, mivel most nem a városé, de lehet hogy rosszul tudom.) ezen kívül meg kellen nyitni, működnie kellene, és akkor még ott van az a fránya bekerülési költség...
    és szerinted mennyi idő alatt térül meg? milyen óradíjjal?
    az előző városvezetésben sok "vezetőnek" még csak eszébe sem jutottak olyan dolgok amire dezsőbáá szóbeli megbízásokat, vagy inkább utasításokat osztogatott, amik csak a leváltása után jöttek felszínre.
    a hírsztár múlt heti hirdetésében én nem találtam helyszínt a meghívóhoz. a mait még nem láttam. de ha esetleg te adtad fel akkor biztos többet tudsz.
    Rádonyi László a födémről szakvélemény alapján egy másik fórumon ezt mondta: " nem épített nem megfelelő teherbírású hídszerkezetet, mely a meglévő statikai szakvélemény szerint nem alkalmas az előírt 40 tonnás terhelés elbírására, így például nem engedhető meg a csuklós buszok kétirányú forgalma az ógabona téren" érted? például csuklós buszok kétirányú forgalma.
    az hogy neked mitől tűnik profinak egy aláíratlan hirdetés azt kifejthetnéd bővebben...
    szerintem a legfontosabb nyitott kérdés a tulajdonosok hozzáállása. mikor fejezik be a "művet", mikor kezdik meg a próbaüzemet, ki fogja üzemeltetni...
    félre ne érts szerintem is égető szükség van egy mélygarázsra a színház és a liszt környékén. de nem mindegy milyen áron! meggyőződésem, hogy nem szabadott volna konferencia központot építeni mélygarázs nélkül.”
  • 47. mélygarázs 2008. november 07. 10:19
    „Jay80 2008.11.06. 22:30
    A leírtak nagyjából megfelelnek a valóságnak, ugyan a projekt cég tulajdonlásáról most is folynak tárgyalások, ez változhat a következő napokban. Viszont fontos, amit írtál, a garázs a bérleti szerződés lejárta után a Holding tulajdonába megy át, tehát városi tulajdonba marad. Ezzel szemben a városvezetés azt állítja, nem kerül városi tulajdonba a létesítmény.
    Néhány további anomália az ügyben: Írod, hogy olyan kötelezettség vállalások is vannak az ügyben, amiről nincs, dokumentáció, a városházán, akkor honnan tudják, hogy létezik ilyen, ha tudják, miért nem kérdezik meg az elődeiktől, vagy a jegyzőtől, aki akkor is hivatalba volt. A Simon Úr a Holding Felügyelő Bizottságának az elnöke volt abban az időben, neki kellet, hogy rálátása legyen az ügyekre. Miért nem kérdezik meg az előző városvezetést, talán nem kellene sötétben tapogatózni.
    A Rádonyi Úr szerint a mélygarázs szellőzése életveszélyes, 2 percre sem szabad oda embert leengedni, ezzel szemben egy ismeretlen / Hírsztár hirdetés/ a parkoló alsó szintjére nyílt fórumot szervez, lehet, hogy Ő többet tud a szellőzés működéséről? Vagy kockáztatja, az oda elmenők biztonságát? Nem hiszem annál profibbnak, tűnik számomra.
    A városvezetés szerint a födém statikailag gyenge, nehéz járművek, buszok közlekedésére nem alkalmas, ugyanakkor a polgármester Önhatalmúlag, engedély nélkül megnyitotta az utat a garázs felett, ezzel veszélyezteti az arra közlekedőket.
    Természetesen sok nyitott kérdés van, az ügy körül, aminek a megoldásához elsősorban szándékra és együttműködésre van szükség.
    sopron.melygarazs@gmail.com”
  • 46. KERESZTYÉN LÉT 2008. november 07. 08:32
    „BIZONY - BIZONY!!

