Kisalföld logö

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 20°C Még több cikk.

Halál közúton: ön is szívesen olvas róla?

Olvasottsági listánk összes előkelő helyét különböző tragédiák teszik ki. Több tízezer kattintással vezet a ménfőcsanaki úton történt, nemsokkal utána áll a Szentlélek-templomnál történt baleset. Emlékszik még a peresztegi mentős-tragédiára? Ön ilyent olvasva jobban figyel? Mit gondol, matricával elkerülhetők a balesetek? Ön kiragasztaná?

A kisalfold.hu olvasottsági listáját böngészve kitűnik: a balesetek és a hozzájuk tartozó képgalériák „mindent visznek". Nemcsak a letöltések száma, de a kommentek is több tízszeresét teszik ki a más témájú írások hozzászólásainak.

Egyik legolvasottabb cikkünk a múlt heti baleset volt, melynek során Győrben, reggel fél 6-kor a Szentlélek templomnál egy személyautó kisodródott és az út menti lámpaoszlopnak ütközött. A sofőr azonnal meghalt.

Szintén a képzeletbeli toplistára került a győrújbaráti család tragédiája, melynek hozzászólásai között is éles vita bontakozott ki. Győr-Ménfőcsanakon, egy hatméteres vascső lecsúszott egy furgonról. Éppen akkor érkezett oda szemből egy Renault, amelynek a szélvédőjét dárdaszerűen átütötte és átfúródott az autó vezetőjén. Kisfiát a mentők könnyű sérüléssel szállították kórházba.

Harmadikként végzett az M1-esen történt tragédia. Itt két fia és unokája szeme láttára halt meg egy hatvanéves banai asszony nem sokkal azután, hogy a kórházból egy epeműtét után kiengedték.

Sok hozzászólás érkezett a peresztegi mentőautó-tragédiához is. Agyagosszergényből szállított beteget Sopronba a kapuvári mentőszolgálat egyik járműve, amikor árokba borult Pereszteg belterületén. A jármű egy villanyoszlopot döntött ki és és jelzőtáblákat sodort el, majd megpördülve az útra merőlegesen, oldalára fordulva állt meg. A beteg nem élte túl a balesetet.

A sort még folytathatnánk, hiszen szinte minden hónapra jut legalább egy közúti tragédia. Egyvalami egyezik ezekben a cikkekben – a hozzászólások. Előbb-utóbb minden esetben felvetődik a felelősség kérdése. Az olvasók azt kedzik el firtatni, mi vezetett el a balesethez. Tehetett-e az „áldozat" arról, ami vele történt? Meg lehetett volna akadályozni a balesetet?

Országos mozgalom indult közlekedési kultúránk javításáért, Sopronban is igényelhető az a matrica, melyet a szélvédő belsejére felragasztva jelezhetjük: felelősséget vállalunk, példát mutatunk az utakon. – Aki kirakja a matricát vélhetőleg előzékenyebb lesz a közlekedésben, megáll a gyalogátkelőhelyek előtt, betartja a szabályokat és nem mutogat járművéből kifelé, ha esetleg sérelem éri – mondta el a kampány „ötletgazdája", Papp József. – Sajnos sok baleset adódik abból, hogy a közlekedők nem figyelmek a másikra, felelőtlenül autóznak. Ugyanúgy szükség van a szabályokat -és egymást, a másik közlekedőt-tisztelő motorosokra, kerékpárosokra és gyalogosokra is. A matrica a sopronipolgarorseg.hu honlapon igényelhető, vagy a 30/621 74 90-es telefonszámon.

Ön mit gondol, mi szükésges ahhoz, hogy kevesebb baleset történjen? Óvatosabban vezet, ha ilyen cikkeket olvas, megrázó képeket lát? Vagy pár perc múltán el is felejti? Hasznos lehet a matrica? Írja meg véleményét!

