Kisalföld logö

2018. 02. 22. csütörtök - Gerzson -2°C | 3°C Még több cikk.

Egyre több belvárosi üzlet zár be

Sopron - Nagy múltú és nemrég nyílt üzletek is bezárnak az utóbbi időben a Várkerületen. A kirakatokban áru helyett „kiadó" felirat díszeleg. A folyamat korábban elkezdődött, a bevásárlóközpontok megnyitása felgyorsította Sopron bevásárlóutcájának halódását.

Ha már egy kínai üzlet is bezár a Várkerületen, akkor valóban nagy baj lehet – fogalmazott az egyik – neve elhallgatását kérő – üzlettulajdonos, aki még tartja magát, de erősen gondolkodik, hogy feladja vállalkozását, mert a forgalma jelentősen csökkent.  A Várkerület problémája már évek óta ismert, de eddig nem sikerült megoldást találni. Bezárta üzletét az egyik legrégebbi butiktulajdonos is.

Kótai Géza huszonhét év után döntött úgy, hogy bezárja várkerületi üzletét. Fotó: Magasi Dávid


– 1981-ben nyitottuk meg az üzletet – mondta el a Kisalföldnek  Kótai Géza. – Arról ma már nem érdemes beszélni, hogy milyen nehezen kezdtünk, hiszen a divatáruüzlet nyitására csak 1980-tól adtak engedélyt. Előttünk csupán két ilyen bolt volt a városban. A huszonhét év alatt többször voltunk nagyon nehéz helyzetben, de alapvetően két dolognak tulajdonítom, hogy sikerült átvészelni ezeket az időket. Az egyik, hogy számunkra mindig a vevő volt az első. A másik, hogy sohasem volt alkalmazottunk, a feleségemmel mi magunk intéztünk mindent. Tény, egyre kisebb lett a jövedelmezőség, de a múlt év őszén  drasztikusan lecsökkent a forgalom, pedig még meg sem nyitottak a bevásárlóközpontok. Ezért döntöttünk úgy, hogy feladjuk, pedig nyugdíjasként is erősen kötődünk ehhez a szakmához.

Kótai Géza neve fogalom a városban, sokan meglepődtek döntésén, amely azonban visszavonhatatlan. Mások még próbálkoznak, vagy előremenekülnek és a bevásárlóközpontokban nyitnak új üzletet. A Várkerület – és a belváros – problémája azonban ezzel nem oldódik meg. Kótai Géza azt mondja, már a nyolcvanas évek elején arról volt szó, hogy a belváros házainak földszintjén üzletek, éttermek, kávézók nyílnak, ami vonzaná a vendégeket és a vásárlókat. Sajnos azóta sem történt semmi.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. Monika & Zoltan 2008. március 16. 10:27
    „Serafin! Igazad van 100%-ban!!!!!!!!!”
  • 29. Serafin 2008. február 29. 22:32
    „El tudom képzelni, hogy milyen egy saját üzlet kirakatára kiírni, hogy kiadó, amikor több éven keresztül azért hajtott az ember, hogy a legjobbat adja a vásárlóinak.Sajnos a város vezetése inkább beengedi a multikat,holott tudják, hogy pár év múlva kivonulnak.Hol érdekli őket szerintetek az, hogy mi lessz a kisiparosokkal, kereskedőkkel? Felháborítónak tartom, hogy még ennek ellenére is kiküldik nekik az üzlet adót, azért a helyiségért ami a saját tulajdona, saját magának vásárolt munkahelyet!”
  • 28. Monika & Zoltan 2008. január 25. 12:18
    „kb 15-éve van kapcsolatunk Gézáékkal. Ök ugyanugy kedvessek voltak a magyar vevökhöz, mint a külföldiekhez!!!!!!!!!
    Sajnos bezártak.
    Itt szeretnénk köszönetet és jó egészséget kivánni a Kótai családnak: Monika és Zoltan /Mannheim/”
  • 27. peppop 2008. január 23. 18:59
    „én azt gondolom hogy a Sopron belvárosa sajnos már lassan olyan képet ad mint egy nagyobb falu utcái. miért van az hogy más, majdhogynem kisebb városokban sétáló utcák vannak, zajlik az élet, tele van kávézókkal !!!! és nyáron nem két teraszra lehet kiülni csak beszélgetni...este öt óra után szinte embert se látni a városban...de még nyáron is elég szomorú a helyzet. olyan mintha a város vezetése egyáltalán nem foglalkozna ezzel az egész várossal. én már nem lakom pár éve a városban, csak hazamegyek elég gyakran, de egyre jobban elszomorodom....persze lehet hogy a soproni emberek bepunnyadtak....persze az embereknek is kevesebb pénze van vásárolni, de egy kis üzletnek, ha nem szabadulnak el az árakkal, mégis csak jobban meg van a hangulata..persze ha az eladó is kedves...és nem úgy mint az egyik sarki cukrászdában a széchenyi térnél, ahol jó egy éve szinte én kértem elnézést hogy beültem és mertem kérni kávét....”
  • 26. hehe 2008. január 21. 23:44
    „Kamilla!

