Kisalföld logö

2018. 10. 21. vasárnap - Orsolya 7°C | 15°C Még több cikk.

Elkerülhetetlen a központosítás

Sopronban járt dr. Göbl Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgató-helyettese, aki lapunknak adott interjút.
– Főigazgató-helyettes úr, a soproni mentőállomáson 20:80 százalék a mentési és a betegszállítási feladatok aránya. A mentőállomás elsődleges feladata, hogy a sürgős eseteket ellássa. Azt mondják, leterheltek, a mostaninál többet már nem tudnak elvállalni.

– Az Országos Mentőszolgálat jelenleg még rendelkezik azzal a kapacitással, hogy ezt a két feladatát ellássa. Természetesen szükség van a magán-betegszállítókra is. Tény, hogy sok az indokolatlan betegszállítás, ami a rendszert időnként túlterheli. A nem sürgős betegszállításokból egyre többet vesznek át magánvállalkozások. Munkájuk összehangolásában segíthet, ha a betegszállítási feladatok is egységes irányítással történnek. Arra az esetre is fel kell készülni, amikor a betegnek menet közben rosszabbodik az állapota. Szolgálatunk mentési tartaléka a betegszállító kapacitásban van, ennek igénybevehetőségét továbbra is biztosítani kell.

– Ha már szóba került a racionalizálás, meg kell említeni, hogy a hónap elejétől kezdve Sopronból Győrbe került át az éjszakai telefonos irányító szolgálat. Nem okoz ez súlyos időveszteséget, vagy össze tudják hangolni az egyes állomások munkáját?

– Először is, ahhoz, hogy a rendszer működjön, meg kell teremteni az informatikai és kommunikációs feltételeket, ez Győrben megtörtént. Úgy vélem, bizonyos fokú központosításra szükség van. A nyugati példák azt mutatják, hogy nem okoz fennakadást, ha egy helyről irányítják a szolgálatot. Németországban 4–500 ezer lakosra jut egy mentésirányító központ. Ha a távközlési és informatikai feltételeket biztosítják, a mentésirányítás összevonása nem eredményez késedelmet.

– Mindaddig, amíg csak egy Kossuth utca vagy Fő tér van. Ismerve az embereket, pánikhelyzetben a legfontosabb mondat: siessenek azonnal, itt állok a Fő utcában. Ilyenből megyénkben több tucat lehet...

– A hívást fogadónak alaposan ki kell kérdeznie a bejelentőt, nem csak arról, mi történt és milyen állapotban van a segítségre szoruló. Arról is érdeklődnie kell, hogy honnan érkezett a hívás. A mobiltelefonról leadott segélykérés ma sem mindig a területileg illetékes mentésirányítóhoz fut be, annak ellenére, hogy telefonszolgáltatókkal már évtizede egyeztetünk.

– Lapunk kezdeményezésére megyénkben minden mentőautó és tűzoltóautó műholdas nyomkövető készüléket kapott, ezzel is segítve a munkájukat.

– Köszönet illeti ezért a Kisalföldet. Sajnos, a jelenlegi pénzügyi helyzetben szükségünk van a civilszféra támogatásra. A navigációs készülékek jól működnek, a helymeghatározás jövőre, az egységes digitális rádiórendszer belépésével válik majd teljes körűvé, amikor összekötik a rendőrség és a tűzoltóság rendszerével.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ágfalván főzött Dávid Ibolya

Az ágfalvi gesztenyefesztiválon főzött Dávid Ibolya, az MDF elnöke, közben válaszolt a sajtó… Tovább olvasom