Kisalföld logö

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 1°C | 12°C Még több cikk.

Ha baleset van, előbb mentenek, csak aztán terelnek

Sopron - Bármekkora is a torlódás, a rendőrök először életet mentenek, majd a vagyont és a biztonságot védik, s csak ha mindent és mindenkit biztonságban tudnak, kezdődhet meg a forgalom megindítása vagy az elterelés a baleset helyszínéről.
Az utóbbi napok tragikus balesetei szomorú aktualitást adnak cikkünknek.
Annak jártunk utána, a közúti akadály miként befolyásolja a forgalmat, ki és mikor dönt az elterelésekről, létezik-e előzetesen megírt vészforgatókönyv baj esetére.

– Az észrevétel, miszerint egyre gyakrabban alakulnak ki dugók a közutakon, helytálló – kezdte a Kisalföld megkeresésére Perjámosy István rendőr alezredes, aki a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályának autópálya-alosztályát irányítja. – A torlódásnak többnyire az oka az, hogy a folyamatosan, egyre nagyobb mértékben növekvő autóparkot az elkerülők építése, az úthálózat fejlesztése nem követi ugyanekkora léptekkel. A rossz állapotú utak ugyancsak lassítják a forgalmat. Egy esetleges balesetnél az elkerülő hiánya mellett a párhuzamos utak hiánya is nehezíti az autósok dolgát – tájékoztatott a szakember.

Ha a pálya egy része közlekedésre alkalmas, akkor egy sávon – rendőri irányítás mellett – megindulhat a kocsisor. Illusztráció: M. D.
Ha a pálya egy része közlekedésre alkalmas, akkor egy sávon – rendőri irányítás mellett – megindulhat a kocsisor. Illusztráció: M. D.

Perjámosy alezredes hangsúlyozta, hogy a karambolok helyszínén a rendőr feladata elsősorban az életmentés, a terület biztosítása, a vagyon védelme, majd ezeket követheti a műszaki mentés.

– Nem a forgalom elterelése az elsődleges teendőnk. Hiába alakul ki torlódás, a kiérkező járőrnek először tájékozódnia kell, mi történt, várhatóan meddig tart a helyszínelés, mikor szüntethető meg az útakadály. Ezt közli a megyei főkapitányság ügyeletével, s a rendőrök majd csak a részletek ismeretében döntenek a továbbiakról. Ha rövid ideig tart az útzár, s a pálya egy része közlekedésre alkalmas, akkor többnyire egy sávon – rendőri irányítás mellett – megindulhat a kocsisor. Ha terelésre van szükség, akkor a közútkezelővel kell egyeztetni arról, az elterelő út alkalmas-e nagy járműforgalom elvezetésére, nem zajlanak-e rajta munkálatok, haladhatnak-e arra teherautók, buszok és kamionok is. Nem lehet csak vaktában ráirányítani egy alsóbbrendű útra egy főútvonal forgalmát, mert az is bedugulhat. De hangsúlyozom, a döntés mindig ad hoc jellegű, és alapos mérlegelés után születik meg. A célunk pedig minden esetben az, hogy mihamarabb elhárítsuk az útakadályt, s megindulhasson a forgalom – mondta el az alezredes.

Olvasóink írták

  • 13. Korrekt 2008. augusztus 06. 13:16
    „Nagy Imrétöl is értelmes választ kaptatok.
    ------------------------------------------------------”
  • 12. Korrekt 2008. augusztus 06. 13:14
    „MOTORKÁNAK nagyvonalakban teljesen igaza van.

    A cáfolók jönnek néhány teljesern amatör magyarázatokkal, a legtöbbje már már nevetséges.
    Én 35 éve járom az európai országokat kereszbe hosszába, némi tapasztalatom van.
    PL, ha németországban egy autóbánon baleset van, néhány perc allatt kocsik ezrei torlódnak össze, ez okozza a hosszú várakozást nem a lassu körülményes intézkedés.
    Ha látnátok a az intézkedés formáját és idö hosszuságát akkor mondhatnátok ilyen véleményeket.
    Egyébkénty a rendörnek semmi köze nincs az életmentéshez, neki a lehetyö legjobb biztonságot kell biztositani.
    A mentö vagy az orvoskocsi épp olyan gyorsan oda ér a helyszinre mint a rendör.
    Söt, a mentöautók is azonnal riaszva vannak, hogy minél elöbb kitudják emelni vagy elszállitani a tönkrement jármüveket.

