Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Huszonhét pályamű a Várkerületre

Eredményes, bár nem egyértelműen lett sikeres a Várkerület funkcióváltására, új arculatára kiírt pályázat. Bár 27 pályamű beérkezett, első helyezettet nem hirdettek.

Az egykori várfal mentén kialakult központi körút, a Várkerület funkcióváltást követő új arculatának kialakítására vonatkozó építészeti javaslatok reményében írt ki a város önkormányzata országos, nyilvános és titkos pályázatot. (A titkosság szabályának megsértése miatt két pályaművet ki kellett zárni, így a zsűri 25 pályaművet bírált el.) A dr. Winkler Gábor építész vezette bírálóbizottság megállapította, hogy bár a kiírásnak mindenben megfelelő pályaterv nem érkezett, a pályázat eredményes volt.

A tervezőknek számos akadályt kellett leküzdeniük. A kiírásban szerepelt, hogy az új térszerkezet a funkciót bővítő módon biztosítsa a Várkerület mentén elhelyezkedő intézmények és vállalkozások működését, állítsa vissza a köztéri jelleget, ugyanakkor biztosítsa a gépkocsiforgalmat.

Ötleteket vártak a vendéglátóhelyek megjelenésére, kertépítészeti elemekre, tömegközlekedésre, ezzel együtt a sopronias arculat megőrzésére is. A feladat olyannyira összetett volt, hogy maradéktalanul nem is oldották meg a pályázók, legalábbis a bírálók szerint, akik azért leszögezték: a díjazott tervek készítői a tanulságok levonásával minden bizonnyal tudnak olyan alternatívát készíteni, amely már alapul szolgálhat a megvalósításhoz.

A Várkerület funkcióváltást követő új arculatának kialakítására írt ki a város önkormányzata nyilvános pályázatot. Fotó: Gosztonyi
A Várkerület funkcióváltást követő új arculatának kialakítására írt ki a város önkormányzata nyilvános pályázatot. Fotó: Gosztonyi

Az önkormányzat összesen hat pályaművet díjazott, köztük a második helyen ˝végzett˝, azaz ebben a helyzetben a legsikeresebbnek ítélt a Hetedik Műterem pályaműve. (A budapesti kft. kétmillió forint, a harmadik csapat egymillió forint, míg a többiek, köztük kópházi és soproni tervezők félmillió forint díjban részesültek.) A városházán arról érdeklődtünk, mi lesz a tervek sorsa, s még inkább: mi történik majd a Várkerületen?

– A belváros felújításának második ütemében kerülhet majd sor a Várkerület forgalmának csillapítására és az egykori köztéri jelleg kialakítására – válaszolta portálunk érdeklődésére Kuslits Tibor főépítész. – Ez egy sajátos témájú építészeti tervpályázat, mondhatni ötletpályázat volt, örülünk, hogy ennyi tervező fantáziáját mozgatta meg a feladat. A megvalósításig azonban még hosszú előkészítésre van szükség. Többlépcsős, széles körben lefolytatott társadalmi egyeztetés után végül azokat az elgondolásokat, illetve tervet valósítjuk meg, melyeket minden soproni támogat és elfogad. Közös cél, hogy széles társadalmi támogatottságú terv szülessen a Várkerület átalakítására és a sok jó ötlet beépítésével növekedjen a város vonzereje.


Villamos talán, kerékpár mindenképpen

A bírálóbizottság szerint azok a pályázók jártak el helyesen, akik az idegenforgalmat és az ott lakókat is kiszolgáló forgalmat a Várkerület külső karéjához közelítették, meghagyva, néhol teraszként kiterjesztve az épületek előtti járdát. Volt, aki az egykori villamosközlekedést állította vissza, amit elvileg támogathatónak, gyakorlatilag nehezen megvalósíthatónak ítéltek. Maradtak inkább – egyelőre papíron – az elektromos kisbuszok, a kerékpáros közlekedésre tett javaslatok viszont jól illeszkednek a város kerékpáros-koncepciójába.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. Filtec 2009. november 25. 23:21
    „ 
     

    Kérjük vissza Szombathelytől a régi soproni villamos kocsikat?


