Kisalföld logö

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 5°C | 14°C Még több cikk.

Hidrogénhajtású buszok közlekednének

Sopron - Az önkormányzat tervei szerint hidrogénhajtású buszok állnának forgalomba a soproni tömegközlekedésben. Az előtanulmány elkészítésének pályázatát már beadták, kedvező elbírálás esetén a város lesz a projekt vezetője.
Fontos környezetvédelmi összeurópai projekt vezető partnere és gesztora lehet Sopron. Többek között az olaszországi Ferrara tartomány, a lengyel Karlovy Vary, a szlovén Velenje tartomány, a szlovák Eperjes régió, több cseh közlekedési társaság, valamint a soproni önkormányzat és a Kisalföld Volán Zrt. elhatározta, hogy nem csupán beszél a környezetvédelemről, hanem tesz is a tisztább levegő és élhetőbb város érdekében. A terv az, hogy zöldenergiával működő buszokat állítanának üzembe.

A Kisalföld információi szerint Sopronban hidrogénhajtású buszok közlekedtetését tervezik.

Ahhoz, hogy ez a jelentős, nemcsak Magyarországon, hanem Európában is újszerűnek számító kezdeményezés sikeres legyen, előzetes tanulmányok kellenek. A soproni önkormányzat legutóbbi közgyűlésén döntöttek arról, hogy részt vesznek a „Green Urban Transport Systems – Zöld városi közlekedési rendszerek" című nemzetközi pályázaton. Sopron így olyan városokkal dolgozik együtt, mint Berlin, Freiburg vagy Krakkó.

Most még a hagyományos buszok járnak Sopronban. Talán nincs olyan messze az az idő, amikor a járművek semmilyen káros anyagot nem bocsátanak ki.
Most még a hagyományos buszok járnak Sopronban. Talán nincs olyan messze az az idő, amikor a járművek semmilyen káros anyagot nem bocsátanak ki.

A soproni önkormányzat célja a környezetbarát városi tömegközlekedés kialakítása, ennek első lépése a tanulmányok elkészítésére beadott pályázat. Támogatás esetén is többéves munka függvénye a környezetbarát buszok forgalomba helyezése, de a közgyűlési döntéssel és a pályázat benyújtásával az első fontos lépést megtették.

A projekt teljes költsége két és fél millió euró, melynek 85 százalékát az Európai Unió támogatja, további tíz százalékot adnak az egyes nemzetek kormányai, a fennmaradó öt százalék a városok önrésze. Sopron esetében mindez tényleges kiadással nem jár, ugyanis a városra eső mintegy 30 ezer eurót önkormányzati munkaerőként számolják el.

Az előtanulmány során meg kell vizsgálni a városokban jelentkező mind nagyobb forgalomnövekedés hatásait, valamint azt, hogy az adott régiókban milyen zöldenergia állítható elő gazdaságosan. A munka végén lehetőség lesz a zöldjárművek kipróbálására, tesztelésre, továbbá előkészítik azt a projektet, amely már a tényleges beszerzésről, a buszok forgalomba állításáról szól. A beruházás történhet magánerő bevonásával vagy uniós pályázati támogatással.

Debrecen lehet az első

A debreceni önkormányzat is érdeklődik a hidrogéntechnológia iránt. Az alföldi városban éppen egy évvel ezelőtt jelentették be, hogy hidrogénhajtású buszok közlekedtetését tervezik. Egy kft. és a gazdasági minisztérium pedig tavaly ősszel írt alá szándéknyilatkozatot, amely értelmében a vállalkozás megkezdheti a hidrogénhajtású buszok gyártását. Ilyen jármű azonban eddig még nem készült el.

