Kisalföld logö

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 5°C | 13°C Még több cikk.

Föld alá süllyesztenék a vasutat

Sopronban hozzáfogtak a vasút föld alá vezetésének megvalósíthatósági tanulmánytervéhez.
Fábiánkovits Ferenc
Fábiánkovits Ferenc vezető tervező szerint a sokmilliárdos projekt a belváros és a Lövérek újraegyesítését jelentené.

– A város már sok évvel ezelőtt is foglalkozott a vasút által kettészelt területek egyesítésével, azaz a vasút mélyvezetésének gondolatával – fogalmazott a vezető tervező. – A konkrét kezdeményezés a korábbi polgármester nevéhez fűződik, ugyanakkor dr. Fodor Tamás is híve a projektnek.

A városvezetés még tavaly novemberben közbeszerzési tervpályázatot hirdetett meg a soproni belváros és a Lövérek közötti vasútvonalak környezetvédelmi problémáinak megoldására. A feladat: csökkenteni vagy teljes mértékben kiküszöbölni a zaj- és rezgésártalmakat, a közúti és gyalogosközlekedés akadályozását. Ez végső soron akár a két terület újraegyesítését is jelentheti. A vizsgálat figyelembe veszi a vasút érdekeit is: a szerelvények a környezeti hátrányoktól és korlátozásoktól mentesen, gyorsabban haladhatnak át a városon. Így Bécs, illetve akár Pozsony felől is az észak–déli vasúti folyosó korszerű szakaszát képezheti a soproni vonal.

Vasúti elágazásokat szüntetnének meg

– A négy pályázó közül a Mestervonal Kft. által képviselt tervezőcsapat lett a nyertes – folytatta Fábiánkovits Ferenc vezető tervező. – Alagútépítésből is felkészültünk, egyik kollégánk komoly nemzetközi és budapesti metróépítési tapasztalatokkal rendelkezik. Azonnal hozzáláttunk a megvalósíthatósági tanulmányterv elkészítéséhez. Az említett városrészek újraegyesítése szempontjából felvázoltuk a lehetséges megoldásokat, a vasúti pályák áthelyezésétől kezdve egészen a vasút mélyvezetéséig bezáróan. Ezek megtárgyalása után – várhatóan a jövő héten – már a három leginkább lehetségesnek tűnő megoldás részleteivel fogunk foglalkozni. E három variáció közös vonása, hogy Sopron mindkét végén csak egy-egy vonalon futnának be a szerelvények, megszüntetve a városon belüli ebenfurti és győri vasúti kivezető ágakat.

Igazi megoldás a vasút föld alá helyezése

Fábiánkovits Ferenc kifejtette: az egyik elképzelés szerint a vasúti pályák a jelenlegi pályaszinten maradnának. A környezetvédelmi szempontból zavaró hatásokat építményekkel, hanggátló falakkal küszöbölnék ki. A közúti kereszteződéseket alul- vagy felüljárós rendszerekkel látnák el. Egy másik felvetés szerint a részleges süllyesztés is szóba jöhetne, amikor is a terepszintnél lejjebb kerül a vasúti vonal, de az nem lenne befedve. Az igazi megoldást az jelentené, ha Ágfalva felől a Terv utcától egészen a keleti rendező pályaudvar végéig, mintegy öt kilométer hosszan, alagútban közlekednének a vonatok. Ebbe az alagútba helyeznék át a vágányokat, s tekintetbe vennék a hosszú távú forgalombővítéshez szükséges további igényeket is. A felszínen az alagút fölött az úgynevezett déli tehermentesítő út húzódhatna, amelynek két oldalát akár be is építhetnék. A kiadásokat így jelentős mértékben bevételek ellensúlyoznák. A bekerülési költség és az előnyök összevetésére szolgáló megvalósíthatósági tanulmány valószínűleg áprilisban készül el. A beruházás jelenlegi áron 50–150 milliárd forintba kerülne. A tényleges munkák megkezdésének konkrét időpontját egyelőre nem lehet tudni. A projekt finanszírozása uniós és hazai pályázati forrásokkal képzelhető el.

Amihez igazítani lehet az elképzeléseket

– A három változat közül bármelyik is valósul meg, fontos, hogy Sopron végre rendelkezni fog egy olyan tervvel, amelyhez igazítani lehet az új városrendezési elképzeléseket – zárta a vezető tervező.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyensúlyban tartható a holding működése

Az önkormányzat legnagyobb cége a holding, amelyet január elsejétől új vezérigazgató irányít, de fontos változások voltak a felügyelőbizottságban és az igazgatóságban is, amelynek elnöke dr. Czike Albert. – Elnök úr, a vezérigazgató a közelmúltban úgy nyilatkozott, kezelhetők a holding problémás ügyei, például a Lövér körúti apartmanház, vagy a Petőfi téri mélygarázs. Milyen sors vár rájuk? - kérdeztük elsőként. Tovább olvasom