    Villamos, trolli részemről elvetve.
    Hogy nézne ki a város felső vezetékek tömegével?
     
     ”
  • 30. Beaubo 2009. november 25. 14:06
    „Nincs pénz? Hát miért vannak EU-pénzek, miért vagyunk EU-tagország???? Minden hülyeségnek van pénz, de a jövöbeli közlekedési megoldásoknak nincsen?! Milyen világon élünk itt, 60 km Bécsböl ?? Egy olyan országban, ahol a politikusok szétlopják és szétosztagatják pénzeket? Keményen kellene a média-támogatás, már szigorúan ellenörízni kéne hogy hová tünnek a pénzeket.... Vége a magyar lopás-rendszernek, mi fiatalok szeretnénk, hogy nálunk is olyan projektek valósítanak meg mint Nyugaton - igaz van miro132nak, talán Ausztriából kellene valakit hozni Sopronba, aki rendet csinál....mint Thurner Mihály a 20-os években...
    Nézzetek meg Nizzát (Franciaország), ott voltam 2 évvel ezelött, egy teljesen új villamost hozták létre a városban, felfúrták a fél belváros, és kitünöen müködik:
    http://www.tramway-nice.org/
    http://images.google.at/images?hl=de&q=Tramway+de+Nice&um=1&ie=UTF-8&ei=KSkNS5qqLY2x4Qbox4GFBA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCsQsAQwAw

    Ez Sopronban miért nem lehetne? Itt a változás ideje !!
    Elegünk van a sok kifogásból !!!”
  • 29. józanparaszt 2009. november 25. 09:00
    „27: be sem kellene szállnia sok embernek a "pléhkaszniba" ! menjen gyalog v.bicajjal akinek nem kell nagy motyót cipelnie! 5km a max.táv a városban!”
  • 28. miro132 2009. november 24. 15:33
    „nezzetek meg ezt a fenti fenykepet: nem tunik fel senkinek hogy milyen gagyi ez a kozvilagitasi kandellaber a kepen ? Raadasul ebbol is csak 1 db van. A kabel a ket epulet kozott a levegoben is lehangolo es ez a gyonyoru fekete feher csikos lancos elvalszto is kb az 50 es evekre emlekeztet. Valahogyan Sopronrol az velemenyem hogy sajnos rendezetlen kisvaros foleg ha az ausztiai telepulesekhez hasonlitom... Lehet hogy erdemes lenne valahonnan ausztriabol hozni egy varosi epiteszt vagy valakit aki reszt vett mar lepukkant telepulesek rendbeteteleben..
    miro”
  • 27. beleptem 2009. november 24. 15:24
    „info, oké ez mind szép és jó, de Hollandia olyan lapos,mint a teflonsütő és még hó sem esik télen. Úgy nem nehéz bicikliutakat csinálni és biciklizni.
    Szerinted itt ki tekerne fel a városból a Lőverekbe a tél kellős közepén. Egyszerűbb le/felgurulni az autóval, na meg a bicikliutak miatt hol álljanak meg az autók? A parkolás így is katasztrófa. Nem kellene a Szt Mihály utat végre egyirányúsítani?”
  • 26. Ikoza 2009. november 24. 15:22
    „Véleményem szerint a várkerületi forgalmat a Petőfi tértől le kellene vinni a föld alá Mátyás király utcai és Erzsébet utcai csatlakozással a kis Várkerületig. Ezt oly módon oldanám meg, mint a földalattit Pesten 1896-ban. Nyílt árok, vasoszlopok és vasgerendák. A felszínen biztosítanék az áruszállítás és a lakók számára gépjárműforgalmat, mely kártyás-sorompós beléptetéssel működne. A burkolatot lehetne parkosítani és díszkővel fedni. De ezt véletlenül sem úgy kell elképzelni, mint a Füredi sétány ocsmány 90-es évekbeli forradalmian gagyi megoldásait... Én is támogatnám a villamost, mely körbe járna a várkerületen a parkolóháztól a parkolóházig. Ezzel megoldódna, a turizmus problémája is. Leteszi a kocsit és mehet egy-két megállót villamossal. A villamos a századfordulós modell pontos mása lehetne, modern technikai megoldásokkal a burkolat alatt. Meggyőződésem, hogy ez az egyetlen minőségi megoldás. Nyilván erre nem lesz pénz. De akkor inkább ne is költsünk gányolásra milliókat. Utálom a félmegoldásokat...”
  • 25. beleptem 2009. november 24. 15:21
    „Villamos, oké utána meg egy siklót a Lőverekbe :)
    Azért maradjuk a realitás talaján, lesz két virág a képen szereplő "szigeten", új térnurkolat, ahogy a Kisvárkeren. Minden marad a régiben, legalább 10 évig.”
  • 24. FZ 2009. november 24. 13:17
    „a villamos jó ötlet :)”
  • 23. látó 2009. november 24. 10:18
    „Amit a legtöbb hozzászóló leírt azzal tulajdonképpen egyet lehet érteni....Dubaiban! A gond ott van, hogy a felsorolt beruházások villamos, mélygarázsok, felszíni parkolás megszűntetése, sétálóutcák kialakítása, kerékpárutak, földalatti átjárók, fürdőfejlesztés, fogaskerekű, belváros rehabilitációja (a jelenlegi terveknél lényegesen nagyobb ívű), parkosítás, virágosítás, marketing tevékenység, ezek bekerülési értéke több száz! milliárd Ft! Erre finanszírozót találni a mai körülmények között, meglehetősen nehéz....gondolom a tisztelt hozzászólók is akartak már felvenni hitelt, tudják, mivel jár..a bank nem valószínű, hogy elfogadja fedezetnek a kalkulált idegenforgalom megugrásából eredő bevételnövekményt (ami valljuk be nem igazán számszerűsíthető)!
    Persze álmodozni lehet, mert kis lépésekkel egy jól felépített koncepció mentén a lehetőségekhez képest törekedni kell a város élhetőbbé tételére!”
  • 22. Hozzászóló 2009. november 24. 08:36
    „Talán rosszul fogalmazott az újságíró. A TITKOSSÁG itt biztosan nem azt jelenti, hogy senki nem ismerheti meg a terveket, hiszen éppen azt írják, hogy az az elképzelés, hogy társadalmi összhangban alakuljon ki a tényleges dokumentáció. Itt arról van szó, hogy - ahogy az egyébként a tervpályázatoknál lenni szokott - a pályamunkák jelszóval érkeznek, a bíráló bizottság nem ismeri, hogy melyik munka melyik építész vagy építésziroda terve.”
  • 21. Cerwin 2009. november 24. 07:51
    „Az egyirányúsítás pénzbe sem nagyon kerülne, és sokat jelentene. A parkolást is megszüntetném, ott járda lenne és kerékpárút. Mélygarázst viszont szükséges lenne még építeni.”
  • 20. Beaubo 2009. november 23. 22:05
    „Ami kellene a Várkerületnek:

