Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Garázda vaddisznók a Kutyahegyen

Sopron - Egyre több vaddisznó lepi el a Kutyahegy magasabban fekvő területeit. Mintegy száz család tart attól: előbb-utóbb baj lesz ebből. A Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt. ígéri, ősszel állományritkítás lesz.
– Hiába a kerítés, a vaddisznók kitúrják azt, s nap mint nap látni, hogy garázdálkodnak a kertekben. A szomszéd vizsláját nemrég szét is tépték – meséli aggódva a Kutyahegy magasabb területein élő mintegy száz család nevében Mersich Tímea gyesen lévő kismama.


Feltépte a talpfát

– Olyan is előfordult, hogy az egyik vasúti talpfát, amely a kerítésünk alapjául szolgált, egy vaddisznó kitépte és benyomta az udvarunk közepére. Megesett, hogy egy vaddisznósüldő beleesett az egyik szomszéd vízaknájába s rúgkapálva összetörte az órát. Meg is fulladt, a tetemét másnap szedték ki az aknából.

– Két éve költöztünk ide s télen már feltűntek nálunk a vaddisznók. Aztán egyre inkább elszemtelenedtek a környéken, most már minden évszakban láthatjuk őket a kertekben, udvarokban. Télen délután egy óra tájban, mostanában este hét-nyolc óra között jelennek meg.

Három hónapos csecsemőnket nem is lehet felügyelet nélkül hagyni az udvarban, de sok kisgyermekes családnál van ez így – folytatta az édesanya. – Jó lenne, ha irtanák a vaddisznókat, míg nem esik valakinek baja, hiszen ősszel és télen a gyerekeknek gyalog kell lemenniük a főútra, ide nem jár autóbusz. Ki tudja, mikor mi történhet. A vadászok azt mondják, lakott területen nem lőhetnek, így nem tudunk semmit sem csinálni, csak aggódunk.

Mersich Tímea mutatja, a vaddisznóknak nem gond a kerítés sem, átfurakodnak a kertekbe, udvarokba.
Mersich Tímea mutatja, a vaddisznóknak nem gond a kerítés sem, átfurakodnak a kertekbe, udvarokba.

Ha nem bántják, elmenekül

– A vaddisznó fél az embertől, és ha őt vagy a kicsinyeit nem bántják, elmenekül előle. Az erdei vad az emberhez képest fordított életet él, nappal alszik és estétől reggelig keresi táplálékát – mondta ezzel kapcsolatban Kiss József, a Sopron környéki erdők kezelője, a Taeg Zrt. vezérigazgató-helyettese. – A vaddisznók a táplálék után kutatva keresik fel az erdőszélek közelében lévő kerteket. Ebben az időszakban a lehulló gyümölcsök különösen csábítóak számukra. A vaddisznó vadászata – mint minden más vadászható vadé – az illetékes hatóság által jóváhagyott állományszabályozási tervek alapján történik. A kutyahegyi terület a soproni Hegyvidéki Földtulajdonosi Közösség által hasznosított vadászterülethez tartozik, ahol az éves terv 160 darab vaddisznó elejtését tűzte ki célul, amelyből napjainkig 97-et lőttek ki.


