Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Elsőáldozás és adó nem függhet össze

Varga Csaba szülő állítja: az egyik plébános szerint kislánya csak akkor lehetne elsőáldozó, ha előtte befizetnek háromévnyi egyházi adót. A városplébános szerint a szentségek kiszolgáltatása nem függhet az egyházi adótól, noha annak rendezése eleve hovatartozást jelent.

– A mi, illetve kilencéves lányunk története három éve kezdődött, amikor is beírattuk az iskolai hitoktatásra – mondta el Varga Csaba szülő. – Akkor azt mondták, három év után kislányunk elsőáldozó lehet. A probléma most, a három év elteltével kezdődött. A húsvét hetében tartandó elsőáldozáshoz szükséges adatlappal lelkesen mentünk a plébániára, hogy az esemény részleteiről tájékozódjunk. A plébános elmondta, gyermekünk csak abban az esetben vehet részt az elsőáldozáson, ha visszamenőleg három év egyházadót befizetünk, összesen 14 ezer forintot. Ez hideg zuhanyként ért minket, ugyanis az elmúlt évek során mi mindig a katolikus egyháznak ajánlottuk fel adónk egy százalékát. Közöltük, nem tudjuk vállalni a váratlan pluszterhet, ami hivatalosan eleve önkéntes hozzájárulás. Ez viszont a plébánost nem igazán érdekelte...

– Szeretnék valakitől választ kapni, mit mondjak a gyereknek, miért nem lehet elsőáldozó, miközben jó eredményt ért el hittanórán? Miért bünteti az egyház a gyereket azért, mert sajnálatosan az átlagos magyar máról holnapra él?

Az érintett plébános érdeklődésünkre elmondta: a konkrét esetre, hogy a kislány elsőáldozási adatlapját neki adták volna oda, nem emlékszik, sem arra, hogy azt valamelyik szülő vitte volna be a hivatalba. Mindig hajlandó leülni és megbeszélni a felvetődő gondokat. Ami az önkéntes egyházközségi hozzájárulást illeti, azt nem követelik, hanem kérik a hívektől, hiszen ebből a ˝közös költségből˝ tartják fenn a templomot és fizetik az egyházközség közüzemi és egyéb kiadásait. Az egyházközségi hozzájárulás a megyés püspök 2005-ben kiadott leirata szerint aktív keresőknek évi 4 ezer, nyugdíjasoknak évi 2 ezer forint. Ez nem szentségkiszolgáltatáshoz, egyházi szertartáshoz kötődik, hanem a katolikus egyházhoz való tartozásból fakad.