    A KERESZTYÉN LÉT AZ NAGYON BECSÜLENDŐ - FŐLEG HA NEM CSAK SZAVAKBAN NYILVÁNUL MEG !!!”
  • 45. Dialektika (vitatkozásmód) 2008. november 07. 08:27
    „Rádonyi úr, egy magát kereszténynek tartó politukustól, több tisztességet és több becsületet várnak el a soproniak. Soha ne feledje el, "Seki nem tud becsületre, hirnévre, tisztességre szert tenni, pusztán csak megörökölt erényei révén."”
  • 44. A VÁLSÁG 2008. november 07. 07:28
    „ÉSSZERŰTLEN és ELLENTMONDÓ NYILATKOZATOK és DÖNTÉSEK ORSZÁGOS SZINTEN IS:

    600 milliárd forint a bankrendszernek
    Erre azért van szükség,
    hogy a
    magyar bankok ne szenvedjenek versenyhátrányt
    az
    európai pénzintézetekkel szemben

    A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az IMF megállapodás keretében 600 milliárd forintos pénzügyi támogatási csomagot dolgoz ki a magyar bankok számára, amelyből 300 milliárd a tőkejavítást szolgálja, 300 milliárd forint pedig garanciaalapként működik - jelentette be Simor András jegybankelnök, Veres János pénzügyminiszterrel közösen tartott, csütörtöki sajtótájékoztatóján Budapesten.
    A tőkejavítást szolgáló részt jövő január 31-ig lehet igénybe venni, míg a garanciaalapot 2009. december végéig. Simor András hozzátette: ha a tőkejavító alapban lévő összeget nem hívják le a bankok, akkor a fennmaradó rész átkerülhet a garanciaalapba.
    A tőkenövelési alap nagyságát úgy állapították meg, hogy azáltal a jogosult bankok tőkemegfelelési mutatója 14 százalékra emelkedjen. "Azok a legnagyobb bankok részesedhetnek ebből a tőkejavító alapból, amelyek a pénzügyi rendszer szempontjából alapvető fontosságúak, és amelyeknek szavatoló tőkéje meghaladja a 200 milliárd forintot" - fogalmazott Simor András.
    Az állam, amikor befektet ezekbe a bankokba, megfelelő jogosítványokra tesz szert, nemszavazó, osztalék elsőbbségi részvényt szerezve, amely részvények a piaci árakat tükrözik és ellenőrzési jogokra is lehetőséget adnak - tette hozzá.
    A jegybankelnök elmondta: a 300 milliárd forintos garanciaalap célja, hogy a magyar bankok lejáró forrásai helyett új forrásokat - 3 hónap és 5 éves futamidő közötti hitelt és értékpapírt - alacsonyabb költséggel tudjanak bevonni, mivel a forrásbevonás mögött állami garancia áll. A 300 milliárdos garancia alap több is lehet abban az esetben, ha a tőkejavító alap nem fogy el 2009. január 31-ig. A garanciaalapból az a bank részesülhet, amely a tőkejavító alapot már igénybe vette.
    A 300 milliárd forintos garancia alap értéknövelését elősegítendő, az MNB a nála letétbe helyezett összeget az euróövezet országai által euróban jegyzett, legalább AA minősítéssel ellátott államkötvényekbe fekteti - közölte Simor András. Hozzátette: az állam a bankoknak nyújtott garanciáért megfelelő díjat számít fel.
    A támogatási csomag hátterét megvilágítva, az MNB elnöke elmondta: a magyar bankrendszer rendkívül jó pozíciókkal rendelkezett a nemzetközi válság kitörésekor. Ez érvényes volt a tőkemegfelelési mutatóra, a likviditási helyzetre, a nyereségtermelő képességre és az eszközök minőségére egyaránt - tette hozzá.
    "Azt láttuk, hogy a világ számos országának kormánya, illetve parlamentje támogatási csomaggal erősítette meg a bankrendszert, ez történt az amerikai, angol, francia, német, osztrák svéd, olasz bankrendszerrel is" - jelezte Simor.
    Két célt szolgáltak ezek a bankokat erősítő csomagok: egyrészt megemelték a bankrendszer tőkeerejét, másrészt garanciát nyújtottak a forrásbevonáshoz. A most ismertetett 600 milliárd forintos csomagra azért van szükség, hogy a magyar bankok ne szenvedjenek versenyhátrányt az európai pénzintézetekkel szemben, és legalább olyan elbírálásban és kedvezményben részesüljenek, mint európai versenytársaik - hangsúlyozta a jegybank elnöke.
    A csomag kidolgozása során a magyar fél konzultált az Európai Központi Bankkal, figyelembe vette javaslatait, továbbá megbeszéléseket folytatott az Európai Bizottság versenyhatóságával is.
