Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Hétmilliárdos elkötelezettség

Sopron - Hétmilliárdos kötvénykibocsátásról döntött Sopron önkormányzata. A hatalmas összeg nagy részét beruházásokhoz, fejlesztésekhez használják fel, de kénytelenek lesznek működésre és a korábbi hitelek törlesztésére is költeni. Mai magyar valóság: hitelből törlesztjük a kölcsönt.
Sopron közgyűlése még szeptemberben úgy határozott, hogy a 2008–2010-es évek fejlesztéseihez a saját forrásait meghaladó pénzügyi fedezetet, maximum hétmilliárd forint összegig kötvénykibocsátással kívánja biztosítani. A kötvény futamideje maximum 25 év, a tőketörlesztés türelmi ideje három esztendő. Ennyi a hivatalos határozat, ami jelentősen meghatározza Sopron elkövetkezendő éveit.

A város vezetése minden lehetséges fórumon siet leszögezni: elődeik 2002-ben nyolcszázmillió forintos hitelállománnyal vették át Sopront. Négy évvel később több mint nyolcmilliárd volt a város tartozása. Az új városvezetés két évig nem vett fel hitelt, most azt mondják, muszáj. Az alapvető gond az, hogy az önkormányzatok alulfinanszírozottak: egyre több feladathoz egyre kevesebb állami támogatás jár. 2008–2009-ben kétmilliárd lesz a város adósságszolgálata, azaz ennyit kell visszafizetni a korábbi hitelek után.

Egy városvezetés számára pénzszűkében is megfontolandó kérdés, hogy hol húz a nadrágszíjon. A politika nem szívesen vállalja fel a népszerűtlen takarékossági intézkedéseket. Egy élvonalbeli csapat támogatásának megszűntetésével például sokat lehet spórolni, de nem valószínű, hogy ezek után választást is lehet nyerni.

A politika számára nem elég tehát a biztonságos működést garantálni, élhető és szerethető, sőt, fejlődő közösséget, körülményeket kell felmutatnia. A kérdés csak az: milyen áron?

Az önkormányzat mozgástere erősen korlátozott, ráadásul a bevételeit illetően nem tud tervezni, nincs kiszámíthatóság. A vezetéssel szemben nagyok a beruházási, felújítási igények is. A város szintentartása is sokba kerül, hát még a fejlesztés! Az uniós pályázati lehetőségeket ráadásul csak ezekben az években lehet kihasználni, hiba lenne lemondani erről, de ezek önrésze is hatalmas összeg.

Sopron közgyűlése hétmilliárdos kötvénykibocsátásban látja a megoldást: négymilliárdot beruházásokra, kettőt törlesztésre, egyet pedig működésre szán.

A kötvénykibocsátás nem tartozik a közbeszerzés hatálya alá, ezért az önkormányzat meghívásos pályázatot írt ki. Hat banktól kértek ajánlatot, kettőtől kaptak. Sopron szempontjából a lehető legrosszabbkor jött a pénzügyi válság, hiszen épp a bizonytalanság heteiben kellett a pénzintézeteknek ajánlatot tenniük. A legtöbb inkább nem élt a lehetőséggel. Élt viszont az Erste Bank, ami változó kamatozású, zárt kötvénykibocsátási ajánlatában 25 évre adja a pénzét, cserébe az önkormányzat nála vezeti számláját. A tőketörlesztés 2012 márciusában kezdődik...