– A szentségek kiszolgáltatása nem függhet az önkéntes hozzájárulás megfizetésétől, ilyen indokkal egyetlen plébános sem tarthatja távol az elsőáldozástól a gyermeket – közölte Horváth Imre városplébános, akit szintén megkerestünk az ügyben. – Ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy ha valaki a katolikus egyházhoz tartozónak vallja magát, akkor illő, hogy járuljon hozzá a közösséget érintő költségekhez. Napjainkban hazánkban az önkéntes egyházi hozzájárulással – egyházi adóval – a hívő a saját helyi közösségét, a személyi jövedelemadó egyik egy százalékával pedig a magyar katolikus egyház társadalmi szolgálatát támogatja.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. quaestor 2011. április 11. 18:44
    „Az egyházi adó először is nem kötelező, hanem adható, önként vállalt adomány. Ettől függővé tenni a keresztelést, az elsőáldozást, illetve a bérmálkozást, eléggé elítélendő, hiszen az a gyermekekről szól, nem a szülőkről, vagy olyan felnőttektől, akik saját keresménnyel rendelkeznek.
    Az meg egyenesen felháborító, amikor egy plébános követeli ennek az önként vállalható adománynak a megfizetését, és odáig is elmegy, hogy kifüggessze a nemfizetők névsorát, illetve házhoz küldje a pénzbeszedőket.”
  • 32. Hozzászóló 2011. április 09. 21:01
    „Tisztelt Varga Csaba Úr!
    Először is nem vagyok plébános. Másodszor nem mondtam, hogy hazudik. A cikkben és a hozzászólásában írtak között véltem némi ellentmondást felfedezni. Az Ön dolga, hogy mennyit keres és az is, hogy mire költi. Egyszerű megállapítást tettem, miszerint nem úgy tűnik, hogy ez az összeg a megélhetését veszélyeztetné, a cikk mégis így állította be. Mit mondjon a gyereknek? Nem tudom. Talán azt, hogy apu nem akar pénzt fizetni az egyháznak. Esetleg próbálkozzanak meg egy másik közösségben. Esetleg beszéljenek a városplébánossal, ha már ő is hozzászólt a cikkhez. Én nem akarom lebeszélni semmiről vagy rábeszélni semmire. Én sem gondolom, hogy az egyházi "adó" megfizetése előfeltétele lenne a szentségek kiszolgáltatásának. Viszont ha nem vallási alapon akarom megközelíteni ezt a témát, akkor felfoghatja ezt egy egyesületi tagságként is. Ott is kell tagdíjat fizetni. Megteszik ezt mások is. Megtették ezt régen önként, aztán kényszerből, most pedig megint önként. Olyanok is, akiknek tényleg nem jut felvágottra és olyanok is, akiknek van mit a tejbe aprítani. El kell dönteni, hogy ebben a klubban focizik-e. Ennyi.”
  • 31. varga.csaba 2011. április 09. 18:05
    „Tisztelt hozzászoló!
    Köszönöm ,hogy felhivta a figyelmem, a hozzászólásommal kapcsolatosan, a valóban kétértelmű mondatra!
    Bár szeretném megjegyezni nem ez a probléma lényege! Az összeg a család bevételének ,az adójának 1 % a. Nem tartozik önre ,de elmondom felességemmel alkalmazottak vagyunk, ezen felül ,meg egy vállalkozás munkatársai. Tovább nem ragoznám ,ön jó matekos kitudja számolni hány helyen is dolgozzunk, és nem azért ,hogy az egyházat eltartsuk . Lehet ,hogy ön szerint, és mások szerint , én és a családom hazudik ,vagy álmodta ezt a tőrténetet, de pont ezek a feltételezések adnak erőt abban ,hogy itt nem lehet abba hagyni . Remélem az elvárásaimnak megfelelően, belátja az az ember aki ezt a helyzetet előidézte ,hogy hibázott . Ha ez megtőrténik ,és egy levél formájában nem tőlem hanem a gyermekemtől bocsánatot kér ,lezártnak tekintem az ügyet.”
  • 30. varga.csaba 2011. április 09. 15:31
    „Tisztelt "sanyo"!
    Megtisztelő ,hogy egy gyors számitással ,kiszámitotta a család bevételét. Sajnálatos módon a kiadás oldalát, ami a családot érint nem látja! Vannak bizonyos elvek amit nem vagyok hajlandó átlépni jelen esetben ,hogy még"fizess katolikus" ! orchis Önnek pedig azt szeretném mondani ,a hisztériám 3 éven át fog tartani mindent elkövetek,hogy a jogtalan bénzbeszedésnek véget vessek. Úgy látom sokat változott a katolikus hit az elmúlt években . Bár őszintén szólva azon sem csodálkoznék ha az előző két hozzászóló valamelyik templom plébánosa lenne. folyt kőv: 168 óra, stb”
  • 29. orchis 2011. április 09. 14:58
    „23. Igen, lehet valaki buzgó katolikus, de nem hívő, és fordítva, lehet valaki hívő keresztény anélkül is, hogy katolikus, vagy bármely egyházhoz tartozónak kellen vallania magát.
    Na vajon melyik jobb?
    Nyilvánosság pedig igenis kell. És még valamit. Nem csupán pár ezresről van szó. Sokkal inkább az elvről.”
  • 28. Hozzászóló 2011. április 09. 09:24
    „"Közöltük, nem tudjuk vállalni a váratlan pluszterhet (...) Miért bünteti az egyház a gyereket azért, mert sajnálatosan az átlagos magyar máról holnapra él?"
    Kedves Varga Úr!
    A kommentjéből kiderül, hogy Ön elítéli a hazugságot. Önnek könyvelője van és a hozzászólásából kiderül, hogy feleségével a személyi jövedelemadója 1 százaléka 50 ezer forint, azaz csak az adójuk 5 millió, amiből már jól lehet következtetni a család jövedelmére.
    Akkor hogy is fér ez össze a fenti, a cikkből vett idézettel? Mi is az álláspontja a hazugsággal kapcsolatban?
    Valóban etikátlan, ha egy pap az ezt csinálja (feltéve, hogy tényleg így volt), azonban Ön nem a megélhetése miatt nem fizet, így ez az egész nem más, csak hisztéria.
    Támogatom a döntését, miszerint ne legyen katolikus pap a temetésén.”
  • 27. sanyo 2011. április 09. 08:44
    „Bocsánat a 2330 Ft természetesen fél évre szól!”
  • 26. sanyo 2011. április 09. 08:25
    „Tisztelt Varga Ú!