    A bankokat érintő csomagról november 10-ig törvényjavaslatot nyújt be a kormány, és soron kívüli eljárásban kéri annak mielőbbi jóváhagyását.
    Veres János a 20 milliárd euró összegű pénzügyi mentőcsomag részeként az Európai Unió által nyújtott 6,5 milliárd eurós összegről elmondta: a megállapodás végleges aláírására a jövő héten kerülhet sor. A Nemzetközi Valutaalap által nyújtott 12,5 milliárd euró összegű készenléti hitelről a IMF igazgatósága csütörtök késő este dönt. (A Világbank 1 milliárd euróval járul hozzá a pénzügyi csomaghoz.)
    A pénzügyminiszter ismertette a 2009. évi módosított költségvetéshez kapcsolódó makrogazdasági pályát: amely a GDP 1 százalékos csökkenésével, 4,5 százalékos inflációval, GDP arányosan 2 százalékos folyó fizetési mérleghiánnyal és ugyancsak GDP arányosan 2,6 százalékos államháztartási deficittel számol.
    Az állam finanszírozási igényének csökkentése érdekében az elsődleges (kamatköltségek nélküli) kormányzati kiadásokat jövőre a GDP 2 százalékával csökkenti a kormányzat, ez a már ismert takarékossági lépések révén valósítható meg - jelezte Veres János. Hozzátette: más, eddig nem ismert takarékossági intézkedéseket nem tartalmaz az IMF-nek küldött nyilatkozat.
    "A közpénzügyi törvény elfogadása szerepel mind a három nemzetközi szervezettel folytatott tárgyalásban, ezért reméljük, hogy az elmúlt napok pártközi tárgyalásai eredményt hoznak, és olyan közpénzügyi törvényt fogad el a Parlament, amely közép és hosszú távon stabil és kiszámítható közpénz-gazdálkodást tesz lehetővé Magyarországon" - fogalmazott a pénzügyminiszter.
    Veres János elmondta: noha Magyarországon havonta jelenik meg az államháztartási jelentés, a nemzetközi szervezetek a negyedéves jelentést tartják fontosnak, ezért ilyen összesítést készít a Pénzügyminisztérium.
    Ma Magyarországon három bank, a Magyar Külkereskedelmi Bank, az OTP és a CIB felel meg a bankmentő csomag követelményeinek - jelentette ki Veres János pénzügyminiszter a parlament költségvetési bizottság előtt csütörtökön. Hozzátette: e pénzintézeteknek éri el szavatoló tőkéjük a 200 milliárd forintos értékhatárt.
    Veres János az általa kezdeményezett bizottsági ülésen elmondta: a Magyar Külkereskedelmi Bank, az OTP és a CIB jogosult a megállapodásban rögzített feltételek igénylésére. A pénzintézetek január 31-ig kérhetnek tőkejuttatást, ám, hogy megkapják-e, azt majd Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyminisztérium dönti el.
    A miniszter leszögezte: ha a bankok megkapják a tőkejuttatást, akkor az állam tulajdonossá válik, a nem szavazó részvényeken túlmenően irányítási jogokat is kap. A tárca által november 10-ig a parlament elé terjesztendő törvénycsomag rögzíti majd, hogy milyen törvényi feltételek mellett kaphatnak a bankok segítséget.
    A tőkejuttatást nemcsak tőzsdén jegyezett bankok kérhetik, az általános nemzetközi gyakorlatnak megfelelő értékmeghatározás dönti majd el, hogy mely bankok tartozhatnak majd e körbe. A feltétel az, hogy a bank 200 milliárd forintos szavatoló tőkével rendelkezzen. E fölött a limit fölött ma három bank van Magyarországon - szögezte le Veres János.
    A bizottsági ülés után Veres János újságíróknak azt mondta: a törvénymódosítás és a bankok kéréséről függ majd, hogy egy-egy pénzintézetben milyen mértékű lesz az esetleges állami tulajdon.
    Veres János a bizottság előtt elmondta még: a kormány 600 milliárd forintos támogatási csomagot állít össze az IMF-program részeként. E csomagban 300 milliárd forint a bankok tőkéjének megerősítését szolgálja, úgynevezett tőkeerősítő alap formájában, további 300 milliárd forint pedig az ezt igénybe vevő bankok számára a forrásbevonás megkönnyítést teszi lehetővé forrás garancia alap működésével. Az intézkedések átmenti jellegűek - szögezte le a pénzügyminiszter.

    Ne a polgároknak kelljen megfizetni a kapzsiság árát
    Nem engedhetjük meg magunknak a várakozás luxusát, cselekvésre van szükség!