Nem a kiirtás a cél

A kilövésekkel nem az állomány kiirtása a célunk – amit egyébként a törvény is tilt –, hanem a létszám csökkentése. A hegyvidéki terület vaddisznólétszámának további mérséklése céljaink között szerepel. Tavaly az őszi-téli időszakban módszeresen végighajtottuk a lakott területekhez közeli erdőket, amelyről egyébként több alkalommal a Kisalföld is tudósított. A lombhullás után folytatjuk ezeket a társas vadászatokat, addig is egyéni lesvadászattal apasztjuk az állományt. Azt azonban a gyérítések ellenére sem tudjuk garantálni, hogy az erdő melletti kerteket ne keressék fel időnként a táplálék után kutató vaddisznók.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. Runcájz 2008. szeptember 23. 16:32
    „Szent Imre királyt is vaddisznó ölte meg 1031-ben , na ha egy olyanfajta arre keveredik akkor a történelem ismétli magát. És aki ember az útjába kerül mind megöli ,egytől egyig!!!
    Ezért is érdemes kedves Kismamák több gyereket nemzeni mert ha egy elhullana akkor marad még , mert ugye adófizető kell hogy legyen később is!”
  • 22. b.p. 2008. augusztus 26. 22:23
    „Nem is értem miről beszélünk emberek!Ha nem teljesen világos egypár értetlen ......nak.A vaddisznók nappal azaz délben délután,sétálgatnak az aszfaltozott úttesten,stb.Mi olyan nehéz ebben,hogy ez ellen tenni kell valamit.Nem az állatvédő hülye lemezt kell feltenni,hanem megoldani a problémát!Akinek kissebbségi érzése van az itt lakókkal szemben,az menjen el pszihológushoz,mert az meg az ő problémája.Ezt a problémát,meg akárhogyis kerülik,a vadásztársaságnak kéne megoldani,mielőtt még tragédia lesz,mert ha lesz,akkor érdekes módon másnapra meg fog oldódni a helyzet.Így szokott lenni.Nem kéne megvárni.
    Az állatok védelmében meg csak annyit, jobban járnának ők is,mielőtt még az a pár ember,akinek már kicsit elege van ebből a szarfürészelésből,beváltja az ígéretét,és a saját kertjében megoldja a problémát.
    bp.”
  • 21. Cs_István 2008. augusztus 10. 12:56
    „Azóta vannak fejlemények:
    http://www.kisalfold.hu/soproni_hirek/vaddisznohajtas/2066332/
    http://www.kisalfold.hu/soproni_hirek/belteruleten_nem_lonek_/2066428/
    Az igazsághoz ez is hozzátartozik.
    Köszönjük.”
  • 20. Cs_István 2008. augusztus 07. 12:33
    „Tisztelt Zsoltika!
    Köszönöm segítségét!
    A mai napon meg is rendeltem a villanypásztort.
    A szomszédokkal az összefogás megvan, úgyhogy a riasztást is fokozottan eröltetni fogjuk. Már csak azért is, mert nem egyszer találkoztam vaddisznóval nyáron, du 3 felé ahogy az aszfaltozott utcán, amint picinyeit terelgette. Az önkormányzattól, vadásztársaságtól semmiféle segítséget nem kaptunk a többek, sokszori bejelentésének ellenére sem. Sőt még legalább ígérni sem ígérték hogy kijönnek a helyszinre.

    Tisztelt Nagy Úr!
    Köszönöm segítő javaslatát!
    Bizonyára kevesebb lenne a vad ha a csábító illatok eltünnének. Sajnos néhány kerttulaj nem gondozza területét megfelelően, megnehezítve ezzel problémánk megoldását. (Az önkormányzat felhívó szava talán segítene)