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. Pepele 2009. június 15. 22:25
    „Engem egy dolog háborít fel:amikor az interneten és az újságok címlapjain ott szerepelnek az áldozatok fekete nylonnal letakart képei!
    EZ EGYSZERŰEN KEGYELETSÉRTŐ SZENZÁCIÓHAJHÁSZÁS! Mint például a mai Kisalföld címlap!
    Kíváncsi lennék hogy ha az újság szerkesztőinek családtagjairól lenne szó, akkor is ilyen gátlástalanul használnának ilyen sokkoló képeket? Vagy hányszor kértek az áldozatok családtagjaitól beleegyezést az ilyen fajta képek közzétételéhez?”
  • 32. lolita 2009. június 15. 17:42
    „Egy matrica nem fogja csökkenteni a balesetek szamat ez biztos.Amig a közlekedö gyalogosok,motorosok autosok,biciglisek nem figyelnek egymasra!Itt minden ezen mulik ,tehat rajtunk!”
  • 31. agyagász 2009. április 02. 18:45
    „Újból én vagyok az ötletgazda, tisztelettel üdvözöllek!
    A mozgalom beindításakor néhány alkalommal a városi rendőrség autója elvitt Bp.-re, hogy tárgyaljak az OBB-vel. Így támogatott. Egy esetben a vezető rendőr út közben telefonált, 140-nel ment, s Bp.-en szabálytalan parkolásért megbűntették.(alapítványi autó volt, nem megjelölt). Szóvá tettem a parancsnoknak, s a következő alkalomkor egy másik vezető azt mondta, hogy a parancsnoka a lelkére kötötte, vigyázzon, hogy vezet, mert én kritikus vagyok, ne hozzon szégyent a rendőrségre... Nos úgy hiszem, már ezért is megérte a mozgalom létrehozása! Még egyszer mondom, a matrica csak egy szimbólum, a tartalmat az autós adja!
    Tisztelettel”
  • 30. Imcsi 2009. április 02. 10:24
    „Oudehaske magyarországi megfelelőjét felejtsétek el!
    Naponta látom reggel a rendőröket az iskolák környékén a zebráknál. Az Ő jelenlétüknek elégnek kellene lenni, hogy az autósoknak eszébe jusson, a gyalogátkelőn a gyalogosnak van elsőbbsége! De nem, a legtöbben csak akkor állnak meg, ha a rendőr lelép az úttestre!”
  • 29. Imcsi 2009. április 02. 10:20
    „17.bugyortudor: "Állok a járda szélén, Hamburgban . Gyalogátkelő, lámpa nélkül. Egyik kezemben szatyor, mellettem a Négyéves figyelmesen tanulmányoz egy eltévedt katicabogarat. Balról sötétkék limuzin jő. Lassít, megáll. Ácsorgunk valamennyien, tíz másodperce . A limuzin sofőrjére nézek, aki kedvesen int: tessenek átmenni! Visszaintek: ne várjon ránk, mi még maradunk, fontos katicaügy miatt ."
    A vázolt esetben jobb lett volna, ha pár lépéssel eltávolodnak a zebrától, vagy hátat fordítanak az útnak, jelezve, hogy nem szándékoznak átkelni!”
  • 28. Imcsi 2009. április 02. 10:16
    „"24.law: Szemtanuja voltam, ahogy az autópályán a rendőrautót laza 170-el előzte meg egy német rendszámú kocsi. Mit tudnak tenni vele?"
    Van egy ötletem: elkérni a forgalmit és/vagy jogosítványt, megkérni, hogy menjen be a legközelebbi rendőrségre, ahol felveszik a jegyzőkönyvet, amit alá kell írnia.Utána menjen vissza a papírjaiért!
    "2.law: szigorúbban kellene a jogosítványokat kiadni"
    és/vagy könnyebben kellene bevonni.”
  • 27. Truder 2009. április 01. 21:22