    "Sajnálatra méltó, hogy a pénzügyi válság árát, amely a neoliberális gazdaságpolitika eredménye, ártatlan családok millióinak kell megfizetnie. Az Európai Uniónak és a tagállamoknak cselekedniük kell, hiszen ez elfogadhatatlan." - mondta Dobolyi Alexandra, az Európai Szocialista Párt elnökségi tagja a Brüsszelben megrendezett szocialista csúcsértekezleten megfogalmazott záródokumentummal kapcsolatban.
    "Cselekednünk kell, mégpedig a saját módunkon; szocialista, szociáldemokrata módon, egy jól szabályozott szociális piacgazdasági modell alapján! Itt az ideje annak, hogy a hangsúly a demokratikus kormányzáson és a közérdeken legyen a piacközpontúság, a magánjellegű gazdasági haszonszerzés és az elfogadhatatlan spekulációkkal szemben" - áll a záróokmányban.
    Dobolyi elmondta: "Annak érdekében, hogy a pénzügyi válság ne fordulhasson elő még egyszer, elengedhetetlen, hogy a pénzügyi piacokat megreformáljuk saját progresszív elképzeléseink alapján. A kapzsiságot és a pénzpiacok kiszámíthatatlanságának árát ne a polgároknak kelljen megfizetniük. Az európai szocialista, munkáspárti, szociáldemokrata pártoknak cselekedniük kell, hogy garantálják az állampolgárok életszínvonalát. Nem engedhetjük meg magunknak a várakozás luxusát, cselekvésre van szükség!"
    A szocialista vezetők által elfogadott deklaráció megállapítja, hogy szabályozott, átlátható és stabil pénzügyi piacok nélkül nem várható el a szükséges befektetésektől, hogy új és jobb munkahelyeket, és tudásalapú gazdaságot teremtsenek! Azonnali lépések szükségesek annak érdekében, hogy jobb szabályozást alakítsunk ki, és ellensúlyozzuk a gazdasági visszaesést.
    A dokumentum vázolja, hogy Európának energikus és koordinált lépésekre van szüksége mind az unió, mind pedig a tagállamok szintjén egyaránt, két fontos területen. Olyan gazdaságpolitikát kell kialakítani, amely képes gátat szabni a gazdasági recessziónak és képes új munkahelyeket teremteni. Egy európai uniós szintű szabályozó keret létrehozása a jobb pénzügyi piacok érdekében megkerülhetetlen.
    Akcióterv a növekedésért, a munkahelyekért, a szociális politikákért a gazdasági recesszió megállítása érdekében
    Európai uniós szintű és tagállami szintű lépések szükségek, cselekedni kell minél előbb!
    A tagállami válaszok a gazdasági kihívásokra már megkezdődtek.
    A legfontosabb lépések:
    Egyidejűleg kell cselekednünk, hogy kihasználjuk gazdaságaink egymásrautaltságának előnyeit. Ezt szem előtt tartva, koordinált lépések szükségesek tagállami szinten, hogy az egyes helyreállítási tervek integráns részét képezzék közös erőfeszítéseinknek, összeegyeztetve Európa környezeti és energia célkitűzéseivel!
    A legjobban sújtott, euróval nem rendelkező uniós tagállamok megsegítése célzott beavatkozásokkal!
    A pénzügyi piacokat szabályozó reformok létrehozása - Európának az élre kell állni!
    Egy új, globális pénzügy piaci szabályrendszer kialakítása a hosszú távú cél. Egy új világgazdasági szervezet kialakítása amely, hasonló a jelenlegi WTO-hoz, de ennek kialakítása idővel jár. Európa kötelessége és egy páratlan lehetőség is számára, hogy ennek a folyamatnak élharcosává, vezetőjévé váljon.
    Az új szabályozásnak mindenre kiterjedőnek kell lennie, biztosítási alapokra, befektetési bankokra egyaránt. Átláthatóságra és adatközzétételre van szükség az összes piaci szereplő számára. Fontos az európai felügyelet, a határok közti pénzügyi szereplőkkel való lépéstartás - kezdve egy kötelező jellegű kapcsolatépítést a nemzeti hatóságokkal. Igazságos és korrekt árfolyamot kell meghatározni az összes termék számára. Hasznos hozzájárulás lenne egy európai árfolyam hitel-ügynökség létrehozása. Elengedhetetlen a munkások védelme, továbbá lehető legszélesebb körű informálása a nyugdíjalapok által történt befektetésekről