    Részben igazad van, de azért már észrevehetjük, hogy a gizda butikosok is átmennek lassan kutyába..... persze az alkalmazottak még mindig 60-70 ezer forintért dolgoznak és ezért úgy gondolják, hogy mit erőlködjenek.
    Ami persze nem helyes, hiszen ha fellendül az üzlet akkor tarthatja a markát, hogy barátom ezek miattam jönnek......
    Amelyik főnök nem hülye az meg is becsüli az emberét......

    BM!

    Igen , igazad van DE,
    Szerintem magyarországon erre nincs igénye az embereknek vagy csak egy nagyon kis %-kuknak......
    Aki igazán villogni akar az úgyis kimegy Eisenstadtba mert az menő, hogy ő ott sétálgat meg kávézik.....

    És a lényeg:
    Minden eddigi városvezetés hibás, és felelős a kialakult helyzetért, hogy az egykoron ékszerdoboznak tartott szeretett Sopronunk ilyen kis koszfészek lett.....

    Soha egyetlen egy olyan rendelet nem született még ahol a soproni érdekeket nézték volna.....
    Ha lett volna akkor
    nem költöznek a Sopron környéki falvakba azok a cégek akik tolják a helyiadót az önkormányzatoknak
    (félreértés ne essék, nagyon örülök, hogy az ottani önkormányzati vezetőknek megvolt az eszük és gyönyörűvé és lakhatóvá varázsolták településeiket )

    nem engednek kínai boltot nyitni (hiszen ismerjük adózási moráljukat.... tisztelet a kivételnek ha van)

    nem engedik hogy a helyi közösségek szétessenek

    nem engedik, hogy az iparostársadalom Sopronban egyelnő a nullával, mert aztán jönnek mindenhonnan szakadatlanul feketén dolgozni.....

    nem engedik, hogy ez a mai írtóztató helyzet kialakuljon.

    ja, és aki jön nekem hogy sok a közhely az gondolkozzon el azon, hogy szereti-e igazán szülővárosát!