    „Nem olvasok szívesen tragédiákról,de sajnos minden napra jut...nem is egy!
    Engem is érintett már (hozzátartozóm halála végett)közúti baleset.Az a véleményem,hogy ezekből is csak azok okulnak,akik egyébként is betartják a kresz előírásait,nem száguldoznak,és nem aszerint élnek,hogy azért vannak a szabályok,hogy megszegjük őket.A többi vandálra semmi sincs hatással!”
  • 26. Goldmund 2009. április 01. 13:25
    „Önmagában emberi tragédiáról nem szívesen olvasok. De a közlekedési helyzetre kíváncsi vagyok: Melyik úton, melyik kanyarban, kereszteződésben, vasúti átjáróban történt a dolog? Ki honnan jött, mit láthatott, mit nem, hol hibázott? A vétlennek lett volna-e esélye elkerülni a bajt? Ebből szerintem lehet tanulni, eszembe is jut, ha én járok ott vagy hasonló helyen.”
  • 25. jucuska40 2009. április 01. 12:36
    „Nem jó ha ilyeneket olvasi ...mert már lassan nincs mit befogadjon az agyunk mert csak a stresszet kapjuk ezálltal is sajnos...gyolkosságok...pedofilok.....balesetek...munkanélküliség....szegénység....erőszak!!! Lassan alig birjuk!!!”
  • 24. law 2009. április 01. 10:50
    „Természetes, hogy az ilyen hírek vezetnek az élen, mert mindenki attól retteg, hogy egyszer vele, vagy szeretteivel is megtörténik. A félelem, a sajnálat, és a rémület teszi elsődleges érdekességgé ezeket a híreket.
    Vannak helyek, ahol az utak mentén életnagyságú fekete emberalakok állnak, és fehér betűkkel rájuk van írva: Őt is hazavárták. Na amikor ilyet látok, azonnal leveszem a gázról a lábam, és jobban fogom a kormányt.
    És vannak barom állatok, akiket semmi, még a közvetlenül előtte vagy mögötte haladó rendőrautó sem billenti ki állati mivoltából. Szemtanuja voltam, ahogy az autópályán a rendőrautót laza 170-el előzte meg egy német rendszámú kocsi. Mit tudnak tenni vele? Elég az M1-esen végigmenni: román, szlovák rendszámú kocsik tömkelege fittyet hányva száguldozik, a trafik fényképeznek, és végül: "ce la vie" jót röhögve továbbillannak. De a balesetveszélyes helyzetet megteremtik. Ellenük mit lehet tenni?
    Vagy például a zebra: én lassítok, megállok, a mellettem lévő sávban pedig ezerrel elzúg egy másik kocsi. A gyalogos figyelt. Ha nem, akkor gázolás. A zebrán. Esik az eső, anyuka kisgyerekkel áll a zebránál. Természetes, hogy átengedem. Erre a mögöttem lévő elkezd dudálni, hogy mi a francnak állok meg. Igaz, ő nem ázik az autójában, és esetleg buszhoz sem szalad, kisgyerekkel, bevásárlószatyorral. A barmot talán egy helycsere észhez térítené, hogy vajon miért álltam meg.
    Vagy például: Külső sávban megyek, a besoroló sávban lévőnek villantok, hogy jöjjön, beengedem. Kicsit lassítok is. Erre a belső sávban lévő átlépve a záróvonalat, beugrik elém, majdnem összeütközve a besorolóból érkező kocsival. MIndezt azért, mert 50 méter múlva jön az autópályára felhajtó út, amin utolérem, és a baromarcú záróvonalat átlépő siető, a gyorsító sávban megáll, és indexel, hogy be akarna menni az autópályára. Ezért sietett?