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. valaki13 2008. december 21. 17:21
    „Az elnyomottak szava mindig gyűlöletbeszéd az elnyomók szerint.”
  • 53. soproni 2008. december 13. 18:36
    „A témához nem kívánok hozzászólni,mivel távol áll tőlem a politizálás.Ennek ellenére elovasom a véleményeket és kívülállóként nekem nem esett nehezemre megérteni,hogy "TancsKaszabel"l mire hívta fel "valaki13" figyelmét.Nos....csupán el kell olvasnia tisztelt "valaki13" amikor leírja a reagálását,hogy azt milyen címszó alatt teszi! Piros betűvel írva vagyon:" Hozzászólok a cikkhez" .Igaz,hogy én sem ezt tettem,de ellentétben önnel a saját gondolataimat használtam fel arra,hogy reagáljak a másoktól bemásolt idézeteire,amivel ön hiába ért egyet,mert nem az ön hozzászólását tükrözi.”
  • 52. valaki13 2008. december 13. 12:36
    „Akkor mit várhatunk - mire számíthatunk önkormányzati szinten???”
  • 51. valaki13 2008. december 13. 10:38
    „Ügyesek vagy bölcsek?
    A politikai szlengben "teflonpolitikusként" emlegetik azokat, akik botrányok, bukásértékű kudarcok után is a politika első vonalában maradnak.
    Nem szabad összekeverni az "államférfival" - akit e helyt hívjunk inkább "nagy politikusnak", ennek a fogalomnak nincs maszkulin éle -, kinek jellegzetessége, hogy az idő igazolja tetteinek nem önös hasznosságát.
    A magáról mindent lepergető teflonpolitikus fő vonása nem az országépítő bölcsesség, hanem a politikai ügyesség, amely a hatalomban tartja, vagy oda segíti, s amelyet persze a nagy politikus sem nélkülözhet, csakhogy az ő politikája nem merül ki az ügyességben.
    A mai magyar politikai életet domináló személyek inkább tartoznak az ügyes, mint a nagy politikusok közé, legalábbis eddig nem bizonyították ennek ellenkezőjét.
    Gyurcsány Ferenc immár teljes ciklusnyi időt töltött a miniszterelnöki székben, még ha keresztfélidős rendszerben is. A 2004-2006 közötti, a reformokat bevallottan választási érdekből - ügyesen - halasztó időszak után következett a kétéves megszorítás és reformvágta. A márciusi, MSZP-s szempontból katasztrofális népszavazás után a miniszterelnök status quo politikussá vált. Ezért még a koalíciót is hajlandó volt feláldozni, amihez persze kellett az akkori SZDSZ-elnök saját pártján belüli taktikázása is. Három kiemelten kritikus ügy állt a kisebbségi MSZP-kormány előtt, Gyurcsány hatalmi értelemben mindet megoldotta. A népszavazás által fenyegetett egészségbiztosítási törvényt visszavonta, majd kormányzati hatáskörben keresztülvitt néhány szerkezeti változtatást az egészségügyi rendszeren. A költségvetés főszámai és az adótörvény azért kaphattak többséget, mert az SZDSZ és az MDF belső gondjai miatt igyekezett csökkenteni a külső rizikót, vagyis az előre hozott választás esélyét. A kis pártok emellett elértek értékelhető részeredményeket, továbbá a hitelpiaci válság berobbanása, valamint a rivális kis párt magatartása (az SZDSZ az egyik, az MDF a másik ügyben segítette ki a kormányt) érveket és mentségeket szolgáltatott az MSZP-nek nyújtott segítség indoklásához. Gyurcsány Ferenc mindennek nyomán győzelmet ünnepelt, ámbár csak annyi történt, hogy nem vált az első olyan, rendszerváltás utáni miniszterelnökké, aki parlamenti szavazásba bukik bele.
    A kormányfő - a jelek szerint - azt tanulta meg a népszavazásból, hogy nem lehet a zéró társadalmi támogatással bíró reformkurzust továbbvinni. Jött előbb a "bársonyos reformok" szlogenje, majd a Megegyezés program, ami a lehetséges legnagyobb
    mértékű konfliktuskerülésről szólt, valamint egy nem éppen rózsás gazdasági-társadalmi helyzet stabilizálásának igényéről. A Megegyezés hatalmi értelemben előrelépés volt Gyurcsány számára, hiszen a reformrohamozást a két könnyebb év és a szociális biztonság fenntartásának ígérete váltotta fel, amit a kormánypárt örömest támogatott.
    Paradox módon ennél is inkább erősítette a kormányfő pozícióját a válság. Októberben szempillantás alatt változott válságmenedzserré, majd újabb reformkurzust hirdetett. Nem a reformok szükségességének mértéke változott meg, hanem azok eladhatósága javult. Ily módon nem bátor, nagy politikusra jellemző húzással van dolgunk, hanem a helyzethez való ügyes alkalmazkodással. A kormány fejének kezdeményezőként kellett fellépnie, ez az elvárás vele, a pozíciójával szemben. Muszáj volt válságmenedzserré és reformerré (vissza)változnia. A frissen alakult Reformszövetség fellépése hitelesítheti Gyurcsány újbóli reformfordulatát, hivatkozási alapot teremthet számára az új kurzushoz. A Reformszövetség "tagságát" alkotó tudósok és vállalkozók nyilvánvalóan autonóm személyiségek, senki sem állíthatja, hogy a miniszterelnök embereiről lenne szó, egyikük még az Orbán-kormány minisztere is volt. Az azért felvet kérdéseket, hogy egy a szocialista jelzőt nevében hordozó párt miért nem köt reformszövetséget a munkavállalói szervezetekkel vagy más civilekkel. Ez tartalmi kérdés is: a 2009 elejére ígért reformok nyilván azok elképzeléseire fognak a leginkább hasonlítani, akik kidolgozni, hitelesíteni hivatottak azokat. Ha a miniszterelnök a munkaadókat választja, azzal tudatos értékválasztást fejez ki. De az is lehetséges, hogy Gyurcsány majd a "jó király" szerepét játssza a fájdalmas reformokat követelő munkaadók és a pozícióikat védő munkavállalók között, ami viszont koherenciaproblémákat okozhat.
