Kisalföld logö

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 13°C | 24°C

Feladta álmát az Atlanti-óceánon

A soproni kötődésű Voloscsuk András és a paksi Török István 16 évvel ezelőtt ugyanazt az álmot dédelgette, mint most Rakonczay Gábor: kenuval átkelni az Atlanti-óceánon. Mindketten aggódnak Gáborért, aki február 7. óta nem ad hírt magáról.

Voloscsuk András és Török István is tervezte, átszelik az Atlanti-óceánt. A hajókat Fa Nándor tervezte és építette. Török István pontosan ugyanazzal a kenuval indult, mint napjainkban Rakonczay Gábor, Voloscsuk András pedig a hajó „ikertestvérével" kelt útra 1996-ban. A sors úgy hozta, hogy a nagy vízen mindkettejüknek hamar fel kellett adni álmukat.

Török István lapunknak elmondta, akkoriban nem a hajó hibái, hanem a GPS miatt kellett feladnia álmát. Fotó: Paksi Hírnök/ Szaffenauer Ferenc
Török István a Kisalföld napilapnak elmondta, akkoriban nem a hajó hibái, hanem a GPS miatt kellett feladnia álmát. Fotó: Paksi Hírnök/ Szaffenauer Ferenc


– Tizenhat évvel ezelőtt Dakarból indultam – kezdte lapunknak Török István. – A hajóval nem is volt problémám, a GPS-em romlott el, tizenhárom óra evezés után sem javult meg. Hibás útirányt mutatott, nem adott meg pozíciót, nem tudtam, hol vagyok. Pontos jelzések nélkül nem lehetett folytatni az utat, fel kellett adni az expedíciót. Voloscsuk András, aki éveken át Sopronban és Hegykőn élt, szintén 1996-ban határozta el, hogy átevez az Atlanti-óceánon.

A Kanári-szigeteket választotta indulási pontnak, csakúgy, mint most Rakonczay Gábor. Nem volt könnyű dolga, a 100–120 km/órás passzátszélben, ami általában jellemezte a partszakaszt, nehezen lehetett evezni. Egyszer borult is, a viharos szél „kifogott" rajta. – Nem jutottam messze a parttól, problémák akadtak a kenuval is, több dolgot alakítanom kellett rajta. A tőkesúlyt lebontottam, új gerincet kapott, és egy vendéghajót is hozzáépítettem – mondta.

– Ez természetesen nem ment egyszerre, közben többször haza kellett utaznom, a kenu a Kanári-szigeteken maradt. Az expedíciómnak ez lett a veszte. A helyi halászok kilopták a hajóból a berendezést, a bepakolt élelmiszereket, sőt, a kenut is szétbontották. Rengeteg munka, pénz volt a tervezett kalandban, nagy kudarcként éltem meg az egészet.

Voloscsuk András és Török István régről ismerik egymást, véleményük Rakonczay Gábor expedíciójával kapcsolatban megegyezik és néhány dolgot mindketten érthetetlennek találnak. – Nem tudom, miért nem vitt magával Gábor egy nagy teljesítményű kézi vízpumpát, enélkül nehéz kimerni a beömlött vizet. Egy, a kenutól különálló energiaforrással működhetne a WHF rádió, s jelet adhatna más hajóknak, ám ez sincs vele az óceánon – adott hangot aggodalmának a paksi Török István. Voloscsuk Andrással egyetemben azonban úgy tartja, Gábor partot érhet anélkül, hogy bármi jelet adna magáról, tapasztalata és életösztöne segítheti a célba érésben.

Török István egy 1996-os fényképen evez az óceánon, ő akkoriban vágott neki expedíciójának.
Török István egy 1996-os fényképen evez az óceánon, ő akkoriban vágott neki expedíciójának.


– Elképzelhetőnek tartom, hogy a tizenhat éves vezetékrendszer nem lett megfelelően kicserélve, karbantartva a hajóban. Így akár drótszakadás is történhetett, s ezért nem működik az egész elektronikai rendszer – tette hozzá Voloscsuk András.

Mint arról többször beszámoltunk, Rakonczay Gáborral február hetedikén szűnt meg a kapcsolat, azóta nincs róla közvetlen információ. A Szeremley Huba által vezetett magyar vitorlás, az Elisabeth sem találkozott vele eddig.

A kenus felesége, Rakonczay Viktória nem titkolja, hogy az idő múlásával egyre jobban aggódik, de továbbra is úgy gondolja, hogy férje halad az óceánon, szerinte akár már el is érhette a féltávot. Az utat ugyanis 80 napra tervezték, Gábort április 15-én várják Guadeloupe szigetére.

Olvasóink írták

  • 1. himbi 2012. március 12. 18:50
    „http://mno.hu/belfold/elnyelte-az-ocean-a-magyar-kenust-1059296”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sokszínű kultúra Sopronban, ötmillióból

Az igen takarékos, alig ötmillió forintos költségvetés ellenére elmondhatjuk, vonzó programot… Tovább olvasom