    - sétáló utca részek, föleg a Kisvárkerületen, egészen a Hotel Pannóniáig. A másik részeken mehetnek tovább az autók. Ez így is müködik másik városokban, miért ne müködni Sopronba, ha megszokja az ember?
    - környezetvédelmi szempontból bírható tömegközlekedés (NAGYON JÓ A VILLAMOS ÖTLET !!!!) Sopronnak volt villamos a századfordulón. Ezt manapság is lehetne megint építeni, az egész belváros körül, az állomástól egészen a Plázáig! Így a jerevániak úgyanúgy mehetnek be a városba mint a löverekiek.
    - egy másik kereskedelem-struktúra, kinálata: kellene nagy márkák (H&M; Tchibo, szép ruházati boltok, kávézók (hol a régi soproni kávéház-kultúra???), éttermek, jazz-bárok, vinotékák, delikatessen-boltok stb...- amelyek a turistáknak érdekesek lehetnének).
    - még egy parkolóház a másik oldalon (a Széchenyi téri messze van a Kisvárkerületröl).
    - egy kis szép park a Mariaszobornál, gyerekeknek, idösebbnek.
    - közös marketing akciók a boltoknak: "VÁRKERÜLET - az igényes bevásárlás"
    - napközbeni és szombat délutáni nyítás 18 óráig ! Nem 17 órakor kellene bezárniuk a boltoknak.
    - igényes vásárok (könyvek, bio-élelmíszerek, régiségek stb), ahhoz egy kis üveges vásárlocsarnok kellene felépíteni a közepén.
    Ha annyira szép lesz a Várkerület, és mindig történne ott valami, akkor mindenki bemenne a városba, a soproniak úgyanúgy mint a turisták, mert jól érzi magát ott.
    A mostani állapot inkább arra vezet, hogy mindenki haza akar menni, mert zajos, büdös, életveszélyessé vált a Várkerület...nincsen különleges boltok, hangulatok.”
  • 19. canis 2009. november 23. 21:28
    „A titkosságot én sem értem, de a hozzászólásokat sem. Mióta az autósokat kitiltották a belvárosból és a fiatalok kollégiumai helyett más intézmények működnek, a belváros valójában üres, és mégis tele van autókkal... Mert nincs mit tenni... Laknak, szállítanak stb. Most egy lobby még a Várkerület forgalmát is megbénítaná, kitiltaná az autókat. Ezek után a Várkerület is kiürülne végleg. (Bevásárolni úgyis már csak a nyugdíjasok, illetve akik nehezen közlekednek, járnak ezekbe az üzletekbe.) Lehet, hogy a környéken lakóknak nagyon kedvező lenne a változás, de pontosan az veszne el, ami a városi jelleget adja: a nyüzsgés, a forgalom, a városi élet. Sopron településszerkezete (dupla patkó, ill. gyűrű) egyszerűen nem tesz lehetővé egy ilyan megoldást az említett súlyos veszteség, arculatvesztés nélkül, egyszerűen nem lehet úgy kialakítani mint pl a Baross utat Győrben, vagy Szombathelyen a Fő teret. Egyetlen dolgot tudnék elképzelni: újból az egyírányúsítást, a szervízutak valóban gyalogos úttá tételét, úgy, hogy a szervízutakat leszűkítenék (beljebb vinnék a zöld sávokat) és a főúttest két oldalán 45 fokos parkolókat építenének ki. (A tervezett, volt piactéri mélygarázs mellett.) A belvárosban pedig engedélyezném sorompós beléptetőrendszerrel (az igénybevehető parkolóhelyek számának kijelzésével - borsos áron - max. 2 órára a behajtást és parkolást, a Templom utca-Fő tér- Szt. György utca egyirányúsításával. Tudom, nem túl népszerű amit írok, de nem baj, mert én azt szeretném, ha a város nem csak élhető, de valóban nyüzsgő és élvezetes lenne. Ne legyen csend és nyugalom a belvárosban! Az legyen a kertes, vagy külső övezetekben. A város nem erről szól.”
  • 18. info2009* 2009. november 23. 21:11
    „Es elfelejtettem, hogy Hollandiaban bicikli utak vannak MINDENHOL, tovabba ha a belvaros le van zarva, letezik olyan, hogy a varos peremen ingyenes nagy parkol van, ahonnan kisbuszokkal viszik INGYEN az embereket a belvarosba. Ilyen is letezik a nyugati kulturaban.”