    Joccakát!”
  • 25. KAMILLA 2008. január 21. 22:14
    „Nem kell sajnalni a belvarosi butikosokat. En GYORBEN szerettem volna szandalt vasarolni ( 3 evvel ezelott) es az elado baratsagtalan hozzaallasa vegett megfogadtam,tobbet nem teszem be oda a labamat. Ebben a boltban 3-22 ezer forintos cipoket arulnak. Az elozo rrendszerben a vevo volt az eladoert, es ezek a butikosok megszoktak. A vad kapitalista vilagban az elado van a vevoert ( nyugat-europa,amarika) es nem forditva.Az emberek meguntak a megveto pillantasokat,beszolasokat,tovabb allnak. En megtanultam,ilyen helyen nem hagyom ott a penzemet. Eltudom kolteni mashol ( BECSBEN-sokkal udvariassabbak,baratsagossak ,mosolygossabbak az eladok).A magyar kereskedo tanuljon jo modort,es ne azt erreztesse a vevovel,hogy csak a penze erdekli. UNDORITO!!!!!”
  • 24. Joshua 2008. január 21. 21:35
    „BM- nek teljesen igaza van és mondott egy pár jó ötletet is!
    Szombaton szinházból hazafelé elgondolkodtam, hogy mi lehetne a megoldás a belváros élettel való "feltöltésére" és ez jónak tűnik...”
  • 23. FREDDY/S 2008. január 21. 16:34
    „Majd ha egyszer felismerik az illetékesek, amit 18 évig még nem tudtak, akkor majd elöbbre juthatunk "élni és élni hagyni", nemde...”
  • 22. issimus 2008. január 21. 15:40
    „En a sportboltokon vagyok ledöbbenve. Ugyanaz a silec az osztrak Hevisben 199 Euro, a soproniban 69,900. Ugy latszik a magyaroknak megis nagyobb vasarloerejük!”
  • 21. BM 2008. január 21. 15:29
    „Tisztelt Soproniak!
    Nyugat-Europaban (es most nem Ausztriarol beszelek) - minden egyes kis varosnak van belvarosa , ahol minosegi boltok es ettermek vannak. A belvaros - altalaban - minosegi vasarlasrol es szorakozasrol szol. Nezzuk Regensburgot peldanak. Ott a belvarosban minosegi ettermek, kavezok, irodak, peksegek vannak. Az angol es holland kisvarosok belvarosaiban, minosegi hentes van (aki helyi termelok husait aruljak), hal-boltok (mert rengeteg halat esznek), peksegek helyi bio-termekekkel, zoldeseg-gyumolcsboltok (helyi bio-termelok termekeivel) stb. Tovabba ettermek es kavezok, es egyeb minosegi ruhazati boltok, kisaruhazak. Nyugat-Europaban az emberek szeretnek a belvarosban setalni, vasarolni es enni, inni - persze ehez kell egy utca, ami le van zarva a kocsi forgalom elol es csak setaloutca.

    De nezzuk csak meg Eisendadt-ot. A belvarosi setaloutca mindig zsufolasig van (magyarokkal is), ott es kornyezo utcakban is viragzo uzletek, kavezok vannak, mert az osztrak nep igenyli ezt, meg a bevasarlo centrumok mellett is.

    Valami hiba lehet a varos vezetoinek gondolkozasaban es talan egy konkret tervvel kellene eloallni (nem egy ujabb plaza epitesere) de a belvaros viragzova tetelere. Elso, krealni egy igazi setaloutcat, ahol csak gyalogosan lehet kozlekedni, es ahol uzletek, boltok, ettermek vannak mindket oldalon, vagy ki lehet oket alakitani. Majd renovaljak azokat (vagy adjanak a tulajdonosoknak penzt arra) stb. Tegyek a kornyezetet alkalmassa arra, hogy a befektetoket vonzza.