    A kormányfő újabb újrapozicionálása kedvezhet a kormánypártnak. Az MSZP idáig az "elkezdtük, de abbahagytuk" pártja volt. Most a beígért új reformokkal elérhet néhány tényleges eredményt, amenynyiben váltott partnerekkel többséget tud teremteni a T. Házban az egyes kezdeményezésekhez. A válsággal indokolt reformok átélhetőbbé tehetik a kormány politikáját az MSZP-szavazók számára. Ha a reform immár nem Őszöddel van összefüggésben, hanem a világválsággal magyarázható, akkor a szocialisták önbizalma, szavazói hajlandósága erősödhet. Más kérdés, hogy a nyugdíjakat, béreket is érintő megszorítások, a munkanélküliség növekedése hosszabb távon milyen hatással lesz a választókra. 2004 őszén, Gyurcsány színre lépésekor az MSZP a pincéből szinte egálra jött fel a Fidesszel szemben. Ez most kevéssé valószínű.
    A cikázó - s a cikcakkokat egyenes vonalnak láttatni kívánó - kormányfővel szemben
    Orbán Viktor meglepően egyenes vonalon halad, kockázatkerülő stratégiát alkalmaz. Az ellenfele politikai túlélését eredményező válságszituációt Orbán azzal fordíthatja a maga javára, hogy kihasználja az ellenzéki pozíció egyetlen előnyét: a választók nem tőle, hanem a regnáló miniszterelnöktől várják az azonnali megoldást.
    A Fidesz elnöke már jóval a népszavazás előtt igyekezett csökkenteni a voksolás tétjét. 2007 ősze óta nem ígért híveinek azonnali kormányváltást és előre hozott választást, csak azt, hogy a népszavazás lesz az "első lépés" ebbe az irányba. A népszavazás nem is söpörte el a kormányt, de jött a "második lépés": a népszavazás okozta feszültségek matt szétesett a kormánykoalíció. Ezen túlmenően azonban a Fidesz csak egyet tehetett: várt. A legnagyobb ellenzéki párt az ősz folyamán járt a legközelebb a gyorsított kormányváltáshoz, ám ez végül nem következett be. Ez nem Gyurcsány Ferenc ügyességén vagy Orbán Viktor ügyetlenségén múlt, hanem azon, hogy sem az SZDSZ, sem az MDF nem érezte elég erősnek magát az előre hozott választáshoz. Ennyiből racionálisan viselkedtek: nem ugrottak ki a tizedikről. A Fidesz ezúttal nem adott ultimátumot, nem tüntetett, tudomásul vette a történteket. Nem állt szándékában nagyhangú politikával elbizonytalanítani azokat a százezreket, akik nem a mélyről jövő MSZP-ellenesség, hanem a biztonság ígérete miatt csatlakoztak a Fidesz-táborhoz 2006 nyarán és azt követően.
    Ez a háttere a Fidesz krízispolitikájának is. A párt válságkommunikációjának kialakítását saját korábbi válságkommunikációja nehezítette. Úgy tűnt, nem reagál a gazdasági helyzet nyilvánvaló változására, hiszen ugyanazt mondja, mint eddig: válság van. Ezzel szemben a válságtagadóból válságkezelővé avanzsáló kormányfő fordulata nagyon is látványos volt. A Fidesz-tábor kismértékű fogyatkozásának ez lehetett az egyik oka. A másik, hogy a Fidesz a jelenlegi helyzetben is vitázik a kormányfővel, még részmegegyezéseket sem hajlandó kötni vele. Viszont ami kockázat az MSZP-nek - a 13. havi nyugdíjak korlátozása, a bérek visszafogása, a növekvő munkanélküliség, összességében az, hogy mennyire kezelhető egyáltalán nemzetállami szinten a válság, bárki által -, az a Fidesznek esély arra, hogy hamar visszaszerezze, amit most elveszít. Ehhez arra van szüksége, hogy pár hónap múlva mindenki emlékezzen rá: nem volt parolázás a kormányfővel.
    Kétségtelen, hogy az ellenzéki párt közben belekényszerült egy reformdiskurzusba, melynek jegyében Orbán kormányzati, adó-, foglalkoztatási és fejlesztési reformról beszél. Ezek azonban inkább kívánságok, semmint tervek (legyen egymillióval több munkahely tíz év múlva - hogyan?). Az is érdekes, ahogyan a válság megmutatja, mennyire eltérő elképzelések léteznek a Fidesz "egy zászlaja" alatt, ha például kiadáscsökkentésről vagy az adócsökkentés azonnaliságáról kerül szó.
    Ám a reformok emlegetése csak mellékszál a Fidesz mondanivalójában. A lényeg, hogy a párt a szociális biztonság fenntartásának lehetségességét hirdeti, és - újabban - a közbiztonságot emeli fő témájává. Biztonságot ígér a biztonsághiányos társadalomnak. Ez a szavazatmaximalizálás logikája.
    Biztonságot hirdető politikával kísérletezett Gyurcsány Ferenc is májustól októberig, másképp, hiába. Így kormányozni a mai Magyarországon nemigen lehetett, de ennek jegyében választást nyerni nyilván könnyebb. Márpedig az ügyes politikusnak ez számít.