  • 17. info2009* 2009. november 23. 21:09
    „Mi lenne, ha ugy csinalnak a foldalatti utakat, mint a metrot Amszterdamban. Ahol a jelenlegi tranzit utak vannak, ott kiturni a foldet, es egy alagutat csinalni, amit szinte az utszint fed. A legkevesebb koltseg.
    Utana lehet villamost helyreallitani, fogaskerekut a Loverekbe es Brenbergbanyaig, rengeteg setalo utcat csinalni a belvarosba, arnyas fakkal, padokkal, kavezokkal, ettermekkel stb. Nezzuk meg Badent Ausztriaban. ehez mar csak egy vilaghiru szinvonalas gyogyfurdo kell, es jonnenek a latogatok a Vilag minden reszebol. Ez a siker kulcsa.”
  • 16. BsBe 2009. november 23. 20:01
    „zstoth 2009.11.23. 15:48 Teljesen egyetértek veled. Nem csak Várkerületen, hanem a városban is betiltanám az autós közlekedést. Le kellene állítani a forgalmat min. vasúti aluljárónál. Onnan már nem nagy séta bárhol is dolgozik az ember. Esetleg, de csak esetleg engedném a buszokat közlekedni, feltéve, ha legalább elektromos buszokat (pl. troli) szereznének be.
    A munkahelyeket sem a városban kellene kialakítani, mert az a szörnyű népvándorlás ami folyik reggel és délután, hogy az lényegében tönkreteszi a várost. Aki dolgozni akar, keressen munkát a külvárosi részeken. Tessék meghagyni a város a sétálóknak, a turistáknak és a kerékpárosoknak. (akik ilyen forgalomban sem az autóktól, sem a gyalogosoktól - sok ostoba gyalogosnak pont azon a fránya járdán kell közlekedni - nem tudnak biztonságosan száguldozni. Egyenesen felháborító, mikor egy-egy busz megállóban a biciklisnek lassítania kell, mert mindig ott van egy-egy ácsorgó gyalogos.
    A boltokat tessék kiköltöztetni (bár már amúgy sem sok boltnak számító üzlet van a belvárosban, ezek meg megszűnnek egy idő után maguktól is) ja, és ne tessék lakásokat kialakítani a városban. Arra ott van a külterület.
    Legyen már végre csend és nyugalom a várkerületen. (ja, nem járok autóval, minden reggel gyalog megyek dolgozni , vásárolni sem a városban megyek, éppen a fentiek miatt - ha jól meggondolom csak a postára.)”
  • 15. Nagy_Imre_Vancouver 2009. november 23. 19:35
    „A villamos tenyleg nem rossz tobb mint 100 eve mar volt villamos Sopronban igaz akkor tehetosebb volt a varos...
    Ha mar villamos akkor erdemes lenne tortenelmi jellegu kocsikat beszerezni. Ez passzolna a belvaroshoz es maga is turista latvanyossag lenne mint San Francisco-ban. A trolit nehezen tudom elkepzelni a varos hangulatat tonkretenne. Ha mindig mindenbol a legolcsobb es legpraktikusabb megoldast valasztjuk akkor ne csodalkozzunk hogy ott tartunk ahol.”
  • 14. blanyiza 2009. november 23. 18:40
    „Villamos??Nem rossz, nem rossz....”
  • 13. Intel 2009. november 23. 17:48
    „4.
    Természetesen ezen emberek továbbra is bemehetnének, na és persze az arú szállítok.
    Győrben a Baros úton ez nagyon jól meg van tervezve.
    Azt a példát kellene csak lemásolni.”
  • 12. TancsKaszabell 2009. november 23. 17:08
    „A nyertes pályázatok látványtervét ki kellene állítani valamilyen nagyobb térben és közvélemény kutatást rendezni.
    Ezek a tervek az értékelés után nem lehetnek titkosak ! Érdekelne a bírálatok tartalma is...
    Talán azért mert annyiféle gazemberkedést,csalást tapasztaltam már az elmúlt húsz év alatt !”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mechatronikai mérnöki BSc és mérnökasszisztens-képzések

Új szerepet vállal a régióban az NYME, Zalaegerszegen mechatronikai mérnök BSc, Sopronban… Tovább olvasom