Olvasóink írták

  • 18. Ing.Böck 2009. május 30. 17:04
    „Mi lenne, ha pontosan közlekedö és föleg tiszta buszokkal kisérleteznének ???”
  • 17. Telepathia 2009. április 16. 10:36
    „A cikk jó, a megvalósítás még évtizedek várat magára!”
  • 16. fido 2009. április 16. 10:23
    „Tisztelt Hozzászólók!
    Én örültem a cikknek a hozzászólók által már felvetett hibák ellenére. Évek óta figyelemmel kísérem a megújuló energia felhasználás fejlődését, és azt látom, hogy a technológiai fejlettség és a gazdasági igények is eljutottak arra a szintre, ami lehetővé teszi a szénhidrogén felhasználás fokozatos háttérbe szorítását. A világban nagyon sok pénzt fordítanak a hidrogén alapú technológia fejlesztésére. A nagy olajcégek mind részt vesznek a kutatásokban, mert ők tudják mekkora olajkészletekkel rendelkezünk, és készülnek a váltásra.A hidrogént egyébként kétféleképpen haználhatjuk üzemanyagként. Vagy hagyományos belső égésű motorban elégetve, vagy üzemanyagcellával áramot előállítva elektromos meghajtásként. Mind a két esetben víz a végtermék. A technológia mindkét módra megvan, sorozatgyártásra kész. Az elterjedésnek egy nagy akadálya a töltőállomások hiánya, és azok létesítésének magas költségigénye. A szakemberek a megoldást a tömegközlekedés hidrogénre történő átállításában látják. Első lépésben ott gazdaságos töltőállomást építeni. Azt sem tartom rossz gondolatnak, hogy a buszparkot EU-s pénzből cseréljük le, és a fejlesztésre szánt pénzeket a hiányzó dolgok beszerzésére fordítsuk. Nekem a cikkben leírtakban az volt a furcsa, hogy először kijelentik hidrogénhajtású buszokat akarnak, és ezután készítenek előtanulmányokat. Nem fordítva kellene? Dániában van olyan város ahol például biogázzal hajtják a buszaikat. Gazdasági szempontból az a fontos, hogy az adott településen melyik megújuló energiaforrás érhető el a legolcsóbban a szükséges mennyiségben. A kezdeményezést mindenképpen támogatni kell, és a projekt sikerében bízni kell. Más projektek sikertelensége nem lehet mérvadó. A megújuló energiák felhasználásával kapcsolatban láttam már nagyon jól előkészített önkormányzati anyagot, ezért én bízok a sikerben.”
  • 15. ballalajka88 2009. április 15. 17:37
    „Hidrogént lehet tankolni a közelben. Pl.: Eisenstadtban, ha jól tudom, van H2 kút úgyhogy azzal megoldható a dolog. Ahogy tudom nem kerül sokkal többe a hidrogén, mint a dízel, fogyasztás terén se lesz nagy különbség. Valamint, ezt a hidrogénmeghajtású dolgot nagyrészt Eu-s pénzből finanszíroznák, szal annak semmi köze ahhoz, hogy hol dől ki a buszmegállónak a táblája és hol nem! A kettőnek semmi köze sincs egymáshoz!”
  • 14. kockasajt 2009. április 15. 16:42
    „Arra sincs keret hogy a sofőröknek URH rádiójuk legyen, amivel egymással és a központtal kommunikálhatnak, meg arra sincs pénz hogy hangos, képi utastájékoztatás legyen a buszokban, meg arra sincs pénz hogy a buszmegállótábla ne dőljön ki .........
    De hidrogénhajtású buszokra van ???”
  • 13. Filtec 2009. április 15. 15:58
    „Kitört a 3. világháború?

    Lengyelek elfoglalták Karlovy Vary városát.

    P. Horváth László hol vetted az érettségi bizidet?”
  • 12. Filtec 2009. április 15. 15:55
    „RFe: 7. hozzászólás Nagy_Imre_Vancouver

    Nálunk itt Magyarországon az elemeket nem szokás tölteni.
    Az akkumulátorokat igen.

    Már megint lemaradtunk Canadához képest. :)”
  • 11. civac 2009. április 15. 11:13
    „Karlovy Vary nem cseh város?”
  • 10. látó 2009. április 15. 08:16
    „Pistike telitalálat!”
  • 9. FREDDY/S 2009. április 15. 07:05
    „Az olajcégek előbb vagy utóbb a saját csapdájukba esnek és majd náluk is jelentkezik a környezeti katasztrófa, akkor majd felfigyelhetnek észnélküli tevékenységük eredményére, nemde...”
  • 8. pistika 2009. április 15. 03:37
    „A hidrogénhajtás hasonlóan sikeres projektje lesz a városnak, mint mikor beszállt az ingatlanbizniszbe (Globex, mélygarázs). A széndioxidmumus klímapolitika legújabb (sehol nem működő) zöldsége helyett az elérhető (kipróbált) megoldásokat kéne alkalmazni.
    Pl. az állítólag az ipari üzemek forgalmát levezetően építendő északi elkerülő út helyett szorgalmazni lehetne a meglévő iparvágányok használatát. Van egy rola rendszerű rendező, van iparvágány, miért kell kamionnal kiszállítani a sört a városból? Kifizeti a sörgyár az önkormányzati utak szétgyúrásának költségeit? Az utak igénybevétele a jármű tengelysúlyának az ötödik hatványával arányos.
    Vagy, miért nem a vasútállomás közelében működik a volántelep, egyszerűbb lenne az átszállás?
    Miért nem lehet korlátozni a belváros autóforgalmát? Debrecenben megcsinálták, itt mélygarázst építenek, hogy behozza a forgalmat.
    Most pedig feldobok egy hasonlóan kitűnő lehetőséget, ingyen: a meglévő kettő és tervezett harmadik mélygarázst kössük össze alagutakkal és lesz metrója a városnak. A Pestről levonuló cég most kedvezményesen megfúrja. Az egészet meg kössük össze a vasút föld alá vitt pályájával. Oszt ébredjünk már föl!”
  • 7. Nagy_Imre_Vancouver 2009. április 14. 22:47
    „Hi Creat,