    Vagy: 50-es tábla, gyerekek fociznak az út mellett. Lassítok, úgy 30-ra, mert ilyenkor bármi megtörténhet. Erre a mögöttem jövő elkezd dudálni, majd dudaszóra a labda csattan az ő szélvédőjén. Egyből nem nyomta a dudát. De ehhez kell külön ész?
    De sorolhatnám a 40-es táblánál a biztonság kedvéért 20-al közlekedőket, csakúgy, mint az 50-es táblánál 80-al száguldozókat. Tele van velük az ország. Megint az a vége: szigorúbban kellene a jogosítványokat kiadni, mert nagy az Isten állatkertje!!!”
  • 23. Primax 2009. március 31. 21:26
    „Nem.”
  • 22. zotya975 2009. március 31. 20:48
    „Bizony Goldmund volt már ilyen matrica dolog, és nem egyszer látok a Baby-matricával száguldozó apukákat az utakon.
    Kedves csaje , gondolom autós vagy, hogy a gyalogosokat a föld alá küldenéd, miért nem az autósok mennek mind alagutba, akkor sem kell a zebrán kegyeskedve átengedni a "lenézett" gyalogosokat? Miért kell úgy hozzáálni, hogy nekem kocsim van, és leszarom a többieket?”
  • 21. koko6210 2009. március 31. 20:32
    „Csatlakozom az előző hozzászolokhoz!Akiknek nem tetszik igaza van Pap úrnak mutassák meg ők találjanak ki Ők is valamit ennek érdekében!De itt ténylegessen mindig csak az okoskodás megy lásd 14.hozzászolás!Ezt igy kéne ezt úgy stb.Lássunk is valamit tőlűk!!A Pap Úr kérte a polgárőrség segitségét ennek terjesztésében és országossan örömmel csatlakoznak hozzá má városok is!Hátha igy el lehet érni valamit ebben a rohanó világban,hogy kicsit figyeljünk már egymásra!”
  • 20. agyagász 2009. március 31. 19:41
    „Tisztelt Hozzászóló!
    Én vagyok a mozgalom elindítója, s szeretném tisztázni ennek elvét és a hozzácsatlakozási módot. Az újságban feltett kérdés helytelen, mert nem a matrica felragasztásával kerülhető el a baleset!!! A matricát igénylő ingyen megkapja postán, felragasztásával felelőséget vállal, példát mutat, s javaslatait, észrevételeit megírhatja fórumunkra, elmondhatja általunk szervezett értekezleteken, saját településen tehet annak érdekében, hogy a közlekedés kulturált legyen. Jelezhet a rendőrségen, az önkormányzatnál, ismerőseivel, barátaival beszélgethet az őt sértő jelenségekről. Az összefogás, együttműködés az egyénen múlik, a mozgalom csupán egy jelzés arra, hogy nem jól működik nálunk a közlekedés. A mozgalom neve Párbeszéd az utakon, s ha a keresőbe beüti ezt a címet, akkor többet tud meg róla. Én arra kérem a hozzászólókat, hogy a sértegetéssel ellentétben mondjanak ötleteket, meséljenek olyan tettekről, amelyek Önökhöz kötődnek és a közlekedés javítását szolgálta.
    Én kívánom, hogy minél többen élvezzék és ne rettegjenek a közlekedéstől. Hiszen a tájak lenyűgözőek, csak élvezni tudjuk. Tisztelettel”
  • 19. apc 2009. március 31. 17:17
    „lolita te sem vagy kisebb barom!”
  • 18. csaje 2009. március 31. 17:12
    „JA az mind Szépés jó és a gyalogosokkal mi lesz ök is egy kisócsit visszafoghatnának .Nem kéne a járdárol itt ott leugrálni. A Megoldás Szerintem a Föld alatt van.
    Minden gyalogátkelö a föld alá.és nem fog talán egy gyalogos se vagánykodni az út közepén.”
  • 17. bugyortudor 2009. március 31. 13:33
    „Réthy Margit cikke a magyar tévé oldaláról!