    Dobolyi végezetül megjegyezte: "Az európai szocialisták kitartanak amellett, hogy az Európai Unió tagállamainak, az Európai Tanácsnak, az Európai Parlamentnek és Bizottságnak azonnali lépéseket kell tennie! Európának közös álláspontot kell képviselnie a nemzetközi pénzügyi és gazdasági tárgyalásokon az USA-val, Oroszországgal, illetve Kínával!"
    Kormányzati fejetlenség és kapkodás az IMF-hitel ügyében

    Megdöbbentő a kormányzat részéről az a fejetlenség és kapkodás, ami az egész IMF-hitelcsomag ügyében tapasztalható.

    Az internetes portálokon már régóta olvasható, hogy a mentőcsomagnak milyen elemei lesznek. Elképesztő az a kapkodás és fejetlenség ami ebben az ügyben megnyilvánul - jegyezte meg Varga Mihály.
    A mai napon a kormányzat ismertette azt a segélykérő levelet, melyet az IMF vezetőinek küldenek. Ez még mindig nem a szerződés - szögezte le a Fidesz alelnöke. Amit eddig tudunk, az a kormányzat által bejelentett megszorító intézkedések: nyugdíjak, szociális juttatások csökkentése, a 13. havi fizetés és a bérek befagyasztása.
    Az eddigi információk alapján lesz egy mentőcsomag a bankoknak, azoknak a pénzintézeteknek, melyek Magyarországon működnek.
    Eddig azt mondták, hogy túl vagyunk a válságon, már a reálgazdasággal kell foglalkozni, de akkor hogy jönnek most ide a bankok?
    Eddig arról volt szó, hogy az emberek vannak bajban, mert az árfolyamváltozás miatt megdrágultak a hiteleik, most meg azt halljuk, hogy mégis a bankok vannak bajban, és ezeket a pénzintézeteket abból a hitelből kell megsegíteni, amit hazánk felvesz. Ezek a pénzintézetek döntő többségében külföldi, tőkeerős anyabankok tulajdonában vannak.
    A magyar kormány a magyar adófizetők kontójára felvett hitelből akarja megsegíteni ezeket a bankokat?

    Ugyanakkor az IMF-nek írt szándéklevélből kiolvasható, hogy újabb megszorítások készülődnének.”
  • 43. Rádonyi László 2008. november 07. 06:07
    „Néhány szót a globális válságról /ahogy én látom/:
    A válság pézügyinek indult, gazdasági lesz belöle és egész ideje alatt bizalmi válság marad.
    Sajnos hazánkat roszz pénzügyi-gazdasági és bizalmi állapotban érte /az okokat mindenki ismeri/. Sopron sajnos ugyanabban az állapotban van mint az ország és bár a jelenlegi városvezetés 2 éves működése alatt új hitelfelvételről nem döntött, mégis nyögjük a korábban felvett 8,5 Milliárd önkormányzati és az ünkormányzati cégek által felvett mintegy 4 Milliárd forint törlesztését./2002-ben a hitelállomány ha jól emlékszem 500 millió Ft körül volt/.”
  • 42. Jay80 2008. november 06. 22:30
    „Mélygarázs : Az elkészült mélygarázst a projekttársaság átadja egy banknak, s a pénzintézet erre szakosodott cégétől lízingeli majd a Sopron Holding Rt., amely az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő vagyonkezelő társaság. E holding üzemelteti a mélygarázst, s a bevételekből fizeti a lízingdíjat. A 24 évben megállapított futamidő után a holding megszerzi azt a céget, amelytől lízingeli a mélygarázst.”
  • 41. Jay80 2008. november 06. 22:21
    „Érdekes neked mindig másak az információid. És te emlékszel arra, hogy több olyan ingatlant is eladott Walter féle vezetés, ami csak egy kis töredéke annak amit bemásolok : "Walter Dezső 20 millióért adott el egy 60 milliós házat a soproni önkormányzat nevében a saját fiának, az még elmegy. Az, hogy irdatlanul előnytelen szerződéseket kötött a helyi mélygarázs kivitelezőjével, szintén a szokásos pazarlás számlájára írható.

    Az viszont, hogy ugyanezen kivitelező cég felé emellett még olyan kötelezettségek is vannak, melyekről az iratok "nem lelhetőek fent az önkormányzatnál", már kifejezetten vicces.