    Szóval, lehetö leggyorsabban teszik szabaddá az ut egyrészét, hogy a forgalom haladni tudjon.
    Vagy!!!...a legközelebbi lejáróhoz vezetik az autósort és narancsszinü táblákkal kijelölik az ideiglenes elkerülés lehetöségét.
    Ezt a megoldást csak nagyobb tömegszerencsétlenségek/balaseteknél használják.
    Itthon magyarban valónan siralmas lassusággal megy az egész, és föleg az, hogy nincs semmi taktika alternativa kidolgozva.”
  • 11. Nagy Imre, Vancouver 2008. augusztus 05. 19:44
    „Nalunk (Vancouver, Kanada) ez egy kicsit maskent mukodik. Meg egy kozepesebb balesetnel is ahol szemelyi serules tortent a 911 operator ertesiti a mentoket, rendorseget es a tuzoltokat. Automatikusan mind a harmat mivel elore nem lehet tudni mekkora a baj. Az esetek 90%-aban a tuzoltok erkeznek meg legeloszor ez a tuzolto allomasok nagy surusege miatt van. Altalaban ket, vagy tobb orsrol erkeznek a tuzoltok amelyik elobb erkezik az kezdi meg a mentest A tobbi tuzolto csapat biztositja a helyszint es forgalmat is iranyit. Kozben jonnek a mentok es a rendorok. Ha a baleset autopalyan tortenik egy masik csapat kilometerekkel a baleset elott faklyakat es tablakat rak ki. A hangsuly itt sem termeszetesen a folgalomiranyitason van hanem azon hogy megelozzenek a torlodas miatt egy masik balesetet.
    Egy dolog azert meglepett a cikkben:
    "Ha terelésre van szükség, akkor a közútkezelővel kell egyeztetni arról, az elterelő út alkalmas-e nagy járműforgalom elvezetésére, nem zajlanak-e rajta munkálatok, haladhatnak-e arra teherautók, buszok és kamionok is"
    Ezt az informaciot nem a baleset utan hanem elotte kene nyilvantartani. Pl miert nincs egy szamitogepes nyilvantartasi rendszer amely baleset eseten kidobna hogy merre lehetne elterelni a forgalmat.”
  • 10. kiskonyak 2008. augusztus 05. 19:26
    „Motorka007! Majd jusson eszedbe, amit most írtál, hogyha egy Neked kárt okozó a másfél-két éves bírósági per felénél kijelenti, hogy ő nem is ment beléd. ott se volt, meg különben is, neki meg se sérült az autója. És akkor az "időt húzó" rendőrök szépen bemutatják a helyszínvázlatot, meg a készült képeket, hogy bebizonyítsák, ki hol, merre, meddig...”
  • 9. hmm... 2008. augusztus 05. 19:07
    „joco1. Lehet,hogy ők itthon maradtak.A saját tapasztalataim azt mutatják,hogy azok a magyarok akik a határt átlépik,mintha megszelidülnének.:) Talán csak azért,mert tudják,hogy Ausztriában (sokkal sűrübben,mint idehaza) bárhol és bármikor felbukkanhatnak az ellenőrzést végző és trafipaxoló rendőrök,akik nem nagyon szoktak szemethúnyni a szabálytalankodó autósok felett.”
  • 8. /joco1 2008. augusztus 05. 17:54
    „hmm...: a "várakozok" közt rengetek magyar is volt.De lehet, hogy a "tülköve elörenyomulok stb" azok itthon szoktak maradni?”
  • 7. hmm... 2008. augusztus 05. 14:00
    „6. Miért is? Mert nem Magyarország...”
  • 6. /joco1 2008. augusztus 05. 13:29
    „"utazo (5) kiegészitéséül):Mult pénteken Passautol-Bécsen át Sopronig az autopályákon 6 baleset volt, .Várakozás(több km.hosszu) és elterelés, de senki nem szidta a rendöröket, senki nem kezdett dudálva "elörenyumulni "a leállosávban. Miért?....”
  • 5. utazo 2008. augusztus 05. 10:30
    „Motorka!

    Junius 17. Koccanásos baleset München elött az autopályán. 15km kocsisor 3ora 10 perc dekkolás a kocsiban, és senki nem zugolodik, még az Én családom sem. Azt mondják, de jo, hogy nem miattunk áll a sor! Addig nem nyitják meg a pályát, mig az autokat el nem szállitják a helyszinröl!
    Aug. 2. Graz. A2 autopálya.baleset Olaszbol hazafele! 35km kocsisor.
    Addig nem nyitnak amig teljesen nem tiszta az autopálya.