    Állok a járda szélén, Budapesten. Gyalogátkelő, lámpával. Egyik kezemben tömött szatyor, másikkal a Négyéves pici kezét szorongatom. Koncentrálok. A lámpa hamarosan zöldre vált, sietős, gyalogosfuttató üzemmódban, tehát minden másodpercet ki kell használni. Elindulunk, az úttest közepénél járhatunk, amikor balról sötétkék limuzin jő, a zebracsíkokra csúszva csikorogva fékez. A Négyéves ösztönösen megiramodik, magával ránt, én meg a szatyrot. Egyik lábunk még az úttesten, a sötétkék limuzin sárga jelzésnél kilő...Megúsztuk.

    Oudehaske-ba vágyom. Hans Monderman, hol vagy?!

    Oudehaske egy kis település Hollandiában. Hans Monderman egy közlekedésszakértő mérnök, Hollandiában. A "közös tér", a "shared space" pedig Monderman ötlete, amelyet először Oudehaske-ban valósított meg, 1985-ben. A települést országút szeli át, amelyen a hetvenes évtized elejétől egyre több autó egyre gyorsabban hajtott át, egyre több balesetet okozva. Miközben a szakértők kazalnyi táblával, lassítóval, fekvőrendőrrel próbáltak úrrá lenni a helyzeten, Monderman egy élhető, közös térről álmodozott, amelyben a benzinmotoros uralkodó osztály nem gyakorol korlátlan hatalmat a biomeghajtású gyalogosok, kerékpárosok, és babakocsisok tömege fölött.
    Amikor Monderman szabad kezet kapott, a szakma először a szívéhez kapott. Az álmodozó mérnök ugyanis leszereltetett minden forgalmi táblát, jelzést és lámpát , Oudehaske utcáit pedig szépen kikövezett , tágas terekkel, virágládákkal tarkított közös térré alakította. A forgalom résztvevői ettől fogva kénytelenek voltak egymásra figyelni. Az autók átlagsebessége a felére (!) csökkent, a forgalom egyenletesebbé és folyamatossá vált, és csak olykor fordul elő egy -egy könnyebb baleset. Oudehaske főterén mostanság naponta nyolcezer autó és 2500 kerékpár halad át.
    Monderman modelljét azóta tizenegy észak - hollandiai településen alkalmazták . Mindenütt sikerrel . Drachten egyik legveszélyesebb útkereszteződésében például három éve nem történt sérüléssel járó baleset. Az 1990-es évek második felétől Belgium, Dánia, Németország és nagy Britannia is bekapcsolódott a Monderman - kísérletbe, amelyre immár az Európai Unió intézményes szinten is felfigyelt . Két évtized tapasztalatai alapján a megfogalmazták "shared space" filozófiáját . Eszerint a forgalmi esélyegyenlőség , vagyis az emberszabású közös tér " hozzájárul a szabad és felelős polgárok alkotta plurális társadalom megerősödéséhez"...

    Állok a járda szélén, Hamburgban . Gyalogátkelő, lámpa nélkül. Egyik kezemben szatyor, mellettem a Négyéves figyelmesen tanulmányoz egy eltévedt katicabogarat. Balról sötétkék limuzin jő. Lassít, megáll. Ácsorgunk valamennyien, tíz másodperce . A limuzin sofőrjére nézek, aki kedvesen int: tessenek átmenni! Visszaintek: ne várjon ránk, mi még maradunk, fontos katicaügy miatt . Az autós továbbmegy, dudálás, szitkozódás nélkül. Csak úgy.
    És ez még csak nem is a Monderman - kísérlet. Csupán egyszerű közlekedési kultúra.”
  • 16. rakoczi&fia 2009. március 31. 13:30
    „Hát igen minden összefügésben áll a mai helyzettel.Borzazstó ílyen híreket hallani,hiyzen embertásunk
    volt.Megfigyelték ebben amosolygos országban,milyen feszültt,kiaszott,szomorú arcokat látunk.
    nem csda ha az emberek nem barmok ,mint írják--csak türelmetlenebbek ,gondterheltek,kilátástalan
    életüek ezekés még sok más mind összetevője, hogy nő hazánkban a tragiku balesetek száma.Jobb
    lenne minél elöbb mosolygos, udvarias,türelmesebbés nemutolsó sorban kevesebb alkoholos és drogosan
    vezető embet.Vigyázzunk magunkra és embertásainra köszönöm. rakoczi&fia”
  • 15. bugyortudor 2009. március 31. 13:24
    „Üdv!
    Nagyon szomorú vagyok, hogy az újságíró ezt a témát összehozta ezzel a baleseteken csámcsogós témával.
    Ma ennek a cikknek a nyomán felhívtam az urat, aki a matricás ötletet kitalálta. Biztosíthatok mindenkit, hogy a matricát ingyen kapja, aki kéri. A matricával jelezheted bárki felé, hogy biztonságosan közlekedsz, és ha valaki esetleg megkérdezi, hogy mi az a matrica az autódon, elmondhatod neki, hogy szeretnél tenni a közlekedési morál változásáért, azért tetted ki. Nem hiszem, hogy a közlekedésben mások autójának a szélvédőjét bámulja bárki is. (Bár az a matrica tetszik, hogy "Hogyha ezt el tudod olvasni, túl közel vagy!")

    Haszna ebből a matricás dologból senkinek nem lett, maximum a matricát nyomtató cégnek, annak sem túl nagy a 10 ezer db matrica után. A matricát az Országos Baleset-megelőzési Bizottság készíttette, és átadták azt a kitalálónak, Papp Józsefnek, aki a Párbeszéd az utakon nevű mozgalmat elindította.