    Hogy klasszkustól idézzek: "És ezt így hogy?" Mókás dolog lehet az új fideszes vezetésnek úgy irányítani a várost, hogy közben fogalmuk sincs arról, milyen kötelezettségekhez kellene tartaniuk magukat"”
  • 40. Intel 2008. november 06. 21:42
    „Rádonyi Úr!

    Emlékezik, mikor az egészség háznál félre vezette a közvéleményt?
    Majd a felek cáfolták, hogy amit a jegyző állít, ők olyan levelet nem írtak Önöknek?

    Emlékezik arra, hogy mikor megnyitott Sopronba a Ba... áruház engedélyek nélkül?

    Mit is tett az Ön jog követő jegyzője?
    Mit tesz mélygarázs ügyben?
    Emlékezik, azt mondta, 18.án az STP, és a Bank nem lesz jelen a találkozón!

    Nekem másak az információim!”
  • 39. Rádonyi László 2008. november 06. 20:56
    „A Jegyző úr a Közgyűlésben a törvényesség őre. A két határozati javaslatnál kifejtette, hogy véleménye szerint az azokban megfogalmazottak a polgármester úr hatáskörének elvonását jelentik. A képviselők megítélése szerint nem vonták el a pm. hatáskörét, mert a határozati javaslatban felkérték - bizonyos feltételek teljesülése esetén - a tulajdonosi hozzájárulás megadására.
    A laikus közgyűlés egyébként a jegyző állásfoglalása ellenére is hozhat döntést, amit majd a Közigazgatási Hivatal törvényességi szempontból véleményez. Megtette ezt már más ügyekben is, amit a Közgyúlés vagy elfogad, vagy nem. Ekkor a Közig. Hivatal az Alkotmánybírósághoz fordulhat igaza védelmében. Az AB döntése már kötelezi az Önkormányzatot.”
  • 38. Feri1 2008. november 06. 20:49
    „"Az elemzők a kutatást a 2004 és 2007 között született rendeletek és határozatok körében végezték el"
    A jelen önkormányzat 2007-ben kezdte az értékelhető munkáját.
    Akkor kiket minősítettek is így?
    Segítsek, kedves Intel?”
  • 37. Intel 2008. november 06. 19:10
    „Rádonyi Úr!
    Ezt kommentálja!”
  • 36. JEGYZŐ 2008. november 06. 18:39
    „Szarvahibát vétett!

    NEM SZÁMÍT!!!

    Ő A JEGYZŐ ÉS KÉSZ!!!

    AKINEK NEM TETSZIK BENY..L...HAT!!!!”
  • 35. Szavashibát vétett. 2008. november 06. 13:03
    „A jegyző nem volt tisztában a polgármestert megillető jogokkal, a tulajdonosi hozzájárulás mikéntjével. Nem először tévedett és nem is utoljára. Azt mondta, hogy a 2 és 3 modósító inditvány jogszabálysértő. Mindezek ellenére megszavaztatta az önkormányzati képviselőkkel. Szavas hibát vétett.”
  • 34. A CIKK 2008. november 06. 13:02
    „Csaba Zsuzsanna!

    A KISALFÖLD-ben MINDENKI ELOLVASHATJA, AKIT ÉRDEKEL!!!!”
  • 33. A JEGYZŐ 2008. november 06. 12:50
    „Csaba Zsuzsanna!

    NANE!

    A JEGYZŐ ÚR A HELYZET MAGASLATÁN VAN!!!
    DE OTT ÁM!
    HOL LENNE MÁSHOL - AKI "ÉLET-HALÁL" URA A ÖNKORMÁNYZATBAN!”
  • 32. Csaba Zsuzsanna 2008. november 06. 11:55
    „31_es!

    Elküldenéd ezt a városvezetésnek is?

    látó!(15)
    Nagyon jó,hogy elgondolkodtál és megosztottad velünk, főleg ami a jegyzőre vonatkozik!
    Tegnap este néztem a soproni Tv-ben a 10.30.-i közgyűlés ismétlését! Hát mit mondja, a Jegyző Úr nem volt éppen a helyzet magaslatán!”
51 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Top 12 - a legérdekesebb történetek Charles Simonyi életéből

Egyházasfalu-Egyesült Államok - A megyei származású Charles Simonyi nevét tavalyi űrrepülése során… Tovább olvasom