    Feltettem egy nem éppen jó minőségű, télen készült képet, amit a ház fényénél a teraszról fényképeztem, amint a korláttól néhány méterre túrnak Ez ma is mindennapos, csak többen vannak.
    http://kepfeltoltes.hu/080807/vadak_037_www.kepfeltoltes.hu_.jpg”
  • 19. Nagy Imre, Vancouver 2008. augusztus 06. 21:31
    „Vancouver kulvarosban elek ahol neha neha elofordul hogy medvek, pumak keverednek a varosba. A mosomedve mindennapos vendeg plane ha sok a kinnt hagyott szemet az utcan. A kozeli parkokban is latunk neha fekete medvet. Par eve egy puma bement az iskolaba de szerencsere nem lett baj mert pont iskola nyitas elott volt kivancsi az iskolara. Altalaban adnak lehetoseget az allatnak hogy visszamenjen de ha ezt nem teszi varosi alkalmazasban levo termeszet ellenorok elkabitjak es elviszik az allatot ugy kb 400-500 km-re a surube. Persze ezt Sopronban nem lehet megjatszani de ha figyelmesen olvassuk a cikket a holgy azt allitja hogy "telen mar feltuntek a vaddisznok" igy latatlanban az a tippem hogy szemetre mentek a vaddisznok telen. Ezt talan elobb kellett volna kezdeni de olyan kozteri kukakat javasolnek beszerezni amit az allat nem tud kinyitni meg ha felboritja sem. Pl http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/00/1b/85/0e/caption.jpg nalunk ilyen kukak vannak a parkokban medvek ellen.
    A haztartasi szemetet meg olyan helyen kene tartani ahol az allat nem fer hozza pl nem kinnt hagyni napokig az utcan. Fontos az is hogy a lakossag pontosan tajekoztatva legyen hogy hogyan kell banni a vaddisznoval. Itt az iskolaban sokat nem tanul a gyerek de azt megtanulja hogy ha medvevel talakozik mit kell csinalni. Szerintem ha a kaja eltunne a vaddisznok is eltunnenek. A lakossagi osszefogas fontos mert ha csak egyvalaki eteti az allatot akkor visszajonnek. Nekem tetszik hogy ha itt erdoben jarok van olyan allat az erdoben amely erosebb nalam ettol szerintem az ember jobban tiszteli a termeszetet. Minden evben van halalos baleset fekete medvetamadastol de az esetek 90%-aban az ember a hibas. A grizzly (nalunk nincs de ugy 300km-re feljebb van) taplaleknak is tekintheti az embert de ez nagyon ritka.”
  • 18. Zsoltika 2008. augusztus 06. 15:05
    „Tisztelt Cs_István!
    Próbáljon meg szerezni /venni,kölcsönkérni/ villanypásztort. Szerintem az egyik legeredményebb eszköz amellyel megvédheti a kertjét. Esetleg a szomszédokkal összefogásban. Emberi hajtól, vizelettől ezek az "urbanizálódott" viddisznók nem fognak félni, mivel mindenhol ezeket az illatokat érzik.
    A közterületen "garázdálkodókkal" viszont már nehezebb a helyzet. Szerintem fogjanak össze a lakók, esetleg polgárőrök, városvédők bevonásával, és próbálják meg intenzíven riasztani őket. Meg fogják unni, a vaddisznó a viszonylag csendes nyugodt életteret kedveli.
    Sajnos tenni kell valamit, áldozni kell rá, hogy nyugalomban élhessenek. Ugyanúgy, ahogy az erdő- vagy mezőgazdaságból élőknek is tenniük kéne a terményük megőrzésére. Tudomásul kell venni, hogy az ember "lopakodik" be a vadon élő állatok élőhelyére, vagy szorítja onnan ki őket a lakott területek felé.
    Remélem tudtam valamennyit segíteni.”
  • 17. Cs_István 2008. augusztus 05. 23:30
    „Mint egy a környéken lakó "újgazdag kutyahegyi kinndolgozok ausztriában" (thx laccc) nem érzem palotának a 8 éve épült
    kertiházamat, nem érzem magam újgazdagnak, soha nem dolgoztam ausztriában, bár nem tudom mi a konkrét problémád az ott lakókkal, vagy épp ausztriában dolgozó emberekkel.(Irigyled, vagy sajnálod őket?)
    Félreértés ne essék szeretem az állatokat, a természetet de ez nekem is egy picit sok.
    Böven van itt vad, és örülök, hogy hetente láthatók őzet, nyulat, siklót, egeret, de a vaddisznóktól már meglett férfiember létemre is bevallom, hogy félek.(pedig szeretem a horrort thx brrrr)
    Saját tapasztalat: NEM félnek az embertől! van hogy 10! méterre beszélgetünk tőlük, nem zavarja őket, a tapsolás (thx brrr; a csiri bu, csiribá-val sem segít,) nem tűnnek el, egy éve még segített. Ha kaviccsal megdobom, max 50m-t odébmegy, és ennyi, 5 perc és újra ott van. Gyakran 10-15 példány van egy csapatban jónéhány picivel, előfordult, hogy két állat a többi, vagy 8 pici elé állt és felénk fordulva mereven minket nézett, hát nem mondom, hogy nem izzadt a tenyerem, mindez 20m-re tőlem.Órdítozásunkra azonban elmentek.
    A ház körűli 1,5m-es betonjárda körül reggelre 15cm mélyen fel van ásva.
    Az állatok felbukkanak akár reggel 7kor, vagy délbe, vagy du4 kor, de szinte minden este.
    Mégegyszer: ezeket átéltem, élem, nem túlzás nem film.