    Papp úr egyébként mondhatni, hogy ellene van ennek a túlszabályozott rendszernek, ami ma Magyarországon van. Példának hozta fel Hans Monderman-t, akinek rendszerét több nyugati országban már városok vezették be.
    Nincsenek közlekedési táblák, az út és a járda nem különül el egymástól, a burkolatokat egybeépítették. Az autósnak, gyalogosnak, bicajosnak, motorosnak egyaránt sokkal jobban kell figyelni. És pont a veszélyessége miatt működik a rendszer, ugyanis a balesetek száma drasztikusan csökkent ezekben a városokban, van ahol 0-ra csökkent. Az Európai Unio is támogatja ezt a közlekedési RENDszert!
    Magyarországon szakemberek szerint nem lehetne bevezetni, mert a közlekedési morál még nem tart ezen a szinten. Majd amikor az élből megállunk a zebránál, ha valaki át akar menni, vagy az iskoláknál-óvodáknál élből lassabban megyünk, talán akkor egy-egy településen be lehet majd vezetni.
    Addig maradnak az olyan emberek, mint Papp úr, aki nemcsak pofázik, hanem tesz is valamit.

    Remélem ha újra elolvassátok a hozzászólásokat, észreveszitek az ordító rosszindulatot és kapzsiságot, amit én kiolvastam egyikből másikból.

    F.B.”
  • 14. Totya 2009. március 31. 12:03
    „Semmi értelme itt vitatkozni, de ennyi barmot, mint amennyi összegyűlik a baleseten csámcsogóknál... Persze ti nem hajtotok gyorsabban, mint a rengeteg indokolatlanul sebességet korlátozó táblákat kint hagyók és kirakók szerint lehetne. Ti míg azt hiszitek milyen józanul vezettek, közben másokat hajszoltok az idegbajba, amikor 30-al vánszorogtok 50 helyett, vagy amikor 50-el mentek többsávos totálisan jól belátható útszakaszokon, mint az idomított szamarak igaz lakott területen, de mondjuk felüljárón ahol sem gyalogátkelőhely, sem labdázó gyerekek, sőt egyáltalán semmi, hanem gyakorlatilag autópályás viszonyok. Ugyan miért nem lehet 70-es táblát kitenni ilyenkor??
    Nem szólok hozzá ezen kívül, mert semmi értelme, minden balesetnél ugyanaz a réteg bölcselkedik a Kisalföld közlekedéssel kapcsolatos hírein, hogy mert a gyorshajtók így, megy úgy...
    Egyre gyengébbek a leggyengébb láncszemek: pontosan az örökké csak a korlátozásban gondolkodók "ész"-járása miatt. Szűklátókörű, haladásellenesen és ellenséges lett a közlekedés a felelősségvállalás helyett. Ma már mindenhová lámpát, vagy körforgalmat építenek, mert az egyszerű emberek önállóan nem képesek gondolkodni, nemhogy aszerint, hogy egymást támogassuk, hagyjuk élni, érvényesülni, miszerint az elkövetők sokkal szigorúbb büntetése, valamint a másoknak ténylegesen (ténylegesen!!!) kárt okozók, akadályozók kiszűrésén lenne a hangsúly. Helyette kollektív büntetésként mindenkit degradáló korlátozások vannak, amihez asszisztál a sok rettegő, miközben be vannak etetve valamiféle baj megelőzése féle dumával.
    Mennyi intézkedés született már azért, mert félelembe kergettek és aztán tartottak emberek milliót a történelemben, ahelyett, hogy az okokat keresték és szüntették volna meg, valamint a másokra valóban káros és kártékony egyéneket szankcionálták volna. Helyette egymásnak esünk és a másikat szidjuk, mert gyorsabban, vagy lassabban halad. Oszd meg és uralkodj az utakon is. Nem ám, hogy segíteném azt, aki engem megelőz, vagy hogy segítene a másik abban, hogy őt megelőzzem, amikor én vagyok a gyorsabb.”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kóczán Zoltán: Nem végleges Bajnai SZDSZ-es támogatása

Sopron - Az országos testület döntése nélkül nem jelenthetjük ki, hogy az SZDSZ támogatja Bajnai… Tovább olvasom