    A szerző a Vision Consulting vezető elemzője”
  • 50. valaki13 2008. december 12. 19:01
    „Tancskaszabel!!!

    Már olyan egyszerű szöveget sem értessz meg, mint ami a 48-ban van???

    Egyre gyorsabban épülsz le!!!”
  • 49. TancsKaszabell 2008. december 12. 17:14
    „48.-nak !
    Bocs !
    Szövegértési probléma,választ nem igényel.”
  • 48. mindigatutit 2008. december 12. 09:27
    „nem akartam beleszólni a kettejük vitájába,de kedves TK!Milyen alapon határozza meg maga,hogy ki mit és honnan ír?ki maga,hogy bárkit is felelősségre von és utasít?”
  • 47. valaki13 2008. december 12. 07:24
    „Tancskaszabel!!

    Szerinted, hogy tudom a fórum résztvevőit arra kényszeríteni, hogy ne azt olvassák el amit karnak???

    Ne sajnád! - mer én sem sajnálom!!!”
  • 46. Intel 2008. december 11. 20:39
    „Nagy Tamás Úr!

    Tiszteltem az Öné!
    Én egy oldalt már most tudok, akik Ön mögött fognak állni!

    Kérem, segítse a város vezetést a helyes útra visszatérni!”
  • 45. Csabazs 2008. december 11. 20:28
    „Tisztelt Nagy Tamás!

    Kezdeményezése nagyon jó,sok sikert hozzá!
    Azért kíváncsi leszek hányan csatlakoznak Önhöz!

    csak zárójelben jegyzem meg,hogy ha a dévai árváknak - akiktől természetesen nem sajnálom - tudott a Polgármester Úr felesége jótékonysági vacsorát adni,akkor ezt miért nem teszi meg a SOPRONI GYERMEKEKÉRT?”
  • 44. TancsKaszabell 2008. december 11. 19:31
    „Látom még mindig nem fogtad fel mi veled,de inkább stilusoddal a probléma.
    A konkrét kérdésre a válasz nagyon egyszerű.Nekem semmi ,de nem is én szoktam
    becsatolni forrás megjelölés nélküli, Te még az idézésre utaló jeleket is nemes egyszerűséggel elhagyod.Ugy viselkedsz mint egy kiforratlan személyiségű kamasz.
    Bízd a fórum résztvevőire,hogy azt olvassanak el amit akarnak!