    Keritésem 1 éves 2m magas drótfonat, alul beton kertiszegéllyel, egy hétig tart, utána újabb foltozás, betonozás.

    Tisztelt Köveskúti úr, igazat adok Önnek, sokan nem építenek kerítést nem szedik össze a lehullott gyümölcsöt és ez
    odaszoktathatja az állatokat. Talán a cikk, - ha olvassák - elgondolkoztatja őket. Kérném hogy a konkrét "etetési címet"
    legyen kedves privátban, mailben (istvan_csatlos@freemail.hu) megküldeni, hogy egyeztethessek a kedves etetővel, nehogy "
    egymás ellen dolgozzunk".Próbáltuk már a hajas; vizeletes módszert az sem jött be.

    Senki nem akarja " irtatni a jogosan élettérre vágyó ártatlan állatokat", magam részéről inkább értelmes tanácsokat várnék a vaddisznók távoltartására, nem "jópofa" gúnyos megjegyzéseket olyanoktól akik vadat csak állatkertben láttak, azt is erős kerítés mögött.”
  • 16. Lárika 2008. augusztus 05. 20:40
    „lucca!
    A lényeg szempontjából egykutya :-( Egyébként is nemsokára összeérnek...”
  • 15. JTF 2008. augusztus 05. 14:39
    „"10,000 BC - 1 Million people
    9,500 BC - 2 Million people
    9,000 BC - 3 Million people
    8,500 BC - 4 Million people
    8,000 through 5,000 BC - 5 Million people
    4,500 BC - 6 Million people
    4,000 BC - 7 Million people
    3,500 BC - 10 Million people
    3,000 BC - 14 Million people
    2,500 BC - 20 Million people
    2,000 BC - 27 Million people
    1,500 BC - 38 Million people
    1,000 BC - 50 Million people
    500 BC - 100 Million people
    Year 1 AD - 170 Million people
    500 AD - 190 Million people
    1,000 AD - 254 Million people
    1,500 AD - 425 Million people
    Year 2,000 AD - 6,080 Million people"