    Véleményem szerit Ön Katolikusnak vallhatja magát, de hívő embernek aligha! Igaz nem kötelező az egyházi adót fizetni,(önkéntes egyházi hozzájárulás) mint ahogy, nem kötelező templomba járni, és az első áldozás sem. Amit azért tisztázni kell, nem a Papnak fizetjük az egyházi adót.Valóban nehéz helyzetben vannak, ma a magyar családok, de ha Önnek gondot jelent a havi 2330 Ft kifizetése szívesen segítek!! Azt sem értem, miért nem lehet ezt a dolgot megbeszélni, mint (Homo sapiens), miért ez a nyilvánosság? Ezzel, csak az a baj, hogy sok esetben a végén, már teljesen másról szólnak a hozzászólások. Én tiszta szívvel kívánom Önnek a megbékélést és kérem gondolja végig, még egyszer az egészet!”
  • 25. babapofi 2011. április 09. 05:14
    „Aki hittanra iratja a gyerekét, illetve arról dönt, hogy katolikus életet él, azt tudnia kell, hogy egyházadót fizetni kell. Nem felháborodni kell ezen, hanem minden évben befizetni, ez ugyanolyan adó, mint a súlyadó vagy más. A katolikus valláshoz ez hozzátartozik. Megnyugtatom az elsőáldozással nemcsak az egyházadó lesz, mint költség, hanem sok minden más.”
  • 24. molten13 2011. április 07. 22:59
    „Plébános úr nem emlékezik az esetre! Ez a hazugság teteje. Nem gond, nyugodtan tud aludni e, ez a lényeg!
    Az ilyen képmutató balfékek miatt fordultam el az egyháztól, pedig egészen más nevelést kaptam.”
  • 23. zenagy 2011. április 07. 22:43
    „Csabának üzenem.
    Az előbb leírt történetem után sem döntöttem úgy, hogy nem járok templomba, ne adakozzak vagy eltávolodjak a katolikus egyháztól. Talán ezek a hozzászólások is segítenek abban, hogy az egyházon belül is legyen megtisztulás.
    Isten áldjon!”
  • 22. zenagy 2011. április 07. 22:14
    „Oaxacaca

    Szerintem nem vagy tisztában azzal, hogy néhány pap saját kénye kedve szerint dönt a szentségek kiadásáról.
    Az én esetem még Csabáénál is kacifántosabb. Mi mindig is fizettük az egyházi adót a teljes család után a helyben egy Sopronhoz közeli faluban. A gyermekeim járnak hittanra. Misére együtt jár az egész család, azonban két faluval odébb. sajnos ez a legnagyobb probléma. A fiaim lassan kilenc évesek lesznek, de még nincsenek megkeresztelve. Hat helyen próbálkoztunk eddig, de a helyi plébánosunk beleegyezése nélkül nem vállalja el senki.”
  • 21. rozinéni 2011. április 07. 19:20
    „akkor most mennyi is az annyi? felnőtt 4 ezer nyugdijas 2 ezer? ezekszerint nekünk évi 10 ezret kellene fizetni és akkor minden mehetne simán:)) és ha befizetem akkor igaz hű katolikus vagyok nem baj ha nem járok templomba, na szép, hava jut ez az ország”
  • 20. orchis 2011. április 07. 19:18
    „14. Az adakozás és az egyház támogatása lehet erkölcsi kötelesség. Ezt elfogadom, de nem feltétlenül olyan értelemben, ahogy gondolod. A szentségek viszont Istentől erednek, ezért azok kiszolgáltatását nem lehet pénzhez kötni. Vagy esetleg ír ilyent a Biblia?
    Esetleg úgy gondolod, hogy ilyen módon megvásárolható az üdvösség? Hát szerintem tévedsz. Az én hitem azt mondja, hogy higgy Istenben, élj a Tízparancsolat szerint, segítsd a rászorultakat és ne árts se embertársaidnak, se a környezetednek. Az én hitembe nem fér bele a kötelező egyházadó.
    Persze mindenkinek joga van úgy gondolkodni a kérdésről, ahogy akar.”
  • 19. orchis 2011. április 07. 19:05
    „Ugyanígy jártam a Szent Imre plébánián jómagam is, de jóval régebben. A hit és a szentségek kiszolgáltatása szerintem sem lehet pénz, adó, és egyéb feltételekhez kötve. Pénzért mérik az üdvösséget? Már bocsánat, de ez nem egy hajvágás! Akkoriban komolyan fontolgattam, hogy átkeresztelkedek evangélikussá. Az ő hitéletük számomra sokkal emberközelibbnek tűnik. Az 1%-ot eddig is megkapta tőlem a katolikus egyház, és ez jóval több, mint a "tarifa". Legyen ez elég. Osszák el és/vagy be belátásuk szerint. Nem maga az adó, hanem az elv, illetve, most már látom a városplébános úr nyilatkozatából, hogy az elvtelenség, ami felháborít.
    Kíváncsi vagyok, hamarosan hasonló helyzetbe kerülök, hogy mi lesz az álláspont. A biztonság kedvéért elmentem a cikket :-)