    Nem áll és állt szándékomban megsérteni,ezért már többször árnyaltan de figyelmeztettelek hibás magatartásodra.Többet nem figyelmeztetlek,de nem is veszek tudomást rólad,és ezt Én nagyon sajnálom !”
  • 43. valaki13 2008. december 11. 19:19
    „Tancskaszabel!!!

    Mi a problémád azzal, hogy a 10 pont a graz-i egyetem egy professzorától származik?”
  • 42. valaki13 2008. december 11. 19:16
    „Tisztelt Nagy Tamás!

    KÖSZÖNÖM!!!!”
  • 41. FREDDY/S 2008. december 11. 18:55
    „A díjemelések kapcsán az érintett vezetők fizetését is igazítani kellene a fogyasztók fizetéséhez, mert a díjemelés ész és értelem nélkül történik, nemde...”
  • 40. joco 2008. december 11. 18:06
    „Igen Tisztel Nagy Úr! én csak kérdeztem.”
  • 39. Nagy_Tamas 2008. december 11. 17:41
    „Kedves joco!

    Mondana példát, arra amikor erkölcsileg kifogásolható politikai cselekedetet tettem?

    Tisztelettel: Nagy Tamás”
  • 38. joco 2008. december 11. 17:04
    „35. Nagy_Tamas 2008.12.11. 15:26 hát igen"magam részéről próbálom tartani magam az Ön által leírt 10 ponthoz politikai tevékenységem során"
    . de nem mindig sikerült. ugye?”
  • 37. TancsKaszabell 2008. december 11. 15:56
    „Kedves Nagy Tamás !
    Kezdeményezése nem lepett meg !Ismerem emberi tulajdonságait sok éve.
    Kíváncsi vagyok hányan követik ezt a gesztust?
    A politika és erkölcs kapcsolatáról becsatolt írást inkább Valentin Zsifkovits Úrnak a Gráci Egyetem professzorának köszönhetjük mintsem valaki 13.-nak
    Üdvözlettel : TK”
  • 36. Jay80 2008. december 11. 15:48
    „Tisztelt Nagy Tamás!

    Remélem eléri célját a kezdeményezéssel, bár szerintem és ez magánvélemény, elég szomorú, hogy ezt egyáltalán fel kell vetni. Lehet, hogy bennem van a hiba, de ennek a dolognak természetesnek kéne lenni, ha nem is mindig, legalább ilyenkor! Én pl, örömmel venném, ha mindkét oldalról a képviselők, félretéve minden sértödőtséget és közönyt, kint lennének a karácsonyi vásáron és közösen adnának el forralt bort, teát stb. És az ebből befolyó összeget felajánlanák valami karitatív célra. Bár ez csak egy álom”
  • 35. Nagy_Tamas 2008. december 11. 15:26
    „Tisztelt Valaki13!

    Egyetértek a korábbi hozzászólásában a politikai és az erkölcs kapcsolatáról írott véleményével; a magam részéről próbálom tartani magam az Ön által leírt 10 ponthoz politikai tevékenységem során.

    Ennek jegyében, mivel a december 18-i közgyűlésen számos díjemelésről fog dönteni a közgyűlés, illetve a jövő évi költségvetés kapcsán is elsősorban a megszorításokról lesz szó, azt fogom kezdeményezni, hogy a képviselőtestület minden tagja ajánlja fel januári tiszteletdíját szociális célra.

    Amit biztosan ígérhetek, hogy jómagam biztos megteszem ezt.

    Nagy Tamás, önkormányzati képviselő”
54 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fidesz nélküli bizottsági ülés

Sopron - A soproni önkormányzat hét fős pénzügyi bizottságának négy fideszes tagja nem jelent meg a… Tovább olvasom