    Amit Te itt összehortál tiszta zagyvaság!!!!”
  • 4. /joco1 2008. augusztus 05. 09:43
    „3-as a lényeg: a balesetet mi okozzuk, melyet a rendör biztosit, majd RÖGZITI a nyomokat a mi érdekünkbe. A hosszadalmas munka elsösorban a nyomok rögzitése melyek alapján tudják majd eldönteni a HATOSÁGOK, hogy ki a vétkes.Ja és egy helyszini "szobeli"nyilatkozat a vétkestől nem elég, mivel ezeket általában visszaszokták vonni.(tudom tapasztalatbol)”
  • 3. Motorka007 2008. augusztus 05. 09:04
    „Minden tiszteletem az öné "Kátya" DE ön csak egy esetett emel ki, amit az emberek 90%-a megtett volna biztosan. De az, amit a rendőrök művelnek, egy balesetnél az az analfabetizmussal felér a balesetek 90%-ánál azért kell a dugót elviselni az autósoknak, mert a hozzá nem értés végett keletkezik. Talán alátámasztanám egy kis magyarázattal. A balesetek mondjuk az autópályán, mert itt a cikkben arról van szó ugye! 80-90%ban azért történik, mert rosszul előz vagy sávot vált vagy attól, hogy érik az elől menőt. A maradék 10-20% az elalvás vagy műszaki hiba. A nagyobb százalékkal foglalkozunk mindegyikre meg van a jogszabály és le van, írva elég jól csak sajnos a helyszínen intézkedők valahogy nem akarják tudni inkább a sok-sok forgalomba lévő idegeivel szórakoznak mikor indokolatlanul elnyújtsák egy helyszín felszabadítását. Ha egy autós utoléri, a másikat egyértelmű nem tartott követési távolságot tehát megvan, az okozó ezért nem kellene órákra dugót csinálni. a balesetek nagyobb részében nincs, személyi sérülés pontosabban nem sérül a gépjármű vezető, aki tud a helyszínem nyilatkozni mit miért csinált. A mi rendőreink meg ahelyett, hogy a roncsokat le húzzatnák az út szélére elkezdik mérni az autók helyzetért mennyire van az eleje meg a hátulja innen meg onnan. Itt a baj sajnos, ha nincs műszaki hiba általában nincs, és az okozó elismeri, ő a felelős akkor miért kell az autósokkal több ideig szórakozni. Ez a hozzá nem értés teljes bizonyítéka. Most egy baleset körül belül 40-90perc a döntésképtelenség végett. De ha merne dönteni a helyszínem intézkedő, akkor úgy 5-10perc lenne. Le van írva jogszabályba, ha én utolérem az előttem haladót, akkor én nem tartok kellő követési távolságot én vagyok a hibás és pont. Akkor minek még mérni hány centi az eleje meg a hátulja minek én vagyok a hibás és ennyi. Ez a balesetek 80-90%nál így van. És minden balesetnél sajnos a hozzá nem értés van a helyszínen. Mert ha megoldanák rugalmasan, akkor nem lenne bent a górénak mit olvasni, mert a jelentés is egyszerű lenne, de sajnos még ott nem tartunk. Érdekes még mikor eső van akkor nem mérnek mert nincs mit akkor mit írnak a jelentésbe. Sokkal rugalmasabbak a városi rendőreink valahogy jobban értenek hozzá, vagy ők tudják hogy ha a hátsó éri utol az előtte menőt akkor ki a hibás és mernek dönteni 5-10perc után és nem kell órákra le zárni egy utat. Lehet hogy hozzá értőbbek a helyszínelők vagy hozzáértőbb a főnök? Ha így van akkor el vele!”
  • 2. Speed freak 2008. augusztus 05. 07:55
    „nemazért de a rendőrök miféle ambuláns képesítéssel rendelkeznek? A logikus az lenne hogy kifejezetten a közúti balseteknél előforduló sérülésekre kapnak egy alapkiképzést. És a millió feleslegesen kiállított trafipax helyett (mert lehettelenül rossz helyen vannak) talán be kéne vezetni hogy alap legyen a rendőrautó csomagtartójában az automata defibrillátor!”
  • 1. Kátya 2008. augusztus 05. 06:44
    „Ez így van rendjén! A rendőrök eddig is jól végezték az ilyen eltereléseket, és gyorsan dolgoznak. Az, hogy először a sérülteket mentik, ez egyértelmű számomra. Pozitív dolog.A férjem baleseténél, amiben ő volt a vétlen, pont egy rendőr mentette meg az életét. Köszönöm neki önzetlen jótettét, és minden kollégájának!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Modern egészségház, szigorú feltételekkel?

Sopron - A Kisalföld információi szerint egy országos hálózat rendelőt építene Sopronban. A beruházó… Tovább olvasom