Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 20°C | 33°C Még több cikk.

Drágább lett az ausztriai fuvar

Az Ausztriában január elsejétől bevezetett úthasználati díj jelentősen megnöveli a teherfuvarozók költségeit, viszont nem drágítja az autóbuszos utakat. A GySEV-nél arra számítanak, hogy több kamion utazik vasúton, mint az elmúlt évben.
– Az idei évtől érvényben lévő ausztriai úthasználati díj a kéttengelyű kocsik esetében kilométerenként 38 forinttal drágítja meg a fuvarköltséget – közli a tényeket Kondor Frigyes, az egyik soproni cég tulajdonosa. – Ez 13 eurócent úthasználati díjból és a 20 százalékos áfából tevődik össze. Az autópálya-matricát felváltó rendszer kizárja, hogy a kamionosok kibújjanak a fizetési kötelezettség alól, bár egy magára valamit is adó cég nem is próbálkozott ezzel.

Szomszédunkban a 3,5 tonnát meghaladó összsúlyú járművek után az autópályákon és gyorsforgalmi utakon különböző összegű díjat kell fizetni. A kéttengelyűek 13, a háromtengelyűek 18, a négy- vagy többtengelyűek pedig 27 cent plusz áfát fizetnek.

Go-box: nem lassul a forgalom

A díjat mikrohullámú technológián alapuló elektronikus úton szedik be. A kamionokra és az autóbuszokra egy úgynevezett – öt euróba kerülő – fedélzeti készüléket (go-box) szerelnek, amely kapcsolatban áll a mintegy 400 díjfizetési érzékelőállomással.

– A gyakorlatban ez úgy működik, hogy minden autópálya-felhajtónál és -lehajtónál telepítettek egy ilyen állomást, amely rögzíti – s ezt a kamion belső szélvédőjére helyezett kis készülék jelzi –, hogy a jármű felhajtott a pályára, s ugyanez történik elhagyásánál is – tájékoztatott Tabányi Gedeon, az egyik nagy budapesti fuvaroscég igazgatóhelyettese. – A díjfizetéshez nem kell megállni, nem lassul le a forgalom, mert a díjfizető helyeken előre feltölthető – 50-től 500 euróig – a go-box, vagy az üzemanyagkártyákat kibocsátó cégekkel lehet szerződést kötni, és ők utólag számlázzák le a megtett kilométert.

Tabányi Gedeon szerint a pluszköltséget a fuvarozók kénytelenek lesznek áthárítani a megrendelőkre, mert már eddig is kis haszonnal dolgoztak.
Nem növeli viszont az autóbuszos utak költségét az úthasználati díj – tudtuk meg Horváth Vilmostól, a Kisalföld Volán idegenforgalmi üzletágának igazgatójától.

A buszoknál nem emelkednek a költségek

– Ausztriában korábban is fizettünk úthasználati díjat, utaskilométerenként (megtett kilométer szorozva az utasok számával) öt centet (13 forint). Ezt azonban önkéntes „bevallás" alapján tettük. Számításaink szerint az új rendszerben nem emelkednek költségeink. Az Ausztriában közlekedő autóbuszaink után 13, az emeletesek után pedig 18 eurócentet fizetünk.

A GySEV több szállítást remél

Az osztrákoknál bevezetett úthasználati díj, illetve a fuvarköltségek emelkedése miatt több kamion vasúti szállítását remélik a GySEV-nél.
Mint Fullér István, a Raaberlag igazgatója elmondta, az úgynevezett Ro-La költségei idén nem emelkedtek. Egy kamion szállítása Sopron és az ausztriai Wels között 81.100 forintba kerül. Az oda-vissza útért 136 ezer forintot fizetnek a cégek. Az elmúlt évben összesen 47.700 kamiont szállítottak, s abban bíznak, idén még többen veszik igénybe szolgáltatásukat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Súlyos szánkóbaleset

A tűzoltók segítségével hozták le vasárnap a soproni mentők azt a sérült fiatalembert a soproni… Tovább olvasom