    Ilyen rosszul Sopron belvarosa meg soha nem nezett ki, tovabba ott semmit sem lehet csinlani!!! Nem kaszino, plaza, jatekterem stb valo oda, hanem egy polgari belvarosi kornyezet, ahova jo elmenni setalni, vasarolni, enni, inni a szinhaz es koncertek utan...”
  • 20. mindenttudniakarok 2008. január 21. 15:18
    „Elég siralmas látni, hogy dobja be a kulcsot minden kis vállalkozó..
    és nem a net miatt! Azt még csak tanulgatjuk. Az a baj, hogy sokan nem veszik észre a lényegi eltérést aközött, hogy egy külföldi cég idejön eladni -piacot vesz, aztán kihordja a hasznát az országból, és a között hogy a magyar megtermeli, feldolgozza, eladja-magyarnak is, aztán ide adózik belőle. Híven követve az ország kapitalista vezérfonalát..szomorú, hogy a naiv, nosztalgiázó emberek a jövő biztonságáért megszavaztak egy szocialista kormányt, és látni, hogy nem tehetünk ellene semmit, hogy pont ez a galeri legkevésbé érzékeny szociálisan. Itt, ma a haszon az első, másik közhellyel: az erősebb kutya ..ik. Én a magam nevében, de tán nem vagyok egyedül inkább megmaradnék embernek, még, ha ez nem is jár jelentős anyagi előnnyel.”
  • 19. Bibi 2008. január 20. 21:27
    „Csatlakozok!
    Több száz vásárlást bonyolítottam le itthonról és külföldről is. Soha semmi gond. Tényleg ez a jövő.
    A butikosok a 90-es években miért nem nyafogtak. Nem egynek volt 4-5 butikja is.
    Éljenek a multik és a net”
  • 18. titi 2008. január 20. 20:38
    „Popeye! Igazad van ez a jövő!
    Nincs kisker,nagyker,képviselő,ezer tintafosó irodista.Egy nagy raktár,két számítógép.internet,3 alkalmazott.
    Regisztálni,megnézni,választani,kosárba,futár másnap hozza,mondom hozza be a lakásba,udvariasan,megvárja még kibontom,kp fizetem és
    kész.Akinek van lehetősége éljen vele!USA-ban ez a vásárlási szokás egyidős majdnem az internet elterjedésével.
    (Persze azért az ovatosság itt sem árt!)”
  • 17. Popeye 2008. január 20. 15:58
    „Amit árulnak Sopronban,lehet az akármi:élelmiszer,autóalkatrész,stb-azt az Interneten 60%-kal olcsobban meg lehet rendelni!!! Hozzáteszem minőségi cuccok!
    Soha nem fogok vásárolni kis putri üzletekben Sopronban,mert elhitetik velünk hogy itt a lególcsobb!!!
    Mennyenek csak Csődbe!!!”
  • 16. titi 2008. január 20. 13:47
    „Jati!
    Egyetértek veled mindenben,de ne feledd hogy nem mindenki soproni,van aki faluból jár bevásárolni a gyerekeknek cipőt ruhát tanszert,mert a lakhelyén nincs,vagy nem elég nagy a kínálat.Azért azt mégsem lehet hogy gyalog a forgalmas utakon menjenek Sopronba a családdal cipőt próbálni.Valahol ők is soproniak!Ott aztán már tudnak gyalogolni.”
  • 15. pancser 2008. január 20. 13:41
    „A hagyományos belvárosi üzleteknek vége! Ez elsősorban a parkolási problémáknak köszönhető, nem is az ár, hanem a helyhiány a gond, meg senki nem szeret cipekedni. Van megoldás, pédául a győri Árkád üzletközpont, ahol ez nem gond.”
  • 14. jati 2008. január 20. 11:47
    „Még jó,hogy siránkozunk itt a parkolási díjrol.Én ahogy elnézem itt mind a 13 hozzászólónak van autoja.Vagy gyalog már nem is lehet boltba menni?A butikok forgalma meg sokszor az emberi butaság miatt is esik vissza.pl family center a parfümök ára min 3000ft-tal több mint a belvárosba,mégis mindig tele van vásárlóval mert azthiszik,hogy akcios akkor olcsóbb.”
  • 13. FRERRYS 2008. január 20. 11:22
    „A parkolódíj szedése a közterületen etikátlan.”
  • 12. titi 2008. január 20. 11:06
    „Mit mondott Simon Perez egy hónappal ezelőtt?
    Most ér ide a hatása.Multik mindenhová befurakodnak,de ők maradnak Izraelben.
    Minden hozzászólónak igaza van.Nem sok az a parkolási díj ,csak mindenki, én is nagyon sajnálom a pénzt rá,mert nem ebbe a világban nőttünk fel.Most a 300 ft park.díj kell a vizitdíjra,
    Igaza van annak aki felháborodik azon hogy 5 éve nem tudtak már magyarul(tisztelet a kivételnek,aki talán az utolsó fecske a szakmában).
    Igaza van annak is aki szerint a Intersparban a feléért megveszi.
    De azt is dudni kell hogy évekig a butikok nagy része a józsefvárosi kínain vette,veszi a portékáját,és 5 szörös 10 szeres haszonnal adta tovább.
    Az igazi butikáruval viszont a gyenge minőségű kínai nem veszi fel a versenyt.Aki igényes és pénze van az nem jár távolkeleti ruhában.(amit természetesen itt varnak a VPOP,fogyasztóvédelem,APEH "beleegyezésével")”
  • 11. FREDDY/S 2008. január 20. 09:39
    „A hosszútávú fejlesztés mindig célhoz ért. Ez így volt az ipar különleges fejlesztésével is az elmúlt 18 év alatt. Sikerült elérni, hogy az ipari épületek lassan összedőlnek. Most a butikokon a sor, nemde...”
30 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mi változott a schengeni csatlakozás óta?

December 21-i schengeni csatlakozásunk után határellenőrzés nélkül lehet átmenni az országhatáron,… Tovább olvasom