Kisalföld logö

2018. 05. 21. hétfő - Konstantin 13°C | 23°C Még több cikk.

Háromszáz tonna évente az utakra

Háromszáz tonna sót raktározott fel a soproni Városüzemeltetési Kft. az útfelületek síkosságának megszüntetésére. A környezetre, a növényvilágra a tapasztalatok szerint nagyon ártalmas nátrium-klorid használata szerintük szükségmegoldás, a környezetvédők szerint viszont könnyen pótolható méreg.
Major Árpád, a városüzemeltetők vezetője szerint a lakosság kifejezetten igényli, hogy a szürke aszfaltig olvasszák a télen az utakra rakódott havat és jeget. A cég három sószóró autója egy szezonban ki is juttatja a több száz négyzetméternyi felületre az irdatlan mennyiségű anyagot. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy még a fejlettebb nyugati országokban, így például Németországban is sózzák az utakat. Kisebb ausztriai településeken megfigyelhető, hogy kőzúzalékkal, fűrészporral, vagy akár homokkal is megpróbálják helyettesíteni a sót, ennek azonban komoly hátránya, hogy a lerakódott zúzalék egy idő után hepehupássá
teszi az aszfaltot. Tavasszal pedig mindenképpen össze kell gyűjteni a megmaradt anyagot.

– A kiszórt só méreg a környezetnek – állítja ezzel szemben Szabó Miklós, a Castanea Környezetvédelmi Egyesület társelnöke. – Erre a legkézenfekvőbb bizonyí-ék, hogy amikor az ősszel a Csengery utcában és a Hársfa soron is megújították az út menti fasorokat, akkor a legtöbb esetben a kiszikesedett talaj cseréjére is szükség volt. A nátrium-klorid ugyanakkor fokozza az autók korrózióját, és a talajvizet is megmérgezi
egy idő után. Ráadásul nagy hidegben hatástalannak bizonyul, ezért még többet használnak belőle. A városüzemeltetők által kiszórt háromszáz tonnán felül azzal a legalább ekkora sómennyiséggel is számolni kell, amit a lakosság a járdák, lépcsők felületére hint ki nagy buzgalommal. Egy kevés hó, vékony jégréteg, s ez már szinte reflexszerűen kiváltja több kiló ipari só felhasználását.

– Léteznek takarékosabb és hatékonyabb megoldások is  – fejtette ki Major Árpád. – A legmodernebb szórógépek előre nedvesített sót és sóoldatot juttatnak ki az útfelületekre. Így gyorsabb az olvasztó hatás és csak arra a területre jut az anyagból, ahol a legszükségesebb. Ezek  a járművek azonban számunkra egyelőre megfizethetetlenek. A most rendelkezésre álló gépek csak a mechanikus szórásra képesek.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átadták a villamosított vasútvonalat

Egy év alatt újították fel és villamosították a GySEV Rt. kezelésében lévő Szombathely–Sopron… Tovább olvasom