    12: Igazad van, itt még egy bölcs mondás, hogy kitől származik, sajnos nem tudom: Mnél közelebb az egyházhoz, annál távolabb Istentől.”
  • 18. varga.csaba 2011. április 07. 19:02
    „oaxacaca
    Szerintem neked eszedbe jutott valami ,és leirtad ! Senki nem kérte ingyen ! Én adakozom hosszú évek óta , a szomszédos Ausztriába ez igy működik . Az a baj ,hogy nekünk magyaroknak még a nadrágját is leveszik ,és megmagyarázzák ,hogy ez a természetes!”
  • 17. oaxacaca 2011. április 07. 18:48
    „Az a mi nagy bajunk, hogy mindent akarunk, s mindezt ingyen. Aki fel akarja venni a szentségeket, annak adót kell fizetnie. Kár, hogy a mi nyelvünkben az erkölcsi kötelességre nincs külön szó.”
  • 16. karcsi9641 2011. április 07. 18:16
    „Szintén a Szent Imre Plébánián történt néhány éve.
    Apósom elhunyt, mentünk a temetést intézni. Azzal kezdődött hogy 4 év egyházadót visszamenőleg kifizetni. Mikor megtörtént félve kérdeztem, hogy X.Y. Atya a család régi barátja, aki már nem Sopronban szolgál, végezheti-e a temetési szertartást? A válsz: "ha kifizetik nekünk a temetés költségeit, azzal temettetik az elhunytat, akivel akarják"
    Kifizettük, és X.Y. atya "társadalmi munkában" eltemette az apósomat.”
  • 15. TBK 2011. április 07. 17:45
    „10. varga.csaba 2011.04.07. 17:29, írásodra ezt találtam, szerintem amit írtál egyetemes dolog, ha már a keleti bölcsek is megfogalmazták az egyház álságát.

    Az egyik tanítvány így szólt a mesterhez:
    - Igen gazdag vagyok, és most még nagy vagyont is örököltem. Hogyan tudnám a legjobban felhasználni, hogy elősegítse lelki növekedésemet?
    A mester azt mondta:
    - Gyere vissza egy hét múlva, majd akkor válaszolok.
    Amikor a tanítvány visszatért, a mester nagyot sóhajtott:
    - Igazából nem tudom, hogy mit mondjak neked. Ha azt mondom, hogy add a vagyonodat a barátaidnak és a rokonaidnak, semmi lelki hasznod sem lesz belőle. Ha meg azt mondom, hogy add a templomnak, csak a papok kapzsiságát növeled. És ha azt mondom, hogy add a szegényeknek, jótetted büszkeséggel tölt majd el, s az önelégültség bűnébe esel.
    Mivel a tanítvány mindenáron választ akart hallani a mestertől, az végül is azt tanácsolta:
    - Add a pénzt a szegényeknek! Legalább nekik lesz valami hasznuk belőle, ha neked nem is.
    Ha nem segítesz, másokat károsítasz meg. Ha segítesz, magadat károsítod meg. Ha semmit sem tudsz erről a dilemmáról, az a Lélek halálát jelenti. Ha viszont szabad vagy ettől a dilemmától, az az örök élet.”
  • 14. vpeti19 2011. április 07. 17:33
    „Mennyi ebből az ÁFA?”
33 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lángtenger közepén gyakorlatozhatnak a soproni tűzoltók Kismartonban

Felépült az a háromszintes épületként kialakított gyakorlótér Kismartonban, ahol a… Tovább olvasom