Kisalföld logö

2018. 08. 17. péntek - Jácint 17°C | 28°C Még több cikk.

Gázolt a vonat Kapuváron: bíróságon a halált hozó vasúti gázolás

Halálra gázolt két idős asszonyt a kapuvári vasútállomáson tavaly egy mozdony. A kedden kezdődött büntetőper több tanulsággal is szolgált. Például, hogy nem következett volna be a baleset, ha az IC az első vágányra érkezik és nem lehet róla rossz oldalon leszállni. Igaz, a kellő figyelem is hiányzott.
A kisalfold.hu 2016. október 7-én számolt be arról, hogy két idős nőt halálra gázolt a vonat Kapuváron.

Dr. Holler Judit bíró vezetésével a Soproni Járásbíróságon kedden megkezdődött az ügy büntetőpere. A vádlottak padján a mozdonyvezető és a tolatásvezető ült. (A baleset után nem sokkal munkáltatójuk felmondott nekik, már nem dolgoznak a vasúttársaságnál.) A vádat dr. Czinege Helga vezetőügyész képviselte.

A tárgyaláson körvonalazódott, nem történt volna baleset, ha az IC az első vágányra érkezik, de azt egy tehervonat foglalta el. Ezért futott be a Budapest felől érkező vonat a második vágányra, ahol mindkét oldalon van peron. A vágányzár miatt mindenkinek le kellett szállnia a szerelvényről, de többen nem az állomás felőli oldalon léptek le, hanem a másikon. Ezért ők onnan a szerelvényt megkerülve, a mozdony előtt szerettek volna átjutni a kijárathoz. Eközben történt a tragédia: a mozdony  „kijárt", hogy a később visszainduló vonat elejére kerüljön.   

– Miért volt olyan sürgős a mozdony és a szerelvény szétkapcsolása? Miért nem várták meg, míg valamennyi utas biztonságban kiér az állomás épületéig, s csak ezután irányították volna a mozdonyt a szerelvény másik oldalára? – vetődött fel a kérdés, amikor a tolatásvezető részletezte, az IC beérkezését követően azonnal hozzálátott a művelethez. 
 
 A tolatásvezető és a mozdonyvezető a bíró kérdésére azt válaszolták: nem érzik felelősnek magukat a történtekért.


– Amikor a munka jön, a feladatot el kell végezni – hangzott a válasz. – Eközben láttam, hogy többen a rossz oldalon szállnak le. Ezért rádión mondtam a mozdonyvezetőnek: a kihajtáskor majd vigyázzon.

– A figyelmeztetés után a mozdony bal oldali visszapillantóján tájékozódtam a helyzetről. Azon az oldalon csukottak voltak az ajtók, s a kocsik mellett egy lelket sem láttam. Mielőtt elindultam volna, hangjelzést adtam – idézte fel a tragédia pillanatait a mozdonyvezető. – Két fiatalt vettem észre, amint még átszökkentek a mozdony előtt, ekkor azonnal fékeztem. Később megállapították, tizenöt métert tettem meg, ebből öt métert fékezve.

Sajnos, megtörtént a tragédia, két idős asszony a mozdony alá került. Azonnal meghaltak. Végtelenül sajnálom, de nem láttam őket. Mivel a bal oldalon nem a „földre", hanem ott is peronra szálltak le a vonatról, arra nem számítottam, hogy a rendes átjáró helyett közvetlenül a mozdony előtt fognak a síneken átmenni. 


A bíróságon elhangzott: a mozdonyvezető számára, ha ül, nyolc-tíz méteres, ha áll, akkor mintegy négyméteres a be nem látható holttér. Épp ezért szigorú előírások rendelkeznek az indulás-tolatás megkezdéséről. Köztük az, hogy mindenkor a tolatásvezető kötelessége a biztonságos körülmények megteremtése.

A tolatásvezető és a mozdonyvezető a bíró kérdésére azt válaszolták: nem érzik felelősnek magukat a történtekért.

A büntetőper szerdán folytatódik.  

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiderült, miért rohangáltak zebrák a forgalmas úton Sopronban - videó

Kiderült, miért rohangáltak zebrák a forgalmas úton Sopronban - videó
Hat zebra lépett le a cirkuszból hétfőn, az autósokkal szemben vágtattak. Ifj. Richter József… Tovább olvasom