    A technologia mar megvan es a sorozatgyartashoz sem kellene sok hogy beinduljon. A problema az olcso uzemagyag hianya. Egy autogyar sem kezdi el a sorozatgyartast (plane manapsag) ameddig nem lesznek toltoallamasok. Ahhoz pedig igen sok toltoallamas kellene hogy sok autot tudjanak eladni es ezaltal csokkentsek a koltsegket. Ameddig nem lesz attores a hidrogen olcsobb eloallitasaban addig nincs ertelme a sorozatgyartasnak. Amiben viszont lenne fantazia az az elektromos auto. A jelenlegi akkumulator technologia mar lehetove tenne az elektromos autok sorozatgyartasat nemreg hallottam hogy mar (kiserleti szinten) igen gyorsan fel tunak elemeket tolteni. Az eletromos autoval egy a bokkeno tul olcso lenne a karbantartasa es nem kell bele benzin... Ameddig a nagy olajcegek iranyitjak a vilagot a bankarokkal egyutt addig nem lesz attores. A hidrogen ikabb olyan nesze semmi fogd meg jol arro jo hogy megnyugtassa a zoldeket. Egyebkent az eletromos auto prototipusa igen nepszeru volt Kaliforniaban (General Motors EV1) Errol van egy nagyon erdekes dokumentum film az a cime hogy "Who killed the electric car". Diohejban annyit hogy az olajcegek mindent megtettek hogy leallitsak a termelest.”
  • 6. creat 2009. április 14. 21:50
    „Valaki árulja már el, hol tartanak a hidrogénhajtású járművek fejlesztésével. Amit én olvastam, 2020!ra prognosztizálja a dolgokat.
    www.mszet.hu/index.php?p=downloads&parent=161&did=161”
  • 5. Armador 2009. április 14. 21:45
    „A hidrogén nem 100%-osan ég el, és a légkörbe jutott hidrogén ózonnal keveredve vizet alkot. ZTehát sok város csatlakozik ehhez a pályázathoz, akkor azt az ózonréteg bánja utóbb...

    3 H2 + O3 --> 3 H2O”
  • 4. Nagy_Imre_Vancouver 2009. április 14. 18:44
    „A hidrogen onmagaban jol hangzik de tobbe fog kerulni a leves mint a hus. A hidrogen eloallitasa es tarolasa igen draga. Es kornyezetszennyezo is lehet ha a hidrogen eloallitasahoz szukseges aramot hoeromubol nyerik. De ha nem a varos allja a szamlat akkor OK.”
  • 3. FREDDY/S 2009. április 14. 18:22
    „www.vizenergia.hu/ Gróf. Spanyol Zoltán találmánya is figyelemreméltó lehet a környezet megóvása érdekében, nemde...”
  • 2. jocó123 2009. április 14. 18:12
    „Karlovy Vary nem Lengyelországban van, hanem Csehországban.”
  • 1. Intel 2009. április 14. 16:22
    „Ne olyan hevesen előre, és gondolkodjunk el azon, hogy miből fedezné ezt a város???
    Maga az ötlet kiváló, és támogatni is kell, de erre egy vezetés alkalmatlan, az pedig az Önkormányzat, mivel üres a pénztárcája!

    Amúgy ma Bajnai felhívta a figyelmet arra, hogy kezelni kell a válságot, mert rengeteg Fideszes Önk.zat hatalmas hiteleket vett fel, ami végleg tönkre teheti a városokat.
    Ez Sopron esetében is igaz....”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eltiltás alatt vezetett

Sopron - Ebben az esztendőben már hat alkalommal akadtak fenn rendőrségi ellenőrzésen olyanok, akik… Tovább olvasom