    POS: DEUS NOVA”
  • 14. lucca 2008. augusztus 05. 14:31
    „Kedves Soproniak!
    A kutyahegy nem egyenlő ágfalvi lakóparkkal.....”
  • 13. mindigatutit 2008. augusztus 05. 12:30
    „az ok,de ott max nyulak meg pockok éltek,nem vaddisznók”
  • 12. stef 2008. augusztus 05. 11:16
    „igaz, de tizednyi területen + szántók, + a kutyahegyen max. kertek”
  • 11. mindigatutit 2008. augusztus 05. 09:27
    „az ágfalvi úti lakópark helyén,ha jól tudom nem erdő volt,hanem a gázgyár”
  • 10. Zsannus 2008. augusztus 05. 09:21
    „igazad van,nem a vaddisznó a garázda-hanem az ember!”
  • 9. laccc 2008. augusztus 05. 07:26
    „Egyetértek a előttem szólókkal! Kiegészítésképpen még annyi, hogy gyönyörű élmény, mikor ezek az állatok közel engedik magukhoz az embert. Attól nem kell úgysem aggódni, h megvárják, amíg az ember túl közel kerül hozzájuk! Ennek a sok "újgazdag kutyahegyi kinndolgozok ausztriában" emberkének meg üzenném, h abba lehetne már hagyni a paloták építését!!! Az ágfalvi úti lakóparkkal is már egy nagy mezőnyi élőhelyet elvettek a vadon élő állatoktól!”
  • 8. Köveskuti Zoltán 2008. augusztus 05. 06:51
    „Az erdők tőszomszédságába ( általában újonnan költöző) emberek jelentős része nem akarja tudomásul venni és elfogadni a természetközeli környezet adta esetleges kisebb-nagyobb kellemetlenségeket.
    Természetes környezetünknek a szép panorámán, a kellemes, hűsítő, árnyat adó lombokon, a csenden, a madárcsicsergésen, stb-n kívül szerves része az erdei vad is. Ezt tudomásul kellene vennie mindenkinek!! A vad által okozott kellemetlenségek elkerüléséért az ott lakóknak többet kéne tenniük!!!
    - Kerítés nélkül, vagy rosszul megépített kerítéssel, ami egy vaddisznónak nem akadály, ne vvárja senki azt, hogy megakadályozza a vadat abban, hogy korábbi életterét továbbra is látogassa.
    - A lehulló gyümölcsöt folyamatosan össze kellene szedni, hogy ne szokjon rá a vad( pl Brennbergi lakatlan telkek!!)
    - Nem kellene a lakóknak kert végi etetéssel " szegény, éhes malackát , őzikét", stb odaszoktatni( tudok rá példát), utána pedig megy a reklamálás, az újságírók a közvélemény hergelése....”
  • 7. miracle 2008. augusztus 04. 20:50
    „Nem értem ezt az egészet.
    Most akkor döntsük el, hogy kié a Kutyahegy. Ha a vaddisznóké, akkor ne lődőzzünk ki egyet sem. Ha viszont az emberé, akkor ne félmunkát végezzünk, pont annyit hagyva, hogy egyiknek se legyen jó.
    Az ilyesmik meg különösen tetszenek:
    "lakott területen nem lőhetnek, így nem tudunk semmit sem csinálnicsak aggódunk." Szabál, az szabál, ha a vaddisznók átveszik az uralmat és csapatostul mászkálnak, újságot olvasnak a hintaszékben, akkor se lehet mit tenni, csak aggódni?
    "az éves terv 160 darab vaddisznó elejtését tűzte ki célul, amelyből napjainkig 97-et lőttek ki"
    De a következő 63-at majd később lőjük ki minek kapozni, most szabin vagyunk, meg úgyse bántanak senkit, ej ráérünk arra még.”
  • 6. Lárika 2008. augusztus 04. 15:02
    „Aki fél az állatoktól, az ne költözzön az erdőbe! Van elég hely a városban, ahol busz is jár. Kár a Kutyahegyért; sok szép védett növény nyílt ott, míg tehette...”
  • 5. brrrr 2008. augusztus 04. 13:34
    „elírtam!
    három hónapos !de akkor meg főleg!”
  • 4. brrrr 2008. augusztus 04. 13:31
    „Szerintem meg medve és farkas tépte szét a kutyát ! Vizóra akna ezek szerint meg nem volt lefedve mellesleg telli volt vizzel ilyen környéken én se hagynám a gyerekemet örizetlenül ( egy vizórát elég nehéz szétrugni elég massziv) ! Mellesleg elárulom egy három éves gyereket sehogy se hagynék felügyelet nélkül!
    Ja én meg láttam olyan vaddisznót a múlt héten mely egész vonatot akart föllökni ! (Vonat nyert)

    kedves nyilatkozonak meg ajánlom nem olvasson több horrort javítassa meg az elég rossz állapotú kerítését és ha lát egy vaddisznót tappsoljon egy nagyot hangosan mondja csiribu csiribá és a vaddisznó el fog tünni :D Ez komoly nekem bejött !”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Indulhatnak a turisztikai fejlesztések

Fertő-part - A közelmúltban 327 millió forint támogatáshoz jutott a nemzeti park, valamint hat… Tovább olvasom